![]() |
Wordt non.
Van mannen gene last meer.
|
Citaat:
Cornelis Vreeswijk - De Nozem En De Non |
Citaat:
|
Ik denk dat het "word non" moet zijn. Maar dit zijn de gevallen waar ik het eigenlijk nooit zeker weet en moet terugvallen op de "smurf-regel". Maar hier is zelfs die niet helemaal duidelijk.
Smurf non of Smurft non. Volgens mij toch 't eerste. |
Citaat:
|
Citaat:
Werkwoord vervangen door 'smurf' Hoor je een T? Schrijf ze dan! Hoor je geen T? Schrijf ze niet :-D Bij de topictitel : smurf non. Je hoort geen T Het moet dus idd zijn: word non. Sorry Anna :-P |
Citaat:
De T kan nog perfect, maar is wel wat oubolliger. Ik hoor dus evengoed smurft. |
Citaat:
Wel heel oubollig intussen zenne:-P |
Deze gaat anders ook al terug tot 1963, toen er nog de "gij drinkt altijd t" regel aangeleerd werd.
En toch helpt hij nig bij de actuele vervoegingen Wat een vooruitziende literatuur. ![]() |
Ik heb nog geleerd: wordt non
met dt dus |
Citaat:
11.7 Gebiedende wijs regel 11.D De gebiedende wijs wordt uitgedrukt door de stam van het werkwoord. Kom hier. Ga weg. Wees niet bang. Word niet boos. Had dan gezwegen. Wend u tot de conciërge. De meervoudsvorm stam+t komt nog weinig voor. We vinden deze vorm: - in formele en oudere vormen van het Nederlands: Neemt en eet, dit is Mijn Lichaam; proletariërs aller landen, verenigt u; - in enkele vaste verbindingen: bezint eer gij begint. Als we het onderwerp van de gebiedende wijs willen uitdrukken, gebruiken we de onvoltooid tegenwoordige tijd. Word jij maar niet boos. Houdt u goed afstand. Wendt u zich tot de conciërge. Komen jullie maar even mee. https://woordenlijst.org/leidraad/11/7 |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
![]() |
Citaat:
Al iemand nontedju horen zeggen ? :lol: |
Citaat:
|
Citaat:
![]() |
1 Bijlage(n)
|
Citaat:
![]() |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:24. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be