Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   Vlaanderen gaat BIV en wegentaks wslk verhogen op basis van WLTP (https://forum.politics.be/showthread.php?t=249808)

Micele 21 augustus 2019 09:59

Vlaanderen gaat BIV en wegentaks wslk verhogen op basis van WLTP
 
Voor bepaalde fossiele wagens wordt de eenmalige BIV dubbel zo duur en zelfs meer, de jaarlijkse wegentaks stijgt ook een beetje.

"De electrische wagen" wordt dan vanaf 2020 een stukje interessanter qua TCO.

Soit, lees maar... en ik probeer het tabelletje van Febiac er ook bij te plakken.
Citaat:

https://www.hbvl.be/cnt/dmf20190820_...iteit-op-tafel

woensdag 21 augustus 2019 - Economie

Startnota legt duurdere autofiscaliteit op tafel

BRUSSEL

Als de nieuwe Vlaamse regering de autofiscaliteit aanpast zoals in de startnota van Bart De Wever wordt aangegeven, stijgt de factuur voor de automobilist. Dat blijkt uit een raming van sectorfederatie Febiac.

Guido Cloostermans

In de nota van Vlaams informateur Bart De Wever is het maar een klein zinnetje, maar als het wordt omgezet in een regeerakkoord, zal dat mensen die een nieuwe auto kopen, een serieuze duit kosten. Als het van De Wever afhangt, worden auto’s vanaf volgend jaar namelijk belast volgens de nieuwe verbruiks- en emissietest WLTP. Op die manier moet het wagenpark vergroenen: vervuilende wagens worden duurder, milieuvriendelijke wagens goedkoper.

Uit een simulatie van automobielfederatie Febiac blijkt dat de nieuwe test grote gevolgen heeft voor de fiscaliteit. Uitgaande van een gemiddelde stijging van de CO2 met 20 procent, gaan zowel de jaarlijkse rijtaks als de BIV, die eenmalig wordt betaald, omhoog. “Terwijl de jaarlijkse verkeersbelasting slechts beperkt stijgt, is de stijging aanzienlijk bij de BIV”, aldus Joost Kaezemans van Febiac.

Verdubbeling

Voor een kleine stadswagen met benzinemotor stijgt de BIV van 114 euro naar 231 euro. Voor een benzinewagen in de compacte middenklasse stijgt de BIV zelfs van 357 euro naar 850 euro. Dat is meer dan een verdubbeling. Bij de aankoop van een hybride auto is de stijging beperkt. De BIV stijgt van 52 naar 88 euro.

Febiac maakte ook een simulatie voor een aantal dieselmodellen. Ook daar een beeld van hogere BIV. Een 2.0 liter turbodiesel wordt straks een zeldzame verschijning, want de BIV stijgt van 767 euro naar 1.170 euro. Opvallend is dat een diesel die ongeveer evenveel CO2 uitstoot als een vergelijkbare benzinemotor, ruim drie keer duurder is aan BIV.

De verhoging van de BIV en rijtaks gelden voorlopig alleen voor particulieren. De fiscaliteit voor leasingwagens is namelijk federale materie.

Wagenpark

Ook Joost Kaezemans van Febiac is verrast door de forse verhoging van de BIV. “De BIV stijgt zeer fors. Niet enkele voor minder zuinige wagens, maar over de hele lijn. Vooral voor benzinewagens zal heel wat meer betaald moeten worden. De verhogingen zijn van die aard dat ze niet aanvaardbaar zijn voor de consument en contraproductief zullen werken op de uiteindelijke doelstelling, namelijk de consument doen kiezen voor schonere en zuinigere voertuigen.”

Mocht de nieuwe CO2-uitstoot in de berekening van de fiscaliteit worden overgenomen, dan verwacht Febiac dat meer mensen langer met hun oude en vervuilende auto zullen blijven rijden, wat lijdt tot de veroudering van het wagenpark. Met andere woorden: in plaats van het wagenpark te vergroenen, wordt het juist vuiler.

Als de herziening er komt, is dat allicht voor auto’s die vanaf volgend jaar worden ingeschreven, hoewel dat in theorie ook zou kunnen voor auto’s die nu worden ingeschreven.

WLTP

Het is u allicht ook al opgevallen: u koopt een nieuwe auto en na verloop van tijd blijkt dat die auto in werkelijk meer verbruikt dan in de folder. Meestal bedraagt de afwijking 1 tot 2 liter, maar soms kan de afwijking oplopen tot 40 procent.

