Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   Electrische voertuigen worden steeds meer milieuvriendelijker (https://forum.politics.be/showthread.php?t=249839)

Micele 23 augustus 2019 10:23

Electrische voertuigen worden steeds meer milieuvriendelijker
 
Want de gebruikte stroom wordt steeds maar duurzamer.

Het verschil met verbrandingsmotoren wordt elk jaar groter en groter.

Verbrandingsmotoren staan qua techniek bijna op het einde van hun bestaan, rek zit daar amper nog op na de laatste euronorm 6d (vooral NOx).

Euronorm 7 zal zeker niet meer veel verbetering brengen en zal wslk een beschermend compromis worden (wegens de jobs en bangmakerij)

Integendeel bij EV, waar de batterijtechniek nog in volle ontwikkeling is op alle gebied. Ik denk niet dat er een automerk is die daar niet aan mee doet.

Zelfs 11 van de 28 EU-landen hebben reeds in 2017 "hun duurzame energiedoelen" van 2020 bereikt, andere zitten er kortbij.

In NL, Be en grote buurlanden was de blablabla groter dan de uitvoering ervan... naja enkele jaren hebben ze nog... (grafiek 2017: % hernieuwbaar energieverbruik)

Fossiele energie wordt steeds verder afgebouwd (2e plaatje 2016)

Citaat:

https://www.weforum.org/agenda/2019/...nergy-targets/

18 Feb 2019

Almost half of the European Union’s (EU) 28 member states have already hit, or are close to hitting, their 2020 renewable energy targets.

But despite this, there has been a gradual slow-down in the rate of renewable energy use across the EU, and some member states have a lot of ground to make up this year.

Those that are already top of the class are: Bulgaria, Croatia, Czech Republic, Denmark, Estonia, Finland, Italy, Hungary, Lithuania, Romania and Sweden. Hot on their heels are Austria, Greece and Latvia, who look certain to hit their targets.



It is unlikely to come as a surprise to hear that the Nordics are well-represented among the strongest performers; Sweden came top with 54.5% of its energy coming from renewable sources. That was a long way ahead of the second-placed country, Finland, with 41% – followed by Latvia with 39% and Denmark with 35.8%. Despite its strong performance, Latvia is yet to hit its target but is only around 1% away.

Bringing up the rear, the Netherlands is the furthest away from its goal – 7.4 percentage points (pp) away from its 2020 objective. France is next (6.7 pp), followed by Ireland (5.3 pp) and the UK (4.8 pp).


Reductions in fossil fuel use per year, 2016. Image: EEA

The first year in which the share of renewable energy was measured across the EU was 2004, when it made up 8.5% of the total. By 2016 that had risen to 17% and 17.5% for 2017.

But while the overall share of renewables being used to meet the energy needs of EU member states has doubled since 2005, the rate of adoption is slowing down. If that trend continues it could cause several member states, and possibly the whole EU, to miss its 2030 target of at least 32% renewable contribution to energy consumption.

IJsboer 23 augustus 2019 11:47

Mooi, jammer dat ze evenveel kosten dan een gemiddeld huis omdat de overheid anders hun inkomsten aan brandstofaccijnzen verliest.

Micele 23 augustus 2019 12:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door IJsboer (Bericht 9099720)
Mooi, jammer dat ze evenveel kosten dan een gemiddeld huis omdat de overheid anders hun inkomsten aan brandstofaccijnzen verliest.

Wat kost er evenveel als een gemiddeld huis? Een electrische wagen? :lol:

Wat kost een "gemiddeld huis" eigenlijk?

Waarom zou de overheid die accijnsinkomsten verliezen als ze dat geld ergens anders kunnen recupereren?

Vrijheideerst 23 augustus 2019 14:23

Zo, worden de batterijen nu van gras gemaakt dan misschien?

araneus 23 augustus 2019 14:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 9099745)
Wat kost er evenveel als een gemiddeld huis? Een electrische wagen? :lol:

Wat kost een "gemiddeld huis" eigenlijk?

Waarom zou de overheid die accijnsinkomsten verliezen als ze dat geld ergens anders kunnen recupereren?

Voor de prijs van een gemiddeld huis in Mechelen koop je een Tesla Model S, een Model X en een Model 3.

Een vriend van mij verkoopt zijn rijhuis in een niet zo aangename wijk. Compact huisje met voertuintje en klein tuintje achteraan, vernieuwde keuken, vernieuwde badkamer en goed geïsoleerd, dat zal wel zo'n 240 ?* 260 k gaan.

Er zitten er hier wel meer op het forum die last hebben van dyscalculie.

