Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Recordaantal Brusselaars verhuist naar Vlaanderen (https://forum.politics.be/showthread.php?t=249032)

De schoofzak 19 juni 2019 10:58

Recordaantal Brusselaars verhuist naar Vlaanderen

Brussel transformeert.

Brussel - kantoorgebouw (privaat en openbaar)
Brussel - allochtone bewoners
Brussel - een handjevol originele b., waarvan het grootste deel racistisch is, want ze voelen zich meerderwaardig aan Vlamingen en aan Walen.

titel: Recordaantal Brusselaars verhuist naar Vlaanderen
https://www.hln.be/nieuws/binnenland...eren~a79e48a2/

Citaat:

21.700 Brusselaars verhuisden vorig jaar naar Vlaanderen. Dat is een record, en 2,5 keer meer dan het aantal Vlamingen dat de omgekeerde beweging maakt. Dat bericht Het Belang van Limburg vandaag op basis van cijfers van Binnenlandse Zaken die vastgoedorganisatie CIB Vlaanderen onderzocht.

In 2018 trok een record van 21.700 Brusselaars naar Vlaanderen. Omgekeerd ruilden slechts 8.611 mensen hun Vlaamse stek in voor een woning in Brussel. Tel daar de Walen bij die naar Vlaanderen verhuisden (8.848 in 2018) en u komt op ruim 30.548 mensen. Bijna dubbel zoveel als het aantal Vlamingen dat vorig jaar naar een ander gewest trok (16.153). Een verschil van 14.395 mensen. Tien jaar geleden was dat nog maar 6.617.

Inwoners van de duurdere gemeenten in het Brussels Gewest zoeken vaak hun toevlucht in de Vlaamse Rand. Daar vinden ze waar voor hun geld
Kristophe Thijs

Lees ook
VRT-journalist klaagt zwerfvuil en homofobie in Molenbeek aan: “Als er niets verandert, verhuizen we in 2020”

Volgens Kristophe Thijs van CIB Vlaanderen is er niet één verklaring waarom Vlaanderen zo populair is bij Walen en Brusselaars. “Inwoners van de duurdere gemeenten in het Brussels Gewest, zoals Woluwe, Oudergem en Watermaal-Bosvoorde, zoeken bijvoorbeeld vaak hun toevlucht in de Vlaamse Rand. Daar vinden ze waar voor hun geld met daarbovenop een vlotte verbinding naar de hoofdstad. Ook andere faciliteiten spelen een belangrijke rol.”

Volgens Thijs zijn er ook fiscale factoren. Sinds 1 juni 2018 betaal je in Vlaanderen altijd 7 procent registratierechten bij de aankoop van een gezinswoning. Daarvoor was dat voor woningen met groot beschrijf 10 procent. “Het is onwaarschijnlijk dat deze verlaging zich nu al laat voelen. Maar de fiscale concurrentie tussen de gewesten speelt al langer, en de Vlaamse Rand rond Brussel is daarvoor in zekere zin het strijdtoneel.”

Henri1 19 juni 2019 16:59

Dus meer verfransing ?

Dadeemelee 19 juni 2019 17:06

Ik zou in Brussel of in Antwerpen niet willen wonen. Zelfs al betalen ze mij ervoor.

marie daenen 19 juni 2019 17:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 9048713)
Dus meer verfransing ?

Tuurlijk, wat dacht je wel... Een franstalige die het Vlaamse volk en kultuur zou eerbiedigen... Dat gaat regelrecht in tegen hun franstalige grootheid en dus hun franstalige democratische rechten...

vlijmscherp 19 juni 2019 17:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 9048725)
Ik zou in Brussel of in Antwerpen niet willen wonen. Zelfs al betalen ze mij ervoor.

bwa, sommige wijken in beide steden lijken me wel leuk om te gaan wonen. Maar ook vaak onbetaalbaar.

Zipper 19 juni 2019 17:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 9048725)

Uitgezonderd Oudergem, de 2 Woluwe's, Ukkel en Watermaal-Bosvoorde is Brussel idd af te raden. Zo'n Luxe-Loft in de buurt vh MAS in Antwerpen zou ik wel zien zitten.

Dadeemelee 19 juni 2019 17:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 9048728)
bwa, sommige wijken in beide steden lijken me wel leuk om te gaan wonen. Maar ook vaak onbetaalbaar.

Neen gewoon geen grootstad voor mij. Ik stap buiten en binnen 2 minuten zit ik in de velden.
Ik begrijp mensen die in steden willen wonen niet, maar dat zal wel wederkerig zijn. Ieder zijn eigen ding. :-)

vlijmscherp 19 juni 2019 17:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zipper (Bericht 9048731)
Uitgezonderd Oudergem, de 2 Woluwe's, Ukkel en Watermaal-Bosvoorde is Brussel idd af te raden. Zo'n Luxe-Loft in de buurt vh MAS in Antwerpen zou ik wel zien zitten.

