Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Godsdienst en levensovertuiging (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=111)
-   -   'Godsdienstvrijheid in ons land is in gevaar' (https://forum.politics.be/showthread.php?t=248252)

Universalia 23 april 2019 21:33

'Godsdienstvrijheid in ons land is in gevaar'

Citaat:

Theoloog én KU Leuven-professor Hans Geybels trekt aan de alarmbel in een open brief geschreven naar alle volksvertegenwoordigers in ons land. Volgens Geybels is de godsdienstvrijheid in België immers in gevaar.
Dat is al wel een tijdje aan de gang dacht ik, godsdienstvrijheid dat in het gedrang komt.

Citaat:

"Laïciteit impliceert dat het religieuze of levensbeschouwelijke uit het publieke domein verbannen wordt. Dat brengt de democratie zelf in gevaar. In een democratie trekt de overheid niet één religie of levensbeschouwing voor, maar garandeert zij dat diverse meningen aan bod kunnen komen. Waarom dat op de helling zetten?"
Het nalezen waard ...

Scheiding van Kerk en Staat, wat betekent dat nu, hier in België?

cookie monster 24 april 2019 10:42

https://www.msn.com/nl-be/nieuws/nat...BBWd9xw#page=2

Is of wordt (het) leven in een theocratie , vrijheid voor iedereen gegarandeerd ??

geertvdb 24 april 2019 12:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Universalia (Bericht 8997262)

Dat is al wel een tijdje aan de gang dacht ik, godsdienstvrijheid dat in het gedrang komt.

Het nalezen waard ...

Scheiding van Kerk en Staat, wat betekent dat nu, hier in België?

snapt er iemand iets van die tekst? Het is zo vaag dat iedereen er alles in kan lezen..

Bad Attila 24 april 2019 15:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door cookie monster (Bericht 8997705)

Is of wordt (het) leven in een theocratie , vrijheid voor iedereen gegarandeerd ??

Hangt van de god(en) af.

De schoofzak 24 april 2019 15:12

Ik ga helemaal niet akkoord met die kwast.

De overheid moet neutraal zijn, volgens mijn opvatting van onze manier van leven in Vlaanderen.

Dat "de straat" enigszins godsdienstneutraal is, is een deel van onze actuele cultuur.
Ik zou aan die kloefkapper eens willen vragen hoeveel proffen in zijn univ geestelijke zijn, en hoeveel van hen in soutane komen lesgeven. Dus vragen waarom die mensen vrijwillig een vorm van terughoudendheid aannemen.

Bad Attila 24 april 2019 15:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 8998010)
Ik ga helemaal niet akkoord met die kwast.

De overheid moet neutraal zijn, volgens mijn opvatting van onze manier van leven in Vlaanderen.

Dat "de straat" enigszins godsdienstneutraal is, is een deel van onze actuele cultuur.
Ik zou aan die kloefkapper eens willen vragen hoeveel proffen in zijn univ geestelijke zijn, en hoeveel van hen in soutane komen lesgeven. Dus vragen waarom die mensen vrijwillig een vorm van terughoudendheid aannemen.

Er is een heel verschil tussen 'neutrale overheid' en 'neutrale openbare plaatsen'. Het eerste is verdedigbaar (hoewel heel moeilijk is), het tweede veel minder, of zelfs niet.

Los van de veiligheid en de goede zeden, moet de openbare plaatsen plekken van vrijheid zijn, die iedereen toebehoren, ook nonnetjes in uniform. Eigenlijk is dat zelfs geen probleem van godsdienstvrijheid, maar van platte individuele vrijheid.

Zipper 24 april 2019 15:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door cookie monster (Bericht 8997705)

het hoeft zelfs nog geen theocratie te zijn, één of twee "ramadans" geleden, kreeg een twaalfjarige jongen in een Marokkaanse stad een boete omdat hij het aandurfde water te drinken bij 42°C.

De schoofzak 24 april 2019 18:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila (Bericht 8998020)
Er is een heel verschil tussen 'neutrale overheid' en 'neutrale openbare plaatsen'. Het eerste is verdedigbaar (hoewel heel moeilijk is), het tweede veel minder, of zelfs niet.

Los van de veiligheid en de goede zeden, moet de openbare plaatsen plekken van vrijheid zijn, die iedereen toebehoren, ook nonnetjes in uniform. Eigenlijk is dat zelfs geen probleem van godsdienstvrijheid, maar van platte individuele vrijheid.

Je leest niet goed.

Ik zeg helemaal niet dat de straat godsdienstneutraal moet zijn,
ik zeg wel dat de straat enigszins godsdienstneutraal is.

Daar zit een hemelsbrede nuance tussen.
Dat tweede is namelijk iets dat de Vlaming blijkbaar vrijwillig uit zichzelf doet, en zo goed vindt, zonder dat daarom het omgekeerde verboden moet worden. Daarom: dit is een deel van onze cultuur.

Universalia 24 april 2019 20:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb (Bericht 8997813)
snapt er iemand iets van die tekst? Het is zo vaag dat iedereen er alles in kan lezen..

