![]() |
UF verliest zetel in Vlaams Parlement
Er werd weinig over gesproken, maar het is toch ook wel een nederlaag voor de Franstalige politici die nog steeds dromen van een uitbreiding van het Brussels gewest met grote delen van Vlaams-Brabant.
Het Union des Francophones (UF) is een kartellijst van MR, Défi, PS, CDH en onafhankelijken die ijvert voor de uitbreiding van het Brussels gewest en ook voorstander is van invoering van faciliteiten voor meerdere gemeenten in Vlaams-Brabant, vooral dan de randgemeenten. Sinds de gemeenteraadsverkiezingen van 2012 begint het UF toch steeds meer terrein te verliezen en dat was vorige week niet anders. Ze haalden nog 28.804 stemmen of 4,1% in Vlaams-Brabant en daarmee verliezen ze hun vertegenwoordiging in het Vlaams Parlement. Sinds 1995 zetelde Christian Van Eyken van het FDF onafgebroken in het Vlaams Parlement. Opvallend is dat het UF overal in de Vlaamse Rand verliest, ook in de 6 faciliteitengemeenten rond Brussel. Er is geen enkele gemeente waar ze nog de absolute meerderheid halen en in Wemmel is de N-VA zelfs groter dan het UF. Daar halen ze nog 19,3%. Ook in de randgemeenten die geen faciliteiten hebben verliezen ze; in vele gemeenten halen ze geen 10% meer, in sommige randgemeenten, zoals Grimbergen, Vilvoorde of Hoeilaart halen ze zelfs de drempel van de 5% niet meer. In elk geval, toch wel een nederlaag voor het Franstalig imperialisme. Franstalig Brusselse politici, zoals Maingain, zullen er alvast niet tevreden mee zijn. |
Citaat:
De gevolgen van de nakende Vlaamse Onafhankelijkheid laten zich al voelen. |
Citaat:
:cheer: |
Citaat:
Ten andere ik denk dat de meeste franstaligen totaal niet zouden opgezet zijn met de gedroomde francofone uitbreiding van Bruxelles; een Bruxelles dat ze zelfs ontlopen zijn door in Vlaams Brabant te komen wonen... |
Citaat:
|
Het moordproces tegen Christian Van Eycken start blijkbaar vandaag.
|
Citaat:
|
Citaat:
gij slecht karakter! :lol: :lol: :lol: |
Citaat:
|
Citaat:
Dit klinkt als muziek in de oren. |
N-VA is in Wemmel de grootste partij! Volgens mij zijn de Franstaligen allang niet meer een meerderheid in alle faciliteitengemeenten rond Brussel. Ik zie UF praktisch overal achteruitgaan.
Er is precies wat meer communautaire vrede in de randgemeenten na de eerdere gemeenteraadsverkiezingen In Kraainem is er nu - tot groot ongenoegen van Défi - een tweetalige burgemeester. Drogenbos is ook een andere randgemeente met gematigde Franstaligen die zich op termijn integreren. Het Nederlandstalig onderwijs doet het er ook vrij goed. Kraainem daarentegen is nu eerder geïnternationaliseerd dan verfranst. Franstaligen die zich integreren en geen exuberante eisen stellen, blijven welkom. Imperialistische Défi-onruststokers blijven wel beter weg. De schaarse Franstalige berichtgeving over het Francofoon verlies is mij echter opgevallen. |
Citaat:
Een rede te meer om zo vlug mogelijk de Vlaamse onafhankelijkheid uit te roepen in het Vlaams parlement. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
In het zuiden van de VS ;Florida, Texas , Californië vreesden men tot voor kort ook voor een totale verspaansing. Die is er niet gekomen want de nieuwste generatie Spaanstalige leren vlot Engels ,omdat zij beseffen in een Engelstalig land te wonen. Dat zal ook gebeuren in een zelfstandig Vlaanderen. |
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
"Ik hoop dat men mij vrij spreekt". |
| Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:40. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be