Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   De trein dat is altijd een beetje mensen ambeteren (https://forum.politics.be/showthread.php?t=249525)

Vrijheideerst 30 juli 2019 08:34

De trein dat is altijd een beetje mensen ambeteren
 
https://www.standaard.be/cnt/dmf20190730_04534816

Door de werken moet de Noord-Zuidas sowieso in de verlengde weekends van 1 en 11 november volledig dicht. Maar NMBS reageert verbaasd dat de hinder een maand zou duren. Infrabel moet 30 procent van de wissels voor Brussel-Zuid vastzetten, waardoor in die periode veel minder treinen door de drukste as van het land kunnen rijden.

Infrabel stelde voor alle piekuurtreinen van en naar Brussel af te schaffen, maar dat zou heel grote gevolgen hebben. Dagelijks pendelen gemiddeld 68.000 reizigers naar de hoofdstad, goed voor 104 P-treinen. De maatregel zou één op de vier pendelaars treffen in de ochtendspits naar Brussel. Infrabel reageert in De Tijd dat NMBS zelf de keuzes moet maken. ‘Het is een hen om te zeggen welke P-, IC- of S-treinen ze tijdelijk wil afschaffen’, zegt woordvoerder Thomas Baeken in De Tijd.

:mrgreen:

Skobelev 30 juli 2019 10:39

Zoals vorige week nog eens een sterk staaltje. Hun klodden vielen al stil bij 35°C en de reizigers konden in enkele gevallen een paar uur sudderen in een wagon zonder airco of ventilatie. Bende prutsers.

Vrijheideerst 30 juli 2019 10:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev (Bericht 9079482)
Zoals vorige week nog eens een sterk staaltje. Hun klodden vielen al stil bij 35°C en de reizigers konden in enkele gevallen een paar uur sudderen in een wagon zonder airco of ventilatie. Bende prutsers.

En dan in het begin van de week nog zeggen "we zijn er klaar voor"...

https://www.hln.be/nieuws/binnenland...piek~a66bc364/

Zeus 30 juli 2019 10:45

Het moet ooit gebeuren hé. Die kant van de Midi is nog verouderde all relais technologie.

Uiteindelijk zal de aanpassing de stiptheid en de efficiëntie ten goede komen.

Vrijheideerst 30 juli 2019 10:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zeus (Bericht 9079485)
Het moet ooit gebeuren hé. Die kant van de Midi is nog verouderde all relais technologie.

Uiteindelijk zal de aanpassing de stiptheid en de efficiëntie ten goede komen.

Dat eerste ben ik eens met u. Of zoveel treinen afschaffen dan weer de enige oplossing was die men kon vinden?

Dat tweede doet mij eens goed lachen.

Zeus 30 juli 2019 10:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vrijheideerst (Bericht 9079494)
Dat eerste ben ik eens met u. Of zoveel treinen afschaffen dan weer de enige oplossing was die men kon vinden?
.

Welke oplossing stel je voor? Treinen kunnen nu eenmaal niet over wissels vliegen.

dalibor 30 juli 2019 10:56

Sterk staaltje vorige week woensdag, toen het zo heet was. In Brussel-Noord waren heel wat treinen afgeschaft wegens de hitte. Onder meer ook richting Antwerpen. Na een tijdje wachten kwam de Amsterdammer er toch door. Die maakt een ommetje naar de luchthaven, rijdt dan via de middenberm van de E19 naar Mechelen en dan verder naar Antwerpen en Nederland. Zonder enige aankondiging sloeg die de luchthaven over, tot consternatie van heel wat reizigers die met hun koffers klaar stonden om uit te stappen in de luchthaven. De meesten onder hen waren toeristen (o.a. Amerikanen). Ze moesten het doen met de droge mededeling dat ze in Mechelen op spoor 10 de trein naar de luchthaven konden nemen.

Vrijheideerst 30 juli 2019 11:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zeus (Bericht 9079499)
Welke oplossing stel je voor? Treinen kunnen nu eenmaal niet over wissels vliegen.

Nee. Maar gericht werken op kalme momenten en de minst drukke treinen afschaffen. Toch geen piekuurtreinen? :roll:

Dit had natuurlijk al twee jaar geleden moeten gebeuren. Ook stel ik me de vraag waarom dit een maand moet duren.

Vrijheideerst 30 juli 2019 11:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door dalibor (Bericht 9079506)
Sterk staaltje vorige week woensdag, toen het zo heet was. In Brussel-Noord waren heel wat treinen afgeschaft wegens de hitte. Onder meer ook richting Antwerpen. Na een tijdje wachten kwam de Amsterdammer er toch door. Die maakt een ommetje naar de luchthaven, rijdt dan via de middenberm van de E19 naar Mechelen en dan verder naar Antwerpen en Nederland. Zonder enige aankondiging sloeg die de luchthaven over, tot consternatie van heel wat reizigers die met hun koffers klaar stonden om uit te stappen in de luchthaven. De meesten onder hen waren toeristen (o.a. Amerikanen). Ze moesten het doen met de droge mededeling dat ze in Mechelen op spoor 10 de trein naar de luchthaven konden nemen.

