Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Onderwijs kost 11,7 miljard, en bijna alles gaat naar lonen. (https://forum.politics.be/showthread.php?t=249908)

Universalia 30 augustus 2019 10:08

Onderwijs kost 11,7 miljard, en bijna alles gaat naar lonen.

Citaat:

Ook in 2018 moest het grootste gedeelte van het budget voor onderwijs gebruikt worden om de lonen van het onderwijspersoneel te betalen.
Moet het onderwijzend personeel het dan maar gratis doen? 8O

Zou men de gelden die kruipen in het bouwen van gevangenissen en asielcentra niet beter gebruiken om een scholencampus /ziekenhuis/bejaardentehuis (<- allen met extra bewaking) ergens met in te planten?

Want dat zal toch ook wel een aardige duit kosten als die asielcentra en gevangenissen en forensisch psychiatrische centra met dank aan de brave belastingbetalers.

fox 30 augustus 2019 10:19

Onderwijs mag geld kosten, het is te belangrijk. Natuurlijk mogen leraren geld kosten. Toch vraag ik me af wat de verdeling is tussen loonkost voor het onderwijzend personeel en de kost van overheadspersoneel.

Eyjafjallajökull 30 augustus 2019 10:20

Ik zou in jouw geval toch maar voorzichtig zijn met te pleiten voor het afschaffen van psychiatrische centra.

Boduo 30 augustus 2019 10:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fox (Bericht 9104089)
Onderwijs mag geld kosten, het is te belangrijk. Natuurlijk mogen leraren geld kosten. Toch vraag ik me af wat de verdeling is tussen loonkost voor het onderwijzend personeel en de kost van overheadspersoneel.

Het onderwijsprobleem gaat niet over lonen.
Het gaat over het onderwijs zelf: de daling v.h. niveau, vooral in de grote steden + het duidelijk tekort aan leraren.
Eén v.d. grootste oorzaken v.h. lerarentekort is het feit dat ze belast worden met allerlei taken die NIET tot hun beroep horen. Daarom moeten er meer Studiemeester-opvoeders komen + meer bedienden.

Boduo 30 augustus 2019 10:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Eyjafjallajökull (Bericht 9104091)
Ik zou in jouw geval toch maar voorzichtig zijn met te pleiten voor het afschaffen van psychiatrische centra.

Die ps. centra zijn er meestal (niet altijd hé) voor verwende kinderen & volwassenen die in hun jeugd verwend werden.

fox 30 augustus 2019 10:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Boduo (Bericht 9104094)
Het gaat over het onderwijs zelf: de daling v.h. niveau, vooral in de grote steden + het duidelijk tekort aan leraren.
Eén v.d. grootste oorzaken v.h. lerarentekort is het feit dat ze belast worden met allerlei taken die NIET tot hun beroep horen. Daarom moeten er meer Studiemeester-opvoeders komen + meer bedienden.

Daar ben ik het mee eens. De problemen worden trouwens in grote mate veroorzaakt door zaken die buiten de invloed van het onderwijs zelf liggen.

Mambo 30 augustus 2019 10:44

Paar scholen sluiten en leraars ontslaan dat zou al veel beter zijn.
Wat heb je aan hoog gestudeerde werklozen die toch maar meestal op reis zijn?

En voor de rest een eliteschool waar ze 40000€ zelf betalen.
Wie wil studeren kan dat dus altijd.

Vrijheideerst 30 augustus 2019 10:45

Dat het meeste naar lonen gaat is veelzeggend en zou niet mogen zijn.

Eyjafjallajökull 30 augustus 2019 10:50

Gewoon het budget verdubbelen.

fox 30 augustus 2019 10:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vrijheideerst (Bericht 9104107)
Dat het meeste naar lonen gaat is veelzeggend en zou niet mogen zijn.

Menselijk kapitaal is het belangrijkste in onderwijs. Uiteraard heb je ook de infrastructuur nodig, maar daar zijn de laatste jaren al serieus wat inspanningen gebeurd via het scholen van morgen project.

Boduo 30 augustus 2019 10:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mambo (Bericht 9104106)
Paar scholen sluiten en leraars ontslaan dat zou al veel beter zijn.
Wat heb je aan hoog gestudeerde werklozen die toch maar meestal op reis zijn?

En voor de rest een eliteschool waar ze 40000€ zelf betalen.
Wie wil studeren kan dat dus altijd.

Dit is 19de eeuws liberalisme.

:roll:

lamenielachen 31 augustus 2019 02:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fox (Bericht 9104089)

Goei vraag, u kaart de kern van het probleem aan.

Bierke 31 augustus 2019 02:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Universalia (Bericht 9104084)

Moet het onderwijzend personeel het dan maar gratis doen? 8O

Zou men de gelden die kruipen in het bouwen van gevangenissen en asielcentra niet beter gebruiken om een scholencampus /ziekenhuis/bejaardentehuis (<- allen met extra bewaking) ergens met in te planten?

Want dat zal toch ook wel een aardige duit kosten als die asielcentra en gevangenissen en forensisch psychiatrische centra met dank aan de brave belastingbetalers.

