Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   Zal de Duitse auto-industrie overleven (https://forum.politics.be/showthread.php?t=249945)

araneus 4 september 2019 08:48

Zal de Duitse auto-industrie overleven
 
Een interessante docu over de Duitse auto-industrie en de opkomst van EV's.

https://www.youtube.com/watch?v=hcXjVxaKzv4

De Duitsers worden wakker, maar is het niet te laat? Deze docu werd gemaakt door de Deutsche Welle, zelfkritiek van de Duitsers dus!

Tavek 4 september 2019 09:29

Dit zijn gekende fenomenen. Technology-lock in is exact waar we nu zitten met de Duitse auto industrie en ze wisten 10 jaar geleden reeds dat dit is waar ze nu gaan zitten.

Maar, en nu sla ik een mea culpa, het diesel schandaal, met zijn tientallen miljarden euros boetes, heeft putten geslaan. Die middelen konden niet meer gebruikt worden voor electrificatie. Dus zien we nu dat de Duitse auto industrie technologisch achterloopt op dit gebied.

Haar werknemers en zelfs haar ingenieurs zijn niet opgeleid om in massa EV's te maken. De eerste pogingen van de Europese auto industrie om EV's te maken geven ofwel lelijke en rare EV's (Zoe, Smart, enz..) ofwel mooie, luxeuze SUV's (e-tron, ECQ) die met hun schoonheid een technologische achterstand bedekken. De e-tron heeft een belachelijke range voor 95 kWh batterij en de mercedes is nog erger....

Micele 4 september 2019 10:27

En het steeds de gier naar winst die deze transitie vertraagd.

Op hun ICE kunnen ze immers nog altijd winsten blijven maken maar anderzijds maken ze verlies op hun EVs...

Ik heb gelezen dat Audi 600.000 e trons zou moeten verkopen om vandaag break-even te draaien... (ook als met maar 1/3 daarvan is, dat krijgt Audi nooit verkocht)

Maar men moet ergens beginnen, (strategisch top naar down) en de Europese constructeurs weten dat goed genoeg.

En de aandeelhouders... en de vakbonden... Oeps...

brother paul 4 september 2019 10:33

miceleke

als uw superboy Tesla batterijtjes kan maken, dan kan VW, Mercedes,BMW, Volvo,Jaguar allemaal zeker ook batterijtjes maken

noteer goed: het is allemaal een kwestie van volume
Dus eenmaal het volume er is en ze de efficientiewinst gaan zien, gaan ze wel hun fabriekje zetten en opschalen

Micele 4 september 2019 10:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door brother paul (Bericht 9107078)
miceleke
als uw superboy Tesla batterijtjes kan maken, dan kan allemaal zeker ook batterijtjes maken

Toon ze eens Paultje.
Citaat:

noteer goed: het is allemaal een kwestie van volume
weet ik Paultje, en hoeveel volume maakt VW, Mercedes,BMW, Volvo,Jaguar aan batterijpacks volume? Toon ze eens.

En het is niet zomaar een batterijpack, het zijn de beste batterijpacks die gevraagd worden. Hoe presteren de nagelnieuwe batterijpacks van Audi, Jaguar en Mercedes, Porsche tov van het batterijpack van Tesla uit 2012/2016 refresh? Of tov het batterijpack van het model 3 van 2017-2018?

Citaat:

Dus eenmaal het volume er is en ze de efficientiewinst gaan zien, gaan ze wel hun fabriekje zetten en opschalen
Nee Paultje het is eerst nog een paar jaar dure accupacks of beter accucellen importeren uit Aziatische landen (vooral uit *China) vooraleer hun batterijpackfabrieken kunnen produceren. Want die batterijfabrieken zijn nog in bouw. En dan heb je nog het batterijmanagement. En de E-motoren, en de software... enz...

* https://www.forbes.com/sites/rrapier.../#f04f23037867

En je weet dat ze in Europa bijlange niet zo snel bouwen als de Chinezen...

De grootste producenten van batterijpacks, specifiek voor de auto-insustrie:
Citaat:

https://en.m.wikipedia.org/wiki/List..._manufacturers

As of 2019, the Tesla GigaFactory is the largest producer of Lithium-ion batteries for electric mobility at 23GWh, followed by Contemporary Amperex Technology (CATL) with a capacity of 12 GWh, followed by Panasonic and BYD.[1] CATL produced 11.8 GWh of battery capacity in 2017, an increase of over 74% from 2016. Japan’s Panasonic was the second largest manufacturer with 10 GWh, and BYD was third with 7.2 GWh. Another China-based maker, OptimumNano Energy Co. Ltd., and South Korea’s LG Chem were No. 4 and No. 5, producing 5.5 GWh and 4.5 GWh respectively.

Hypochonder 4 september 2019 10:44

Er zullen maar een paar of misschien slechts één Duits merk overleven en dat zullen diegene zijn die de juiste stappen zetten richting EV's of wat er uiteindelijk het van het zal worden. Al de rest, en niet alleen de Duitse auto industrie zal gewoon verdwijnen en vervangen worden door andere bedrijven.

De Duitse auto industrie heeft nu wel het voordeel dat ze op bergen geld zitten en zichzelf op die manier nog kunnen transformeren.

Micele 4 september 2019 10:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hypochonder (Bericht 9107085)
Er zullen maar een paar of misschien slechts één Duits merk overleven en dat zullen diegene zijn die de juiste stappen zetten richting EV's of wat er uiteindelijk het van het zal worden. Al de rest, en niet alleen de Duitse auto industrie zal gewoon verdwijnen en vervangen worden door andere bedrijven.

De Duitse auto industrie heeft nu wel het voordeel dat ze op bergen geld zitten en zichzelf op die manier nog kunnen transformeren.

Het is te hopen dat ze geld genoeg hebben (of extra lenen) en dat de vakbonden meegaan...


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:29.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be