![]() |
1 officiële nummerplaat, 2 verschillende auto's
Onlangs opgemerkt.
Situatie is eenvoudig: er is 1 officiële nummerplaat, die wordt gebruikt om eens met auto 1 te rijden, en daarna wordt verstoken om met auto 2 te rijden. Beide auto's zijn dus - waarschijnlijk? - niet tegelijk op de openbare weg. De nummerplaat is niet van een garage - de groene Z-nummerplaten -, noch een gepersonaliseerde nummerplaat of enige andere mogelijke uitzondering. Het is dus een nummerplaat voor Jan Modaal. Wat is hiervan de impact, de wettelijke omkadering, en mogelijke gevolgen/boetes? Dit is iets waar ik vooral ook uitkijk naar de wettelijk onderbouwde antwoorden van Micele. Thanks in advance. . |
Citaat:
Het wisselkenteken bestaat wettelijk sinds juli 2012 in Duitsland: ff ggl bron: Wechselkennzeichen Citaat:
https://www.autozeitung.de/wechselke...ng-195833.html 3e bron Wikipedia de drie Duitssprekende landen D, A en CH: https://de.wikipedia.org/wiki/Wechselkennzeichen Sparen doet men daar niet moest dat het punt zijn, er zijn hoogstens enkele verzekeringen waar 10% inzit als je daar verzekerd, maar dat krijg je ook zo als je wat uitkijkt met 2 nummerplaten. Taksen en boetes enz... blijft namelijk idem. Diegene die 2 autos rijden waarvan eentje niet in de winter heeft meer baat bij een strikt seizoenkenteken, maand x tot maand y, die wint aan taksen en verzekering. |
Eén van beide voertuigen kan maar wettelijk ingeschreven zijn.
Als je met het andere op de weg komt: fiscaal misdrijf. Misschien is het mogelijk om beide voertuigen apart te verzekeren. Eenvoudig is dat toch niet, tenzij je zou melden aan de verzekeringsmaatschappij dat je die auto kortstondig uit het verkeer haalt, maar het niet de moeite vindt om de verzekering te schorsen. Je kan ook de termijn van de technische controle overschrijden. |
Citaat:
Men kan maar met 1 wagen tegelijk rijden... ook als ik twee verschillende nummerplaten heb... zonder nummerplaat of niet ingeschreven is sowieso verboden... Diegene die 2 autos rijden waarvan eentje niet in de winter heeft meer baat bij een strikt seizoenkenteken, maand x tot maand y, die wint aan taksen en verzekering: https://de.wikipedia.org/wiki/Kfz-Ke...sonkennzeichen Citaat:
Citaat:
|
Een nummerplaat in België is verbonden aan een auto. Je mag de nummerplaat dus enkel gebruiken met die specifieke auto. Het enige wat oogluikend wordt toegestaan is dat je de nummerplaat éénmalig op een auto hangt die je bvb pas hebt gekocht mits je gedekt bent door de verzekering natuurlijk.
Wat sommigen wel doen is een nr plaat op een andere maar identieke auto hangen. Minder kans op betrapping maar even illegaal. |
Citaat:
|
Citaat:
1 van de wagens is dan enkel niet ingeschreven zoals het hoort. Ik neem toch aan dat beide wagens wel vezekerd zijn? 2e graadsovertreding geworden sinds 1 okt 2018. ff ggl kan volstaan: Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Ik heb ff over de grens gekeken. |
Ik denk dat je je verzekering tijdelijk kan overdragen naar een andere wagen. Nummerplaat verwisselen kan volgens mij niet tenzij voor een Z-plaat.
|
Dank voor jullie antwoorden.
Het zijn NIET mijn 2 auto's. Ik heb het dus zien gebeuren, en stel me (wettelijke) vragen hierbij. Ik ken de details niet, maar ik veronderstel dat de tweede auto occasioneel werd gebruikt - dus dat er geen mogelijkheid is tot uitwisseling platen zomer/winter = seizoenkenteken. Beide auto's zijn in BE. . |
Beide wagens moeten een geldig keuringsbewijs hebben. Dit kan door met de wagen waar de nummerplaat aan is gekoppeld gewoon naar de jaarlijkse keuring te gaan. Met de tweede wagen ga je ook met je eigen nummerplaat op gewoon jaarlijks naar de keuring en laat je een keuring voor verkoop doen. Dan krijg je een geldig keuringsbewijs en aanvraagformulier voor inschrijving. Probleem geldig keuringbewijs voor een jaar is opgelost.
