Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   Pas op voor de trein. (https://forum.politics.be/showthread.php?t=249073)

Dadeemelee 21 juni 2019 18:42

Pas op voor de trein.
 
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20190621_04472276

Die uitleg voor dat ongeval maakt mij toch bang voor die overwegen. Kunnen ze daar echt niks anders op vinden?
Dat lijkt mij zo’n procedure uit de 19e eeuw.

Anna List 21 juni 2019 18:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 9051227)
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20190621_04472276

Die uitleg voor dat ongeval maakt mij toch bang voor die overwegen. Kunnen ze daar echt niks anders op vinden?
Dat lijkt mij zo’n procedure uit de 19e eeuw.

Paywall...

Dadeemelee 21 juni 2019 18:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 9051233)
Paywall...

Het was daarjuist ook op tv.

Er Werd een defecte trein in de verkeerde richting gereden en daardoor ging de slagboom open terwijl er een andere trein aankwam. Die moet dan een telefoontje krijgen, traag gaan rijden en toeteren. Hij werd niet verwittigd en reed op volle snelheid langs de open slagbomen.

Zeus 21 juni 2019 19:32

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/06...-op-het-bot-u/

Als ik de uitleg van de VRT hoor, lijkt het te gaan om een terugrit met E377 zonder dat er SF05 werd opgelegd.

Maar ik vind het wel raar dat de hoogfrequent (korte SK) geen bezetting heeft gedetecteerd. Zelfs als de ZAX'en (lange SK's) waren uitgeschakeld in de rijrichting van de terugrit, zou het aanrijden van hoogfrequent (strekt zich uit 50 meter langs weerszijden van de sporen) ook de wegseinen moeten sluiten.

Universalia 21 juni 2019 19:50

Hear My Train A Comin'

U kent deze signalisatiepalen wel

Als er geen trein in de buurt is gaat er een wit licht aan/uit om dit aan te geven.

Ik maak mij sterk te schrijven dat het in bepaalde situaties moeilijk te zien is dat het witte licht aangeeft dat de 'piste' vrij is.

Het witte licht is in de meeste gevallen héél zwak (zwak lampje?)

Om het nog erger te maken: als er een felle laagstaande zon op staat zie je het helemaal niet meer.

cookie monster 21 juni 2019 20:46

Innige deelneming aan het slachtoffer

fred vanhove 21 juni 2019 22:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door cookie monster (Bericht 9051334)
Innige deelneming aan het slachtoffer

? Moet dat niet aan de nabestaanden zijn ? Het slachtoffer zelf heeft niet veel meer aan uw innige deelneming.:?

cookie monster 22 juni 2019 00:06

Omhfs
 
Nondemiljaar , ge hebt gelijk :oops::oops::oops::oops::oops:

Innige deelneming aan de familie :-(

reservespeler 22 juni 2019 05:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 9051227)
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20190621_04472276

Die uitleg voor dat ongeval maakt mij toch bang voor die overwegen. Kunnen ze daar echt niks anders op vinden?
Dat lijkt mij zo’n procedure uit de 19e eeuw.

Wat is de uitleg eigenlijk?
Ik heb die nog nergens gehoord.

jogo 22 juni 2019 05:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 9051235)
Het was daarjuist ook op tv.

Er Werd een defecte trein in de verkeerde richting gereden en daardoor ging de slagboom open terwijl er een andere trein aankwam. Die moet dan een telefoontje krijgen, traag gaan rijden en toeteren. Hij werd niet verwittigd en reed op volle snelheid langs de open slagbomen.

Dat moet te programmeren zijn, dat dit uitgesloten is, zonder toeteren of telefoneren.

patrickve 22 juni 2019 07:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door jogo (Bericht 9051473)
Dat moet te programmeren zijn, dat dit uitgesloten is, zonder toeteren of telefoneren.

Er moet een confederalistisch slagboom model komen.

