Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Vlaamse begroting: put van 600 miljoen euro (https://forum.politics.be/showthread.php?t=248760)

vlijmscherp 29 mei 2019 08:33

Vlaamse begroting: put van 600 miljoen euro

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/05...ieuawe-regeri/

Citaat:

De wereldeconomie presteert minder goed, en dat heeft meteen impact in België. De nieuwe Vlaamse regering - minister-president onbekend - wordt geconfronteerd met een gat van 600 miljoen, in plaats van het verwachte potje van één miljard op overschot.
Toevallig komt dit uiteraard uit na de verkiezingen.

Goed, waarop gaan we besparen? welke nieuwe inkomsten gaan we vinden?

jaja, allemaal de schuld van de Walen, de migranten, de sossen en ik weet niet wie nog allemaal, maar hoe gaan we het oplossen?

ik zal al beginnen met een voorstel: afschaffen van de provincies. Dat heeft natuurlijk wel maar in de toekomst effect.

Vette Pois(s)on 29 mei 2019 08:35

afschaffen la belgique

vlijmscherp 29 mei 2019 08:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vette Pois(s)on (Bericht 9030492)
afschaffen la belgique

dat is een mooie slogan, maar dat zit er niet direct aan te komen.

Waar zie jij, binnen de Vlaamse bevoegdheden, besparingsmogelijkheden?

Eyjafjallajökull 29 mei 2019 08:42

Eens een jaar geen 16 miljard aan de Walbanezen betalen, maar slechts 15,4 miljard...

vlijmscherp 29 mei 2019 08:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Eyjafjallajökull (Bericht 9030503)
Eens een jaar geen 16 miljard aan de Walbanezen betalen, maar slechts 15,4 miljard...

ook weer een mooie slogan maar niet realistisch.

Zijn er in feite mensen die op VB gestemd hebben die weten welke bevoegdheden Vlaanderen heeft?

Hollander 29 mei 2019 09:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 9030508)

Zijn er in feite mensen die op VB gestemd hebben die weten welke bevoegdheden Vlaanderen heeft?

Onafhankelijkheid uitroepen en een unie vormen met de rest van Nederland is een bevoegdheid van Vlaanderen.

vlijmscherp 29 mei 2019 09:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hollander (Bericht 9030523)
Onafhankelijkheid uitroepen en een unie vormen met de rest van Nederland is een bevoegdheid van Vlaanderen.

maar daar is geen meerderheid voor.

Dus ook geen optie.

Op termijn natuurlijk wel mijn persoonlijke voorkeur, maar dat staat er los van.

Het gaat hier over reële oplossingen, niet over wensdromen.

Bad Attila 29 mei 2019 09:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Eyjafjallajökull (Bericht 9030503)

Zeer goed idee. Vooral omdat die 16 miljard in het federaal budget zitten, en geen enkele impact hebben op de Vlaamse begroting, die onveranderd blijft.

Hollander 29 mei 2019 09:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 9030525)
maar daar is geen meerderheid voor.

Dus ook geen optie.

Op termijn natuurlijk wel mijn persoonlijke voorkeur, maar dat staat er los van.

Het gaat hier over reële oplossingen, niet over wensdromen.

Christophe Lacroix heeft de oplossing gevonden: "we moeten een doel stellen voor de komende tien of vijftien jaar."

Dadeemelee 29 mei 2019 09:40

De paljas zal zijn werk hebben: de putten van Heert vullen. :thumbsup:

^_^ 29 mei 2019 10:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 9030508)

Hoop en al 5%. Wat volgens mij ook geldt voor gans Vlaanderen.

Vrijheideerst 29 mei 2019 10:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 9030601)
De paljas zal zijn werk hebben: de putten van Heert vullen. :thumbsup:

Nog steeds geen graptjes van u gezien over de CD&V, Open VLD, SP.A en het slechte resultaat van Groen.

dpg 29 mei 2019 10:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 9030491)

jaja, allemaal de schuld van de Walen, de migranten, de sossen en ik weet niet wie nog allemaal, maar hoe gaan we het oplossen?

ik zal al beginnen met een voorstel: afschaffen van de provincies. Dat heeft natuurlijk wel maar in de toekomst effect.

Bij Ford of Europe dumpen ze voor 600 Miljoen verlies 20% van de werknemers.
Laten we dat ook al in de vlaamsche regering doen, 20% van alle verkozenen en vlaamsche ambtenaren afdanken.

Dadeemelee 29 mei 2019 11:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vrijheideerst (Bericht 9030728)
Nog steeds geen graptjes van u gezien over de CD&V, Open VLD, SP.A en het slechte resultaat van Groen.

95% op dit forum maakt daar grapjes over. En ik zou geen grapjes over VB en NVA mogen maken. Is dat Forza Flandria? :stalin: ;-)

Het Oosten 29 mei 2019 11:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 9030491)

Afschaffen het federale België met zijn x-aantal regeringen. Terug naar het unitaire België. Terug naar een Federale kieskring.

Het is nu voor de zoveelste keer bewezen: wat we zelf doen, doen we zeker niet altijd beter.

Wel méér macht geven aan de provincies. Dat zijn kleine bestuurlijke entiteiten die veel dichter bij het volk staan of kunnen staan en de noden van de plaatselijke bevoking beter aanvoelen.

gertc 29 mei 2019 11:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten (Bericht 9030853)
Het is nu voor de zoveelste keer bewezen: wat we zelf doen, doen we zeker niet altijd beter.

Op Vlaams niveau is er een put van 600 miljoen. Al een geluk dat nationaal de begroting beter in evenwicht is ... :twisted:

vlijmscherp 29 mei 2019 12:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door dpg (Bericht 9030732)
Laten we dat ook al in de vlaamsche regering doen, 20% van alle verkozenen en vlaamsche ambtenaren afdanken.

wat zijn "vlaamsche" verkozenen of ambtenaren? dat woord staat niet in mijn woordenboek?

gertc 29 mei 2019 12:03

Citaat:

Bij de ambtenarij valt zeker nog wel te besparen. Ook het 'rechtse' Vlaanderen blinkt al jaren uit in het creëren van overheidspostjes. In plaats van ervoor te zorgen dat de bestaande ambtenaren efficiënt kunnen werken, is 'meer geld, meer volk' de favoriete oplossing voor elk probleem geweest.
Zoals Eric De Bruyn (jawel, die van SP.A-ROOD) in Doorbraak schreef:
Citaat:

Een tweede obstakel is een totaal gebrek aan empowerment. Een fundamenteel wantrouwen ten aanzien van de ambtenaar, maakt dat veel departementen Mexicaanse legers zijn waar de ene helft vooral bezig is om de andere helft te controleren. Als er dan daadwerkelijk iets moet gebeuren, dan besteden we het maar uit aan de peperdure private sector.

hamac 29 mei 2019 12:04

Citaat:

Is die bewering ook geen populisme?

dpg 29 mei 2019 19:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door hamac (Bericht 9030888)
Is die bewering ook geen populisme?

Neen , tegen het einde van het jaar moet FoE 600 miljoen besparen door 20% van het personeel te doen afvloeien.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:39.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be