Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   Groene anti-autoterreur in Brussel wordt langs alle kanten aangevallen (https://forum.politics.be/showthread.php?t=249891)

Vrijheideerst 28 augustus 2019 12:06

Groene anti-autoterreur in Brussel wordt langs alle kanten aangevallen
 
Het voorstel van Brusselse minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt (Groen) om een slimme kilometerheffing in te voeren in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, valt politiek - voorlopig - op een koude steen. Ze werd snel teruggefloten door minister Sven Gatz (Open VLD), die de idee om stadstol te heffen ‘voorbarig’ noemt.

Ook N-VA noemt de uitspraken ‘verrassend’ en ‘een fout signaal’. De Vlaams-nationalisten zijn geen fan van de Brusselse stadstol, waardoor personen die Brussel binnenrijden, zullen moeten betalen. ‘Dit is niet de manier van werken’, zegt N-VA-fractieleidster in het Brussels Parlement, Cieltje Van Achter. Ze vreest dat Brussel minder aantrekkelijk zal worden. ‘Door de stadstol zullen pendelaars en bezoekers dubbel moeten betalen. Dat is een verkeerd signaal. Ik wil dat Brussel een levendige stad blijft. We hebben geen productie, maar diensten. Bedrijven kunnen snel verplaatst worden. De Brusselse regering moet daarom omzichtig te werk gaan.’

‘Het is inderdaad zo dat er oplossingen moeten gezocht worden voor het fileprobleem in Brussel, maar dat kan enkel door te overleggen’, zegt Van Achter. ‘Er is op dit moment echter nog geen Vlaamse of Waalse regering. Overleg is onmogelijk. Groen zet de andere gewesten door deze zet voor het blok, overleg lijkt overbodig. “Dit willen wij”: dat is niet de manier van werken.

https://www.standaard.be/cnt/dmf20190828_04579531

Ben Zwets was niet bereikbaar voor commentaar, alsook Arrogante Pascal niet.

Dadeemelee 28 augustus 2019 12:46

Kilometerrijden moet Nationaal uitgewerkt worden (als men het zou willen).

Hetzelfde met die LEZ zones. Dat moet overal hetzelfde.

De schoofzak 28 augustus 2019 12:49

Ik denk dat het beter is om een systeem op poten te zetten, samen met benelux en Duitsland, waarbij ieder gewest de prijs kan bepalen bij passage aan elke controlepaal, ieder volgens zijn eigen beleid op die plaats en tijdstip, aard van de auto enz.

Hypochonder 28 augustus 2019 12:52

Dit is een goed voorbeeld van hoe mensen zich onder Groen bewind blauw zullen betalen aan zogenaamd groene maatregelen.

In Bruxelles kunnen ze zo'n extra inkomsten natuurlijk ook goed gebruiken.

fox 28 augustus 2019 12:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 9103009)
Kilometerrijden moet Nationaal uitgewerkt worden (als men het zou willen).

Hetzelfde met die LEZ zones. Dat moet overal hetzelfde.

Leve onze federale staat met versnipperde bevoegdheden. Belgie werkt! Leve Belgie! Vlaggenzwaaien maar.

Zipper 28 augustus 2019 14:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 9103009)
Kilometerrijden moet Nationaal uitgewerkt worden (als men het zou willen).

Hetzelfde met die LEZ zones. Dat moet overal hetzelfde.

"nationaal" werkt niet meer, is opgebruikt, "over & out", afgelopen.

schietboog 28 augustus 2019 14:39

En Groen bevestigt nog maar eens haar imago van belastingpartij.
En wie is er weer de dupe van ? Zij die werken. Alsof al die pendelaars voor hun plezier in de file staan.
In plaats van eens ambitieus te zijn en decentralisatie van arbeid/bedrijven te stimuleren, alsook thuiswerk. Dat is trouwens een kritiek die voor elke partij geldt.

Tavek 28 augustus 2019 14:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fox (Bericht 9103017)
Leve onze federale staat met versnipperde bevoegdheden. Belgie werkt! Leve Belgie! Vlaggenzwaaien maar.

Herfederaliseren.

