Micele |
21 augustus 2019 09:59 |
Vlaanderen gaat BIV en wegentaks wslk verhogen op basis van WLTP
Voor bepaalde fossiele wagens wordt de eenmalige BIV dubbel zo duur en zelfs meer, de jaarlijkse wegentaks stijgt ook een beetje.
"De electrische wagen" wordt dan vanaf 2020 een stukje interessanter qua TCO.
Soit, lees maar... en ik probeer het tabelletje van Febiac er ook bij te plakken.
Citaat:
https://www.hbvl.be/cnt/dmf20190820_...iteit-op-tafel
woensdag 21 augustus 2019 - Economie
Startnota legt duurdere autofiscaliteit op tafel
BRUSSEL
Als de nieuwe Vlaamse regering de autofiscaliteit aanpast zoals in de startnota van Bart De Wever wordt aangegeven, stijgt de factuur voor de automobilist. Dat blijkt uit een raming van sectorfederatie Febiac.
Guido Cloostermans
In de nota van Vlaams informateur Bart De Wever is het maar een klein zinnetje, maar als het wordt omgezet in een regeerakkoord, zal dat mensen die een nieuwe auto kopen, een serieuze duit kosten. Als het van De Wever afhangt, worden auto’s vanaf volgend jaar namelijk belast volgens de nieuwe verbruiks- en emissietest WLTP. Op die manier moet het wagenpark vergroenen: vervuilende wagens worden duurder, milieuvriendelijke wagens goedkoper.
Uit een simulatie van automobielfederatie Febiac blijkt dat de nieuwe test grote gevolgen heeft voor de fiscaliteit. Uitgaande van een gemiddelde stijging van de CO2 met 20 procent, gaan zowel de jaarlijkse rijtaks als de BIV, die eenmalig wordt betaald, omhoog. “Terwijl de jaarlijkse verkeersbelasting slechts beperkt stijgt, is de stijging aanzienlijk bij de BIV”, aldus Joost Kaezemans van Febiac.
Verdubbeling
Voor een kleine stadswagen met benzinemotor stijgt de BIV van 114 euro naar 231 euro. Voor een benzinewagen in de compacte middenklasse stijgt de BIV zelfs van 357 euro naar 850 euro. Dat is meer dan een verdubbeling. Bij de aankoop van een hybride auto is de stijging beperkt. De BIV stijgt van 52 naar 88 euro.
Febiac maakte ook een simulatie voor een aantal dieselmodellen. Ook daar een beeld van hogere BIV. Een 2.0 liter turbodiesel wordt straks een zeldzame verschijning, want de BIV stijgt van 767 euro naar 1.170 euro. Opvallend is dat een diesel die ongeveer evenveel CO2 uitstoot als een vergelijkbare benzinemotor, ruim drie keer duurder is aan BIV.
De verhoging van de BIV en rijtaks gelden voorlopig alleen voor particulieren. De fiscaliteit voor leasingwagens is namelijk federale materie.
Wagenpark
Ook Joost Kaezemans van Febiac is verrast door de forse verhoging van de BIV. “De BIV stijgt zeer fors. Niet enkele voor minder zuinige wagens, maar over de hele lijn. Vooral voor benzinewagens zal heel wat meer betaald moeten worden. De verhogingen zijn van die aard dat ze niet aanvaardbaar zijn voor de consument en contraproductief zullen werken op de uiteindelijke doelstelling, namelijk de consument doen kiezen voor schonere en zuinigere voertuigen.”
Mocht de nieuwe CO2-uitstoot in de berekening van de fiscaliteit worden overgenomen, dan verwacht Febiac dat meer mensen langer met hun oude en vervuilende auto zullen blijven rijden, wat lijdt tot de veroudering van het wagenpark. Met andere woorden: in plaats van het wagenpark te vergroenen, wordt het juist vuiler.
Als de herziening er komt, is dat allicht voor auto’s die vanaf volgend jaar worden ingeschreven, hoewel dat in theorie ook zou kunnen voor auto’s die nu worden ingeschreven.
WLTP
Het is u allicht ook al opgevallen: u koopt een nieuwe auto en na verloop van tijd blijkt dat die auto in werkelijk meer verbruikt dan in de folder. Meestal bedraagt de afwijking 1 tot 2 liter, maar soms kan de afwijking oplopen tot 40 procent.
De afwijking heeft verschillende oorzaken: de omstandigheden, uw rechtervoet, maar toch vooral de NEDC-meetcyclus, de New European Driving Cycle. Sinds de jaren 70 wordt het verbruik en dus CO2-uitstoot gemeten op een rollenbank, dus zo nieuw was hij niet. De meetcyclus was echter hopeloos verouderd en lag vooral de laatste jaren onder vuur van milieu- en consumentenorganisaties.
De Europese Commissie onderhandelde jarenlang met de industrie over een nieuwe test en vanaf 1 september 2017 is er de WLTP-test, de Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure. De test werd geleidelijk ingevoerd, geeft een veel realistischer beeld van het verbruik en CO2-uitdtoot en geldt vanaf 1 september 2018 voor alle nieuwe auto’s.
De test heeft voor de consument echter een potentieel nadeel. De CO2-uitstoot ligt in de nieuwe test immers gemiddeld zo’n 20 procent hoger dan in vorige test, en aangezien de verkeersbelastingen berekend worden op de CO2-uitstoot, is een belastingverhoging onvermijdelijk. De vorige Vlaamse regering durfde het nog niet aan, de volgende mogelijk wel.
|
De andere regeringen zullen dat ook wel doen, want de WLTP lost de NEDC definitief af.
De ambtenaren hebben dan enkel een ~20% hogere CO2-referte op basis van WLTP voor hun fiscaliteitformule.
Voor de E-wagens is sinds mei de premie verlengd tot einde 2020, boven de 41k catalogus krijgen nu minder, daar gaat de staat dus nog meer verdienen door het hogere BTW-verschil.
Citaat:
https://www.egear.be/premie-elektrische-auto-2020/
VLAAMSE ELEKTRISCHE AUTO PREMIE WORDT VERLENGD TOT EIND 2020
Didier De Kerpel / 22 mei 2019
....
Ook voor taxi’s
Ook voor de waterstofauto verandert er niets. Die kan ook in 2020 nog steeds rekenen op 4.000€.
Voor de elektrische auto zijn er wel wijzigingen. Voor wagens tot 31.000€ en tussen 31.000€ en 41.000€ blijven de premiebedragen ongewijzigd (4.000€ en 3.500€). Is je elektrische auto duurder, dan daalt de premie lichtjes in 2020. De exacte bedragen vind je in onderstaande tabel.
CATALOGUSWAARDE
ELEKTRISCHE AUTO : PREMIE 2019 PREMIE 2020
minder dan 31.000€ : 4.000€ 4.000€
31.000€ - 40.999,99€ : 3.500€ 3.500€
41.000€ - 60.999,99€ : 2.500€ 2.000€
vanaf 61.000€ : 2.000€ 1.000€
|
|