![]() |
Onrustwekkend nieuws stond deze morgen in de krant te lezen. Rusthuizen trekken steeds meer hun prijzen de hoogte in. Een jammerlijke verandering waarover ik enige tijd geleden met Superstaaf een discussie over had. Oudjes worden gedumpt en met hun spaarcentjes die ze wilden doorgeven aan kinderen en kleinkinderen wordt hun verblijf betaald. Met een beetje geluk (:!:) krijgen ze toch nog iets van bomma.
Helaas, voor deze harteloze afstammelingen van die goede oude bomma, de geld voor rusthuizen worden alarmerend hoog. Zo stond te lezen dat de voorbije tien jaar de prijzen met een 30% gestegen zijn. Ongehoord als je weet dat de pensioenen met veel minder omhoog zijn gegaan. Maar liefst een verschil van zo'n 13%. Volgens mij is er iets ongehoords aan het gebeuren. Het respect voor ouderen en ouders is aan het verminderen. Die afname is duidelijk merkbaar oa door de opnames (dumpingen) in rusthuizen. Ik veroordeel niet elke man/vrouw die iemand van de oudjes naar een rusthuis brengt, zeker niet. Soms is dit een noodzakelijk kwaad. Maar helaas, meer en meer is het uit pure gemakszucht. Gij zult uw vader en moeder eren. Je moet niet christelijk aangelegd zijn om deze waarde toch hoog in het vaandel te dragen! Het kan toch niet zijn dat een man van 70 moet beginnen sparen van zijn pensioen om een zekerheid te hebben moest hij eventueel naar een rusthuis moeten. in elk geval zal mijn moeder en vader nooit aan hun lot worden overgelaten die waarden zal ik overdragen op mijn eigen kinderen. Hopelijk wordt deze vreselijke tendens een halt toegeroepen. |
Zielig,triestig hoe men ze behandeld.
Failliet,gewoon op straat. Net zoals bij het grof vuil:DUMPEN!!!!!!!!!!!!!!!!! Wordt er niet nagedacht diegenen die zo iets doen dat zij ook oud zullen worden.Moeten zij dan ook op zo'n manier beahandeld worden. De citroentheorie: zolang mogelijk uitpersen en dan hop de vuilbak in. Maw eerst zoveel mogelijk opbrengen en dan ja ? Gevonden:euthanasie,de oplossing en alle problemen die met oudjes zitten zijn van de baan. Ik heb een tijdje gewerkt in diverse rusthuizen,meestal als vervangend personeelslid, en wat ik zaf stuitte me enorm tegen de borst. De mens is geen nummer meer maar een gebruiksvoorwerp.Een gebruiksvoorwerp die nog liefst moet opbrengen en voor diegenen die er werken een middel om werkzekerheid te hebben. Opstaan,voederen,slapen;opstaan,voederen,slapen;op staan ,de koffie,de obligate bezoekjes van de familie en aanverwanten,slapen;opstaan,voederen en tenslotte slapen. Durf het personeel 's nachts niet storen hé. Zou je geen euthanasie plegen? Bij bepaalde volkeren,oeie nu zal ik op mijn kop krijgen van de extremisten,eren ze hun oudjes ,blijven ze bij hen wonen en wordt hun advies als leerrijk en opvoedend beschouwd. Een simpele vraag? Wie kan van de hedendaagse vrouwen of mannen nu nog eens een deftig eetmaal bereiden? BUUUUUUUUp!!!!!!!! foutje. Antwoord: bijna niemand. Vlug naar de winkel,traiteur om zo'n microgolf dinneetje. Nog een vraagje? Welke hedendaagse vrouw kan een kleedje,broek,jurk,enz.. herstellen of maken. Ja!!!!inderdaad bijna niemand meer. 't is kapot,een nieuwe kopen op afbetaling. Geen probleem de deurwaarder moet ook leven. Ze zijn natuurlijk niet allen zo maar het is schrijnend dat de grootouders zomaar gedumpt worden. Als het nog gaat dienen ze nog een tijdje om de kleinkinderen op te voeden en dan nadien,ja wat nu? Met je oude ouders op reis gaan? Allé jong,ik wil niet beschaamd worden hoor. Stel je voor dat ik mijn oude moeder moet meenemen op rstaurant 's avonds met mijn vrienden(??????)tijdens mijn vakantie. Zou je geen euthanasie plegen? |
heb daar wel een en tander op aan te merken