1 systeem voor het hele land.

Ipv een Brussels systeem, een vlaams systeem en een Waals systeem.

Zipper 28 augustus 2019 14:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 9103105)
Herfederaliseren.

1 systeem voor het hele land.

Ipv een Brussels systeem, een vlaams systeem en een Waals systeem.

het collectivistische zuiden laten samenwerken met het kapitalistische noorden zal nooit meer lukken.

Libro 28 augustus 2019 14:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door schietboog (Bericht 9103102)
En Groen bevestigt nog maar eens haar imago van belastingpartij.
En wie is er weer de dupe van ? Zij die werken. Alsof al die pendelaars voor hun plezier in de file staan.
In plaats van eens ambitieus te zijn en decentralisatie van arbeid/bedrijven te stimuleren, alsook thuiswerk. Dat is trouwens een kritiek die voor elke partij geldt.

Voila: zorg eerst dat de behoefte aan verplaatsingen drastisch vermindert. Anders blijft het dweilen met de kraan open. En nee: een verlaging van de registratierechten gaat niet helpen want je verandert niet van huis zoals van onderbroek en binnen een gezin moet er met meer dan één persoon rekening gehouden worden.

Xenophon 28 augustus 2019 14:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 9103105)
Herfederaliseren.

1 systeem voor het hele land.

Ipv een Brussels systeem, een vlaams systeem en een Waals systeem.

Hebben we al gehad, ik begrijp wel, als jong gastje was dat van voor uw tijd, dus je weet daar niets van.

Samengevat, het werkte niet, in zulke mate dat zelfs de politieke families in Wallonie en Vlaanderen elkaar nog niet meer konden zien of rieken.

schietboog 28 augustus 2019 14:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 9103105)
Herfederaliseren.

1 systeem voor het hele land.

Ipv een Brussels systeem, een vlaams systeem en een Waals systeem.

We slagen er amper in om een federale regering te vormen en deftig te laten functioneren in het huidige systeem, waarin de federale bevoegdheden beperkt zijn.
Tracht dat maar voor elkaar te krijgen als je al die bevoegdheden terug herfederaliseert. Dan gaan 581 dagen nog heel weinig lijken.

quercus 28 augustus 2019 14:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zipper (Bericht 9103106)
het collectivistische zuiden laten samenwerken met het kapitalistische noorden zal nooit meer lukken.

De marxistische reflex van Ecolo (en het Vlaams Groen-aanhangsel) en de PS zit stevig ingebakken bij de francofonie. In deze staat is vanuit economisch standpunt bekeken Vlaanderen verantwoordelijk voor minstens 2/3 van het BNP. Economisch bekeken is "België" feitelijk Vlaanderen. De Belgische francofonie moet ons dus best niet teveel voor de voeten lopen en zich schikken naar het beleid dat door de meerderheid van de Vlamingen verkozen wordt.

Zipper 28 augustus 2019 15:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door quercus (Bericht 9103114)
De marxistische reflex van Ecolo (en het Vlaams Groen-aanhangsel) en de PS zit stevig ingebakken bij de francofonie. In deze staat is vanuit economisch standpunt bekeken Vlaanderen verantwoordelijk voor minstens 2/3 van het BNP. Economisch bekeken is "België" feitelijk Vlaanderen. De Belgische francofonie moet ons dus best niet teveel voor de voeten lopen en zich schikken naar het beleid dat door de meerderheid van de Vlamingen verkozen wordt.

In een beschaafde democratie zou het zo moeten zijn, ja.
MAAR, dit is België.

Tavek 28 augustus 2019 15:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zipper (Bericht 9103106)
het collectivistische zuiden laten samenwerken met het kapitalistische noorden zal nooit meer lukken.

Ja, want de autos rijden daar op een andere manier. Enkel maglev toestanden daar.

Tavek 28 augustus 2019 15:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door quercus (Bericht 9103114)
De marxistische reflex van Ecolo (en het Vlaams Groen-aanhangsel) en de PS zit stevig ingebakken bij de francofonie. In deze staat is vanuit economisch standpunt bekeken Vlaanderen verantwoordelijk voor minstens 2/3 van het BNP. Economisch bekeken is "België" feitelijk Vlaanderen. De Belgische francofonie moet ons dus best niet teveel voor de voeten lopen en zich schikken naar het beleid dat door de meerderheid van de Vlamingen verkozen wordt.