De trein naar de luchthaven in Brussel Centraal, die altijd om 19 na vertrekt, heeft haast elke keer vertraging en is bij de meest afgeschafte.

Zeus 30 juli 2019 12:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vrijheideerst (Bericht 9079536)
De trein naar de luchthaven in Brussel Centraal, die altijd om 19 na vertrekt, heeft haast elke keer vertraging en is bij de meest afgeschafte.

Dat is omdat de meeste treinen naar de luchthaven ook daar herbenuttigen. Vanuit het perspectief van de verkeersleiding is het gunstiger om die trein eerder op zijn traject te beperken en op de plaats van beperking te herbenuttigen. Anders kom je in een vicieuze cirkel van vertragingen terecht.

Anna List 30 juli 2019 12:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zeus (Bericht 9079499)
Welke oplossing stel je voor? Treinen kunnen nu eenmaal niet over wissels vliegen.

kan dat niet s nachts dan?

Zeus 30 juli 2019 12:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vrijheideerst (Bericht 9079532)
Nee. Maar gericht werken op kalme momenten en de minst drukke treinen afschaffen. Toch geen piekuurtreinen? :roll:

Dit had natuurlijk al twee jaar geleden moeten gebeuren. Ook stel ik me de vraag waarom dit een maand moet duren.

Je kan dit soort werken niet in stukjes en brokjes doen. In essentie gaat dit over de manier waarop treinen worden aangestuurd door de verkeersleiding. Nu gebeurt dat voor het desbetreffende rooster nog via all relais, na de werken via EBP-PLP (computergestuurd, zeg maar). Daar zitten ook verschillende softwareprogramma's achter, die ook onderling gekoppeld zijn (TMS, EBP en ROCS dat de koppeling vormt tussen die twee). Technisch is het alleen mogelijk om meteen de volledige zone van de nieuwe naar de oude technologie te laten overschakelen.

Henri1 30 juli 2019 12:19

Leve het hoog kwalitatief spoorwegnetwerk van België.

Skobelev 30 juli 2019 12:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 9079583)
kan dat niet s nachts dan?

Vraag het eens aan Dronkoers? ;-)

Bad Attila 30 juli 2019 12:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zeus (Bericht 9079499)
Welke oplossing stel je voor? Treinen kunnen nu eenmaal niet over wissels vliegen.

Dat tijdens de zomermaanden plannen, is misschien al een goed begin?

Anna List 30 juli 2019 12:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila (Bericht 9079646)
Dat tijdens de zomermaanden plannen, is misschien al een goed begin?

tijdens de dagen dat de treinen niet rijden omdat het te warm is
of tijdens de dagen dat de treinen niet rijden omdat het te koud is
of tijdens de dagen dat de treinen niet rijden omdat het te nat of te droog is
en tijdens de stakingsdagen

we zijn er al bijna! :D

Bad Attila 30 juli 2019 13:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 9079649)
tijdens de dagen dat de treinen niet rijden omdat het te warm is
of tijdens de dagen dat de treinen niet rijden omdat het te koud is
of tijdens de dagen dat de treinen niet rijden omdat het te nat of te droog is
en tijdens de stakingsdagen

we zijn er al bijna! :D

Mja, mja, mja. Je kan uiteraard de test gebruiken die voor de camions is voorzien: hen een maand lang links van de baan laten rijden, en als het goed verloopt, hetzelfde voorzien voor de personenwagens.

Xenophon 30 juli 2019 13:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 9079649)
tijdens de dagen dat de treinen niet rijden omdat het te warm is
of tijdens de dagen dat de treinen niet rijden omdat het te koud is
of tijdens de dagen dat de treinen niet rijden omdat het te nat of te droog is
en tijdens de stakingsdagen

we zijn er al bijna! :D

Plus dat die mensen ook recht hebben op vakantie, om eens uit te rusten na gepresteerde arbeid.

Anna List 30 juli 2019 13:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon (Bericht 9079712)
Plus dat die mensen ook recht hebben op vakantie, om eens uit te rusten na gepresteerde arbeid.

ik vergat ook nog de dagen dat de treinen niet rijden omdat er bladeren op de sporen liggen of omdat het sneeuwt. :p

Eyjafjallajökull 30 juli 2019 14:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 9079607)
Leve het hoog kwalitatief spoorwegnetwerk van België.

Naar Walbanese maatstaven zal dat inderdaad hoogkwalitatief zijn...


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:21.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be