Hypochonder 22 juni 2019 07:42

Citaat:

Infrabel heeft altijd de mond vol over acties rond spoorlopers. Maar ze slagen er niet eens in hun eigen werk te doen
Een zeer terecht verwijt aan het adres van Infrabel, ze hebben tonnen boter op het hoofd. Ik vraag me af of er daar koppen zullen rollen.

Dadeemelee 22 juni 2019 07:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 9051466)
Wat is de uitleg eigenlijk?
Ik heb die nog nergens gehoord.

Cfr link van Zeus.

Bobke 22 juni 2019 07:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 9051466)
Wat is de uitleg eigenlijk?
Ik heb die nog nergens gehoord.

Systeem paraplu om de lagere in rang de bonen te laten fretten.

DewareJakob 22 juni 2019 11:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 9051466)
Wat is de uitleg eigenlijk?
Ik heb die nog nergens gehoord.

Natuurlijk niet. Kranten zwammen wat zonder klok of klepel te kennen.

DewareJakob 22 juni 2019 11:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 9051227)
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20190621_04472276

Die uitleg voor dat ongeval maakt mij toch bang voor die overwegen. Kunnen ze daar echt niks anders op vinden?
Dat lijkt mij zo’n procedure uit de 19e eeuw.

Ik denk dat (bijvoorbeeld) een zebrapad uiteindelijk een vele tientalen keren groter risico is...:x
Neemt niet weg dat zoiets nooit zou mogen gebeuren.

PeterCC 22 juni 2019 21:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 9051466)
Wat is de uitleg eigenlijk?
Ik heb die nog nergens gehoord.

Hier is de uitleg.

https://www.standaard.be/cnt/dmf20190621_04472631

Mogelijk kan je het artikel niet helemaal lezen.

Waar het op neerkomt:

Sporen hebben een richting.
Zoals bekend rijden treinen links.
Dus zijn de detecties daarop aangepast.
Voor de overweg is er een detectie die aangeeft dat er een trein komt. Die detectie zet het licht aan de overweg op rood en sluit de slagbomen. Voorbij de overweg is er een detectie die de voorbijrijdende trein detecteert en als die voorbij is dan zet die de overweg terug open.

In dit geval werd de goederentrein in panne weggesleept tegen de normale rijrichting in. Bij de overweg werd dus eerst het signaal "overweg vrij" gemeten, dus sloot de overweg niet. En daar zijn die mensen slachtoffer van geworden.

Een mens zou kunnen denken dat er niet direct een genie nodig is om te kunnen bedenken dat tegen de richting in rijden het risico inhoudt dat de slagbomen niet correct werken.

Erw 23 juni 2019 10:42

De doorgangen langs de rails van de Staatsspoorwegen worden geopend of geblokkeerd op basis van een detectie van treinen. De detectoren zitten op de rails gemonteerd, het onderscheid aankomen / wegrijden wordt gemaakt door 2 verschillende lengtes van detectoren waardoor de detectie omgekeerd werkt bij een in omgekeerde richting rijdende trein. Even simpel/dom als de veruit meeste verkeerslichten dus. Van zodra een situatie buiten deze standaard-boot valt, gaat het mis, hier faliekant mis omdat de omgekeerde werking te vergelijken valt met een kruispunt met lichten waar beide kruisende wegen groen worden aangeduid. Zonder lichten zouden de weggebruikers meer uitkijken naar andere weggebruikers en nog ongevallen vermijden, met lichten kijken ze naar de lichten ipv andere weggebruikers en duwen gas (of rem) in.

Erw 23 juni 2019 21:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC (Bericht 9052086)
Een mens zou kunnen denken dat er niet direct een genie nodig is om te kunnen bedenken dat tegen de richting in rijden het risico inhoudt dat de slagbomen niet correct werken.

Je zou ook kunnen denken dat er niet direct een genie nodig is om detectoren te kiezen die de richting van de trein kunnen vaststellen.

Erw 24 juni 2019 20:39

Moest de NMBS een prive bedrijf zijn er was al een hagel kritiek met verwijt winstbejag op kap van veiligheid gepasseerd.
Nu is van tragisch... blabla.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:05.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be