![]() |
Woonbonus wordt eindelijk afgeschaft
Als het goed is zeg ik het ook.
Lees de startnota van BDW hier: https://www.scribd.com/document/4215...aal#from_embed |
Het pluimen van de Vlaamse middenklasse gaat verder.
|
Citaat:
De woningprijzen zijn sinds 2014 in sneltreinvaart gestegen. De registratierechten worden vanaf volgend jaar al verlaagd. Dit is een fameuze belastingverlaging die er al onder de vorige regering moest gekomen zijn. |
Citaat:
En die verlaging van de registratierechten gaat ook gewoon doorgerekend worden in de verkoopprijs. |
Citaat:
U negeert compleet dat door die woonbonus de prijzen nog forser zijn gestegen dan overal in Europa. Dus uw alternatief graag. |
Citaat:
Ik heb een deel van mijn krediet genomen op 30 jaar. De rente stond lachwekkend laag en dan kan ik ook 30 jaar lang genieten van de woonbonus. Dat levert mijn gezin volgens de huidige tarieven wat op? 3120 *10 + 2280 *20 = 76800 euro korting op mijn belastingen. Met die hervorming kost dat huis me dus 60K meer, puur aan lasten. |
Zeer goed, ook al ondervind ik er zelf nadeel van.
Ik heb nooit begrepen waarom een overheid het verwerven van onroerend goed mee zou moeten ondersteunen (in elke situatie, het is immers niet afhankelijk van inkomen). Het gunstig effect van de woonbonus wordt toch gecounterd door de markt (lees: hogere verkoopprijzen) waardoor het effect voor de koper 0 is. Bovendien zie ik niet in waarom men onroerend goed kopen wel zou steunen en huren niet. Het zijn meestal de huurders die in financieel slechtere situaties zitten dan mensen die voldoende verdienen om onroerend goed te kunnen kopen. Men gaat dus belastinggeld gebruiken om mensen te steunen die het financieel al redelijk goed hebben, terwijl dit niet wordt gedaan voor mensen in financieel slechtere situaties. |
Citaat:
De overheid zorgt er enkel voor dat de verkoper zijn huis voor meer geld kan verkopen en waarbij deze meerwaarde wordt gefinancierd door de overheid. Belachelijk gewoon. |
Citaat:
Waarom zou jij daar nadeel van ondervinden? |
En nu nog het alternatief van Zeus, maar dat komt precies niet. :?
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
ik had gedacht dat je blij ging zijn, tenslotte moet iemand de Belgische folietjes betalen. Het is nu aan de middenklasse om te verarmen. |
Citaat:
|
Citaat:
|
De woningprijzen gaan niet substantieel meer dalen, al was het maar door de scheeftrekking op de nieuwbouwmarkt: 95% gebeurt door projectontwikkelaars omdat een particulier de wettelijke verplichtingen inzake bouw niet meer aankan (die verplichtingen verhogen op zichzelf al de prijs). Jaag iedereen dan nog eens naar de steden en we zijn helemaal de klos.
|
Citaat:
De laagste klasse is al uitgeperst als een citroen. Nu valt men de middenklasse aan maar die durven al wel eens dwars te liggen. Grootkapitaal aanvallen, daar denkt men over na. :| |
Citaat:
|
Citaat:
Voorts: de interventie van de overheid in de woningenmarkt is één element dat speelt in het evenwicht vraag/aanbod. Eén element. Niet hèt element. Verwerven van een eigen enige woonst moet, als sociale maatregel met zeer groot welzijnseffect dat doogetrokken wordt tot voorbij je pensioen, aangemoedigd worden. Persoonlijk vind ik het spijtig, maar keuze is keuze en geldgebrek is geldgebrek, dat het hebben van een of meerdere woningen ook niet gestimuleerd kan worden. Het alternatief is immers kapitaal, en dat is zo vluchtig om mee naar het buitenland te trekken, voor een klein beetje meer opbrengst al. Een woning of gebouw is nooit zwart geld. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:50. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be