Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   FlixTrain valt Thalys aan op lijn Brussel-Parijs (https://forum.politics.be/showthread.php?t=249062)

1000 miles 20 juni 2019 19:34

FlixTrain valt Thalys aan op lijn Brussel-Parijs

bron: https://www.tijd.be/ondernemen/trans...utm_source=SIM

Flixbus, Flixtrein,... binnenkort zal de nmbs "geflixt" zijn als het zo doorgaat.
Veel goedkopere tickets en wellicht iets minder luxe en iets langer onder de baan. Maar wie maalt daar nu om als "gewone" reiziger.
Nog beter nieuws is dat ze ook belgische tussenstations zouden aandoen.
Hopelijk is dat het begin van het einde van de monopolie van de N.M.B.S.

Ik hoop dat ik in mijn leven de immer blijvende arrogantie van de openbare spoorwegen nog zie vloeren.
Weg met hun monopolie en hun gebrekkige, amateuristische dienstverlening die stoelt op zwaar overgewaardeerde ambtenaren met ouderwetse en totaal achterhaalde statuten die pokkeveel geld kosten aan de staat zonder dat er iets tegenover staat....behalve regelmatige stakingen.

PeterCC 22 juni 2019 22:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door 1000 miles (Bericht 9050226)
(...)
Ik hoop dat ik in mijn leven de immer blijvende arrogantie van de openbare spoorwegen nog zie vloeren.
Weg met hun monopolie en hun gebrekkige, amateuristische dienstverlening die stoelt op zwaar overgewaardeerde ambtenaren met ouderwetse en totaal achterhaalde statuten die pokkeveel geld kosten aan de staat zonder dat er iets tegenover staat....behalve regelmatige stakingen.

Ik hoop het samen met jou.
De NMBS is een geldverslindend reliek uit het verleden waar we zo snel mogelijk vanaf moeten geraken.
Elk jaar verkwisten we ruim 3 miljard € belastinggeld in die bodemloze put.

Zeus 23 juni 2019 09:39

Wat Flixtrain wil aanbieden bestaat eigenlijk al onder de naam IZY, de lagekostenmaatschapij van Thalys. Bovendien zullen die Flixtreinen niet op interessante tijdstippen rijden, want om ticketprijzen laag te houden zullen ze hoogstwaarschijnlijk enkel rijpaden kopen buiten de spits.
(herbenuttigen in Brussel-Noord tijdens de spits is praktisch bovendien onmogelijk)

DewareJakob 23 juni 2019 09:54

Wa ne zever wordt er weer verkocht door de idiote kranten-jounalisten!
Citaat:

FlixTrain wil zijn felgroene treinen vanuit Parijs naar vijf bestemmingen laten rijden: Lyon, Nice, Toulouse, Bordeaux en Brussel. Volgens het aanvraagdocument moet de trein tussen Paris-Nord en Brussel-Noord zeven keer per dag in elke richting rijden. Parijs-Saint-Quentin, de enige stop in Frankrijk en halfweg het traject, zou een uur en een kwartier duren. Over het Belgische deel geeft de aanvraag geen informatie. Wellicht zal de trein België via Valenciennes en Bergen binnenrijden.
Valenciennes ligt niet op de lijn tussen Saint-Quentin en Mons (Bergen).
De route zal vermoedelijk die zijn die de TEE-treinen vanaf de jaren 60 tot de overname door thalys gebruikten (Brussel-Mons-Auloye-SaintQuentin- Compeigne-Creil-ParisNd. Die hadden met hun snelste verbinding zonder stilstand 2h26' nodig tussen Brussel en Parijs. Dus met een stilstand in Saint-Quentin zal die ook ongeveer 2:30h nodig hebben, dus vet een uur langer dan de thalys.

DewareJakob 23 juni 2019 09:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zeus (Bericht 9052264)
Wat Flixtrain wil aanbieden bestaat eigenlijk al onder de naam IZY, de lagekostenmaatschapij van Thalys. Bovendien zullen die Flixtreinen niet op interessante tijdstippen rijden, want om ticketprijzen laag te houden zullen ze hoogstwaarschijnlijk enkel rijpaden kopen buiten de spits.
(herbenuttigen in Brussel-Noord tijdens de spits is praktisch bovendien onmogelijk)

Wel in Schaarbeek.

Hypochonder 23 juni 2019 10:12

Hoe zo'n privébedrijven erbij komen om dergelijk initiatief uit de grond te stampen is mij een raadsel. De concurrentie is moordend, onder andere ook van vliegtuigmaatschappijen, en ze moeten gebruik maken van dezelfde infrastructuur als de NMBS en daarbovenop ook nog de vertragingen van de NMBS erbij nemen...

Gedoemd tot mislukken dus.

DewareJakob 23 juni 2019 10:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hypochonder (Bericht 9052275)
Hoe zo'n privébedrijven erbij komen om dergelijk initiatief uit de grond te stampen is mij een raadsel. De concurrentie is moordend, onder andere ook van vliegtuigmaatschappijen, en ze moeten gebruik maken van dezelfde infrastructuur als de NMBS en daarbovenop ook nog de vertragingen van de NMBS erbij nemen...

Gedoemd tot mislukken dus.

Op de lijnen die ze zouden berijden is daar de invoering van (onder meer) de thalys en de Eurostar, ruimte (rijpaden) vrijgekomen. Dus zal het wel meevallen

Hypochonder 23 juni 2019 10:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DewareJakob (Bericht 9052279)
Op de lijnen die ze zouden berijden is daar de invoering van (onder meer) de thalys en de Eurostar, ruimte (rijpaden) vrijgekomen. Dus zal het wel meevallen

Maar dan nog, de concurrentie is en blijft moordend.

DewareJakob 23 juni 2019 14:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hypochonder (Bericht 9052285)
Maar dan nog, de concurrentie is en blijft moordend.

Concurrentie is niet per definitie slecht. Als ooit gezien hebt wie of wat voornamelijk reist met de Flix-bussen, en als gelijkaardig publiek voor de Flix-treinen kiest, dan moet Thalys (endergelijke) zich geen zorgen maken. Mensen betalen dan met plezier wat meer.

Anna List 23 juni 2019 15:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door 1000 miles (Bericht 9050226)

Flixbus, Flixtrein,... binnenkort zal de nmbs "geflixt" zijn als het zo doorgaat.
Veel goedkopere tickets en wellicht iets minder luxe en iets langer onder de baan. Maar wie maalt daar nu om als "gewone" reiziger.
Nog beter nieuws is dat ze ook belgische tussenstations zouden aandoen.
Hopelijk is dat het begin van het einde van de monopolie van de N.M.B.S.

Hoezo minder luxe? De flixbus heeft wifi...NMBS kan dat niet bieden.

Zeus 23 juni 2019 19:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 9052431)
Hoezo minder luxe? De flixbus heeft wifi...NMBS kan dat niet bieden.

Wifi op de trein is maar zo goed als het 4G netwerk op het traject. En de meeste mensen hebben al een voldoende ruim datapakket om comfortabel te kunnen surfen.

Als je kijkt naar het rollend materieel van Flix in Duitsland, zie je opgesmukte rijtuigen uit de jaren '80 (UIC Z). Qua trilling en geluidsisolatie mijlenver verwijderd van de TGV's van IZY.

Om van reistijd nog maar te zwijgen uiteraard.

Tavek 23 juni 2019 20:19

De trein is voor niet-pendelaars (mensen die sporadisch met de trein reizen) een veel te duur vervoersmiddel.

Voor mijn gezin van 4 is de eigen wagen veel goedkoper & flexibeler.

Dat zijn de feiten.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:54.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be