![]() |
Goed nieuws voor havensteden: hybride schip met 5 MWh "batterijpack"
Zoals te verwachten was uit Noorwegen. Die ook al puur-electrische ferries hebben voor korte afstanden*
Maar deze is veel groter. Iets voor Antwerpse havenlucht? :-P Citaat:
https://electrek.co/2018/02/03/all-e...emission-cost/ en nog 53 zijn toen besteld. Citaat:
Citaat:
|
alle cruise shepen zijn hybride micele. ze hebben 4 roterende elektrische motoren. Elektriciteit wordt gemaakt met een 2x300MW generator gekoppeld aan twee dieselmotoren.. Er zitten drie spanningen in elk schip, van hoogspanning, 240V, en laagspanning voor verlichting en sturingen.
en voor de rest die 50MWh is dus goed voor 5minuutjes energie... |
Citaat:
Hiervoor wordt een kernreactor ingezet. Goed voor het milieu. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Om elektrisch te varen moet men wel eerst stroom hebben. In de "oude" onderzeeërs kwam deze uit accu's en deze werden geladen door redelijk compacte generatoren die hun vermogen kregen van een hulpdiesel-motor of gekoppeld aan de hoofdaandrijving. En dat was voor iedereen hoor, niet alleen de Duitsers. In atoomonderzeeërs heb je geen dieselmotoren (misschien een hulp/noodmotor hier of daar) ,maar een kernreactor die stoom genoeg maakt. Wil je die stoom gebruiken om eerst met stoomturbines elektrische generatoren aan te drijven om daarmee elektromotoren te voeden, of laat je de dikke elektromotoren gewoon aan land, en vaar je direct op de stoomturbine? En dat de eerste atoomonderzeeërs een voorbeeld aan de Duitse U boten namen is ook niet verwonderlijk. Waarom het gesneden brood terug uitvinden? |
Citaat:
Citaat:
50 MWh voor 5 minuten wow. :lol: Hieronder is een 4,1 MWh totaal aan batterijpacks ruim genoeg voor een overzet van 5 km aan ~ 26 kmh max speed (14 knots), duurt wslk ca. 20 minuten, is gecheckt Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Zo een cruise schip heeft drieduizend kajuiten,met airco, zeg meer 1kw per kajuit. Daar hangen 20.000 spotjes Er zitten tien restaurants in, er wordt daar 6000 ijsjes per dag gefabriceerd. Dat schip kan 60Km per uur varen, is 600m lang, en 10 appartementen hoog, en vaart zo als een muur door de zee die gebalanceerd wordt door een subliem hydrotank systeem Er zittend daar 20Mw motoren in onder water... |
Citaat:
600 meter lang? :rofl: Heb je nog wat om te trollen? |
Citaat:
3 aandrijfmotoren van 20 megawatt en nog eens 22 kw aan boegschroef. Heel het schip krijgt de benodigde stroom van 6 enorme dieselmotoren die tesamen die op een haar na 100 000 Kw opwekken. En ja, de kajuiten en suites met ramen hebben ook gordijnen. Maar het is dan ook geen ferry die met 100 Tesla accu's kan dokken ipv roetwalmen uit te stoten. |
Citaat:
|
Citaat:
De truk hier was door een veel groter accucapaciteit en een snorkel te gebruiken samen met een gebrek aan dek-bewapening en meer doordachte hydrodynamica dat de onderwatersnelheid bijna gelijk was aan de bovenwatersnelheid, en dat het schip tot een bepaalde diepte gewoon op diesel verder kon varen. Er is een ander type onderzeeër van de Duitsers, de XVIIb klasse. Die gebruikte waterstofperoxide als krachtbron. Latere experimenten met onder andere de Britse Explorer klasse onderzeeërs waren geen succes. |
Citaat:
ff opgezocht de snelste moet den deze zijn, die is al vele jaren aan het roesten: https://en.wikipedia.org/wiki/SS_United_States |
Citaat:
Maar in dit geval kan ik toegeven, Paul heeft geen research gedaan. Edoch, het resultaat is hetzelfde. Zo'n plug-in hybride ferry, waar haalt die de stroom uit de muur vandaan? Noorwegen heeft de geografie mee en kan waterkracht gebruiken. Maar stel je eens een ferry tussen België en de UK voor. |
Citaat:
Dus 300m En 80mw aandrijving En 100mw dieselmotoren https://en.m.wikipedia.org/wiki/Symphony_of_the_Seas |
http://www.abb.com/cawp/seitp202/461...8003f90d3.aspx
Ze gebuiken dus allemaal die azipods van abb tot 22mw aandrijving 360 graden rotatie |
Ondanks de cascade wiskundefouten blijft de stelling staan dat die 5MW op een cruiseschip genoeg power is voor vijf minuten
|
Citaat:
Die 20 minuten rondtuffen aan lage snelheid in een haven, met sleepboten die helpen, no problemo. |
Onze motorboot, enfin van mijn zoon...is in herstelling.
Verbruik 100 liter benzine per uur. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:54. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be