![]() |
Brommers
Toen ik 16 werd was het eerste wat een 16-jarige deed zijn rijbewijs voor bromfietsen halen en een brommer kopen.
Honda Camino, Novio, Amigo, Honda MT, MTX, CB, Suzuki AC, TS, ER, Kreidler, Puch, Flandria, Peugeot,.... Op elke hoek van de straat kwam je ze tegen. Tegenwoordig is dat heel wat minder. Wie rijdt er nog met een brommer of heeft kinderen die ermee rondsnorren/racen? |
dat mag niet meer van de groene neonazi's. Nu moet je met de bakfiets rondrijden
|
Ik reed vroeger rond met een Honda PX. Ik handelde zelfs een beetje in tweedehandsbrommers. In de States is dit een hoogst eigenaardig fenomeen. Wat logisch is voor een land waar je mag rijden met de auto vanaf 16.
|
Ik zou nog wel eens de Monkey 2018 willen kopen.
![]() |
Citaat:
|
Verschillende redenen. Al eens gekeken naar de prijs van een nieuwe brommer? Of je gaat voor een klein maandloon voor een Chinees brolkopietje van een Japans brommerke uit de jaren 60 met een versimpelde, goedkope kopie van een DAX motor waar een paar extra dingen op gezet zijn om zogezegd de €uronorm te halen. (voor een paar € meer heb je een 125cc versie)
Of je gaat naar €2500-3000 voor een Japanse/Italiaanse/Spaanse brommer die wel kwalitatief is, maar op elke straathoek tegengehouden wordt door de politie. Wat ook een belangrijk punt is. Net zoals kinderen niet meer mogen zwemmen in kanalen, rivieren of grote vijvers (ja, ook vroeger verzoop er wel eentje, boehoe), of verstopperke spelen in't park (verboden het gras te betreden, laat staan in de bosjes kruipen), want da's allemaal gevaarlijk. Welke "verantwoordelijke ouder" zou zijn tiener op zo'n levensgevaarlijk en duur tuig laten kruipen? En dan , wie heeft er vandaag een paar kilometer woon-werk verkeer mogen doen? |
Citaat:
|
De geur van een opgevoerde 2takt.
Ik mis dat. |
Citaat:
Toen ik 16 werd had je geen rijbewijs nodig daarvoor. Enige wet was dat het niet meer dan 50 cc mocht zijn en theoretisch niet harder dan 40 dacht ik. Met mijn eerste wedde als jobstudent ben ik de dag zelf naar de winkel gegaan en mijn eerste Honda 50 ss gekocht. De dag erna bij onze vriend sjoemelaar en ik reed vlotjes 75. Voor iedere jeugdclub stond het toen idd volmet Amigo's en de rest. Ik had ook niet aan mijn vader moeten vragen om me ergens heen te brengen....we waren niet zulke prinsen als vandaag. Trouwens ik had me belachelijk gevoeld had mijn pa me ergens moeten komen halen.....we kropen wel op één of andere brommer als het niet anders ging. Ik moest mijn plan trekken ...waar ik was wanneer ik terug kwam dat werd niet in vraag gesteld. Ik droom soms nog van die heerlijke tijd dat je niet bereikbaar was en niet iedereen ten allen tijde moest weten waar je uithing of met wat je bezig was. |
De coolste bij ons op de speelplaats was deze:
![]() Ik kreeg spijtig genoeg geen brommer :( |
Jammer dat dit is herleid tot een stukje nostalgie. Brommers werden toen gekoesterd en men was er creatief in. Ik zag enkele mooie exemplaren met special paint en ik herinner mij ook iemand die dobbelstenen gebruikte als ventieldoppen. Als je een nieuwe brommer had dan wist heel de school het.
Ach waar is de tijd zei de ouwe zak :lol: |
![]() |
![]() |
Citaat:
Ik kreeg als starter de afdanker van mijn vader, een eerste generatie Super 51 Motobecane. Toen 9 jaar gebruikt voor woon-werk verkeer. ( dik 60K km) Die een Yamaha FS1 ging gebruiken. Oftewel, mijn geschiedenis is niet brommervrij, en als ik kinderen gehad zou hebben, dan had brommerknutselen gevolgd op Lego-knutselen. |
Honda C310
![]() |
Puch potje 300 euro.
![]() |
Zundapp 3 cilinder 210 cc goed voor 190 km/uur.
![]() |
Citaat:
Opgevoerd tot 95 Km/H Ik heb dat overleefd. Zonder Pipo's als Ben Zwets in de regering. ![]() |
Citaat:
|
Citaat:
'k Had blijkbaar een maandag ochtend modelleke. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:05. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be