namelijk : de leftijdscurve al eeens bekeken? men verwacht dat er over 20-30 jaar meer bejaarden zijn dan werkende bevolking. met als gevolg dat de rusthuizen en de zorgsector in het algemeen veel duurder wordt en dan nog iets ook ik ben geen voorstander van "het dumpen" zoals het hier wordt beschreven maar al eens bij nagedacht dat meer en meer mensen de zorg van hun bejaarden niet meer aankunnen ( dit bv omdat het gewoon te zwaar is of omdat bomma of bompa seniel aan het worden zijn en ga zo verder.) akkoord er zijn idd mensen die hun ouders dumpen maar ik denk dat dat de uitzonderingen op de regel zijn. en ik denk ook dat zo'n gevalllen minder gaan voorvallen gewoon omdat de rusthuizen te duur zijn in vergelijking met het pensioen de kinderen altijd als eerste worden aangesproken om financieel te ondersteunen ( Zorgplicht) zoals vastgelegd in de wet btw factuur van rusthuis kan oplopen tot 60.000 BEF per maand |
Citaat:
Als ze het doen uit financiële overwegingen dan nog is het niet positief. Zullen we opa dumpen? Wat kost het? Prijsvergelijking met als we hem in huis nemen. Het lijkt verdorie wel of je twee reisbestemmingen naast elkaar legt om de pro's en de contra's af te wegen. Het is de ingesteldheid die moet veranderen. Jongeren en iets oudere jongeren moeten respect meekrijgen met de paplepel voor hun ouders én de grootouders. Niet je oma slechts bezoeken eens ze al in het ziekenhuis ligt om haar eraan te herinneren dat je ook nog ergens rondloopt en dat die erfenis steeds welkom is! Niet doen! Ga er regelmatig heen met je eigen kinderen, niet om oma en opa te laten babysitten, maar om ze respect bij te brengen voor die oudjes. Nu moet ik wel zeggen dat ik persoonlijk veel geluk heb. Oma's die beginnen internetten op hun 80, opa die nog elke dag zijn 50 km er doormaalt, het is niet iedereen gegeven. Maar ook die mensen kunnen er op een dag mentaal of fysiek doorzitten. Geef dan niet op want zij hebben ongetwijfeld in een ver verleden veel geduld moeten hebben met jou. In enkele gevallen, en zeker niet het leeuwendeel, kan het niet anders. Als er echt constant competente bewaking moet aanwezig zijn is het onmogelijk dit als werkende mensen vol te houden. Daar ga jij en je partner en het ganse gezin aan onderdoor. Grootouders kunnen een enorme verrijking zijn voor het gezin. Zo heb ik verhalen kunnen optekenen die ik anders nooit te weten zou kunnen komen. Zo kan mijn vader nog steeds anecdotes vertellen over zijn grootvader. Zo houdt men de familiegeschiedenis levendig. Het zijn meer dan weetjes!!! |
Hebben jullie dat ook soms, dat je al die praatboeren een schop onder hun gat zou willen verkopen? Goedmenende jongeren [zo stellen ze zichzelf voor], die niet eens hun ware identiteit durven prijs te geven. Gezellig kwebbelen maar over die stakkers van oudjes. Wat een geleuter, wat een betweterigheid.
Goed, ik vind dit te gortig. En zelf ben ik voor de verandering wel een bijna-oudje. Dus even reageren. Baat het niet, dan schaadt het niet. Student 'Pieterjan' is een forumfreak. God beware ons... Komaan, Pieterjan, je vindt het jammerlijk, onrustwekkend, schandalig dat oudjes gedumpt en van hun centjes beroofd worden? En wat doe je eraan? Stilte. De 'moralist' - ziet zich als zedenprediker en dat is alles wat we van hem weten - is in hetzelfde bedje ziek: de mens is een wegwerpvoorwerp geworden en hij kan het weten want hij heeft in rusthuizen gewerkt. De oplossing van de 'moralist'? Geen enkele, tenzij de vlucht in euthanisie. Student 'Pastoor' doet zijn naam alle eer aan. Het is natuurlijk niet allemaal rozengeur en maneschijn op deze wereld, maar het loopt toch ook weer niet zo'n vaart, he. We komen wel vanzelf in de hemel. Jongens toch, zeg nu eens wat je gaat doen? Jullie willen politiek bezig zijn. In welke partij kan je echt effectief iets met al die structurele problemen en mistoestanden beginnen. En wat gaan jullie meer doen, dan wat forums vullen met geklets? Sorry, het zat me hoog. Marcel |
