Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Het rapport De Wever (https://forum.politics.be/showthread.php?t=248627)

Blue Sky 21 mei 2019 20:12

Het rapport De Wever
 
3 thema’s zijn van fundamenteel belang in een stad:

1/ Mobiliteit: autofundamentalisme
Hoewel specialisten het er unaniem over eens zijn dat de toekomst is om steden zoveel mogelijk autoluw te maken, blijft De Wever hiervoor selectief doof. Niet alleen dat, hij gaat zelfs parkings aanleggen in het midden van het stad zodat alle verkeer vanuit het noorden, het zuiden en het oosten de hele stad moet doorkruisen teneinde de parking te bereiken. Een recept van de jaren ’60-’70 van vorige eeuw waar men dit ook deed op het centrale plein, doorgaans net voor de kerk, weliswaar bovengronds. Zwakke weggebruikers worden nog steeds als tweederangsburgers beschouwd - getuige daarvan de onwil om conflictvrije kruispunten of verkeerslichten in te richten die bijvoorbeeld in Nederland wel gemeen goed zijn. Antwerpen maakt geen keuzes, met als gevolg dat het blijft bij knoeien in de marge en ze de boot van de toekomst missen.

2/ Veiligheid: war on drugs
Een drugsdealer verdient tot zo’n € 20 000 per maand. 1/100 containers word gecontroleerd en wanneer een geselecteerde container niet wordt aangeboden ter controle, wordt een boete van € 1000 toebedeeld. In die realiteit gaat men dan even een zogezegde “war on drugs” gaan voeren. De granaat aanslagen in Antwerpen zijn ondertussen al niet meer bij te houden.

Wat betreft demografie is ondertussen maar dan 50% van de inwoners in Antwerpen van vreemde origine daar waar dat bij het aantreden van Bart De Wever als burgemeester nog 42% was.

3/ Groen: eco-analfabetisme
Er zijn best wel wat figuren bij de NVA die het groene gedachte goed hoog op de agenda hebben staan, doch het is geen publiek geheim dat veel van deze thema’s door De Wever worden afgeblokt wegens “niet belangrijk genoeg”. Het feit dat De Wever totaal geen kennis heeft over deze thema’s en er ook totaal geen voeling mee heeft werd pijnlijk duidelijk bij zijn reactie op de klimaat marsen. Het is ecologisch nog nooit zo goed gegaan als vandaag, alles komt vanzelf goed daar de mens altijd oplossingen gevonden heeft en we moeten onze levensstijl vooral niet aanpassen. Alle wetenschappelijke rapporten ten spijt, stelt De Wever dus een blind vertrouwen in technologieën die er nog niet zijn en heeft hij een religieus geloof in het menselijke kunnen zoals kinderen ook in sprookjes geloven.

Hoewel de aanwezigheid van groen bijzonder belangrijk is voor het algemeen welbehagen in een stad heeft betonvreter De Wever het blijkbaar niet zo begrepen. Dat uit zich onder meer met de massale kap van de bomen op de Charlottalei en ook op de Leien. Op de Leien gebeurde de kap overigens pal in het broedseizoen, typerend voor het totale onder meer gebrek aan respect voor natuur van de NVA. Ook op het nieuwe operaplein lijkt wederom geen plaats voor groen te zijn.

Antwerpen … een zinkend schip?

DucDEnghien 21 mei 2019 20:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky (Bericht 9021407)
3 thema’s zijn van fundamenteel belang in een stad:

1/ Mobiliteit: autofundamentalisme
Hoewel specialisten het er unaniem over eens zijn dat de toekomst is om steden zoveel mogelijk autoluw te maken, blijft De Wever hiervoor selectief doof. Niet alleen dat, hij gaat zelfs parkings aanleggen in het midden van het stad zodat alle verkeer vanuit het noorden, het zuiden en het oosten de hele stad moet doorkruisen teneinde de parking te bereiken. Een recept van de jaren ’60-’70 van vorige eeuw waar men dit ook deed op het centrale plein, doorgaans net voor de kerk, weliswaar bovengronds. Zwakke weggebruikers worden nog steeds als tweederangsburgers beschouwd - getuige daarvan de onwil om conflictvrije kruispunten of verkeerslichten in te richten die bijvoorbeeld in Nederland wel gemeen goed zijn. Antwerpen maakt geen keuzes, met als gevolg dat het blijft bij knoeien in de marge en ze de boot van de toekomst missen.

2/ Veiligheid: war on drugs
Een drugsdealer verdient tot zo’n € 20 000 per maand. 1/100 containers word gecontroleerd en wanneer een geselecteerde container niet wordt aangeboden ter controle, wordt een boete van € 1000 toebedeeld. In die realiteit gaat men dan even een zogezegde “war on drugs” gaan voeren. De granaat aanslagen in Antwerpen zijn ondertussen al niet meer bij te houden.

Wat betreft demografie is ondertussen maar dan 50% van de inwoners in Antwerpen van vreemde origine daar waar dat bij het aantreden van Bart De Wever als burgemeester nog 42% was.