De afwijking heeft verschillende oorzaken: de omstandigheden, uw rechtervoet, maar toch vooral de NEDC-meetcyclus, de New European Driving Cycle. Sinds de jaren 70 wordt het verbruik en dus CO2-uitstoot gemeten op een rollenbank, dus zo nieuw was hij niet. De meetcyclus was echter hopeloos verouderd en lag vooral de laatste jaren onder vuur van milieu- en consumentenorganisaties.

De Europese Commissie onderhandelde jarenlang met de industrie over een nieuwe test en vanaf 1 september 2017 is er de WLTP-test, de Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure. De test werd geleidelijk ingevoerd, geeft een veel realistischer beeld van het verbruik en CO2-uitdtoot en geldt vanaf 1 september 2018 voor alle nieuwe auto’s.

De test heeft voor de consument echter een potentieel nadeel. De CO2-uitstoot ligt in de nieuwe test immers gemiddeld zo’n 20 procent hoger dan in vorige test, en aangezien de verkeersbelastingen berekend worden op de CO2-uitstoot, is een belastingverhoging onvermijdelijk. De vorige Vlaamse regering durfde het nog niet aan, de volgende mogelijk wel.


De andere regeringen zullen dat ook wel doen, want de WLTP lost de NEDC definitief af.
De ambtenaren hebben dan enkel een ~20% hogere CO2-referte op basis van WLTP voor hun fiscaliteitformule.

Voor de E-wagens is sinds mei de premie verlengd tot einde 2020, boven de 41k catalogus krijgen nu minder, daar gaat de staat dus nog meer verdienen door het hogere BTW-verschil.

Citaat:

https://www.egear.be/premie-elektrische-auto-2020/
VLAAMSE ELEKTRISCHE AUTO PREMIE WORDT VERLENGD TOT EIND 2020
Didier De Kerpel / 22 mei 2019
....
Ook voor taxi’s

Ook voor de waterstofauto verandert er niets. Die kan ook in 2020 nog steeds rekenen op 4.000€.

Voor de elektrische auto zijn er wel wijzigingen. Voor wagens tot 31.000€ en tussen 31.000€ en 41.000€ blijven de premiebedragen ongewijzigd (4.000€ en 3.500€). Is je elektrische auto duurder, dan daalt de premie lichtjes in 2020. De exacte bedragen vind je in onderstaande tabel.

CATALOGUSWAARDE
ELEKTRISCHE AUTO : PREMIE 2019 PREMIE 2020
minder dan 31.000€ : 4.000€ 4.000€
31.000€ - 40.999,99€ : 3.500€ 3.500€
41.000€ - 60.999,99€ : 2.500€ 2.000€
vanaf 61.000€ : 2.000€ 1.000€

Mambo 21 augustus 2019 10:13

Gelukkig zijn er premies voor rijke burgers die dure spullen kunnen leasen en aftrekken aan 100%.
Ze hebben dat nodig blijkbaar.

De arme werkmens zal wel zijn karig pensioen afgeven om solidair te blijven met hun.

3 x hoera voor onze wijze regering.

Tavek 21 augustus 2019 10:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mambo (Bericht 9097856)
Gelukkig zijn er premies voor rijke burgers die dure spullen kunnen leasen en aftrekken aan 100%.
Ze hebben dat nodig blijkbaar.

De arme werkmens zal wel zijn karig pensioen afgeven om solidair te blijven met hun.

3 x hoera voor onze wijze regering.

Stem nog maar wat Vlaams.

quercus 21 augustus 2019 10:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 9097911)
Stem nog maar wat Vlaams.

Dat zullen we met veel genoegen doen. Overigens, maak u maar geen illusies, er zijn geen écht "Belgische" partijen hoor. Want uw favoriete "Groen-Ecolo" komt de facto neer op twee partijen met een beperkt aantal electorale afspraken. Meer niet.

Tavek 21 augustus 2019 12:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door quercus (Bericht 9097924)
Dat zullen we met veel genoegen doen. Overigens, maak u maar geen illusies, er zijn geen écht "Belgische" partijen hoor. Want uw favoriete "Groen-Ecolo" komt de facto neer op twee partijen met een beperkt aantal electorale afspraken. Meer niet.