Micele 23 augustus 2019 15:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vrijheideerst (Bericht 9099834)
Zo, worden de batterijen nu van gras gemaakt dan misschien?

Ze willen er zelfs van lucht maken. :-)

Micele 23 augustus 2019 15:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door araneus (Bericht 9099838)
Voor de prijs van een gemiddeld huis in Mechelen koop je een Tesla Model S, een Model X en een Model 3.

Een vriend van mij verkoopt zijn rijhuis in een niet zo aangename wijk. Compact huisje met voertuintje en klein tuintje achteraan, vernieuwde keuken, vernieuwde badkamer en goed geïsoleerd, dat zal wel zo'n 240 ?* 260 k gaan.

Er zitten er hier wel meer op het forum die last hebben van dyscalculie.

ligging is alles, ergens in Amsterdamse buurt niet ver van goede verbindingen zal wslk het vier- vijfvoudige kosten. Heel klein tuintje, als er maar een plaats voor de wagen is.
ff ggl.
https://www.hln.be/woon/doodnormaal-....google.com%2F
Doodnormaal rijhuis in Amsterdam-Zuid heeft vraagprijs van 1,5 miljoen

1,5 miljoen en heb je de grond enkel in pacht...

Citaat:

Wonen in Amsterdam-Zuid is gegeerd, zeer gegeerd. Het stadsdeel heeft het hoogste gemiddeld besteedbaar inkomen per huishouden. Getuige hiervan is een doodnormaal rijhuis dat op de vastgoedsite Funda te koop staat voor maar liefst 1.450.000 euro.

Vanwege de dure grond? Ja en nee. Ja, want het is een hele populaire buurt, waarin de eengezinswoningen schaars zijn. Nee, want er geldt namelijk ook nog erfpacht, die is af te kopen voor nog eens 135.000 euro. De grond is dus niet bij de prijs inbegrepen.

Het huis met een woonoppervlak van 144 vierkante meter is netjes opgeknapt met bijvoorbeeld een nieuwe keuken en badkamer.

chris k 27 augustus 2019 20:19

uit auto 55
Door: BV 27-08-2019
Volgens een nieuw onderzoek dat werd uitgevoerd door het Oostenrijkse onderzoeksbureau Joanneum Research zijn voertuigen op aardgas het beste voor het milieu. Het onderzoek werd uitgevoerd in opdracht van de FIA en berekende alle relevante energiebelasting gedurende de gehele levenscyclus van een auto. Aardgasauto’s presteren beter dan voertuigen op benzine, diesel en elektrische aandrijving. De studie concludeert ook dat elektrische auto’s wél het potentieel hebben om milieuvriendelijker te zijn, zouden ze uitsluitend door hernieuwbare energie worden aangedreven en een lange levensduur hebben. Met de milieubelasting tijdens de productie of aan het einde van een levenscyclus - een controversieel onderwerp bij elektrische voertuigen - weegt zwaar op de milieubalans van de EV.

Elektriciteit is slechter voor milieu dan diesel

EEN ELEKTRISCHE AUTO WORDT NOOIT BETER VOOR HET MILIEU DAN EEN RECENTE DIESEL In vergelijking met een conventioneel aangedreven benzinewagen, wordt een elektrische auto pas na 127.500 kilometer of 8,5 jaar milieuvriendelijker. De diesel biedt nog meer weerwerk. Een EV heeft 219.000 of 14,6 jaar nodig om z’n klimaatonvriendelijke productie met verbruik te compenseren. Dat laatste is evenwel langer dan de gemiddelde levensduur van een auto. Daardoor dringt de conclusie zich op: een elektrische auto wordt nooit beter voor het milieu dan een recente diesel.
De balans van de elektrische-auto is, zo stipt het onderzoek aan, sterk afhankelijk van de wijze waarop de stroom wordt opgewekt. In Duitsland dat door de studie als referentie is gebruikt, is die bijvoorbeeld minder gunstig dan in ons land.

Aargas is het best van allemaal


Maar, zo zeggen de onderzoekers, de aardgasauto is het vriendelijkst van al. De definitieve cijfers daarover houdt het onderzoek echter nog hand tot de volledige resultaten in september worden vrijgegeven. Dat aardgas echter ook op een volstrekt milieuvriendelijke manier opgewekt kan worden, het voordeel voor die brandstof nog verder kan doen oplopen, wil Joanneum Research nu al kwijt. Als sinds de jaren negentig lopen er projecten die bijvoorbeeld biomethaan winnen uit afval en restmaterialen. “Die brandstof is haast net zo milieuvriendelijk als stroom uit hernieuwbare energiebronnen, terwijl bij de productie van de auto zelf veel minder milieubelastend is”, zo concludeert de studie.

