Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Rechter beslist: leerlinge mag hoofddoek dragen op school. (https://forum.politics.be/showthread.php?t=249882)

Universalia 27 augustus 2019 14:54

Rechter beslist: leerlinge mag hoofddoek dragen op school.

Rechter beslist: leerlinge mag hoofddoek dragen op school.

Citaat:

De rechtbank van eerste aanleg in Leuven heeft beslist dat een leerlinge in haar middelbare school uit het Gemeenschapsonderwijs een hoofddoek mag dragen. Eerder deden ook al rechters in Dendermonde en Tongeren een uitspraak in die zin.
Was er iemand die een andere uitspraak verwacht had? :|

Wat jaren geleden war er ook een draadje over het hoofddoekje en of het toegelaten- of verboden moest worden op school.

Stel ik mij, als vragensteller van dienst, de vraag: als er een andere leerling de klas binnenloopt en die heeft een baseball petje op met welk logo dan ook op de deur zal gewezen worden of niet?

Stel dat er ééntje deze opzet:

Dan gaan de 'poppen' aan het dansen en dat gaat vonken geven denk ik. :roll:

Dan ligt het volledig in het kamp van de leraar of lerares om daar een oplossing voor te vinden.

Wreed moeilijke situatie denk ik. :|

fox 27 augustus 2019 15:27

Toen ik 15 was ging ik naar school met een tshirt waar een doodskop op stond. Het was 30 graden buiten en ik mocht van de directeur de hele dag met een wollen trui uit de verloren voorwerpen rondlopen. De dag erna had ik die tshirt niet meer aan...

Nu loopt men naar de rechtbank voor dergelijke onzin en men krijgt dan nog eens gelijk op de koop toen. En de rechters zijn dan verwonderd dat ze wereldvreemd genoemd worden.

Is het nu eigenlijk zoveel gevraagd om gewoon te doen wat de school vraagt? Staat het u niet aan, zoek een andere school.

Universalia 27 augustus 2019 15:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fox (Bericht 9102304)
Toen ik 15 was ging ik naar school met een tshirt waar een doodskop op stond. Het was 30 graden buiten en ik mocht van de directeur de hele dag met een wollen trui uit de verloren voorwerpen rondlopen. De dag erna had ik die tshirt niet meer aan...

Nu loopt men naar de rechtbank voor dergelijke onzin en men krijgt dan nog eens gelijk op de koop toen. En de rechters zijn dan verwonderd dat ze wereldvreemd genoemd worden.

Is het nu eigenlijk zoveel gevraagd om gewoon te doen wat de school vraagt? Staat het u niet aan, zoek een andere school.

Er is in het verleden in K&K eens een draadje over geweest en ik denk dat het ook de beste optie is om al die problemen met kleding en bepaalde godsdienstgerelateerde tekens de kop in te drukken en dat is uniformpje dragen op school zoals sommige andere landen het ons al voordoen.

En daar gaat men nog een stapje verder zelf.

Chinese schools are using ‘smart uniforms’ to track their students’ locations.

Niet eens met de kledingdracht op school: Buiten!

De schoofzak 27 augustus 2019 15:58

Naar mijn oordeel is de actuele Vlaamse cultuur op dit vlak :
- geen schooluniformen, dat is echt van de oude tijd
- geen hoofddoeken. Een hoofddoek is geen uiting van een godsdienst, voor een hele hoop van redenen, in de hoofden van de Vlamingen.

Het juridische zou de heersende cultuur moeten volgen. Niet omgekeerd.

Skobelev 27 augustus 2019 16:05

De Vlaming heeft voor de islamieten gekozen, de Vlaming krijgt islamitische regeltjes. En nu slikken.

Zipper 27 augustus 2019 16:32

Citaat:

en de hyper politiek correcte rechters spelen er gretig op in.

alberto 27 augustus 2019 16:35

Citaat:

Geloven in onzichtbare sujetten is voor sommige mensen en rechters belangrijk.

Boa 27 augustus 2019 16:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev (Bericht 9102335)
De Vlaming heeft voor de islamieten gekozen, de Vlaming krijgt islamitische regeltjes. En nu slikken.