Als u dat fijn vindt, niet komen zagen dat uw favoriete SUV straks een heel pak meer kost aan BIV en jaarlijkse tax.

Voor mij ok, ik heb groen gestemd voor federaal, ik krijg wat ik wens. Maar ik ben vrij zeker dat de NVA kiezer niet voor zulke belastingverhoging heeft gekozen.

Maar goed, anaal genomen worden door hun partij, dat zijn die van de NVA al gewend.

fred vanhove 21 augustus 2019 12:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 9097996)
Als u dat fijn vindt, niet komen zagen dat uw favoriete SUV straks een heel pak meer kost aan BIV en jaarlijkse tax.

Voor mij ok, ik heb groen gestemd voor federaal, ik krijg wat ik wens. Maar ik ben vrij zeker dat de NVA kiezer niet voor zulke belastingverhoging heeft gekozen.

Maar goed, anaal genomen worden door hun partij, dat zijn die van de NVA al gewend.

De verandering werkt. Vlaanderen mag nog wat meer betalen:-D:-D

fred vanhove 21 augustus 2019 12:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door quercus (Bericht 9097924)
Dat zullen we met veel genoegen doen. Overigens, maak u maar geen illusies, er zijn geen écht "Belgische" partijen hoor. Want uw favoriete "Groen-Ecolo" komt de facto neer op twee partijen met een beperkt aantal electorale afspraken. Meer niet.

Ga gerust uw gang. Ik blijf wel in Brussel.

Maar blijf met uw vuilzakken ook maar in Vlaanderen. Ik weet dat ze daar veel kosten maar dat is geen reden om uw vuil in Brussel te komen deponeren. Wie onafhankelijkheid nastreeft moet daar dan maar de voor en nadelen bij pakken.
Als ik nog een randbewoner zijn vuilzakken zie neerzetten bel ik naar de Vlaamse Kliklijn ....:twisted:
Ze zullen de Verandering dan wel voelen.

JimmyB 21 augustus 2019 12:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 9097996)
Als u dat fijn vindt, niet komen zagen dat uw favoriete SUV straks een heel pak meer kost aan BIV en jaarlijkse tax.

Voor mij ok, ik heb groen gestemd voor federaal, ik krijg wat ik wens. Maar ik ben vrij zeker dat de NVA kiezer niet voor zulke belastingverhoging heeft gekozen.

Maar goed, anaal genomen worden door hun partij, dat zijn die van de NVA al gewend.

Is dit een groene maatregel? Ik denk het niet.

Geen draagvlak voor rekeningrijden? Dan moet het maar zo zal men gedacht hebben.

Alleen, het is weer het bezit dat belast wordt en niet het gebruik. Maw, iemand die veel taksen moet betalen zal graag veel met zijn auto rijden om de kosten er uit te halen.

Dus erg groen is dit niet.

Zou ik voor een paar honderd euro extra een electrische wagen kopen ipv een diesel? Helemaal niet.

De schoofzak 21 augustus 2019 12:41

Volgens mij staat in die tekst "tax-shift".

Het geen die belgicisten van febiac nu doen, is de nieuwe categorie domweg plaatsen in de oude belastingstabel.

Volgens mij is dit volledig verkeerd.
Dit kan tellen als fake news.

dpg 21 augustus 2019 12:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 9098026)
Volgens mij staat in die tekst "tax-shift".

Het geen die belgicisten van febiac nu doen, is de nieuwe categorie domweg plaatsen in de oude belastingstabel.

Volgens mij is dit volledig verkeerd.
Dit kan tellen als fake news.

Het is dus wachten op de debatfiches :-D :-D

Micele 21 augustus 2019 12:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 9098026)
Volgens mij staat in die tekst "tax-shift".

Het geen die belgicisten van febiac nu doen, is de nieuwe categorie domweg plaatsen in de oude belastingstabel.

Volgens mij is dit volledig verkeerd.
Dit kan tellen als fake news.

huh?

Die maatregel is toch onvermijdelijk voor nieuwe wagens.
Er staat geen NEDC-CO2 uitstoot in de paperassen, enkel de 20% hogere WLTP-CO2. Hoe gaan de ambtenaarkes dat anders weten, en als ze enkel de WLTP moeten gebruiken vanaf 2020 is het zo.