Voor het onderzoek werd gebruik gemaakt van gegevens van voertuigen in het zogeheten Golf-segment waarmee jaarlijks zo’n 15.000km afgelegd zou worden.

Voertuigen op aardgas zijn niet zo zeldzaam al wel eens wordt gedacht. Onder meer bij Opel, Fiat en verschillende merken van de VW-Groep vind je ze in de catalogus.

Tavek 27 augustus 2019 21:14

"uitgevoerd io van FIA"

en er worden geen cijfers of publicaties gegeven

case closed.

chris k 27 augustus 2019 21:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 9102571)
"uitgevoerd io van FIA"

en er worden geen cijfers of publicaties gegeven

case closed.

Met cijfers laat ons lachen ...is zoals een blinde zou zeggen we zullen zien.

Micele 28 augustus 2019 07:47

Interessante poll hoe de Canadezen de electrische voertuigen zien:

https://cleanenergycanada.org/poll-c...instream-soon/

chris k 28 augustus 2019 20:08

Als er op den Boomsestwg ( Aartselaar /Wilrijk enz.....) wat mensen een laadpaal aanvragen is er een stroomtekort en vallen de bedrijven stil.

Jantje 28 augustus 2019 21:24

Dat de elektriciteitsproductie een beetje milieuvriendelijker word, klopt ook maar gedeeltelijk.
Maar ga geen moeite meer doen om dat aan je verstand te brengen




Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 9099745)
Wat kost er evenveel als een gemiddeld huis? Een electrische wagen? :lol:

Wat kost een "gemiddeld huis" eigenlijk?

Hang er vanaf waar je dat wil kopen.
Op sommige plaatsen krijg je zelfs betaald om er een huis in bezit te nemen.

Citaat:


Waarom zou de overheid die accijnsinkomsten verliezen als ze dat geld ergens anders kunnen recupereren?
En waar kan de federale overheid die recupereren?

Jantje 28 augustus 2019 21:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door chris k (Bericht 9103345)
Als er op den Boomsestwg ( Aartselaar /Wilrijk enz.....) wat mensen een laadpaal aanvragen is er een stroomtekort en vallen de bedrijven stil.

Maar nee, de bedrijven verbruiken 's nachts geen energie en de mensen laden hun EV toch 's nachts op en ze leggen toch zonnepanelen.
En waarom moeten die een laadpaal aanvragen ze kunnen hun wagen toch op hun oprit zetten en die via een gewoon stopcontact opladen.
Vraag het maar aan Micele.

Micele 28 augustus 2019 23:10

Batterijpack kan 9 maal sneller opladen dankzij speciaal poeder.

(de zoveelste claim?)

Citaat:

https://electrek.co/2019/08/28/start...charge-6-mins/

A startup that spun out of Cambridge University claims a battery breakthrough that can charge an electric car in just six minutes.

It’s something we heard before, but the difference here is that they claim that they can commercialize the new battery as soon as next year.
The startup, Echion Technologies, was founded by Dr. Jean De La Verpilliere while he was studying for his PhD in nanoscience at the University of Cambridge.

De La Verpilliere claims to have created a new powder that replaces graphite inside Li-ion battery cells and improves recharge capacity in an impressive way.

He told Cambridge Independent:

The powders are the central component of a lithium battery. This is a new kind of powder that allows you to recharge in six minutes, not 45 minutes. This includes a car, so your electric car is almost as easy to charge as it is to refuel conventionally.

The startup claims to have a prototype that has been validated, and it secured investments from Newable Private Investing and Cambridge Enterprise.

De La Verpilliere said:

We’re working on methods to make powders that are scaleable and where 1,000 tonnes could be made quite easily in factories. We have a prototype now, and are moving toward commercialization early next year. The tests have to be validated beforehand.

It’s rare that startups can convince battery makers to use their chemistry in their expensive production lines, but Echion claims that its new material can easily be incorporated into existing production.

The company wrote on its website:

Echion Technologies provides a unique platform for battery material and composite manufacture at pilot scales. Our materials then simply ‘drop in’ to existing battery manufacturing infrastructure with no capital cost. This provides a low barrier to market entry and rapid customer access for our battery materials.

