Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Over koetjes en kalfjes... (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=9)
-   -   ‘Tesla stoot soms meer uit dan Mercedes diesel’ (https://forum.politics.be/showthread.php?t=248190)

Anna List 18 april 2019 13:36

‘Tesla stoot soms meer uit dan Mercedes diesel’
 
Citaat:

Door de productie van batterijen en het gebruik van stroom uit steen- of bruinkool zijn elektrische wagens niet altijd beter voor het klimaat dan dieselwagens.

‘Tesla stoot soms meer uit dan Mercedes diesel’

Van onze redacteur Korneel Delbeke

BrusselNet als de rest van Europa moet Duitsland tegen 2030 de CO2-uitstoot van zijn transportsector drastisch verminderen (- 40 procent). Om die ambitieuze doelstelling te halen, wil Berlijn de omslag naar elektrische wagens stimuleren met belastinguitzonderingen en subsidies. Ook de grote Duitse autobouwers Volkswagen en Daimler (Mercedes) investeren miljarden in de ontwikkeling van nieuwe modellen op batterijen (DS 13 maart).

Maar de opmars van elektrische wagens zal de komende jaren de werkelijke Duitse CO2-emissies niet verminderen, blijkt uit een nieuw onderzoek dat het Institut für Wirtschaftsforschung (Ifo) gisteren heeft gepubliceerd. Meer zelfs: over een tienjarige levens?*cyclus stoot een elektrische wagen zelfs meer uit dan een vergelijkbare dieselwagen, berekende fysicus Christoph Buchal, van de universiteit van Keulen, samen met Ifo-experts Hans-Dieter Karl en Hans-Werner Sinn. Ze vergeleken daarvoor de CO2-uitstoot van een ?*Mercedes C220d dieselwagen met die van een elektrische Tesla ?*Model 3, voertuigen met dezelfde afmetingen uit dezelfde voertuigklasse.


Bruinkool

Dat de balans in het voordeel van de dieselwagen helt, heeft twee redenen. Ten eerste is er energie nodig voor de productie van batterijen, inclusief de ontginning van essentiële grondstoffen, zoals lithium en kobalt. Zo komt bij de productie van de batterij voor een Tesla Model 3 zo’n 11 tot 15 ton CO2 vrij, berekenden de onderzoekers. Als de Tesla tien jaar lang jaarlijks 15.000 kilometer rijdt, is hij al goed voor 73 tot 98 gram CO2 per kilometer. En daar komt nog eens bij dat elektrische wagens in Duitsland gemiddeld meer dan een derde van hun elektriciteit uit bruin- en steenkool halen – veruit de grootste CO2-uitstoters onder de stroomproducenten.


‘In België is de uitstoot van een elektrische wagen gemiddeld drie ?* vier keer lager dan die van een auto met een verbrandingsmotor’

Joeri Van Mierlo
Professor Elektromobiliteit VUB

Die twee zaken samen maken dat een Tesla Model 3 over een tienjarige levenscyclus per kilometer 11 tot 28 procent meer uitstoot dan een vergelijkbare Mercedes dieselwagen. De onderzoekers maken daarbij wel enkele veronderstellingen en baseren zich op officiële uitstootgegevens van de oude Europese NEDC-testprocedure, die ondertussen is vervangen door een test die meer de reële uitstoot moet meten.

Maat voor niets

Joeri Van Mierlo, professor elektromobiliteit aan de VUB, deed eerder al een vergelijkbare doorrekening van de levenscyclus van elektrische wagens. ‘Als de energie uit steenkool komt, is er inderdaad amper winst voor het klimaat’, zegt hij. ‘Maar in ons land (dat veel stroom haalt uit CO2-arme kernenergie, red.) is de uitstoot van een elektrische wagen gemiddeld drie ?* vier keer lager dan die van een auto met een verbrandingsmotor. Als er alleen maar hernieuwbare energie zou worden gebruikt, spreken we zelfs over een factor tien.’

Uit de Duitse vergelijking besluiten dat een elektrische wagen minder goed is voor het klimaat dan een dieselwagen gaat niet op. Maar ze toont wel dat een ommezwaai naar elektrische mobiliteit niet per se tot een forse reductie van CO2 zal leiden. Ook het Internationaal Energieagentschap waarschuwde vorig jaar al dat de elektrificatie van het wagenpark een maat voor niets is als de stroomproductie blijft teren op fossiele brandstoffen.

Luchtvervuiling

De onderzoekers erkennen dat er wel degelijk redenen zijn om wagens elektrisch te laten rijden. Zeker in steden zal de luchtvervuiling verbeteren, doordat ze minder fijn stof en stikstofoxiden uitstoten.
Maar voor het klimaat zetten elektrische wagens weinig zoden aan de dijk, besluiten de onderzoekers. Aan het huidige tempo zal er in Duitsland nog minstens tot 2023 geen extra hernieuwbare energie voorhanden zijn om te gebruiken voor elektrische wagens. En zelfs in Noorwegen, waar stroomproductie door het gebruik van waterkracht bijna emissievrij is, stoten elektrische wagens CO2 uit door de energie die nodig is voor de productie van batterijen. Terwijl Europa ze wel als klimaatneutraal beschouwt en ze autobouwers helpen om de gemiddelde CO2-uitstoot van hun vloot te verminderen. Die mag tegen 2030 niet meer hoger zijn dan 59 gram per kilometer.
http://www.standaard.be/cnt/dmf20190417_04337518

duidelijk.
en met de sluiting van de kerncentrales in BE gaat BE dezelfde weg op als Duitsland.