Febiac haalt beide cijfers uit de COC daar staan beide waardes nog op tot 2020: dan gewoon xls gebruiken met CO2-formule en een tabelletje maken
(daar was verleden jaar al paniek, lol)

Citaat:

https://www.autonieuws.be/uitlaat/40...js-geen-paniek

vrijdag, 31 augustus 2018

WLTP-waarde op inschrijvingsbewijs: geen paniek!

Geschreven door Stijn Blanckaert

Dat de omschakeling van NEDC naar WLTP, die op 1 september definitief wordt, aanzienlijke gevolgen heeft en tot chaos leidt, is intussen duidelijk. De maand augustus van dit jaar zal, met meer dan 40% meer inschrijvingen dan normaal, alle records breken, omdat heel wat constructeurs en garages noodgedwongen auto’s moesten inschrijven voor het einde van de maand, omdat ze geen NEDC 2.0/WLTP-keuring hebben gehad en niet op de uitzonderingslijst staan die de invoerders mochten indienen voor 10% van het jaarlijkse verkoopvolume.

Bij Autonieuws kregen we de voorbije weken van heel wat lezers te horen dat het inschrijvingsbewijs van hun nieuwe auto, die reeds over WLTP-cijfers beschikt, de WLTP-uitstoot bevat in plaats van de NEDC 2.0-waarde, waar de overheid zich tot 2020 op zou baseren voor het bepalen van de verkeersbelasting. Daardoor zullen ze nu op een hogere uitstoot belast worden, of niet?

De betrokkenen dienen zich echter geen zorgen te maken, want Febiac bevestigde na overleg met de overheid dat het ontbreken van de NEDC 2.0-waarde op het inschrijvingsbewijs een technische oorzaak heeft, maar dat dit geen gevolgen zal hebben voor de aangerekende belastingtarieven. De fiscale administratie baseert zich in dit geval niet op de gegevens op het inschrijvingsbewijs, maar wel op de waarden vermeld op het gelijkvormigheidsattest (COC) dat bij elke wagen zit en voor de WLTP-gehomologeerde modellen naast de WLTP-waarde ook de NEDC 2.0-waarde (waarop de fiscaliteit tot 2020 wordt berekend) vermeldt.

Het is dus niet omdat op het inschrijvingsbewijs de WLTP-waarde vermeld wordt, dat de verkeersbelasting en de BIV daarop gebaseerd zullen zijn.

Kortom: panikeer –wanneer je zopas een WLTP-gehomologeerde auto inschreef- niet omdat het cijfer op het inschrijvingsbewijs de WLTP-waarde is, die hoger ligt dan je had gedacht, maar weet dat dit wordt aangepast in de berekening van de belastingen, waardoor je dus wel degelijk het met de NEDC 2.0-score overeenkomende tarieven aangerekend zal krijgen.

Dat alles neemt natuurlijk niet weg dat de overschakeling naar de WLTP- (én NEDC 2.0-) waarden door het ontbreken van aanpassingen in de fiscaliteit voor wat betreft de verkeersbelasting en de BIV in ieder geval een negatieve impact zal hebben, omdat de tarieven nu op een hoger aantal gram CO2-uitstoot worden berekend. En dat mocht niet het resultaat zijn. Afwachten dus of de Vlaamse regering ook die tarieven, waar zij verantwoordelijk voor is, zal aanpassen.

Wat de regeringen ook zullen doen.


Tavek 21 augustus 2019 13:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB (Bericht 9098022)
Is dit een groene maatregel? Ik denk het niet.

Geen draagvlak voor rekeningrijden? Dan moet het maar zo zal men gedacht hebben.

Alleen, het is weer het bezit dat belast wordt en niet het gebruik. Maw, iemand die veel taksen moet betalen zal graag veel met zijn auto rijden om de kosten er uit te halen.

Dus erg groen is dit niet.

Zou ik voor een paar honderd euro extra een electrische wagen kopen ipv een diesel? Helemaal niet.

Rekeningrijden hebben ze ook afgeschoten, de vlaams nationalisten, omdat ze weer bang kregen van Coiffeurke en zijn kliek.

JimmyB 21 augustus 2019 15:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 9098047)
Rekeningrijden hebben ze ook afgeschoten, de vlaams nationalisten, omdat ze weer bang kregen van Coiffeurke en zijn kliek.