Echion Technologies claims to be working with OEM, and they are aiming for production to start in 2020.

https://www.cambridgeindependent.co....n-way-9080371/

chris k 29 augustus 2019 05:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jantje (Bericht 9103379)
Maar nee, de bedrijven verbruiken 's nachts geen energie en de mensen laden hun EV toch 's nachts op en ze leggen toch zonnepanelen.
En waarom moeten die een laadpaal aanvragen ze kunnen hun wagen toch op hun oprit zetten en die via een gewoon stopcontact opladen.
Vraag het maar aan Micele.

Is natuurlijk op te lossen ...daar alles nog eens terug openleggen voor nieuwe kabels ....verkeer staat er toch stil ....goed voor de elektrische wagens want die laden dan op volgens onze vriend M. ...... de specialist

Jantje 29 augustus 2019 07:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door chris k (Bericht 9103476)
Is natuurlijk op te lossen ...daar alles nog eens terug openleggen voor nieuwe kabels ....verkeer staat er toch stil ....goed voor de elektrische wagens want die laden dan op volgens onze vriend M. ...... de specialist

Hoop alleen dat er niet te veel fietsers gaan klagen over al die kabels tussen de oplaadpalen en de voertuigen die op het fietspad gaan liggen.
Of gaan ze het fietspad achter die oplaadpalen leggen en het voetpad verwijderen?

Jantje 29 augustus 2019 07:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 9103442)
Batterijpack kan 9 maal sneller opladen dankzij speciaal poeder.

(de zoveelste claim?)

En welk speciaal poeder?
Hoe word dat gewonnen?
Waaruit word dat gewonnen?
Wat met dat speciaal poeder als de cel stuk is?
Welke effect heeft dat poeder op de levensduur van de cel?

Micele 29 augustus 2019 09:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door chris k (Bericht 9103476)
Is natuurlijk op te lossen ...daar alles nog eens terug openleggen voor nieuwe kabels ....verkeer staat er toch stil ....goed voor de elektrische wagens want die laden dan op volgens onze vriend M. ...... de specialist

Neen als je kunt googelen komen er elke dag openbare laadpalen bij, van alle soorten, van traag bijladen (AC-laadpunten: waar je sowieso enkele uren of een halve dag of dag / of nacht parkeert) naar heel snel (de DC laders, waar je naargelang behoefte al voldoende hebt aan 5 minuten tot 30 minuten laden).

Gewoon eens googelen op... China voor de heel grote getallen... En xxxx AC en xxxx DC en GWh powerpacks in steun.. :-D

China moet nu pakweg ook 500.000 electrische bussen hebben, ook die laden specifiek.

Wat denk je van een gemiddelde groei van 11.205 charging stations per maand? Nu hebben ze zeker 1 miljoen overschreden.
Men bedoelt charging posten of laadpalen maar ook die kunnen bvb 2-3 laadkabels hebben en meer dan 1 EV tegelijk laden naargelang kW, ook AC en DC in combinatie is mogelijk, foto:
https://de.wikipedia.org/wiki/Ladest...ektrofahrzeug)

Citaat:

https://www.renewableenergyworld.com...-may.html#gref

The number of public charging stations for EVs in China surges 50.5% in May

July 2, 2019 By Liu Yuanyuan [Director of Operations]

According to data recently released by the China Electric Vehicle Charging Infrastructure Promotion Association, the number of public charging stations for electric vehicles (EVs) owned and operated by its members totaled 401,000 units as of May 2019, of which 229,000 were AC charging stations, 171,000 were DC and 500 AC/DC were integrated, representing a year on year increase of 50.5 percent and 9,658 units from the previous month.

Between June 2018 and May 2019, the number of public charging stations for EVs showed an average monthly increase of some 11,205 units.

During the first five months of this year, charging facilities for EVs showed a year on year rise of 34.3 percent. As of the end of May, the number of facilities across the country totaled 976,000 units, up 71.0 percent.

The public charging infrastructure network has been densely established across China, with Beijing, Shanghai and Tianjin as well as Anhui, Guangdong, Hubei, Hebei, Jiangsu, Shandong and Zhejiang provinces accounting for 75.3 percent of all such facilities.

The data showed a high level of concentration in terms of charging volume. The majority of the volume was recorded in Beijing and Shanghai, as well as in Fujian, Guangdong, Hunan, Hubei, Henan, Shandong, Shanxi, Shaanxi and Zhejiang provinces. The most frequent users were electric buses, followed by passenger EVs, electric sanitation vehicles and electric taxis. The charging volume from the stations amounted to some 359 million kWh in May 2019, an increase of 3 million kWh from a month earlier.