Beste Marcel volgens mij begrijp je de ironie niet van mijn relaas. Ik ben geen oude van dage hater. Ik heb mijn moeder bij mij gehouden,heb zelfsmijn huis verlaten om terug met mijn gezin om bij haar terug in te trekken(voordeel dat zij over een groot huis beschikte) en haar te verzorgen tot het einde. Het heeft ons veel bloed,zweet en tranen gekost. Niet alleen dit maar ons gezin heeft veel moeten beproeven. Mijn hoed af voor mijn echtgenote voor wat zij moest ondervinden. Maar dit terzijde,de ironie lag erin dat ik vrees dat men al te snel naar maatregelen zal grijpen om oudjes te verwijderen(uw tijd komt ook) en daarom was het mijn bedoeling om iets aan te wakkeren tot een discusie en eventueel bepaalde voorstellen te verkrijgen.Helaas weinig resultaat maar mijn oplossing is dat men de jongeren dringend moet heropvoeden wat ouderdom betreft. Jullie jongeren zouden de eerste moeten zijn om jullie kinderen op het goede pad te brengen. Zoals ik reeds zei dat bij bepaalde rassen of stammen de ouderen aanzien worden als wijzen en hun woorden of inlichtingen als wijs en educatief zijn. Wees toch eens eerlijk waar kan je de grootste levenservaringen opdoen? Bij je grootouders en nadien bij je eigen ouders(als je een goede relatie en geen noemenswaardige problemen mee gehad heeft). Maar het klinkt bij velen als een gezaag,gemoei als zij proberen een raad te geven. Vergeet niet dat wanneer je ouder wordt ook minder verdraagzaam wordt en helaas,bij velen, honkvast wordt aan bepaalde ideeën en princiepes.
Maar probeer toch het goede er uit te filteren en te gebruiken,je kan er maar een voordeel bij doen.Ideaal zou zijn dat,na een min of meer heropvoeding van de jongeren,de ouders zo dicht mogelijk bij hun kinderen leven. Men moet ook niet de jongeren bij manier heropvoeden maar de oudjes kunnen ook een mentaliteitsverandering gebruiken. Voor de jonge gezinnen onder jullie: hou je ouders niet alleen lichamelijk maar ook geestelijk fit. De kans op vervreemding ,veroudering,enz.... is dan zeer klein. Pieterjan is de forumfreak en zijn relazen zij misschien scherp en kritisch maar in feite ,volgens mij, is dit een zeer aardig persoontje. Wie hier op dit forum zit zijn geen doetjes. Diegenen die tot min of meer tot de massa behoren zullen niet op dit forum zitten. Het zijn diegenen die hier op dit forum,althans de jongeren,zitten met een kritisch oog en oor de toekomst zijn van ons landje. Het zijn zij,al ben je steeds niet akkoord met hen,die er eventueel later zullen zijn om misbruiken te beantwoorden en sommigen onder hen te bewerken. Wat mijn nickname betreft:als je echt mijn naam wilt weten ben ik wel bereid om deze te geven. Ik moet niks wegstoppen maar het is een gevolg van mijn jeugd. Iedereen noemde mij destijds een moralist dus het kwam eigenlijk vanzelf. Vriendschappelijke groeten van Geert (alias de Moralist) |
Citaat:
Hier hebt u mijn gegevens. Maak er geen misbruik van. Ik wil zeker de discussie aangaan omtrent mijn bezorgdheid met de bejaarden. Pieterjan Westlaan 36 8800 ROESELARE 051/20.78.42 Citaat:
Wel wat doe ik eraan? Voor te beginnen stel ik reeds een voorbeeld voor jongeren uit mijn omgeving. Veel houdt het welsiwaar niet in maar ik doe mijn best. Enkele jaren terug toen mijn oma haar zelfstandigheid niet meer kon garanderen tov haar kinderen hebben we gestemd (democratisch hé) binnen ons gezin of het zagen zitten dat oma bij ons zou intrekken. Zo is het geschied. Ik veeg al voor mijn eigen deur, en dat is al iets! Dat ik een forumfreak ben zegt helemaal niets over mijn capaciteiten of talenten. Dat hier wat afgezwetst wordt is een feit. Ik drink tenminste niet van 's morgens vroeg tot 's avonds laat pinten op café. Of probeer de wereldproblemen niet op te lossen! Ik heb een interesse en die is nu eenmaal politiek. Als 20-jarige kan ik moeilijk meegaan strijden voor een politiek ambt. Niet aleen omdat ik een beperkt stembereik heb maar ook omdat mijn ouders nog heel wat te zeggen hebben over mij :!: Klinkt vreemd in deze tijden van vervroegde zelfstandigheid. U uit u over bepaalde personen zonder ook maar enige aspect van hun achtergrond te kennen. Misschien bestaan er toch nog oprechte mensen die een handje willen toesteken. Maar blijkbaar hebt u alle hoop reeds lang opgegeven.... |
