![]() |
Groene anti-autoterreur in Brussel wordt langs alle kanten aangevallen
Het voorstel van Brusselse minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt (Groen) om een slimme kilometerheffing in te voeren in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, valt politiek - voorlopig - op een koude steen. Ze werd snel teruggefloten door minister Sven Gatz (Open VLD), die de idee om stadstol te heffen ‘voorbarig’ noemt.
Ook N-VA noemt de uitspraken ‘verrassend’ en ‘een fout signaal’. De Vlaams-nationalisten zijn geen fan van de Brusselse stadstol, waardoor personen die Brussel binnenrijden, zullen moeten betalen. ‘Dit is niet de manier van werken’, zegt N-VA-fractieleidster in het Brussels Parlement, Cieltje Van Achter. Ze vreest dat Brussel minder aantrekkelijk zal worden. ‘Door de stadstol zullen pendelaars en bezoekers dubbel moeten betalen. Dat is een verkeerd signaal. Ik wil dat Brussel een levendige stad blijft. We hebben geen productie, maar diensten. Bedrijven kunnen snel verplaatst worden. De Brusselse regering moet daarom omzichtig te werk gaan.’ ‘Het is inderdaad zo dat er oplossingen moeten gezocht worden voor het fileprobleem in Brussel, maar dat kan enkel door te overleggen’, zegt Van Achter. ‘Er is op dit moment echter nog geen Vlaamse of Waalse regering. Overleg is onmogelijk. Groen zet de andere gewesten door deze zet voor het blok, overleg lijkt overbodig. “Dit willen wij”: dat is niet de manier van werken. https://www.standaard.be/cnt/dmf20190828_04579531 Ben Zwets was niet bereikbaar voor commentaar, alsook Arrogante Pascal niet. |
Kilometerrijden moet Nationaal uitgewerkt worden (als men het zou willen).
Hetzelfde met die LEZ zones. Dat moet overal hetzelfde. |
Ik denk dat het beter is om een systeem op poten te zetten, samen met benelux en Duitsland, waarbij ieder gewest de prijs kan bepalen bij passage aan elke controlepaal, ieder volgens zijn eigen beleid op die plaats en tijdstip, aard van de auto enz.
|
Dit is een goed voorbeeld van hoe mensen zich onder Groen bewind blauw zullen betalen aan zogenaamd groene maatregelen.
In Bruxelles kunnen ze zo'n extra inkomsten natuurlijk ook goed gebruiken. |
Citaat:
|
Citaat:
|
En Groen bevestigt nog maar eens haar imago van belastingpartij.
En wie is er weer de dupe van ? Zij die werken. Alsof al die pendelaars voor hun plezier in de file staan. In plaats van eens ambitieus te zijn en decentralisatie van arbeid/bedrijven te stimuleren, alsook thuiswerk. Dat is trouwens een kritiek die voor elke partij geldt. |
Citaat:
1 systeem voor het hele land. Ipv een Brussels systeem, een vlaams systeem en een Waals systeem. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Samengevat, het werkte niet, in zulke mate dat zelfs de politieke families in Wallonie en Vlaanderen elkaar nog niet meer konden zien of rieken. |
Citaat:
Tracht dat maar voor elkaar te krijgen als je al die bevoegdheden terug herfederaliseert. Dan gaan 581 dagen nog heel weinig lijken. |
Citaat:
|
Citaat:
MAAR, dit is België. |
Citaat:
|
Citaat:
Die kans hebben jullie verkeken. |
Citaat:
Voor andere zaken zoals verkeer werkte het prefect. En wat zie je vandaag, federalisme en conferdalisme werken nog slechter, door een foute overheveling van bevoegdheden. De Brusselse regering veroorzaakt niet alleen rond wegverkeer enorme problemen, maar ook voor het luchtverkeer. Zelfs bij transporten over water veroorzaakt de Brusselse regering problemen. Binnen de waterzuivering en milieubeleid houden die er andere normen op na dan de rest van België. |
Citaat:
De meeste bedrijven hebben hun kantoren wel in de omgeving van Brussel maar buiten het Brusselse gewest. |
Citaat:
|
Citaat:
In een unitaire staat zou Vlaanderen nu automatisch dominant zijn. Het zijn net de staatshervormingen die daar afbreuk aan hebben gedaan. Die beletten dat de ene taalgroep in blok kan stemmen tegen de andere. (men wou geen overheersing en geen vecht-federalisme) Eigenlijk had men veel beter na de eerste staatshervorming (= culturele autonomie) gestopt. Onderwijs zou vroeg of laat toch gesplitst zijn. Al wat daarna nog gekomen is, is institutionele koterij. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:02. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be