In addition, the market for the operation of public charging facilities also showed a high level of concentration. According to available statistics, Chinese companies that currently operate at least 10,000 EV charging stations numbered seven:

Qingdao Teld New Energy Co., Ltd with 131,000 units
State Grid Corporation of China with 88,000 units
Star Charge with 83,000 units
EV Power with 21,000 units
AnYo Charging with 17,000 units
Potevio with 14,000 units; and
Shenzhen Car Energy Network with 10,000 units.

The seven operators together accounted for 90.8 percent of all stations under operation across the country.

According to data released by SMM, China recorded installation volume of power batteries in EVs of 5.68 GWh during the month of May 2019, a year-over-year increase of 22.3 percent and a month-over-month increase of 4.94 percent.

The data also showed that the country recorded installation volume of 3.75 GWh of ternary batteries for the month, down by 6.7 percent from the prior month. Installation volume of lithium iron phosphate batteries was 1.73 GWh, up 3.2 percent from a month ago. Ternary batteries accounted for 66.1 percent and lithium iron phosphate batteries followed with 30.5 percent of the install volume.
Als je niets doet komt er niets, die 7 grootste laadpaalbedrijven zullen er zeker niet armer van worden. De groei van EV is onvermijdelijk.

2e link:
Citaat:

https://interestingengineering.com/c...illion-in-june

China's Electric Vehicle Charging Posts Surpassed 1 Million in June

As of the end of June China has more than 1 million electric vehicle charging posts.
July 15th, 2019
Je weet toch ook dat de grootse autoconstructeur van de wereld nog maar één generatie fossiele wagens gaat ontwikkelen? Na 2026 is het uitbollen naar een minimum productie van benzine- en dieselwagens.
Dat zal dan euronorm 7 of 8 zijn of zoiets.

Citaat:

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20181206_04013746

De Duitse autobouwer Volkswagen heeft zichzelf een duidelijk doel gesteld: vanaf 2026 wordt de productie van verbrandingsmotoren, voor diesel- en benzineauto’s tot het absolute minimum herleid. Dat heeft chef strategie Michael Jost gezegd tijdens een conferentie in thuisstad Wolfsburg. Er wordt nog een volgende generatie verbrandingsmotoren uitgerold, maar daarna wil Volkswagen een radicale shift maken naar elektrische motoren.

Jost zei, volgens conferentieorganisator Handelsblatt, dat er tegen 2050 geen enkele auto meer mag rondrijden met een verbrandingsmotor, willen we de doelen van het klimaatakkoord van Parijs halen. Volkswagen rekent erop rond 2040 de laatste auto’s met een verbrandingsmotor te verkopen. Volgens Jost komen de laatste nieuwe modellen van diesel- en benzineauto’s begin jaren 30 op de markt. “Onze collega’s werken nu aan de laatste voertuigen die niet CO2-neutraal zijn”, aldus Jost.

Mogelijk rijden na 2050 wel nog altijd modellen met een diesel- of benzinemotor rond in landen waar de oplaadinfrastructuur onvoldoende is, gaf Jost wel toe.

“We hebben een duidelijke verantwoordelijkheid hier, we maakten fouten”, gaf Jost toe, verwijzend naar het emissieschandaal dat in 2014 uitbrak rond de Duitse autobouwer.

Midden november had Europa’s grootste autobouwer al aangekondigd zijn investeringen in elektromobiliteit, autonoom rijden en digitalisering de komende vijf jaar te doen stijgen tot 44 miljard euro. Van dat bedrag is 30 miljard euro bestemd voor elektromobiliteit, zei topman Herbert Diess toen.

Jantje 29 augustus 2019 09:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 9103590)
Neen als je kunt googelen komen er elke dag openbare laadpalen bij, van alle soorten, van traag bijladen (AC-laadpunten: waar je sowieso enkele uren of een halve dag of dag parkeert) naar heel snel (de DC laders, waar je naargelang behoefte al voldoende hebt aan 5 minuten tot 30 minuten laden).

Gewoon eens googelen op... China voor de heel grote getallen... En xxxx AC en xxxx DC en GWh powerpacks in steun.. :-D

China moet nu pakweg ook 500.000 electrische bussen hebben, ook die laden specifiek.

Wat denk je van een gemiddelde groei van 11.205 charging stations per maand?

Ja en in Afrika halen ze hun energie vooral uit mest en bioafval.

En met hun 500.000 E-bussen hebben ze er met hun 1.386.000.000 inwoners nog steeds maar 1 per 0,36 Chinezen.
Wij hebben hier een pak meer trams.
En die moeten niet opladen en hebben geen accu's waarvan men niet weet wat er mee te doen eens ze niet meer bruikbaar zijn.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:08.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be