Alles is in tegenwoordige tijden wreed vaag niet alleen de bewuste tekst. :-)

cookie monster 24 april 2019 22:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila (Bericht 8998006)
Hangt van de god(en) af.

theocrazy :lol:
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zipper (Bericht 8998054)
het hoeft zelfs nog geen theocratie te zijn, één of twee "ramadans" geleden, kreeg een twaalfjarige jongen in een Marokkaanse stad een boete omdat hij het aandurfde water te drinken bij 42°C.

Nochtans , iemand die de ramadan medisch niet aankan ....
En dan heb je betwetende theocrazy dudes .... zo maf als hersenloze zombies !!
Het probleem is dat iedereen moet buigen voor zulke , onbegrijpelijk zelfs !!

Bad Attila 25 april 2019 06:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 8998207)
Je leest niet goed.

Ik zeg helemaal niet dat de straat godsdienstneutraal moet zijn,
ik zeg wel dat de straat enigszins godsdienstneutraal is.

Daar zit een hemelsbrede nuance tussen.
Dat tweede is namelijk iets dat de Vlaming blijkbaar vrijwillig uit zichzelf doet, en zo goed vindt, zonder dat daarom het omgekeerde verboden moet worden. Daarom: dit is een deel van onze cultuur.

Sorry, da's complete bullshit. "Enigzins" neutraal, dat bestaat niet, je kunt dat onmogelijk definiëren. Het is ofwel niet neutraal, of het is wel neutraal.
Soms zijn de zaken heel eenvoudig, hoor.

Elio di Supo 25 april 2019 09:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila (Bericht 8998535)

De hele tijd eigenlijk. Tot het ingewikkeld wordt.

De schoofzak 25 april 2019 09:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila (Bericht 8998535)
Sorry, da's complete bullshit. "Enigzins" neutraal, dat bestaat niet, je kunt dat onmogelijk definiëren. Het is ofwel niet neutraal, of het is wel neutraal.

Als je jaren terug in onze straten geregeld kloosterzusters in hun uniform, of onderpastoors in soutane zag paraderen, dan is het straatbeeld enigszins godsdienstig gekleurd.
Dat zie je nu amper nog.

Als in een straat alle dames en pubermeisjes een hoofddoek dragen, dan is dat ...
en als slechts één op twintig dat draagt, dan is dat ....

Als in een stad een kwart of de helft van de bestaande oude mooie kloostergebouwen ondertussen omgevormd zijn tot culturele centra of zelfs restaurants en bla bla ... dan mag je dat stadsbeeld evoluerend naar ... noemen.
Als er vijftig minaretten bij bekomen zijn, oei oei ...

Bad Attila 25 april 2019 10:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 8998741)
Als je jaren terug in onze straten geregeld kloosterzusters in hun uniform, of onderpastoors in soutane zag paraderen, dan is het straatbeeld enigszins godsdienstig gekleurd.
Dat zie je nu amper nog.

Toevallig staat er een klooster (en een katholieke school eraan gelinkt) in mijn straat. Ik zie dus dagdagelijks nonnekes rondlopen in hun uniform.

Citaat:

Als in een straat alle dames en pubermeisjes een hoofddoek dragen, dan is dat ...
en als slechts één op twintig dat draagt, dan is dat ....
En als er de helft een draagt? Of een derde? Of wacht, een vierde? Sorry, een vijfde? Of zelfs één op de tien?

Citaat:

Als in een stad een kwart of de helft van de bestaande oude mooie kloostergebouwen ondertussen omgevormd zijn tot culturele centra of zelfs restaurants en bla bla ... dan mag je dat stadsbeeld evoluerend naar ... noemen.
Als er vijftig minaretten bij bekomen zijn, oei oei ...
Een mooie minaret is even "ambetant" dan een mooie klokketoren. Trouwens, vijftig minaretten in Brussel, da's amper zichtbaar. In Erps-Kwerps, daarentegen...

De schoofzak 25 april 2019 19:39

Je illustreert wat ik bedoel(de).

Maar jouw school met nonnen in hun typische kledij: dat wordt erg uitzonderlijk in Vlaanderen. Heel uitzonderlijk.

De schoofzak 27 april 2019 10:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 8999455)
Je illustreert wat ik bedoel(de).

Maar jouw school met nonnen in hun typische kledij: dat wordt erg uitzonderlijk in Vlaanderen. Heel uitzonderlijk.

Allez, welke is nu die enige school in gans Vlaanderen waar nog zo'n maagd mag rondlopen?

polb 30 april 2019 12:16

Niks tegen nonnekes in de straat. Moslims ook niet. Iets anders ook niet.

Maar schaf nu eens eindelijk alle subsidies en steun af vanuit de staat voor godsdiensten.

harriechristus 1 mei 2019 09:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door polb (Bericht 9002473)
Niks tegen nonnekes in de straat. Moslims ook niet. Iets anders ook niet.

Maar schaf nu eens eindelijk alle subsidies en steun af vanuit de staat voor godsdiensten.

Zo is het, en geef al dat geld rustig aan mij voor de toekomst van de staat en de wereld er ook nog bij.

cookie monster 1 mei 2019 20:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door harriechristus (Bericht 9003139)
Zo is het, en geef al dat geld rustig aan mij voor de toekomst van de staat en de wereld er ook nog bij.

Liever een Harrie aan de top , dan een calvogeflop !!

cookie monster 2 mei 2019 18:18

Harrie , ik heb geen problemen met u of ik zal u NOOIT aanvallen !!

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:17.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be