Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   Dringend nood aan grote hervormingen om mobiliteit te bevorderen (https://forum.politics.be/showthread.php?t=248432)

Blue Sky 7 mei 2019 07:55

Dringend nood aan grote hervormingen om mobiliteit te bevorderen
 
Citaat:

Om het hoofd te kunnen bieden aan de milieu-uitdagingen en de groeiende structurele files in ons land, moeten in de volgende drie tot vijf jaar concrete en gecoördineerde hervormingen worden doorgevoerd. Dat stelt het nieuwe rapport "A New Deal for Mobility"
http://www.msn.com/nl-be/nieuws/othe...id=mailsignout

Micele 7 mei 2019 08:21

- Deelwagens, meer autonome wagens. (ook oproepbaar)

- Fossiele wagens extra belasten als ze niet willen luisteren.

- (deel) fietsen als alternatief. (ook snelle fietsen of speed-pedelecs)

Citaat:

Concreet schuift de studie een plan met drie pijlers naar voren om de mobiliteitsproblematiek in ons land aan te pakken. De eerste pijler: we moeten - "hoewel de auto altijd een belangrijk deel van ons transportnetwerk zal en zou moeten blijven" - alternatieven voor de auto aantrekkelijker maken. Onder meer mobiliteitshubs op strategische plaatsen, waar het aanbod van openbaar vervoer, parkings en deeldiensten op elkaar aangesloten zijn, moeten soelaas bieden. Bijvoorbeeld in en rond Brussel zouden er zo 20.000 wagens uit het verkeer kunnen worden gehaald. Volgens de studie is er ook nood aan het promoten van de fiets als alternatief van de auto voor korte afstanden en in stadscentra, en moeten er bijkomende investeringen komen in fietsinfrastructuur.

MOBILITEITSBUDGET UITBREIDEN

De tweede pijler bestaat erin de fiscale pakketten met betrekking tot mobiliteit te herdenken. Zo zouden eigenaars van bedrijfswagens belast moeten worden op verbruik en moeten minder vervuilende bedrijfswagens gestimuleerd worden. Volgens het rapport zou ook het pas ingevoerde mobiliteitsbudget - dat momenteel enkel van toepassing is op mensen met een bedrijfswagen, slechts 8% van het wagenpark - worden uitgebreid naar iedereen, om ook persoonlijke wagens uit het verkeer te krijgen.

RANGE ANXIETY WEGNEMEN

Tot slot bestaat de derde pijler erin om groene auto's te bevorderen. Op de korte termijn zal de elektrische auto de koploper zijn als alternatief voor de diesel- en bezinewagens, klinkt het. Deloitte schat dat er in België tegen 2030 zowat 1,2 miljoen exemplaren zullen rondrijden. Belangrijk is daarbij om "range anxiety" - de angst om stil te vallen met een lege batterij - weg te nemen, door onder meer te investeren in oplaadpunten. Daarnaast zou de overheid het prijsverschil tussen elektrische wagens enerzijds en diesel- en bezinewagens anderzijds moeten verkleinen door die laatsten meer te belasten. Een belastingverlaging voor elektrische auto's zou volgens het rapport op termijn niet houdbaar zijn door de sterke stijging van de verkopen.

Vrijheideerst 13 mei 2019 09:36

Alweer zo'n autohatende denktank.

Skobelev 13 mei 2019 10:57

Na 50 jaar geen enkele investering om het probleem terdege aan te pakken schieten ze nu op de gebruiker, het slachtoffer. Bedankt politiekers.

patrickve 13 mei 2019 12:10

De beste manier om mobiliteit te bevorderen is mobiliteit te belemmeren.

Newspeak.

Tavek 13 mei 2019 12:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door patrickve (Bericht 9012779)
De beste manier om mobiliteit te bevorderen is mobiliteit te belemmeren.

Newspeak.

Hear hear.

Als we het niet meer goedkoop uit China kunnen halen, moeten we het hier maken.

Vrijheideerst 13 mei 2019 13:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev (Bericht 9012725)
Na 50 jaar geen enkele investering om het probleem terdege aan te pakken schieten ze nu op de gebruiker, het slachtoffer. Bedankt politiekers.

:thumbsup:

Jan van den Berghe 13 mei 2019 20:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vrijheideerst (Bericht 9012597)
Alweer zo'n autohatende denktank.

Rond het spitsuur slibben de straten in Vlaamse steden dicht. Dan ziet toch wel ieder verstandig mens in dat inzetten op nog meer auto's de problemen alleen maar erger maakt. Dat heeft dan niets te maken met "auto haten"; wel het erkennen van het probleem.

Henri1 13 mei 2019 21:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 9013197)
Rond het spitsuur slibben de straten in Vlaamse steden dicht. Dan ziet toch wel ieder verstandig mens in dat inzetten op nog meer auto's de problemen alleen maar erger maakt. Dat heeft dan niets te maken met "auto haten"; wel het erkennen van het probleem.

De auto of het gebruik ervan onbetaalbaar maken gaat het oplossen ?

Mambo 13 mei 2019 21:11

Als iedereen een deelauto bestuurt dan rijden er evenveel auto's als voorheen. Er zullen er nog meer nodig zijn om de beschikbare vrij te kunnen houden.