3/ Groen: eco-analfabetisme
Er zijn best wel wat figuren bij de NVA die het groene gedachte goed hoog op de agenda hebben staan, doch het is geen publiek geheim dat veel van deze thema’s door De Wever worden afgeblokt wegens “niet belangrijk genoeg”. Het feit dat De Wever totaal geen kennis heeft over deze thema’s en er ook totaal geen voeling mee heeft werd pijnlijk duidelijk bij zijn reactie op de klimaat marsen. Het is ecologisch nog nooit zo goed gegaan als vandaag, alles komt vanzelf goed daar de mens altijd oplossingen gevonden heeft en we moeten onze levensstijl vooral niet aanpassen. Alle wetenschappelijke rapporten ten spijt, stelt De Wever dus een blind vertrouwen in technologieën die er nog niet zijn en heeft hij een religieus geloof in het menselijke kunnen zoals kinderen ook in sprookjes geloven.

Hoewel de aanwezigheid van groen bijzonder belangrijk is voor het algemeen welbehagen in een stad heeft betonvreter De Wever het blijkbaar niet zo begrepen. Dat uit zich onder meer met de massale kap van de bomen op de Charlottalei en ook op de Leien. Op de Leien gebeurde de kap overigens pal in het broedseizoen, typerend voor het totale onder meer gebrek aan respect voor natuur van de NVA. Ook op het nieuwe operaplein lijkt wederom geen plaats voor groen te zijn.

Antwerpen … een zinkend schip?

De Wever heeft gekozen voor een uitbreiding van parking Vlaanderen.

Tavek 21 mei 2019 20:16

De vraag is: wat doet Bart Dewever wel goed in Antwerpen ?

De stad is nog steeds een dump, met veel criminaliteit en drugs.

Svennies 21 mei 2019 20:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 9021418)
De vraag is: wat doet Bart Dewever wel goed in Antwerpen ?

De stad is nog steeds een dump, met veel criminaliteit en drugs.

Ge geeft het toch toe dat het onder het socialistisch bestuur ook niet beter was...:lol:

Vlad 21 mei 2019 20:34

Er valt veel op De Wever aan te merken in Antwerpen maar niets van wat in de OP staat. Er staan grote parkings aan de rand van de stad op stapel. Niet in de stad. En er wordt gewerkt aan verscheidene groene longen in de stad. Met sommige was men wel al bezig voor De Wever aantrad. De drugsoverlast is echt wel verminderd op de zware incidenten na maar dat zag ik in alle steden gebeuren wanneer men achter de bendes aanging. Onder druk beginnen ze onderling voor elkaars voeten te lopen.

Wat ik vind dat De Wever fout doet is dat hij niets doet aan het autoverkeer in de randsteden, dat hij teveel bespaard heeft op het uitvoerend stadspersoneel (en te weinig op de bullshitjobs) waardoor de stad er dikwijls serieus vuil bij ligt en dat hij praat verkoopt over langer werken maar dat je alle werkbaar werk bij de stad naar jonge mensen ziet gaan.

Tavek 21 mei 2019 20:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Svennies (Bericht 9021431)
Ge geeft het toch toe dat het onder het socialistisch bestuur ook niet beter was...:lol:

6 jaar Dewever heeft 0,0 verschil gemaakt, in tegendeel.

De kracht van de verandering ?

Mechelen is echter wel fors op vooruit gegaan.

Xenophon 21 mei 2019 20:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 9021440)
6 jaar Dewever heeft 0,0 verschil gemaakt, in tegendeel.

De kracht van de verandering ?

Mechelen is echter wel fors op vooruit gegaan.

Hoe schat je dat in?

Tavek 21 mei 2019 20:38

https://www.mechelen.be/stadsmonitor-2018

Witte Kaproen 21 mei 2019 20:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 9021440)
6 jaar Dewever heeft 0,0 verschil gemaakt, in tegendeel.

De kracht van de verandering ?

Mechelen is echter wel fors op vooruit gegaan.

Waarom gaat Somers er dan lopen ?

gertc 21 mei 2019 20:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 9021440)
De schuldgraad van Mechelen is echter wel fors op vooruit gegaan.

Zo, even verbeterd :twisted:

Vlad 21 mei 2019 20:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 9021440)
6 jaar Dewever heeft 0,0 verschil gemaakt, in tegendeel.

De kracht van de verandering ?

Mechelen is echter wel fors op vooruit gegaan.

Mechelen zit financieel aan de grond (bulletleningen) terwijl Antwerpen er financieel gezonder aan toe is. En als binnenkort NMBS een vervoersmaatschappij moet worden ipv een treinrenovatiebedrijf gaat Mechelen nog meer bloeden. Somers heeft met veel geleend geld (waarvan hij nog geen euro heeft terug betaald) een vette laag vernis over een lege doos geschilderd. Zijn doos staat op scheuren dus nu moet hij maken dat hij daar weg is.

