Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Over koetjes en kalfjes... (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=9)
-   -   NMBS gaat auto's kopen voor Walen. (https://forum.politics.be/showthread.php?t=248136)

Anna List 15 april 2019 11:42

NMBS gaat auto's kopen voor Walen.
 
of dat zou toch de verstandigste keuze zijn :

Citaat:

Dunbevolkte lijnen NMBS

Auto per reiziger goedkoper dan station open houden

Twee op de tien Belgische stations krijgen op een weekdag minder dan honderd reizigers over de vloer. Stations en stopplaatsen die niet rendabel zijn sluiten, botst op politiek verzet.

Van onze redacteurs Korneel Delbeke, Dries De Smet

Brussel
Voor sommige stations zou het goedkoper zijn voor de NMBS om alle opstappende reizigers een wagen te kopen dan het station open te houden. Het is een boutade, maar ze legt de vinger op een tere plek voor de Belgische spoorwegen. Dat blijkt opnieuw uit de laatste reizigerstelling die de NMBS (in oktober 2018) in alle Belgische stations en stopplaatsen liet uitvoeren.
98, of bijna twee op de tien Belgische stations krijgen op een weekdag minder dan honderd reizigers over de vloer en voor bijna vier op de tien (37 procent) zijn het er minder dan 200, blijkt uit een analyse van de cijfers. In 45 stopplaatsen ziet de NMBS op een weekdag zelfs geen vijftig reizigers. Uitschieter is het Waalse dorpje Ham-sur-Sambre, waar voor acht mensen per dag treinen stoppen.

Wallonië

Veel kleine stopplaatsen of stations zijn dan wel niet meer bemand en uitgerust met ticketautomaten, maar ze moeten wel onderhouden worden. Bovendien betaalt de NMBS een vergoeding aan spoorbeheerder Infrabel voor iedere stop die een trein maakt. ‘Dat zijn eigenlijk artificiële kosten,’ zegt een voormalige spoortopper, ‘maar ze lopen hoog op.’ En ten slotte verliest een trein ook commerciële snelheid door veel te moeten stoppen.
‘Een gemiddelde reiziger kost de NMBS jaarlijks 2.000 euro, maar op dun?*bevolkte lijnen loopt dat op tot 15.000 euro per reiziger’
een voormalige spoortopper

In haar onlangs gepubliceerde memorandum vraagt NMBS-ceo Sophie Dutordoir de politiek dan ook ‘een grotere vrijheid wat betreft ons treinaanbod’ en een ‘samenwerken met andere openbare vervoersmaatschappijen om de deur-tot-deur-verplaatsingen te faciliteren’. Een goede verstaander begrijpt dat ze liever enkele stations en stopplaatsen op de schop ziet gaan.

Dat wilden haar voorgangers ook, maar hun plannen botsten steevast op politiek verzet. Zeker in Wallonië, waar bijna negentig van de honderd minst gebruikte stations liggen. Al bij zijn aantreden in 2016 beloofde minister van Mobiliteit ?*François Bellot (MR) dat er tot eind 2020 geen stations meer mogen worden gesloten. In het ontwerp voor een nieuwe beheersovereenkomst, dat De Standaard kon inkijken, werd de deur op een kier gezet om stopplaatsen te schrappen – ‘mits de minister vooraf zijn akkoord geeft’ – maar die beheersovereenkomst laat al jaren op zich wachten en zal er ook voor de verkiezingen in mei niet meer komen. Als openbare dienstverlener krijgt de NMBS subsidies om ook afgelegen plaatsen te bedienen, zelfs als ze niet rendabel zijn.

Maar een wagen in plaats van een station voor die enkele reizigers? ‘Het lijkt absurd, maar economisch is het meer dan een boutade’, besluit de voormalige spoortopper. ‘Een gemiddelde reiziger kost de NMBS jaarlijks zo’n 2.000 euro, maar op dun?*bevolkte lijnen loopt dat op tot 15.000 euro per reiziger. Dus ja, voor dat bedrag zou je inderdaad een wagen kunnen kopen.’
http://www.standaard.be/cnt/dmf20190414_04325227

cookie monster 15 april 2019 23:43

Betere oplossing , enkel een begin- en eindhalte , geen tussenstops meer !!
Eerlijk gezegd , als ze veel stopplaatsen willen afschaffen .... verliezen meer klanten !!

