Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Milieu (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=168)
-   -   "Vliegschaamte" (https://forum.politics.be/showthread.php?t=248142)

Micele 15 april 2019 14:31

"Vliegschaamte"
 
Klimaatprotesten hebben toch invloed, mensen gaan steeds minder vliegen.

Diverse vliegmaatschappijen in de problemen of reeds failliet.

Citaat:

https://www.hbvl.be/cnt/dmf20190415_..._BT=5981510368

‘Vliegschaamte’ doet luchtvaart bloeden: nu ook Jet Airways in slechte papieren

Het faillissement van WOW Air is nog maar enkele weken oud en de volgende vliegtuigmaatschappij zit al in moeilijkheden. Dit keer hangt het lot van Jet Airways aan een zijden draadje. De eerste twee in een lange rij, voorspellen experts. Dat komt deels door de vliegschaamte, een gevolg van het klimaatdebat. “Veel maatschappijen hebben nauwelijks reserve, waardoor een paar procent minder bezetting dodelijk kan zijn.”

Meer dan een miljard euro schulden: de Indische luchtvaartmaatschappij Jet Airways kampt met zware financiële problemen. Jet Airways vloog lange tijd vanuit Zaventem naar India en Noord-Amerika, maar ruilde Brussels Airport in 2016 in voor Schiphol. De maatschappij klopt maandag opnieuw aan bij de banken met een smeekbede om geld. De maatschappij schrapte alle internationale vluchten. Van de 119 vliegtuigen zijn er nog maar 7 operationeel, goed voor een veertigtal vluchten per dag.

Geen eigen vliegtuigen

Enkele weken geleden ging de IJslandse lagekostenmaatschappij WOW Air al failliet. En daar zal het niet bij blijven, voorspelt luchtvaarteconoom Eddy Van de Voorde van de Universiteit Antwerpen. “Want het is te gemakkelijk om een luchtvaartmaatschappij op te richten: een blad papier en een pen zijn genoeg”, zegt hij. “Veel luchtvaartmaatschappijen zitten op het randje, waardoor ze in de komende maanden als dominostenen zullen vallen.”

“Zowel WOW als Jet Airways werkten met geleasde vliegtuigen in plaats van zelf gekochte toestellen. Daardoor zijn ze gebonden aan zware maandelijkse betalingen. Zolang de vliegtuigen vol zitten, gaat dat goed. Maar zodra de vluchten een paar procent minder gevuld zijn, komen ze heel snel in de problemen.”

Om ter goedkoopst

Het aantal vliegtuigpassagiers in België en Europa is wel nog in stijgende lijn, en zelfs de bezettingsgraad per vliegtuig stijgt. Maar sommige luchtvaartmaatschappijen profiteren daar meer van dan andere. En dus strijden ze om de goedkoopste tickets aan te bieden, waardoor de marges minuscuul worden.

Zodra de kosten stijgen, zoals die van de brandstof, zitten de middelgrote maatschappijen meteen in de knoei. “Ryanair blijft de prijzen verlagen om zijn vliegtuigen gevuld te krijgen. Dat weegt op hun winst, maar dwingt ook anderen om de prijzen verder te verlagen.”

Vliegschaamte als doodsteek

En daar komen nog de bosbrossers bij. “Zeker in Europa weegt ook het klimaatdebat op de sector”, zegt Van de Voorde. “Politici dreigen met bijkomende taksen en sommige burgers stoppen met vliegen om ecologische redenen. Voor vliegtuigmaatschappijen betekenen die paar procenten verschil in bezettingsgraad het verschil tussen winst en verlies maken.”

De luchtvaartmaatschappijen vrezen ook een dalende conjunctuur. “Want dan is reizen het eerste waar mensen op besparen. Alleen de drie grote blokken hebben een veilige kapitaalbuffer om een moeilijke conjunctuur te doorstaan: Lufthansa (waar Brussels Airlines toe behoort, red.), Air France-KLM en British Airways.”

LIJST. In moeilijke papieren

Jet Airways: torenhoge schulden. Schrapte alle internationale vluchten, klopt maandag aan bij de banken

WOW Air: failliet sinds eind maart

Azur Air: failliet sinds september 2018

Primera Air: failliet sinds 2018

Flybe: noodlijdend, in februari overgenomen door Connect Airways

Flybmi: failliet sinds februari

Air Hollandia: failliet sinds november

VLM Airlines: zakenmaatschappij die vloog vanop Antwerpen en Zaventem, failliet sinds december 2018

Norwegian: volop in reorganisatie

Cobalt Air: failliet sinds oktober 2018

Germania: failliet sinds februari 2019

JimmyB 15 april 2019 15:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 8991412)
Klimaatprotesten hebben toch invloed, mensen gaan steeds minder vliegen.

