Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   welke breekpunten moet het VB op tafel leggen (https://forum.politics.be/showthread.php?t=248720)

vlijmscherp 27 mei 2019 14:21

welke breekpunten moet het VB op tafel leggen

Vandaag om 11u ging het VB een persconferentie geven om hun breekpunten kenbaar te maken.

Uiteindelijk is daar op z'n minst 1 slimmerik geweest om te zeggen dat dit wel zeer dom zou zijn, toch als je echt wil meeregeren.

Ze gaan dus, zoals het hoort, eerst en vooral aan De Wever, Vlaams formateur, voorleggen.

Wat zijn volgens jullie de breekpunten die Van Grieken op tafel moet leggen?

Let wel, het gaat hier enkel over de Vlaamse bevoegdheden. maw onderwijs, landbouw, welzijn, kinderbijslag, enz. Een migratiestop kan Vlaanderen met de huidige bevoegdheden niet afdwingen bv.

morte-vivante 27 mei 2019 14:24

verplichte sterilisatie na 2 kinderen in ontwikkelingslanden

vlijmscherp 27 mei 2019 14:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door morte-vivante (Bericht 9028007)
verplichte sterilisatie na 2 kinderen in ontwikkelingslanden

ik wist niet dat dit een Vlaamse bevoegdheid was?

Bad Attila 27 mei 2019 14:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 9028005)
Vandaag om 11u ging het VB een persconferentie geven om hun breekpunten kenbaar te maken.

Uiteindelijk is daar op z'n minst 1 slimmerik geweest om te zeggen dat dit wel zeer dom zou zijn, toch als je echt wil meeregeren.

Ze gaan dus, zoals het hoort, eerst en vooral aan De Wever, Vlaams formateur, voorleggen.

Let wel, het gaat hier enkel over de Vlaamse bevoegdheden. maw onderwijs, landbouw, welzijn, kinderbijslag, enz. Een migratiestop kan Vlaanderen met de huidige bevoegdheden niet afdwingen bv.

Ik vermoed:

- een aantal taalregels over Vlaanderen heen (in het onderwijs, in de faciliteitengemeenten, op straat, enz)
- prioriteiten voor 'Vlamingen' voor school, bejaardenhuizen, in de zorg, enz.)
- en een paar symbolische zaken zoals een aanbeveling in het Vlaams Parlement rond autonomie, zelfstandig Vlaanderen, Allé, zoiets.

vlijmscherp 27 mei 2019 14:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila (Bericht 9028033)
Ik vermoed:

- een aantal taalregels over Vlaanderen heen (in het onderwijs, in de faciliteitengemeenten, op straat, enz)
- prioriteiten voor 'Vlamingen' voor school, bejaardenhuizen, in de zorg, enz.)
- en een paar symbolische zaken zoals een aanbeveling in het Vlaams Parlement rond autonomie, zelfstandig Vlaanderen, Allé, zoiets.

dat zou wel eens goed kunnen zijn.

alleen, gaan ze eisen dat er een voorrangsregel moet zijn in scholen, bejaardenhuizen voor autochtonen? of zouden zo ver niet durven gaan?

TheFourHorsemen 27 mei 2019 14:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 9028008)
ik wist niet dat dit een Vlaamse bevoegdheid was?

Na de herkolonisatie van Afrika wordt dit uiteraard een Vlaamse bevoegdheid.

Anna List 27 mei 2019 14:57

Strikte toepassing van alle taalwetgeving in Vlaanderen en Brussel, inclusief de talen noodzakelijk voor het opvullen van kaders en benoemingen.

Bad Attila 27 mei 2019 14:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 9028048)
dat zou wel eens goed kunnen zijn.

alleen, gaan ze eisen dat er een voorrangsregel moet zijn in scholen, bejaardenhuizen voor autochtonen? of zouden zo ver niet durven gaan?

Dat is een vrij klassieke eis binnen het idee van 'eigen volk eerst', des te sterker dat de wachtlijsten in Vlaanderen in dit domein eigenlijk schandalig zijn.
Zaak is uiteraard dat dit volledig onwettelijk zou zijn, maar bon, die linkse PS-rechters, hé...

Dus ik geloof erin! ;-)

Hypochonder 27 mei 2019 14:59

Slim van Van Grieken dat hij die zogenaamde breekpunten toch niet op tafel legt.

Anna List 27 mei 2019 15:00

Vlaamse diplomatie richten op verdere en betere samenwerking met NL

Anna List 27 mei 2019 15:01

Oprichten van een Vlaamse inlichtingendienst.

Zipper 27 mei 2019 15:01

Citaat:

Ik zou alleszins opteren voor de opheffing van de taalfaciliteiten voor Franstaligen in Vlaanderen (Vlaamse Rand, dus). Lijkt mij zelfs helemaal niet extreem. Na 56jaar mag dat stoppen.

Pandareus 27 mei 2019 15:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hypochonder (Bericht 9028071)
Slim van Van Grieken dat hij die zogenaamde breekpunten toch niet op tafel legt.

Slim van hem ? Dat is gewoon omdat BDW aan die nitwit duidelijk heeft gemaakt dat echte politiek zo niet werkt...

Bad Attila 27 mei 2019 15:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 9028067)
Strikte toepassing van alle taalwetgeving in Vlaanderen en Brussel, inclusief de talen noodzakelijk voor het opvullen van kaders en benoemingen.

O, het VB gaat de rechtspraak van de Raad van State en het Hof van Cassatie respecteren inzake omzendbrief Peeters? :lol:

Bad Attila 27 mei 2019 15:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zipper (Bericht 9028075)
Ik zou alleszins opteren voor de opheffing van de taalfaciliteiten voor Franstaligen in Vlaanderen (Vlaamse Rand, dus). Lijkt mij zelfs helemaal niet extreem. Na 56jaar mag dat stoppen.

Geen Vlaamse bevoegdheid.

vlijmscherp 27 mei 2019 15:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zipper (Bericht 9028075)

maar geen Vlaamse bevoegdheid.

Henri1 27 mei 2019 15:06

Citaat:

Die gasten zijn zodanig machtsgeil dat ze hun eisen ingeslikt hebben.

vlijmscherp 27 mei 2019 15:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 9028074)
Oprichten van een Vlaamse inlichtingendienst.

onder welke bevoegdheid valt dat?

vlijmscherp 27 mei 2019 15:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus (Bericht 9028078)
Slim van hem ? Dat is gewoon omdat BDW aan die nitwit duidelijk heeft gemaakt dat echte politiek zo niet werkt...

ik verdenk hem er inderdaad van.

Anna List 27 mei 2019 15:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 9028108)
onder welke bevoegdheid valt dat?

Ik zou het onder persoonsgebonden materie steken, rechtstreeks onder de MP gelijk diplomatie.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:15.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be