Anna List 16 april 2019 06:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door cookie monster (Bericht 8991855)
Betere oplossing , enkel een begin- en eindhalte , geen tussenstops meer !!
Eerlijk gezegd , als ze veel stopplaatsen willen afschaffen .... verliezen meer klanten !!

lees het artikel mss eens...

Hypochonder 16 april 2019 06:20

Men wil meer reizigers naar het openbaar vervoer krijgen en dan is men zoiets van plan.

Ik weet trouwens wel heel zeker dat er bij de NMBS veel grotere verliesposten bestaan dan de stopplaatsen waar weinig volk opstapt, dat ze dat eerst een deftig aanpakken.

Anna List 16 april 2019 06:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hypochonder (Bericht 8991937)
Men wil meer reizigers naar het openbaar vervoer krijgen en dan is men zoiets van plan.

Ik weet trouwens wel heel zeker dat er bij de NMBS veel grotere verliesposten bestaan dan de stopplaatsen waar weinig volk opstapt, dat ze dat eerst een deftig aanpakken.

openhouden van stations waar niemand in en uit stapt ergert veel meer mensen, die wel efficiënt en vlot met de trein willen reizen, dan dat er mensen zijn die daar last van hebben.

45 stopplaatsen waar geen 50 mensen per dag opstappen ... :roll:

dicht doen die spookstations! (90% daarvan ligt in Walbanië).

De schoofzak 16 april 2019 08:30

Daar bestaan toch al erg veel en erg diepgaande studies over welke type van openbaar vervoer het best is voor welk type van dorp/stad/streek/gebied.

De recentste nieuwigheid, volgens mij, is de belbus. Eigenlijk is dat dus een soort van sociale taxi.

Anna List 16 april 2019 08:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 8991993)
Daar bestaan toch al erg veel en erg diepgaande studies over welke type van openbaar vervoer het best is voor welk type van dorp/stad/streek/gebied.

De recentste nieuwigheid, volgens mij, is de belbus. Eigenlijk is dat dus een soort van sociale taxi.

die bestaat in mijn dorp ...

ik vind er alleen online geen info over, niet bij De Lijn, niet op de site van de gemeente ...

The Paulus Experience 16 april 2019 11:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 8992007)
die bestaat in mijn dorp ...

ik vind er alleen online geen info over, niet bij De Lijn, niet op de site van de gemeente ...

https://www.delijn.be/nl/belbus/

:roll:

google Ongeveer 199.000 resultaten (0,43 seconden)

Tavek 16 april 2019 11:35

De grootste boerengaten in Wallonie hebben een treinstation.

Maar in Limburg is de spoorontsluiting zo goed als onbestaande. Op de barakken van hasselt en genk na.

Jay-P. 16 april 2019 11:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 8992190)
De grootste boerengaten in Wallonie hebben een treinstation.
Maar in Limburg is de spoorontsluiting zo goed als onbestaande. Op de barakken van hasselt en genk na.

Waar is den tijd van de Chaussee d'amour in Sint Traa?

Anna List 16 april 2019 12:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door The Paulus Experience (Bericht 8992176)
https://www.delijn.be/nl/belbus/

:roll:

google Ongeveer 199.000 resultaten (0,43 seconden)

maar niks concreet over mijn dorp.

dpg 16 april 2019 12:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 8992190)
De grootste boerengaten in Wallonie hebben een treinstation.

Maar in Limburg is de spoorontsluiting zo goed als onbestaande. Op de barakken van hasselt en genk na.

Limburgers hebben van kleine bestaande spoorlijnen fietspaden gemaakt, terwijl ze heel geschikt waren om landelijke verbindingen van te maken zoals ze in Nederlands Limburg en eigenlijk aan de andere kant van de Nederlandse-Duitse grens ook og steeds voor gebruikt worden.

Anna List 16 april 2019 12:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 8992190)
De grootste boerengaten in Wallonie hebben een treinstation.

Maar in Limburg is de spoorontsluiting zo goed als onbestaande. Op de barakken van hasselt en genk na.

gij moet solidair zijn, gewoon uit overtuiging.

