![]() |
Pensioen
Tja, de tijd vliegt. Ik herinner me het nog als gisteren, de herziening inkomstenbelasting voor mijn inkomsten gedurende 2007.
230.000€, direct op te hoesten. We zijn nu 10 jaar later en het gaat nog wel even duren alvorens alle lepe trukken van onze fiscus zullen zijn opgebruikt en we onze centen terug zullen zien. Ondertussen wandelt vrouwlief dicht naar haar pensioen aan en kreeg ik onderstaande uitleg in het vizier. "Elk pensioen wordt individueel berekend: per persoon. Tweeverdieners krijgen elk hun eigen pensioen, en niet, zoals nu, alléén het hoogste van de twee. Elk pensioen wordt afzonderlijk berekend en er wordt geen rekening gehouden met de uitkeringen die de partner krijgt." Is dit een flauwe Belgische grap of is het hier inderdaad zo geregeld? Werkt er hier in dit land echt één partner zonder ook maar het minste pensioen te trekken? |
Nog ééntje:
"De leeftijd- en loopbaanvoorwaarden werden ondertussen geleidelijk opgetrokken. Sinds 2017 kan iemand pas met vervroegd pensioen als hij 62,5 jaar oud is EN 41 jaar heeft gewerkt. Wie zeer lang gewerkt heeft zal onder bepaalde voorwaarden toch nog op 60 of 61 met pensioen kunnen." Moet dat niet "OF" zijn? Als die regel klopt dan kan vrouwlief pas haar 'vervroegd pensioen' aanvragen als ze reeds 1,5 jaar op pensioen is. |
Met die 230000€ er bij zal dat uw pensioen wel ferm spijzen zeker?
Of nee dat was uw belasting. Dus nog meer inkomen voor dat jaar bij uw pensioen. |
Citaat:
|
Citaat:
230.000€ aan belastingen..... 8O Werk je als ondernemer of als bediende ? Want zo'n bedrag doet nu wel wat mijn oren fluiten. |
Citaat:
Maar als het op uw inkomsten staat dan toch ook op uw pensioen? Ik zou dat eens navragen bij de pensioenkas. |
Citaat:
Als je 62,5 jaar bent EN minimum 41 jaar dienst heb, mag je dan op vervroegd pensioen. Heb je niet die dienstjaren moet je verder doen tot je ze hebt, of je 65 wordt. |
Citaat:
Ik hoop het bedrag dit jaar te recupereren - zie: https://forum.politics.be/showthread.php?t=191115 |
Citaat:
en volgens die federale website gaat zij op 2 mei 2021 op pensioen. Zij zal dan 60 jaar zijn. Beetje raar dat zij haar 'vervroegd pensioen' pas twee jaar en 6 maand LATER zou mogen aanvragen? (!) Lijkt weer goed over nagedacht geweest te zijn... |
En hoe zit het met de pensioenen van gezinnen met twee verdieners?
Is het echt enkel het hoogste pensioen dat men ontvangt? |
Citaat:
En dat is voor 2020 de lange loopbaan. ALs je 44 jaar loopbaan hebt in 2020 mag je op 60 jaar gaan. |
Citaat:
Als de vrouw weinig heeft gewerkt, zal men automatisch het voordeligste toekennen: gezinspensioen of twee aparte pensioenen. |
Citaat:
Dat kan kloppen. |
Citaat:
Er is nog steeds een generatie die op 16/17 is begonnen werken en die wilt men vroeger laten stoppen. Zij kan gebruik maken via die regeling. En laten we eerlijk zijn: 44 jaar dienst is meer als genoeg. Uw bijdrage aan de maatschappij is voldaan. |
Citaat:
Hieruit komt de tekst van mijn OP. Zie 'Individueel' http://www.prodemo.be/pensioen.htm |
Ik stel voor dat ge beiden 100 jaar wordt en op die manier uw 230k recupereert.
|
Citaat:
|
Citaat:
(beslissing van het Hof van Beroep - Kamer van inbeschuldigingstelling Antwerpen) - Moet goed komen. |
Citaat:
Mijn persoonlijke situatie: ik heb mijn ambtenarenpensioen, mijn heksie perfeksie heeft een pensioen dat uit twee delen bestaat: één als verpleegster-werkneemster, en één als verpleegster-zelfstandige (dit laatste van zeer beperkte tijd, allez dat komt op 61,83 euro per maand bruto). Gezien zij geruime tijd thuis was zonder ziekenkas of werklozensteun, en vaak deeltijds werkte in de actieve periodes, heeft zij een laag pensioen. Mocht ik mijn laptop definitief dichtklappen, dan zal zij een overlevingspensioen op basis van mijn ambtenarenpensioen trekken. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:24. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be