Juist, maar ze hebben dit gedaan omdat er zogezegd geen draagvlak was en geeft toe, dit is pas echt een groene maatregel, het verhogen van de vaste belasting is gewoon een platte belastingsverhoging. Indien het een taxshift zou zijn is het niet eens een goede taxshift.

Dat jij daar als groene stemmer mee tevreden bent begrijp ik niet zo goed.

Drosamadaris 21 augustus 2019 15:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 9098026)
Volgens mij staat in die tekst "tax-shift".

Het geen die belgicisten van febiac nu doen, is de nieuwe categorie domweg plaatsen in de oude belastingstabel.

Volgens mij is dit volledig verkeerd.
Dit kan tellen als fake news.

Taxshift? Zijn jullie daar nog steeds aan het zeveren over die fantasietjes?

Elk initiatief dat voor de top 10%/30% verdieners de aanslag op brutoloon niet van dik 50% naar een absolute max van 30% haalt, is weinig meer dan het misleiden en plezieren van het kiesvee en dus de facto een nutteloze zaak.

JimmyB 21 augustus 2019 18:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Drosamadaris (Bericht 9098178)
Taxshift? Zijn jullie daar nog steeds aan het zeveren over die fantasietjes?

Elk initiatief dat voor de top 10%/30% verdieners de aanslag op brutoloon niet van dik 50% naar een absolute max van 30% haalt, is weinig meer dan het misleiden en plezieren van het kiesvee en dus de facto een nutteloze zaak.

Dit is zeer juist maar het is compleet onmogelijk om dit snel snel in te voeren. Je kunt bijvoorbeeld de pensioenen niet zomaar naar beneden halen maar je kunt dit wel doen voor mensen die binnen 20 a 30 jaar op pensioen gaan.

Wat men wel zou kunnen doen is een artikel inschrijven in de grondwet waarbij men verplicht is het belastingsbeslag elk jaar met 1% te verminderen. Na 20 jaar zouden we dan zo ver zijn.

Want nu is een taxshift inderdaad enkel een tijdelijk fenomeen, nadien komen de linksen opnieuw aan de macht en gaan de belastingen opnieuw de hoogte in.

Drosamadaris 21 augustus 2019 18:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB (Bericht 9098387)
Dit is zeer juist maar het is compleet onmogelijk om dit snel snel in te voeren. Je kunt bijvoorbeeld de pensioenen niet zomaar naar beneden halen maar je kunt dit wel doen voor mensen die binnen 20 a 30 jaar op pensioen gaan.

Wat men wel zou kunnen doen is een artikel inschrijven in de grondwet waarbij men verplicht is het belastingsbeslag elk jaar met 1% te verminderen. Na 20 jaar zouden we dan zo ver zijn.

Want nu is een taxshift inderdaad enkel een tijdelijk fenomeen, nadien komen de linksen opnieuw aan de macht en gaan de belastingen opnieuw de hoogte in.

Alles kan. Gewoon kwestie van keuzes maken.

Maar België gaat die keuzes idd nooit maken; niets zo leuk als dat drama vanop een behoorlijke afstand te kunnen gadeslaan.

De schoofzak 21 augustus 2019 18:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 9098026)
Volgens mij staat in die tekst "tax-shift".

Het geen die belgicisten van febiac nu doen, is de nieuwe categorie domweg plaatsen in de oude belastingstabel.

Volgens mij is dit volledig verkeerd.
Dit kan tellen als fake news.

Ziezo, De Wever op het vtm-nieuws zei exact wat ik meende dat het ging zijn.

Al die onnozelaren die trappen in dat fakenews, zoals ze trappen in een hondendrol op het voetpad, krijgen hier dik ongelijk.

Micele 21 augustus 2019 19:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 9098414)
Ziezo, De Wever op het vtm-nieuws zei exact wat ik meende dat het ging zijn.

En wat zei De Wever precies over die zinnen in de startnota? Al geschrapt? Dat is vroeg. aha link en interview De Wever gevonden, zie onderaan.

Citaat:

Al die onnozelaren die trappen in dat fakenews, zoals ze trappen in een hondendrol op het voetpad, krijgen hier dik ongelijk.
Tja, is die letterlijke startnota die in De Standaard stond dan plots niet meer van de N-VA?

Ik plak er ff uit, leterlijk, de volledige 5e laatste alinea:

Citaat:

https://www.standaard.be/cnt/dmf20190812_04555464

LETTERLIJK. De startnota van N-VA voor de Vlaamse regeringsonderhandelingen

12/08/2019 om 10:30
...