Tavek 16 april 2019 12:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 8992218)
gij moet solidair zijn, gewoon uit overtuiging.

Tis daarom dat een NVA'er de sneltram van Maastricht naar Hasselt blokkeert...den dikke van defensie.

Anna List 16 april 2019 12:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 8992225)
Tis daarom dat een NVA'er de sneltram van Maastricht naar Hasselt blokkeert...den dikke van defensie.

meen je dat nu ?!?!? :twisted:

met welke reden?

Pandareus 16 april 2019 17:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 8992225)
Tis daarom dat een NVA'er de sneltram van Maastricht naar Hasselt blokkeert...den dikke van defensie.

:? Om welke reden eigenlijk ? Betere verbinding met openbaar vervoer moet toch winst opleveren inzake verkeer voor de twee steden ?

pajoske 16 april 2019 21:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus (Bericht 8992490)
:? Om welke reden eigenlijk ? Betere verbinding met openbaar vervoer moet toch winst opleveren inzake verkeer voor de twee steden ?

Als Limburg goede verbindingen met het openbaar vervoer heeft gaat een groter deel van de economie naar ginds vanwege de uitstekende ligging binnen Europa. Laat dat nu net iets zijn dat de machtsgeilen uit de Vlaamse ruit niet graag zien gebeuren.
Waarom denkt ge dat men met alle macht probeert het aantal (nieuwe) richtingen aan de universiteit Hasselt te beperken? Hasselt, Eindhoven, Aken, Luik. Dat zou wel eens het nieuwe economische centrum kunnen worden.....

Geld en (economische)macht.....

Sommigen zien Limburg liever als Bokrijk in het groot.

pajoske 16 april 2019 21:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 8991993)
Daar bestaan toch al erg veel en erg diepgaande studies over welke type van openbaar vervoer het best is voor welk type van dorp/stad/streek/gebied.

De recentste nieuwigheid, volgens mij, is de belbus. Eigenlijk is dat dus een soort van sociale taxi.

Tja mijn moeder wilde eens met het openbaar vervoer naar een begrafenis in een buurdorp. Ze moest dan een belbus nemen.....tot aan de dorpsgrens. Daarna zou ze moeten overstappen. Ze zou een uur of zo op weg zijn. Ze heeft toch maar een echte taxi gebeld. Die deed er 5 minuten over.

Zucht 16 april 2019 21:41

Zo doen ze dat in Japan

https://www.telegraph.co.uk/news/wor...passenger.html

Citaat:

For the past three years, a train has stopped at the remote Kami-Shirataki station in the far north of Japan just twice a day. At 7:04 am prompt, it takes on a single passenger - a student on her way to school - and brings her home again at 5:08 pm.

The student's journey to school may be lonely, but the operator of the line, the Hokkaido Railway Co, has been praised for its commitment to its customers after a story about the service by China's CCTV went viral.

The railway company had planned to shut the station down three years ago as it was virtually unused, until it realised that a single student was still boarding the train every school-day morning and alighting every evening.

Hokkaido Railway Co. decided to keep the station open for the girl - who has not been named in media reports - until she graduates from high school.

...

Anna List 16 april 2019 21:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door pajoske (Bericht 8992631)
Als Limburg goede verbindingen met het openbaar vervoer heeft gaat een groter deel van de economie naar ginds vanwege de uitstekende ligging binnen Europa. Laat dat nu net iets zijn dat de machtsgeilen uit de Vlaamse ruit niet graag zien gebeuren.
Waarom denkt ge dat men met alle macht probeert het aantal (nieuwe) richtingen aan de universiteit Hasselt te beperken? Hasselt, Eindhoven, Aken, Luik. Dat zou wel eens het nieuwe economische centrum kunnen worden.....

Geld en (economische)macht.....

Sommigen zien Limburg liever als Bokrijk in het groot.

Het aantal richtingen is niet beperkt, maar bevrozen. Universiteiten (allemaal niet alleen de Limburgse) mogen nieuwe richtingen invoeren op voorwaarde dat ze er ook schrappen.

Reden waarom mijn jongste in Amsterdam studeert... :@


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:22.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be