Vorst lijkt me toch ook ok?

In Brussel stad zijn heel wat wijken die gewoon onbetaalbaar zijn, daar wonen vooral de Europese ambtenaren.

vlijmscherp 19 juni 2019 17:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 9048733)
Neen gewoon geen grootstad voor mij. Ik stap buiten en binnen 2 minuten zit ik in de velden.
Ik begrijp mensen die in steden willen wonen niet, maar dat zal wel wederkerig zijn. Ieder zijn eigen ding. :-)

Ik woon in Zele. Dat is geen stad, mobiscore van 7,4. maar dat is ook in de Vlaamse ruit en zoveel verschil is er niet meer met stedelijk gebied.

MORPHEUS 19 juni 2019 17:14

Citaat:

Dus meer verfransing ?

Nagel op de kop

Walen vinden Vlaams minderwaardig en delven eigen graf

Zipper 19 juni 2019 17:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 9048739)
Vorst lijkt me toch ook ok?

In Brussel stad zijn heel wat wijken die gewoon onbetaalbaar zijn, daar wonen vooral de Europese ambtenaren.

Volgens mij verwar je met Etterbeek.

Dadeemelee 19 juni 2019 17:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zipper (Bericht 9048731)

Dat is de periferie. Luxe gemeenten. Maar zelfs daar vind ik het te druk.

Dadeemelee 19 juni 2019 17:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 9048743)
Ik woon in Zele. Dat is geen stad, mobiscore van 7,4. maar dat is ook in de Vlaamse ruit en zoveel verschil is er niet meer met stedelijk gebied.

Hier een beetje hetzelfde, zodra je buiten Leuven zelf bent zit je op de boerenbuiten.

vlijmscherp 19 juni 2019 17:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zipper (Bericht 9048749)
Volgens mij verwar je met Etterbeek.

is dat al Etterbeek? ik geraak niet wijs aan die gemeentegrenzen hoor.

Zipper 19 juni 2019 17:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 9048755)
is dat al Etterbeek? ik geraak niet wijs aan die gemeentegrenzen hoor.

Vorst ligt naast Anderlecht en St.Gillis. Niet zo ver van het Zuidstation, dus. Redelijk veel "quartiers chauds", dus. Grenst ook wel een klein stukske aan Ukkel.
De Europa wijken is volledig Etterbeek, denk ik. Mijn moeder werd nog geopereerd in Clinique Parc Leopold (rue Froissartstraat), vlakbij het Shumanplein. En dat was in Etterbeek.

vlijmscherp 19 juni 2019 17:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zipper (Bericht 9048762)
Vorst ligt naast Anderlecht en St.Gillis. Niet zo ver van het Zuidstation, dus. Redelijk veel "quartiers chauds", dus. Grenst ook wel een klein stukske aan Ukkel.
De Europa wijken is volledig Etterbeek, denk ik. Mijn moeder werd nog geopereerd in Clinique Parc Leopold (rue Froissartstraat), vlakbij het Shumanplein. En dat was in Etterbeek.

Luxemburgplein ligt blijkbaar voor een groot stuk in Brussel-stad en een klein stuk in Elsene.

echt, die fusie van de 19 gemeenten mag er van mij snel komen.

Witte Kaproen 19 juni 2019 17:29

Citaat:

Dus meer verfransing ?

Inderdaad ,dus het is nu de hoogste tijd voor de Vlaamse onafhankelijkheid.

Gelukkig zitten we goed op schema

en vermindert de kans op een nieuwe federale regering met de minuut.:-)

Witte Kaproen 19 juni 2019 17:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zipper (Bericht 9048762)

Het Luxemburgplein en Luxemburg station liggen in Elsene en dat is ook deel van de Europese wijk.
Etterbeek lig daar juist naast.

Zipper 19 juni 2019 17:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 9048767)
Luxemburgplein ligt blijkbaar voor een groot stuk in Brussel-stad en een klein stuk in Elsene.

echt, die fusie van de 19 gemeenten mag er van mij snel komen.

Ik ken de verhouding niet exact, maar zal +/- zo zijn. En ja, zelfs het vroegere zo "aristocratische" Ixelles/Elsene gaat tenonder aan de gekende groezeligheid. De ooit zo statige "Chausée d'Ixelles" tussen Naamse Poort en Flageyplein, is enkel nog een schim van wat het vroeger was.

Witte Kaproen 19 juni 2019 17:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zipper (Bericht 9048783)
Ik ken de verhouding niet exact, maar zal +/- zo zijn. En ja, zelfs het vroegere zo "aristocratische" Ixelles/Elsene gaat tenonder aan de gekende groezeligheid. De ooit zo statige "Chausée d'Ixelles" tussen Naamse Poort en Flageyplein, is enkel nog een schim van wat het vroeger was.

Matonge breidt verder uit richting Elsene.
Binnenkort ligt de ambassade van Congo in Matonge. :-)

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:29.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be