Yup. Al 50 jaar.

Dus moet men nu niet komen bleiten.

Boa 27 augustus 2019 16:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zipper (Bericht 9102361)
en de hyper politiek correcte rechters spelen er gretig op in.

Nee, die volgen gewoon de wet. Ga klagen bij de politiek en de mensen die er jaar na jaar blijven op stemmen.

Bobke 27 augustus 2019 16:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Boa (Bericht 9102367)
Nee, die volgen gewoon de wet. Ga klagen bij de politiek en de mensen die er jaar na jaar blijven op stemmen.

Vertel eens welke wet ze volgen.

Boa 27 augustus 2019 16:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bobke (Bericht 9102368)
Vertel eens welke wet ze volgen.

Volgens de advocate van het meisje kadert het dragen van de hoofddoek binnen de vrijheid van godsdienst die ingeschreven staat in de Belgische grondwet en in het Europees Verdrag van de Rechten van de Mens

En de rechter is het daar mee eens.

Bobke 27 augustus 2019 16:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Boa (Bericht 9102370)
Volgens de advocate van het meisje kadert het dragen van de hoofddoek binnen de vrijheid van godsdienst die ingeschreven staat in de Belgische grondwet en in het Europees Verdrag van de Rechten van de Mens

Waarom maakt hij het dragen van een hoofddoek dan niet algemeen toegelaten op school?
Blijkbaar geldt dat alleen voor dat meisje.

Zipper 27 augustus 2019 16:51

Citaat:

En waar staat gestipuleerd dat moslima's ten allen tijde een hoofddoek moeten dragen ???

Zipper 27 augustus 2019 17:13

Hoog tijd dat rechters en procureurs om de zoveel jaar verkozen worden, ipv via bevriende politici levenslang benoemd worden.

Dadeemelee 27 augustus 2019 17:17

Citaat:

Het is de interpretatie van 1 rechter.

Maar het is een interessante zaak. Gaat best tot het Europees Hof. Ik ben benieuwd wat er dan over de ‘vrije’ scholen uit de bus komt.

IJsboer 27 augustus 2019 17:24

Denk even kritisch. Het probleem is niet dat ze een hoofddoek draagt. Het probleem is dat er met twee maten en twee gewichten wordt gewerkt omdat er geen duidelijk decreet is.

Ik ben ook voorstander van schooluniformen trouwens.

marie daenen 27 augustus 2019 17:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Boa (Bericht 9102367)

In de wet staat dat man en vrouw gelijkwaardig zijn??? De kopvod drukt uit dat de vrouw ondergeschikt is aan de man... Dus is de kopvod in strijd met de wet en een regelrechte aanslag op de gelijkwaardigheid man-vrouw...

marie daenen 27 augustus 2019 17:30

Citaat:

Dit heeft niets, maar dan ook niets met vrijheid van godsdienst te maken... maar alles met het degraderen van de vrouw en dat is verboden bij wet... Godsdienst staat niet boven de elementaire rechten van de mens, in tegendeel zelf...

Hypochonder 27 augustus 2019 17:39

Zo gaat dat hier in Belgique: er mag een algemeen hoofddoekenverbod zijn, zijn altijd wel advocaten die dit aanvechten en er is altijd wel een rechter te vinden die dit doodleuk naast zich neerlegt.

En zo worden onze normen en waarden almaar meer in een hoekje geschopt en voeren moslims hier het hoge woord.

marie daenen 27 augustus 2019 17:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hypochonder (Bericht 9102418)
Zo gaat dat hier in Belgique: er mag een algemeen hoofddoekenverbod zijn, zijn altijd wel advocaten die dit aanvechten en er is altijd wel een rechter te vinden die dit doodleuk naast zich neerlegt.

En zo worden onze normen en waarden almaar meer in een hoekje geschopt en voeren moslims hier het hoge woord.

Ik zou eerder zeggen dat de linkse ratten (want een andere ter zake doende benaming kan ik voor hen niet meer vinden) hier voorlopig nog (tot wanneer de islam hen onderschijt) het hoge woord voert...

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:40.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be