![]() |
Opkomstplicht: de cijfers
In Vlaanderen zou 36% thuis blijven zonder opkomstplicht.
O-VLD en Groen zouden er het minste last van hebben: -25% De Sossen, het meeste last: -45% Vlaams Belang, PVDA en N-VA: +/- -40% En de Kaloten, ergens tussen de twee: -29% http://www.standaard.be/cnt/dmf20190423_04345360 |
Citaat:
Maar ook hier kan ik me niet van de indruk ontdoen dat men Groen weer ophemelt. |
Citaat:
Ik vind dat met opkomstplicht (zoals het in de grondvod staat: de stemming is verplicht en geheim) is het het meest democratisch. |
Citaat:
Er zijn drie landen in EU met opkomstplicht, naast belgië zijn dat Luxembourg en Griekenland. |
Citaat:
|
Citaat:
Stemmen is een democratische plicht. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Het verbaast me wel dat een deel van het N-VA kiespubliek met zo'n hoog percentage zou thuisblijven, tenzij ze veel zwevende kiezers hebben aangesproken. Het verbaast me helemaal niet wat de Sossen, VB en PVDA betreft.
|
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
De linkse universitairen (inclusief de openlijke sossen) die ik ken stemmen nu Groen. De centrum of rechtse universitairen in grote getallen OVLD. Minderheidje NVA. Anecdotisch maar minder zo dan je zou denken. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Dat merk je overal. Voor mij is het ook de nr 1 reden om op een partij te stemmen. |
gediplomeerden, maar te lomp om te helpen donderen, ik wil ze de kost niet geven.
|
Citaat:
Maar je kan wel zeer oude draden op dit forum checken: als een van de weinigen heb ik altijd gesteld dat als iedereen moet gaan stemmen, dit het meest democratische is. En dat zou de ziel van een gemeenschapspartij moeten zijn. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Goed om weten dat zelfs uw gedachten helemaal van Belgie doordrongen zijn. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:58. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be