Dan had ge het niet allemaal moeten regionaliseren he. Een unitair Belgie zou dan de etat Belgo-Flamand zijn.

Die kans hebben jullie verkeken.

Jantje 28 augustus 2019 15:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon (Bericht 9103111)
Hebben we al gehad, ik begrijp wel, als jong gastje was dat van voor uw tijd, dus je weet daar niets van.

Samengevat, het werkte niet, in zulke mate dat zelfs de politieke families in Wallonie en Vlaanderen elkaar nog niet meer konden zien of rieken.

Eigenlijk werkte het slechts voor bepaalde zaken niet.

Voor andere zaken zoals verkeer werkte het prefect.

En wat zie je vandaag, federalisme en conferdalisme werken nog slechter, door een foute overheveling van bevoegdheden.
De Brusselse regering veroorzaakt niet alleen rond wegverkeer enorme problemen, maar ook voor het luchtverkeer.
Zelfs bij transporten over water veroorzaakt de Brusselse regering problemen.
Binnen de waterzuivering en milieubeleid houden die er andere normen op na dan de rest van België.

Jantje 28 augustus 2019 15:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door schietboog (Bericht 9103102)
En Groen bevestigt nog maar eens haar imago van belastingpartij.
En wie is er weer de dupe van ? Zij die werken. Alsof al die pendelaars voor hun plezier in de file staan.
In plaats van eens ambitieus te zijn en decentralisatie van arbeid/bedrijven te stimuleren, alsook thuiswerk. Dat is trouwens een kritiek die voor elke partij geldt.

Je weet toch dat de meeste pendelaars naar Brussel, federale, Europese en Vlaamse ambtenaren zijn?
De meeste bedrijven hebben hun kantoren wel in de omgeving van Brussel maar buiten het Brusselse gewest.

Zucht 28 augustus 2019 15:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jantje (Bericht 9103131)
Eigenlijk werkte het slechts voor bepaalde zaken niet.

Voor andere zaken zoals verkeer werkte het prefect.

En wat zie je vandaag, federalisme en conferdalisme werken nog slechter, door een foute overheveling van bevoegdheden.
De Brusselse regering veroorzaakt niet alleen rond wegverkeer enorme problemen, maar ook voor het luchtverkeer.
Zelfs bij transporten over water veroorzaakt de Brusselse regering problemen.
Binnen de waterzuivering en milieubeleid houden die er andere normen op na dan de rest van België.

Een nutteloos, ddodlopend stuk snelweg aanleggen in Wallonië, alleen omdat er in Vlaanderen wel nood was aan een bijkomende verbindingsweg vind ik niet bepaald een voorbeeld van "perfecte" werking.

Pandareus 28 augustus 2019 15:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 9103125)
Dan had ge het niet allemaal moeten regionaliseren he. Een unitair Belgie zou dan de etat Belgo-Flamand zijn.

Die kans hebben jullie verkeken.

Juist. Zelfs zonder politieke beleidskeuzes (staatshervormingen) zou Vlaanderen puur sociologisch toch dezelfde evolutie gehad hebben. In 1950 sprak de Vlaamse industriële elite frans, nu spreekt zij nederlands. Het hele maatschappelijke leven in Vlaanderen is nu nederlandstalig, daar waar de beau monde in 1950 veeel liever in het frans converseerde.
In een unitaire staat zou Vlaanderen nu automatisch dominant zijn. Het zijn net de staatshervormingen die daar afbreuk aan hebben gedaan. Die beletten dat de ene taalgroep in blok kan stemmen tegen de andere. (men wou geen overheersing en geen vecht-federalisme)

Eigenlijk had men veel beter na de eerste staatshervorming (= culturele autonomie) gestopt. Onderwijs zou vroeg of laat toch gesplitst zijn. Al wat daarna nog gekomen is, is institutionele koterij.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:02.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be