Diverse vliegmaatschappijen in de problemen of reeds failliet.

Zeker dat dit door vliegschaamte is?

Soms kent de groei geen grenzen en investeert men blindelings in bepaalde sectoren.

Jet Airways heeft zijn klop gekregen door de crisis. Ik heb het bedrijf weten opstarten en heb er verschillende keren mee gevlogen richting India.

Het rekende op het grote aantal Indiërs die in de VS gingen werken.

In het begin was alles comfortabel en netjes maar na verloop van tijd begonnen de vliegtuigen er minder net uit te zien. Ze verloren passagiers en moesten lijnen schrappen. Dit maakte hen minder interessant waardoor het nog meer bergaf ging.

Ik denk niet dat de verhuis naar Schiphol geholpen heeft, op de States moesten ze namelijk met veel meer maatschappijen concurreren.

Als je ook ziet dan men een maatschappij opricht, out of the blue, zoals Air Belgium dan moet het niet verbazen dat dergelijke maatschappijen de fles op gaan.

Dat low cost maatschappijen afzien van de vliegschaamte kan ik nog geloven, maar de KLMs en BAs in deze wereld gaan daar wsl niet zo veel last van hebben.

Tavek 15 april 2019 16:56

Het is ook een economish verhaal hoor. De auto industrie krijgt ook klappen. Mensen hebben meer de vinger op de beurs. Vliegen, een luxeproduct voor velen, hoort bij die besparingen.

Wat wel vreemd is, is dat de olieprijs aan het recht krabbelen is, terwijl de maakindustrie slaag krijgt. Als we een recessie ingaan met een "hoge" olieprijs, gaan de vliegtuigmaatschappijen met de bosjes falliet gaan.

patrickve 15 april 2019 17:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 8991535)
Wat wel vreemd is, is dat de olieprijs aan het recht krabbelen is, terwijl de maakindustrie slaag krijgt. Als we een recessie ingaan met een "hoge" olieprijs, gaan de vliegtuigmaatschappijen met de bosjes falliet gaan.

Vooral dat de low-cost de concurrentie bikkelhard heeft gemaakt, en men nu elke centiem moet grabbelen om geen verlies te maken.

Ik wacht op "communautaire vliegmaatschappijen", waar je een huurgeld voor een toestel betaalt, met uw eigen jerrycan kerosine komt, en waar lotje getrokken wordt onder de passagiers wie pilootje mag spelen :lol:

Boduo 15 april 2019 18:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 8991535)
Het is ook een economish verhaal hoor. De auto industrie krijgt ook klappen. Mensen hebben meer de vinger op de beurs. Vliegen, een luxeproduct voor velen, hoort bij die besparingen.

Wat wel vreemd is, is dat de olieprijs aan het recht krabbelen is, terwijl de maakindustrie slaag krijgt. Als we een recessie ingaan met een "hoge" olieprijs, gaan de vliegtuigmaatschappijen met de bosjes falliet gaan.

DAT is de kern v.d zaak !

Aurora_Borealis 15 april 2019 21:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 8991535)
Het is ook een economish verhaal hoor. De auto industrie krijgt ook klappen. Mensen hebben meer de vinger op de beurs. Vliegen, een luxeproduct voor velen, hoort bij die besparingen.

Wat wel vreemd is, is dat de olieprijs aan het recht krabbelen is, terwijl de maakindustrie slaag krijgt. Als we een recessie ingaan met een "hoge" olieprijs, gaan de vliegtuigmaatschappijen met de bosjes falliet gaan.

Huh ? Ieder jaar wordt het record (van het vorige jaar) gebroken qua leveringen van jets (Airbus, Boeing, Embraer en nog een paar andere)...

De groei in het aantal vliegtuigpassagiers, wereldwijd is nog altijd +6% per jaar (akkoord, goeie jaren gaan +8%).

De concurrentie is moordend, de aangehaalde maatschappijen zijn daar voorbeelden van. Want voor iedere slechtere presterende maatschappij zoals Jet Airways, zijn er wel maatschappijen als Emirates, Etihad of Qatar die ongeziene groeicijfers kunnen voorleggen.

Vliegschaamte ? Ik denk het niet...

Boduo 15 april 2019 21:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Aurora_Borealis (Bericht 8991733)
Huh ? Ieder jaar wordt het record (van het vorige jaar) gebroken qua leveringen van jets (Airbus, Boeing, Embraer en nog een paar andere)...