Als iedereen electrische auto heeft mag hij nog steeds niet in verkeersvrij stad of dorp.

Maw...het enige dat zal veranderen is uw geld op een ander zijn rekening.

Max mobiel is zich al aan het voorbereiden. Die zitten ook met die fietshandel en pendel handel bezig.

Jan van den Berghe 13 mei 2019 21:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 9013205)
De auto of het gebruik ervan onbetaalbaar maken gaat het oplossen ?

Duurder is niet hetzelfde als onbetaalbaar.

Blue Sky 14 mei 2019 07:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vrijheideerst (Bericht 9012597)
Alweer zo'n autohatende denktank.

Niet zozeer, het is eerder de autorijdende Belg die aan wishful thinking doet en de realiteit niet WIL zien. Eigenlijk is het gewoon een vorm van lafheid.
Je moet een kat een kat noemen. De Belg is gewoon een selectief blinde en dove auto-idioot.

Citaat:

Voor al onze kleine verplaatsingen van 1 tot 3 kilometer nemen we in twee op de drie gevallen de auto. Ondanks alle campagnes voor ‘groener’ en duurzamer vervoer blijven we dus verslaafd aan de wagen.
https://www.hln.be/nieuws/vlaming-kr...auto~a37606ac/

PeterCC 18 mei 2019 21:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky (Bericht 9007539)

Je verwijst naar een persbericht van het "Consultancybureau Deloitte".

Dat is geen onderzoeksinstituut of zo maar een lobby-bedrijf dat de belangen van zijn klanten dient.
Citaat:

We believe that we’re only as good as the good we do.

All the facts and figures that talk to our size and diversity and years of history, as notable and important as they may be, are secondary to the truest measure of Deloitte: the impact we make in the world.

When people ask, “What’s different about Deloitte?” the answer resides in the many specific examples of where we have helped Deloitte member firm clients, our people, and sections of society to achieve remarkable goals, solve complex problems or make meaningful progress. Deeper still, it’s in the beliefs, behaviours, and fundamental sense of purpose that underpin all that we do.

Dus de eerste vraag die je je moet stellen bij zo een persbericht is: wie gaat daar geld aan verdienen.

Vrijheideerst 21 mei 2019 14:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC (Bericht 9018830)
Je verwijst naar een persbericht van het "Consultancybureau Deloitte".

Dat is geen onderzoeksinstituut of zo maar een lobby-bedrijf dat de belangen van zijn klanten dient.


Dus de eerste vraag die je je moet stellen bij zo een persbericht is: wie gaat daar geld aan verdienen.

8-)8-)8-)

brother paul 21 mei 2019 18:28

En moesten we nu eens redeneren over een hyperloop of maglev in Vlaanderen bouwen... stel dat we elke stad een burj khalifa bouwen en dan snelweg er naar toe, en reuzeparking en met hyperloop of magleve van ene stad naar ander, dus binnne de tien minuten ben je van Gent naar Antwerpen..

Dat zou toch een verfrissende vorm van mobiliteit zijn ?

kelt 11 juni 2021 06:04

Wel.....juni 2021 en Vlaams Minister Crevits heeft een studietraject besteld voor een "hyperloop".

Het is nu wereldwijd dat overheden ,beseffend dat dat concept van het beschikbare aardoppervlak dichtasfalteren op zijn einde gekomen is....MEER wegen betekent al een paar decennia niet meer "betere" mobiliteitAlles wat je bouwt bovengronds "slibt" binnen de 5 jaar weer dicht....

Inderdaad,ANDERE vervoersvormen kunnen eens tegen het licht gehouden worden....

In Vlaanderen zou dat wel eens gepaard kunnen gaan met tunnelbouw....eindelijk.....


Het is wel spijtig dat onze eigen bouwindustrie ergens in een hoekje ligt te slapen......Oosterweels bouwen,andermans havens uitbaggeren,overal appartementsblokken neerkotsen....tot daar aan toe maar is er de laatste 30 jaar niet iets met "mobiliteit" geweest of zo? :oops:

O wacht,die zitten gewoon te wachten op bestellingen van "de staat",waarbij "de staat",middels haar onderzoeksinstituten, zelfs zelf nieuwe dingen moet gaan bijeenzoeken....ongelofelijk eigenlijk.

We kennen ondertussen al minstens 2 AMERIKAANSE bouwbedrijven die al voorbij de prototypefase zijn van dergelijke "nieuwe mobiliteits" concepten...

Micele 11 juni 2021 09:21

Als ik denk aan die laatste tunnels van de Noord-Zuidverbinding in Limburg...

heel lange :beard:

In Maastricht legden ze een dubbele snelwegtunnel onder de stad op 6 jaar.

maddox 12 juni 2021 04:31

Er is een gemakkelijke oplossing om het persoonlijke mobiliteits"probleem" op te lossen.

Gewoon minder personen hebben die mobiel willen/kunnen zijn.

En het doodbelasten is er 1 trukje voor.

Maar ik zou persoonlijk een andere methode willen implementeren.
Ervoor zorgen dat er maar 500 000 mensen in Vlaanderen leven.

Omdat dat een realistisch nummer is dat we met de huidige technologie in harmonie met de natuur en met hedendaags comfort kunnen verwezelijken.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:28.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be