Natuurlijk hoeven onderwijzers niet gratis te werken, maar dat 90% van de uitgaven naar loonkost gaat is niet goed te praten,een screening van inspanning vs vergoeding dringt zich op.

Vlad 31 augustus 2019 04:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Boduo (Bericht 9104096)
Die ps. centra zijn er meestal (niet altijd hé) voor verwende kinderen & volwassenen die in hun jeugd verwend werden.

2

Vlad 31 augustus 2019 04:58

Turn- en godsdienstleraars afschaffen zodat de leraars die echt onderwijzen meer tijd en geld krijgen. Vreemde talen zou men misschien ook (deels) kunnen laten vallen ten voordele van onderdompelingsvakanties vanaf jonge leeftijd.

Pandareus 31 augustus 2019 05:51

Citaat:

:rofl::rofl::rofl:

Pandareus 31 augustus 2019 07:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Boduo (Bericht 9104094)

Dat is een deel v/h probleem. Maar onvoldoende om de moeilijke instroom van jongeren te verklaren. En zeker al niet om de eerder mislukte poging om een zij instroom te krijgen een verklaring te geven.

Het probleem is dat 'anciënniteit' en vaste benoeming 2 kwelduiveltjes zijn die maken dat jonge starters altijd de shit opdrachten krijgen, van Pol naar Piet gezonden worden en enkel opvul-jobs krijgen. Het is een systeem dat zich al meer dan een halve eeuw ver in stand weet te houden : de jonge starter die 30 jaar geleden ook met shit-opdrachten moest tevreden zijn krijgt op een bepaald moment zijn vaste benoeming, krijgt wat anciënniteit, en krijgt van daaruit de 'beste' uren, geen 'spring'uren en liefst een dag in de week thuis. Wat rest er voor de jonge snaak die vers van de univ komt : de restjes. Een vastbenoemde die ziek is krijgt een vervanger, maar van zodra hij genezen is krijgt de jonge leerkracht te horen dat hij het mag afbollen. Wie dat een paar keer heeft meegemaakt, verliest zijn motivatie en gaat in de prive werken.

werkman 31 augustus 2019 08:08

Citaat:

Oei! Je hebt het door! Het inzicht en zelfkennis komt soms na jaren! :-D

Hypochonder 31 augustus 2019 08:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fox (Bericht 9104114)
Menselijk kapitaal is het belangrijkste in onderwijs. Uiteraard heb je ook de infrastructuur nodig, maar daar zijn de laatste jaren al serieus wat inspanningen gebeurd via het scholen van morgen project.

En toch vinden ze in het onderwijs nauwelijks personeel. En waarom? Omdat de vakbonden het statuut van het onderwijspersoneel volledig hebben laten verzieken. Vast benoemd worden is een kwestie van geluk en vriendjespolitiek en jonge mensen raken daardoor gedemotiveerd. In tijden waarin de privésector veel werkkrachten nodig hebben en navenant betalen is het statuut van het onderwijspersoneel totaal onaantrekkelijk.

werkman 31 augustus 2019 08:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hypochonder (Bericht 9104495)
En toch vinden ze in het onderwijs nauwelijks personeel. En waarom? Omdat de vakbonden het statuut van het onderwijspersoneel volledig hebben laten verzieken. Vast benoemd worden is een kwestie van geluk en vriendjespolitiek en jonge mensen raken daardoor gedemotiveerd. In tijden waarin de privésector veel werkkrachten nodig hebben en navenant betalen is het statuut van het onderwijspersoneel totaal onaantrekkelijk.

Soms is het niet alleen vriendjespolitiek hoor. Welbewuste politiek speelt ook een rol. Vooral in het hoger onderwijs. Het is niet het eerste diploma dat wordt verkocht. De rechters hebben zitting achter gesloten deuren. En als er heibel ontstaat voelen ze zich nog geviseerd en beginnen zelfs met opnieuw "De stomme van Portici" op te voeren. Zelfs recht praten wat krom is.
Ze weten verduiveld goed dat ze in een systeem leven dat misbruiken stimuleert. Maar de onkreukbaren spelen maakt dit systeem niet echt democratisch en rechtvaardig. Het is geen uitzondering dat ik mij de vraag stel hoe het mogelijk is dat sommige personen aan hun diploma zijn geraakt.
Maar er zijn er tussen. Meestal; zoals overal; de dikste nekken.
Maar deze vaststelling is dus niet eigen aan het onderwijs.
Alhoewel; als een baas moet onterecht betalen voor idioten dan moet je ofwel naaste familie zijn of anders vlieg je er uit.
Gebuisde politici krijgen ook een vluchtweg. En die vindt men ook in de privé. Het is dus op vele plaatsen een kwestie van krijgen of niet krijgen.
Of van omkoping.
Het woord "égalité" mag dus gerust geschrapt worden. :evil:

TL. DR. Ik weet het. Maar deze bijdrage is niet bedoeld voor sukkelaars.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:48.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be