Je moet goed staan bij je verzekeringsmakelaar. En op aanvraag bezorgt die je een groen kaart verzekering voor max. 14 dagen. Dit kan je gemakkelijk 4 tot 6 keer per jaar aanvragen. De voorwaarde die ze soms stellen is dat beide wagens van hetzelfde merk moet zijn. Dus vb. geen Mercedes en een Audi. Met deze groene kaart voor een periode van 14 dagen kan je aantonen dat je met even met een andere wagen rijdt. Dit kan een testrit zijn, een aankoop of zelfs vervangwagen omdat je eerste wagen een defect heeft. Het enige wat ze u kunnen aansmeren en voor beboeten is dat de wagen niet is ingeschreven. Dus fiscale ontwijking (is geen fraude) en de eerste maal is een boete. Was vroeger een kleine 50 euro en is vandaag 116 euro. Ze kunnen u echter niet verplichten de wagen in te schrijven noch deze te laten staan. Op een wagen met zware motor en geen oldtimer is de BIV en jaarlijkse belasting al snel ettelijke duizenden euro's. Een boete is dan peanuts. En het risico om staande gehouden te worden is bijna nihil. Zeker als je op gewone wegen in je eigen regio blijft rijden. Je moet dus zeker in orde zijn door een geldig keuringbewijs en groene kaart verzekering te hebben. Dat is het allerbelangrijkste. APNR camera's gaan je trouwens niet detecteren. Die kijken enkel naar de nummerplaat, of deze aan een wagen is gekoppeld en of de aan de nummerplaat gekoppelde wagen een geldig keuringbewijs en verzekering heeft. Camera's controleren (nog) niet automatisch het merk en model. Persoonlijk ken ik iemand HEEL GOED die dit al jaren zo doet. Hij heeft voor dagelijks gebruik een luxewagen merk X. Maar heeft ook van hetzelfde merk X een sportwagen staan. En jaarlijks gaat hij met beide wagens naar de technische keuring. Met dezelfde nummerplaat. In de zomermaanden stuurt hij een e-mail naar zijn verzekeringsmakelaar en die stuurt dan een groene kaart voor 14 dagen op. Op de groene kaart staat naast de nummerplaat ook het chassisnummer van het "vervangvoertuig". Hij rijdt er vlot mee langs APNR camera's en in Mechelen heeft hij zelfs al eens een politiecontrole boorddocumenten gehad. Geen enkele opmerking, geen boete, alles in orde voor de agenten. Dit wordt trouwens vrij veel gedaan. Sommigen starten een zelfstandig bijberoep en vragen ZZ-platen aan. En rijden daar mee rond (zijn testritplaten, kost dacht ik iets van een 1000 euro/jaar). Hier rijdt zo een Mercedes AMGT GT rond. Een handelaar met ZZ-platen. Anderen rijden met echte Z-platen en verkopen dan minstens 12 wagens/jaar (met een winstmarge van ik dacht minimum 500 euro/wagen). Zo ken ik ook een autohandelaar in bijberoep die dat doet. Hij heeft meestal een stuk of vijf goedkopere wagens/wrakken staan. En doet er dan 500 tot 1000 euro bij zijn aankoopprijs. Maar zijn Z-plaat hangt wel op een exclusieve roadster. En de echte diehards schaffen zich een Buitenlandse nummerplaat aan. RO en BG platen zijn veel gevraagd. APNR camera's kunnen niet registeren want er is geen uitwisseling van gegevens. Die wagens hebben ook geen Belgisch keuringbewijs nodig. En mits een wat gewiekste verzekeringsmakelaar heb je zo een groen kaart enkel op chassisnummer vast. Of je schaft je een vrouw uit die landen aan en je schrijft de wagen op haar naam ginder in :lol: |
Als ze hun werk doen op de technische controle, dan checken ze telkens het chassisnummer.
En als je aan je verzekeringsagent vertelt dat je die tweede verzekering neemt op dezelfde nummerplaat, dan zal die wel gauw zijn conclusies trekken. En als je het niet zegt, dan ben je toch niet verzekerd, want je misleidt de maatschappij. Zeg en mr. de draadopstarter, wat houd je tegen om aan je wijkagent te vragen hoe je dat moet doen gelijk die gebuur, want dat zou je ook wel willen doen, maar dan wel legaal? |
Iemand die met een niet-ingeschreven wagen rijdt (zelfs al is hij verzekerd), zal altijd een groter risico vormen voor vluchtmisdrijf.
Niet te tolereren. |
Citaat:
Nu als je een auto verkoopt en koopt zou ik het ook nog durven doen omdat je de situatie dan kan legaliseren binnen een paar werkdagen.. |
Citaat:
|
Citaat:
Het is dan niet het voertuig, maar de plaat die verzekerd is. |
Citaat:
|
Citaat:
Anders gaat er een alarm af. |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:04. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be