Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Ex keifir (https://forum.politics.be/showthread.php?t=249017)

Guinevere 18 juni 2019 13:09

Ex keifir

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/drafts/...n-werd-moslim/

Citaat:

Stijn werd moslim: "Bij het eerste vers van de Koran had ik het gevoel alsof God echt tot mij sprak"

Eén zin in het eerste hoofdstuk van de Koran. Dat was het. Als kind was Stijn al een vraagbaakje. “Waar gaan we heen als we dood zijn, mama?” Stijn groeide op in een fijne Vlaamse vrijzinnige familie. Geen pittige verhalen over godenfamilies. Geen minzame opa met een lange grijze baard daarboven in het eeuwige leven. Niemand die in fijne verhalen antwoorden orakelt over onze onzekerheden. De grote levensvragen lieten Stijn niet los. Hij zocht tot hij antwoorden vond. Vijf jaar geleden bekeerde hij zich tot de islam.

Toen kwam de rust
Stijn zegt van zichzelf dat hij beter kan relativeren. Dat hij vooral vergevingsgezinder is geworden. En zachter. De vragen van zijn leven hebben een bevredigend antwoord gekregen.
Hij is nog steeds dezelfde voetbal-en-zomeer-Stijn, maar er is een rust gekomen. De spanning die zijn religieuze keuze met zich meebrengt, ligt vooral in de perceptie. Hij windt zich op: de politiek maakt er al te vaak gebruik van. Maar voor hem? Hij heeft het gevonden.

Ook lezenswaardig.

Wat een mooi verhaal. Zo je maar dat het niet altijd kommer en kwel hoeft te zijn. ;)

Zipper 18 juni 2019 13:37

Goe zot.

Anna List 18 juni 2019 13:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Guinevere (Bericht 9047528)

Ook lezenswaardig.

Wat een mooi verhaal. Zo je maar dat het niet altijd kommer en kwel hoeft te zijn. ;)

stand up comedy best in K&K

goeike wel.

Eduard Khil 18 juni 2019 13:51

zie mijn onderschrift. Verder geen commentaar

Anna List 18 juni 2019 13:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Eduard Khil (Bericht 9047558)
zie mijn onderschrift. Verder geen commentaar

gelooft gij dat echt? :p

Eduard Khil 18 juni 2019 13:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 9047559)
gelooft gij dat echt? :p

neen. Ik weet dat.

Anna List 18 juni 2019 14:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Eduard Khil (Bericht 9047570)
neen. Ik weet dat.

:-P

Zipper 18 juni 2019 14:22

1 Bijlage(n)
Stijn werd moslim: "Bij het eerste vers van de Koran had ik het gevoel alsof God echt tot mij sprak"

Bobke 18 juni 2019 14:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Guinevere (Bericht 9047528)

Ook lezenswaardig.

En, waar gaan we heen als we dood zijn?

Wapper 18 juni 2019 14:45

Trololoo-score: 9.5/10

Elio di Supo 19 juni 2019 19:38

Een bewijs dat islam het vooral moet hebben van labiele personen die een substituut nodig hebben voor de realiteit. En dat jaarlijks suikerfeest!

Jan van den Berghe 19 juni 2019 19:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Elio di Supo (Bericht 9048988)
Een bewijs dat islam het vooral moet hebben van labiele personen die een substituut nodig hebben voor de realiteit. En dat jaarlijks suikerfeest!

Wat is er labiel aan het zoeken naar een antwoord op de grote levensvragen?

geertvdb 19 juni 2019 19:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 9048993)

Aan 'zoeken' is er niets labiel aan, aan 'denken' dat ge ze gevonden hebt, dat is erg.

Jan van den Berghe 19 juni 2019 20:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb (Bericht 9049003)
Aan 'zoeken' is er niets labiel aan, aan 'denken' dat ge ze gevonden hebt, dat is erg.

Waarom?

Elio di Supo 19 juni 2019 20:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 9048993)

Simpele antwoordjes op complexe fenomenen. Sommigen kunnen die complexiteit en onzekerheid niet goed aan en hebben behoefte aan bevestigende verhaaltjes. Of ze waar zijn of niet is eventjes naast de kwestie.

Jan van den Berghe 19 juni 2019 20:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Elio di Supo (Bericht 9049037)
Simpele antwoordjes op complexe fenomenen. Sommigen kunnen die complexiteit en onzekerheid niet goed aan en hebben behoefte aan bevestigende verhaaltjes. Of ze waar zijn of niet is eventjes naast de kwestie.

Wat is er simpel aan het geloof in God als bron van alle leven?

Elio di Supo 19 juni 2019 20:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 9049045)
Wat is er simpel aan het geloof in God als bron van alle leven?

Het verklaart alles zonder te veel tijd en middelen te steken in onderzoek. En ook mooi meegenomen voor diegenen die "medieren" tss de godheid en de mens en diens wil menen te kunnen interpreteren.

Jan van den Berghe 19 juni 2019 20:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Elio di Supo (Bericht 9049061)
Het verklaart alles zonder te veel tijd en middelen te steken in onderzoek. En ook mooi meegenomen voor diegenen die "medieren" tss de godheid en de mens en diens wil menen te kunnen interpreteren.

"Het" verklaart "alles".

Wat is "alles"? Voorbeeldje?

Elio di Supo 19 juni 2019 20:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 9049068)
"Het" verklaart "alles".

Wat is "alles"? Voorbeeldje?

De schepping. Bijvoorbeeld. De bron en oorzaak van onze moraliteit. Wat er gebeurt als het leven tot een einde komt.

Maar ik heb zo'n gevoel dat er weer een kommaneukerig rondje volgt. Tot glorie en meerdere heil van Onze Heer die met benevolentie neerkijkt op zijn soldaat Jan.

Jan van den Berghe 19 juni 2019 20:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Elio di Supo (Bericht 9049094)
De schepping. Bijvoorbeeld. De bron en oorzaak van onze moraliteit. Wat er gebeurt als het leven tot een einde komt.

Wat is daar eigenlijk simpel aan? Is uw opvatting dan "complexer" als u aanneemt dat er niets is na de dood in vergelijking met het christelijk geloof dat een vergeestelijke voortzetting leert van het leven?

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:22.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be