We voeren een belangrijke Vlaamse belastinghervorming door, zonder de globale belastingdruk te laten toenemen. In de woonfiscaliteit verschuiven we het fiscale voordeel van het hebben van een woning naar het verwerven ervan. Vanaf 1 januari 2020 dooft de woonbonus uit en verlagen we de registratierechten, zodat het goedkoper wordt om een enige eigen woning te verwerven. In de verkeersfiscaliteit vergroenen we het wagenpark via de invoering vanaf 2020 van de nieuwe Europese verbruiks- en emissietest (WLTP) voor voertuigen. Meer vervuilende wagens worden duurder, milieuvriendelijkere wagens goedkoper. In de erfbelasting voeren we een volledige vrijstelling in voor de langstlevende echtgenoten en wettelijk samenwonenden alsook voor de inwonende kinderen tot 18 jaar. We sluiten tegelijk een aantal mechanismen tot fiscale ontwijking af en we onderzoeken of we schenkingen kunnen stimuleren via het optrekken van de termijn voor het progressievoorbehoud in de erfbelasting.

***
Fake news van De Standaard ook? lol

Wat is er fout aan de draadstarter? Mis het woordje als niet...
Citaat:

woensdag 21 augustus 2019 - Economie

Startnota legt duurdere autofiscaliteit op tafel

BRUSSEL

Als de nieuwe Vlaamse regering de autofiscaliteit aanpast zoals in de startnota van Bart De Wever wordt aangegeven, stijgt de factuur voor de automobilist. Dat blijkt uit een raming van sectorfederatie Febiac.

In de nota van Vlaams informateur Bart De Wever is het maar een klein zinnetje, maar als het wordt omgezet in een regeerakkoord, zal dat mensen die een nieuwe auto kopen, een serieuze duit kosten. Als het van De Wever afhangt, worden auto’s vanaf volgend jaar namelijk belast volgens de nieuwe verbruiks- en emissietest WLTP. Op die manier moet het wagenpark vergroenen: vervuilende wagens worden duurder, milieuvriendelijke wagens goedkoper.
De Wever zegt namelijk ongeveer hetzelfde, maar er is een groot verschil bepaalde tarieven gaan aangepast worden. Dus gaat men de CO2-berekeningen of -formules herzien?

Citaat:

N-VA: “Dit is voorbarig”

Dat is waar ook N-VA zich bij aansluit. De partij ontkent in alle toonaarden dat de belastingen fors de hoogte in zullen gaan. De partij wijst erop dat de WLTP-testcyclus sowieso ingevoerd moet worden, maar dat de herberekening van de autofiscaliteit sowieso budgetneutraal zal zijn zijn. Dat wil zeggen dat die voor de overheid niet meer geld opbrengt dan vandaag. “Het zou zelfs minder kunnen zijn, als mensen die een nieuwe wagen kopen een properdere wagen kopen. Dan zal de overheid net minder inkomsten hebben. De tarieven zullen aangepast worden zodat het niet plots voor iedereen veel duurder wordt.”

De partij erkent wel dat wie een een vervuilende auto koopt, meer zal moeten betalen. Maar enkel wanneer wie een propere auto koopt, minder zal betalen.
https://www.hln.be/nieuws/binnenland...raal~ace63694/

fred vanhove 21 augustus 2019 19:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 9098414)
Ziezo, De Wever op het vtm-nieuws zei exact wat ik meende dat het ging zijn.

Al die onnozelaren die trappen in dat fakenews, zoals ze trappen in een hondendrol op het voetpad, krijgen hier dik ongelijk.

JM Dedecker ziet het dan toch anders ......net als de professor zonet in Terzake.

Blue Sky 21 augustus 2019 19:38

Feit is dat De Wever een ongelofelijke angsthaas en broekschijter is geworden. Politieke moed van die vent is onder nul gezakt.

Bij het minste dat er iets of wat protest komt op een maatregel, schrikt hij zich te pletter om vervolgens zijn kar te keren.

Zulke figuren hebben we in het verleden al genoeg gehad en kregen de benaming "tsjeven". Het resultaat van dergelijke zwakke figuren is het België dat we vandaag kennen, gekenmerkt door een ongezien wanbeleid op alle gebied met de gevolgen die meer en meer duidelijk worden.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:24.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be