Ambiorix |
25 november 2004 00:12 |
B-H-V: Gemeenten dreigen niet mee te werken aan viering 175 jaar
24/11 B-H-V: Gemeenten dreigen niet mee te werken aan viering 175 jaar
De Conferentie van Burgemeesters van Halle-Vilvoorde zal alle gemeentebesturen in deze regio oproepen hun medewerking te weigeren aan de feestelijkheden van het 175-jarig bestaan van België als de kieskring en het gerechtelijk arrondissement Brussel-Halle-Vilvoorde tegen dan niet gesplitst is.
Dat schrijft het uitvoerend comité van de Conferentie in een brief aan koning Albert II.
In de brief wijzen de burgemeesters erop dat de splitsing van kieskring en gerechtelijk arrondissement wellicht niet gerealiseerd zal zijn tegen het einde van het jaar. Wat de parlementaire behandeling betreft blijft het wachten op het advies van de raad van state over het wetsvoorstel van de Vlaamse partijen. Bovendien wordt gevreesd dat met institutionele veto's en vertragingsmechanismen de zaak op de lange baan geschoven wordt.
Over de splitsing moet volgens de burgemeesters echter niet eens onderhandeld worden. Het is voldoende dat de grondwettelijke indeling van het land gerespecteerd wordt. De Vlaamse bevolking aanvaardt volgens de burgemeesters niet langer dat de gemeenten uit Halle-Vilvoorde niet dezelfde behandeling krijgen als andere gemeenten en ervaart dit als een inbreuk op de federale loyauteit.
Het uitvoerend comité zal daarom aan alle gemeenten van Halle-Vilvoorde voorstellen de medewerking aan de vieringen rond het 175-jarig bestaan van België (en 25 jaar als federale staat) slechts voorwaardelijk te maken en te laten afhangen van de realisatie van de splitsing. "En waarom zou de rest van Vlaanderen niet solidair op dezelfde manier reageren", aldus de burgemeesters.
---------------------------
ja! dat is een zéer goed idee
---------------------------
spolpoel had dit bericht al geplaatst, maar dar zat een fout in ofzo, alleszins bij mij kwam het niet tevoorschijn. Ik wil u het plezier van bovenstaand artikel echter niet ontnemen dus ik post het nog eens!
|