De groei in het aantal vliegtuigpassagiers, wereldwijd is nog altijd +6% per jaar (akkoord, goeie jaren gaan +8%).

De concurrentie is moordend, de aangehaalde maatschappijen zijn daar voorbeelden van. Want voor iedere slechtere presterende maatschappij zoals Jet Airways, zijn er wel maatschappijen als Emirates, Etihad of Qatar die ongeziene groeicijfers kunnen voorleggen.

Vliegschaamte ? Ik denk het niet...

Al gevlogen met Emirates ?
Wij wel, nooit meer.

Aurora_Borealis 15 april 2019 21:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Boduo (Bericht 8991759)
Al gevlogen met Emirates ?
Wij wel, nooit meer.

Ja, naar Indië, in één van hun A380 en B777 (economy).... ik vond het best wel aangenaam eigenlijk.

Boduo 15 april 2019 22:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Aurora_Borealis (Bericht 8991771)
Ja, naar Indië, in één van hun A380 en B777 (economy).... ik vond het best wel aangenaam eigenlijk.

Des te beter: jij had meer chance...

maddox 16 april 2019 00:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Boduo (Bericht 8991759)
Al gevlogen met Emirates ?
Wij wel, nooit meer.

Al verschillende keren. Veel beter dan Brussels Airlines of Aeroflot.

Blue Sky 16 april 2019 07:56

"Vliegschaamte", wellicht zoals de Belgen ook massaal "autoschaamte" kennen. De enige manier om mensen hier enige vorm van schaamte te bezorgen is door ze een geweten te taxeren. Aan hun zuur verdiende centjes zitten dus; enkel zo kan men het gedrag van de kuddedieren sturen.

Lof der Zotheid 16 april 2019 08:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Boduo (Bericht 8991759)
Al gevlogen met Emirates ?
Wij wel, nooit meer.

Wat is er dan gebeurd?

patrickve 16 april 2019 09:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky (Bericht 8991972)
"Vliegschaamte", wellicht zoals de Belgen ook massaal "autoschaamte" kennen. De enige manier om mensen hier enige vorm van schaamte te bezorgen is door ze een geweten te taxeren. Aan hun zuur verdiende centjes zitten dus; enkel zo kan men het gedrag van de kuddedieren sturen.

Ik stel liegschaamte voor.
Met een liegtax.

Drosamadaris 16 april 2019 19:32

Vliegschaamte? Wat is dat?

Dat die rommelaars er uit gaan, daar geeft geen hond om; rampzalig om mee te vliegen.

Etihad en Emirates zijn cava, Qatar en Signapore Airlines zijn subliem.

Boduo 17 april 2019 21:06

Het beste zullen de maatschappijen zijn die vliegen met "ecologische" vliegtuigen.
Het klimaat zal er wel bij varen.

maddox 17 april 2019 21:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Boduo (Bericht 8993097)
Het beste zullen de maatschappijen zijn die vliegen met "ecologische" vliegtuigen.
Het klimaat zal er wel bij varen.

Dan kunnen we beter alle soorten van transport verbieden.
Da's nog veel beter voor het klimaat nietwaar.
Dat de mensen in hun sloppenwijken blijven zitten, levende van gerecycleerde iPhones en goenafval.

Boduo 17 april 2019 21:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 8993102)
Dan kunnen we beter alle soorten van transport verbieden.
Da's nog veel beter voor het klimaat nietwaar.
Dat de mensen in hun sloppenwijken blijven zitten, levende van gerecycleerde iPhones en goenafval.

Waarom zouden we alle soorten transport verbieden ???

patrickve 17 april 2019 21:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Boduo (Bericht 8993097)
Het beste zullen de maatschappijen zijn die vliegen met "ecologische" vliegtuigen.
Het klimaat zal er wel bij varen.

De meest ecologische vliegtuigen zijn dingen zoals Enola Gay.

Die verminderen de wereld voetafdruk enorm bij elke vlucht.

Boduo 17 april 2019 21:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door patrickve (Bericht 8993120)
De meest ecologische vliegtuigen zijn dingen zoals Enola Gay.

Die verminderen de wereld voetafdruk enorm bij elke vlucht.

50 Jaar geleden...
Enola Gay en z'n tweelingbroer waren zéér doeltreffend !!!

(Nu ga ik nog wat kijken naar het voetbal van Debruyne, Kompany en C°.)

Eduard Khil 17 april 2019 21:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 8991412)
Klimaatprotesten hebben toch invloed, mensen gaan steeds minder vliegen.

Diverse vliegmaatschappijen in de problemen of reeds failliet.

dat zijn allemaal afvalmaatschappijen. Enkel plebejers vliegen daarmee


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:17.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be