Tavek 21 mei 2019 21:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vlad (Bericht 9021450)
Mechelen zit financieel aan de grond (bulletleningen) terwijl Antwerpen er financieel gezonder aan toe is. En als binnenkort NMBS een vervoersmaatschappij moet worden ipv een treinrenovatiebedrijf gaat Mechelen nog meer bloeden. Somers heeft met veel geleend geld (waarvan hij nog geen euro heeft terug betaald) een vette laag vernis over een lege doos geschilderd. Zijn doos staat op scheuren dus nu moet hij maken dat hij daar weg is.

Maar de stad is er op vooruit gegaan.

Wat hadden ze moeten doen ? Hetzelfde als in antwerpen, het een dump laten zijn ?

bembem 21 mei 2019 21:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 9021418)
De vraag is: wat doet Bart Dewever wel goed in Antwerpen ?

De stad is nog steeds een dump, met veel criminaliteit en drugs.

Niet overdrijven hé.

Svennies 21 mei 2019 21:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 9021440)
6 jaar Dewever heeft 0,0 verschil gemaakt, in tegendeel.

De kracht van de verandering ?

Mechelen is echter wel fors op vooruit gegaan.

Natuurlijk,de schuldgraad maal 3 op 10 jaar tijd,dat kan qua vooruitgang tellen...:roll::roll:

Het krapuul in de probleemwijken is nog even urgent aanwezig...

Maar alle vlietjes in de binnenstad liggen terug open...

Laten we cheeren....:roll::roll:

ViveLaBelgique 21 mei 2019 21:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vlad (Bericht 9021450)
Mechelen zit financieel aan de grond (bulletleningen) terwijl Antwerpen er financieel gezonder aan toe is. En als binnenkort NMBS een vervoersmaatschappij moet worden ipv een treinrenovatiebedrijf gaat Mechelen nog meer bloeden. Somers heeft met veel geleend geld (waarvan hij nog geen euro heeft terug betaald) een vette laag vernis over een lege doos geschilderd. Zijn doos staat op scheuren dus nu moet hij maken dat hij daar weg is.

Waarop baseer jij jezelf om te stellen dat Antwerpen er financieel gezonder aan toe is ?

Svennies 21 mei 2019 22:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique (Bericht 9021533)
Waarop baseer jij jezelf om te stellen dat Antwerpen er financieel gezonder aan toe is ?

Ik hoop toch dat ge begrijpend kunt lezen...

Citaat:

Maar het Mechelse succes heeft een keerzijde. Mechelen is de centrumstad met de hoogste schulden. Elke Mechelaar torst een schuldenlast van bijna 3.000 euro (zie grafiek). Dat is dubbel zo veel als een Antwerpenaar of een Leuvenaar en zelfs drie keer zo veel als een Bruggeling.
https://www.tijd.be/dossier/gemeente...l/9941105.html

Tavek 21 mei 2019 22:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Svennies (Bericht 9021567)
Ik hoop toch dat ge begrijpend kunt lezen...



https://www.tijd.be/dossier/gemeente...l/9941105.html

Koksijde staat op een met een schuldsaldo van 5.531 € per inwoner, maar ook in Nieuwpoort en Middelkerke komt u aan meer dan 2.500 € per inwoner.

Zo abnormaal is dat niet.

http://www.standaard.be/cnt/dmf20140807_01208991

Jan van den Berghe 21 mei 2019 22:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 9021587)
Koksijde staat op een met een schuldsaldo van 5.531 € per inwoner, maar ook in Nieuwpoort en Middelkerke komt u aan meer dan 2.500 € per inwoner.

Zo abnormaal is dat niet.

Toch wel, vele Vlaamse gemeenten hebben een veel lager schuldsaldo:

http://www.standaard.be/schuld

Svennies 21 mei 2019 23:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 9021587)
Koksijde staat op een met een schuldsaldo van 5.531 € per inwoner, maar ook in Nieuwpoort en Middelkerke komt u aan meer dan 2.500 € per inwoner.

Zo abnormaal is dat niet.

http://www.standaard.be/cnt/dmf20140807_01208991

Hebben die hun schuld ook op 10 jaar verdriedubbeld...

Ik heb hier meer dan genoeg jaren voor het stad 10% op mijn personenbelasting mogen bijbetalen voor hetgeen er onder vooral CVP bestuur werd buiten gegooid...

Mijn moeder destijds klaagde dat de prijs van de vuilkar in haar woonplaats steeg van 800 naar 1000 frank,en dit terwijl ik jaarlijks 6000 frank mocht betalen in wat voor u toen "een dump" was...:roll:

Trouwens een vuilzak kost hier al jaren 2.5 euro ,en weet je het mooie toen ze de prijs destijds met 1 euro verhoogden ,verlaagden ze de inhoud ervan met 20%...

gertc 22 mei 2019 08:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 9021587)
Koksijde staat op een met een schuldsaldo van 5.531 € per inwoner, maar ook in Nieuwpoort en Middelkerke komt u aan meer dan 2.500 € per inwoner.

Zo abnormaal is dat niet.

Ja maar, meester, hij deed dat ook!:roll:


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:26.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be