Zeg, wat k�*n je daar aan doen? De jongeren kunnen het niet helpen dat de gezinnen tegenwoordig veel kleiner zijn. Die ouderen komen meestal uit een groot gezin met 6 kinderen of meer. Doordat men nu veel meer ziektes kan behandelen leven de mensen langer. Kunnen de jongeren daaraan doen? Daar hebben zij toch geen vat op? Maar het kost wel veel om de bejaarden te verzorgen en zo. Het kost gewoon veel geld, maar het is nu eenmaal zo. En trouwens, onlangs was er een voorstel om de pensioenleeftijd te verhogen. Ik heb dat debat gezien in de zevende dag. D'r kwam daar al iemand reklameren omdat ze niet meer op pre-pensioen zouden mogen. En nu je het toch zo stelt, Marcel, mijn voorstellen zijn: Langer zwangerschapsverlof voor de jonge moeders. Hoger kindergeld en betere kinderopvang en dat pre-pensioen afschaffen in kombinatie met een lagere werkdruk voor de oudere werknemers. Ik vind het heel dwaas dat zo een oudere werknemer meteen op pensioen zou moeten als hij/zij de werkdruk niet meer aankan. Die kan dan toch nog altijd part-time werken? Maar ja, tegenwoordig is het veel moeilijker om werk te vinden. Als de jongeren klagen dat ze moeilijk werk vinden, zullen ze waarschijnlijk niks tegen dat pre-pensioen hebben. Enfin, ik kan niet voor een ander spreken, maar zo is dat vervroegd pensioen er destijds toch gekomen.
|
Hoger kindergeld is helemaal niet nodig want benevens het specifiek gestorte kindergeld krijgt elk gezin met kinderen nog korting op de belasting. Dat kan tot 25.000 € gaan wanneer je 6 �* 7 kinderen hebt.
Plus nog de vele kortingen via de Bond van grote gezinnen, enz ... De belastingvermindering heeft dan wel niet de naam "kindergeld" maar is het wel. Niemand die er aan denkt. En vele jonge gezinnen, die kinderen krijgen, zouden er eigenlijk goed aan doen, eens hun budget ANDERS te zien : de kosten voor vervoer, voor naschoolse uren voor de kinderen, de vele buitenschoolse activiteiten die moeten besteed worden omdat mama of papa niet thuis zijn op dat uur, de betere kledij (om te gaan werken) verslinden nagenoeg het tweede loon (en dan spreken we nog niet over de 'huwelijkse" meer-belastingen, die binnenkort afgeschaft zal worden). Ik kan wel verstaan dat de tweede volwassene in het gezin ook graag "zijn mannetje staat en zijn duit binnenbrengt" - ik let ervoor op niet de vrouw als tweede verdiener aan te duiden - Ze hebben niet 12 jaar of meer school gelopen om zich tevreden te stellen met thuis te zitten wachten op de thuiskomst van de kinderen. Kan ik zeker inkomen. Maar kan onze samenleving niet wat gemakkelijker worden ? Zijn EN die sneeuwvakantie EN de zonnevakantie echt levensnoodzakelijk ? Aangenaam wel, maar kunnen we met de kostprijs daarvan ons niet beter wat meer levenskwaliteit (de overige elf maanden van het jaar) veroorloven ? Wat heeft dit met de ouderenzorg te maken ? Als we voor de kinderen en het gezin wat meer tijd kunnen ruimen dan kan dat waarschijnlijk ook voor de ouderen van zodra de kinderen het nest hebben verlaten. Hoe dikwijls zien we niet dat de ouders hun "te groot geworden huis" verlaten om een kleinere behuizing te zoeken. Huizen zouden eigenlijk moeten gebouwd worden als dienend voor kleine communes : private vertrekken en gemeenschappelijke. Dan kunnen de ouders, bij hun kinderen intrekken, zonder hun privé-leven te storen, zonder elkaar voortdurend in de voeten te lopen, maar toch kort bij de hand voor het geval dat .... |
Citaat:
|
Je doet je naam niet echt eer aan, maar het siert je wel :!:
Bij deze duizendmaal dank. |
Rust roest, maar de roest wordt steeds duurder.
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:33. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be