BigF 18 april 2019 13:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 8993564)
http://www.standaard.be/cnt/dmf20190417_04337518

duidelijk.
en met de sluiting van de kerncentrales in BE gaat BE dezelfde weg op als Duitsland.

-Zo lang we ons maar geld uitgeven...
-Zo lang me maar blijven geloven dat we het klimaatprobleem gaan oplossen door ons zuiver en alleen op CO2 te blijven focussen...
-Zo lang we ons maar blijven gedragen als een blinde kudde achterlijke schapen...

... komt alles wel goed.

Universalia 18 april 2019 13:54

Laatst hing ik achter een spiksplinternieuwe Jaguar en als die een beetje optrok vloog er een wreed zwarte rookpluim uit de uitlaat.

Alle diesels zijn vuil. :-D

Het Verzet 18 april 2019 13:54

Tsjah, 't is persoonlijk, maar dan toch liever een Tesla dan een Mercedes.
Mijn moeder heeft net een Mercedes gekocht, man, dat dashbord. Hoeveel brol ze daar nu eigenlijk inbouwen?

Maar als't voor't milieu is, ga dan met de velo. Of den trein.

Universalia 18 april 2019 14:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Het Verzet (Bericht 8993579)
Tsjah, 't is persoonlijk, maar dan toch liever een Tesla dan een Mercedes.
Mijn moeder heeft net een Mercedes gekocht, man, dat dashbord. Hoeveel brol ze daar nu eigenlijk inbouwen?

Maar als't voor't milieu is, ga dan met de velo. Of den trein.

Ik noem dat soort van dashboards' afleiding tijdens het rijden. (niet alleen Mercedes pakt daar met uit)

Een CO-piloot hebben zitten in de wagen is geen overdreven optie tegenwoordig.

Op zich zijn dat allemaal technologische hoogstandjes maar toch ...


The Paulus Experience 18 april 2019 14:17

Wagens met een verbrandingsmotor zouden hun uitlaat in de wagen moeten hebben

Anna List 18 april 2019 14:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door The Paulus Experience (Bericht 8993610)
Wagens met een verbrandingsmotor zouden hun uitlaat in de wagen moeten hebben

Ik zal u zo'n darm cadeau doen, dan kan jij t goede voorbeeld geven.

djimi 18 april 2019 14:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door The Paulus Experience (Bericht 8993610)
Wagens met een verbrandingsmotor zouden hun uitlaat in de wagen moeten hebben

Dat is geen nieuw idee, hé.

Sommige medemensen gaan daar écht niet mee kunnen lachen.

Xenophon 18 april 2019 15:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door djimi (Bericht 8993640)
Dat is geen nieuw idee, hé.

Sommige medemensen gaan daar écht niet mee kunnen lachen.

Inderdaad, het ridiculiseren van de holocaust mag nu stilaan stoppen.

The Paulus Experience 18 april 2019 15:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 8993634)
Ik zal u zo'n darm cadeau doen, dan kan jij t goede voorbeeld geven.

Waar sluit je dat aan bij een tesla?

Het Verzet 18 april 2019 15:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door The Paulus Experience (Bericht 8993649)
Waar sluit je dat aan bij een tesla?

De schouw van't gebouw waar uwen elentriek wordt opgewekt.
Ge kunt sjans hebben...

The Paulus Experience 18 april 2019 15:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Het Verzet (Bericht 8993650)
De schouw van't gebouw waar uwen elentriek wordt opgewekt.
Ge kunt sjans hebben...

Waar staat de schouw op een windmolen?

Anna List 18 april 2019 15:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door The Paulus Experience (Bericht 8993649)
Waar sluit je dat aan bij een tesla?

Op de bruinkoolcentrale.

Het Verzet 18 april 2019 15:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door The Paulus Experience (Bericht 8993652)
Waar staat de schouw op een windmolen?

Da's dan het gevalleke sjans.

Anna List 18 april 2019 15:09

Welke Tesla heb jij Paulus?

Skobelev 18 april 2019 15:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon (Bericht 8993647)
Inderdaad, het ridiculiseren van de holocaust mag nu stilaan stoppen.

Volkswagen Dolf :cheer:

Anna List 18 april 2019 15:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door The Paulus Experience (Bericht 8993652)
Waar staat de schouw op een windmolen?

Heb je t artikel wel gelezen?

Bobke 18 april 2019 15:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door The Paulus Experience (Bericht 8993652)
Waar staat de schouw op een windmolen?

Staat een windmolen in een gebouw?

kojak 18 april 2019 15:27

Onlangs aan de verkeerslichten hier.
Nen Tesla mé ne gast in en zijn fien.

Als dienen optrok kwam er ook nen bruinen doemp uit dienen Tesla.

9/10 had die fien in haar broek gedaan van de schrik.

Vrijheideerst 18 april 2019 15:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 8993634)
Ik zal u zo'n darm cadeau doen, dan kan jij t goede voorbeeld geven.

Lead by example.

En we weten allemaal dat een beter milieu bij jezelf begint.

:thumbsup:


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:40.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be