De schoofzak |
14 mei 2019 16:39 |
Tsjeef Crembo begint breekpunten te formuleren.
De Crembo is verrezen uit zijn as, nog straffer dan de katholieken geloven dat christus destijds verrezen is.
Als nodeloze vulling met titel staatssecretaris buitenlandse handel, eerst weggezet, teruggetrokken in zijn dorpje, nu terug als minister en als lijsttrekker.
De tsjeef die ietwat rechts is. Maar zijn Vlaamsgezindheid, dat weet ik niet zo goed. Okee hij bestuurt zijn gemeente met de nva (nog altijd hoop ik?) ...
Maar terzake nu: hij begint breekpunten te formuleren.
Een eerste was: de samensmelting van de politiezones in Brussel.
En nu, het tweede: geen federale regering met Vlaamse minderheid.
Ik denk dat er ene zit te zweten in Leopoldsburg.
titel: Pieter De Crem: 'CD&V stapt niet in federale regering zonder Vlaamse meerderheid'
https://www.knack.be/nieuws/belgie/p...tter-RNBAVUKN&
https://forum.politics.be/newthread....newthread&f=13
Citaat:
Walter Pauli
Redacteur Knack
In een dubbelinterview in Knack geven minister van Binnenlandse Zaken Pieter De Crem (CD&V) en oud-staatssecretaris voor Asiel en Integratie Theo Francken (N-VA) te kennen dat zij beiden hopen dat er na de verkiezingen opnieuw centrumrechtse regeringen komen in België en Vlaanderen.
Sinds de Marrakeshcrisis van einde vorig jaar is de N-VA een oppositiepartij geworden, terwijl CD&V in de regering-Michel bleef. Dat neemt niet weg dat Pieter De Crem (CD&V) hoopt dat het oude verbond hersteld raakt: 'Ik wil graag werken aan een heruitgave van de scheidende centrumrechtse regering, met de CD&V en de N-VA erin', zegt hij: 'Er leeft bij de CD&V geen revanchisme tegenover de N-VA. Waarom hebben we destijds voor het kartel gekozen? Toch omdat er historische banden zijn tussen onze partijen, toch omdat onze ideeën dicht bij elkaar liggen? CD&V en N-VA zijn geen vijanden van elkaar. Maar eerst moet de kiezer de kaarten leggen.'
Maar hoe de kiezer de kaarten ook legt, voor Pieter De Crem is één (federale) coalitievorm bij voorbaat uitgesloten: 'In de Belgische geschiedenis is er één keer een federale regering gevormd zonder meerderheid in de Nederlandstalige taalgroep. Die strategie is voor CD&V zeer slecht afgelopen, bij wijze van understatement. Ik denk dus dat er op geen enkele wijze een federale coalitie kan komen die geen meerderheid heeft in de Nederlandstalige taalgroep. Zo eenvoudig is dat. De CD&V doet daaraan niet mee.'
|
|