Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   Laadsnelheid Porsche Taycan (https://forum.politics.be/showthread.php?t=250042)

araneus 13 september 2019 11:45

Laadsnelheid Porsche Taycan
 
De nieuwe Porsche kan blijkbaar zeer snel laden, tot wel 270 kW. Oorspronkelijk was 350 kW beloofd, maar 270 kW is indrukwekkend. Blijkbaar kan je dan van 5% naar 80% laden in 22,5 minuten.

https://electrek.co/2019/09/12/porsc...ricas-network/

M.a.w. na ongeveer 300 km rijden ga je even voor 20 ?* 25 minuten aan de kant om te laden. Ik vrees dat dit kort is als pauze voor mijn gezin.

En nu is Tesla weer aan zet om deze snelheid te evenaren!

Ik heb hier maar één bedenking bij. Wat gaat het effectieve verbruik van deze Taycan zijn. Hij mag dan wel snel laden, hoeveel effectieve kilometer laadt hij in deze tijd bij. Als hij heel gulzig is kan dit wel eens tegenvallen. Je gaat dan minder lang aan de kant staan met een zuiniger maar minder snel ladende auto. Iets wat je bijvoorbeeld ook bij de Audi e-Tron ziet.

De ontwikkelingen gaan nu wel erg snel.

Micele 13 september 2019 11:59

...enkel aan "+ 800 Volt laadpalen"...

Aan 400/500 Volt laadpalen (vb Chademo 1.2) zou de Taycan standaard maar aan 50 kWDC laden, wil je daar tot 150 kWDC kunnen laden is dat zelfs een optie van extra € 460.

Ook de Mobile Charger Connect is een optie voor extra €1120. Thuis-laadbox.
https://www.porsche.com/internationa...hargerconnect/


Zie tekst en foto in link.

Citaat:

De ontwikkelingen gaan nu wel erg snel.
Chademo 2.0 laadpalen gaan naar 400 kW en 1 kV, nu nog de batterijpacks die zo geschakeld zijn en het BMS hebben:

https://insideevs.com/news/338561/ch...surpasses-ccs/

Tavek 13 september 2019 12:19

Het zijn allemaal goede technologische ontwikkelingen. Tegen 270 KW (piek) laden gaat veel "ik wil 5 min kunnen tanken en doorrijden" zeikers de mond snoeren.

Micele 13 september 2019 12:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 9113102)
Het zijn allemaal goede technologische ontwikkelingen. Tegen 270 KW (piek) laden gaat veel "ik wil 5 min kunnen tanken en doorrijden" zeikers de mond snoeren.

Die zeikers gaan er altijd zijn, want ze willen regelmatig tanken en de dampen kunnen opsnuiven, om nadien met stinkende vingers kunnen wegrijden.

Ze willen ook elke 5 tot 20 km een tankstation kunnen passeren wegens de mooie architectuur. Lol.

En diegene die in Duitsland tanken kunnen vanaf 2020 rekenen op duurdere (vooral) diesel en ook benzineprijzen, die geleidelijk verder stijgen per jaar.

Was op het Duits nieuws. Ze hopen ermee dat Duitsers zuiniger gaan rijden en vooral zuinigere (lichtere) wagens kopen. Vooral de diesel is goedkoper in D tov F, NL, BE daar gaat minstens 10 cent bijkomen.

Citaat:

https://www.autobild.de/artikel/co2-...-15123801.html

Was würde das für den Spritpreis bedeuten?

Der Einstiegspreis von 35 Euro pro Tonne CO2 würde bedeuten, dass Diesel und Heizöl um etwa elf Cent pro Liter teurer würden, Benzin um nicht ganz zehn Cent und Erdgas um knapp einen Cent pro Kilowattstunde. Bei der schrittweisen Erhöhung würde die Belastung weiter steigen. Bei einem Preis von 180 Euro pro Tonne bis zum Jahr 2030 könnten Benzin und Diesel um bis zu 57 Cent pro Liter teurer werden.

Tegen 2030 ruim 2€ de liter.

Stroom voor EV te laden gaat mogelijk goedkoper worden.

20 september gaan de Duitsers het defintief weten:
Citaat:

Wer fällt wann eine Entscheidung?

Eine endgültige Entscheidung trifft das Klimakabinett der Bundesregierung voraussichtlich am 20. September 2019.

Mambo 13 september 2019 13:32

Stroom zal nog duurder worden door al die electrische wagens. Dat hebben ze al laten weten.
Hoe meer er op het net ergens laden of gebruiken, des te hoger uw piektarief zal zijn. Dat is nu ook al zo.
Maar het zal intensief nog hoger worden.

Met al die langdurende oplaadpunten die van ze thuiskomen tot in de morgen staan te laden zal ieder goedkoop tarief sneuvelen.

We gaan ons blauw betalen aan nutsvoorzieningen. Dat is al aangekondigd.

De schuld ligt geheel bij de voorstanders van EV trouwens.

Tavek 13 september 2019 13:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mambo (Bericht 9113185)
Stroom zal nog duurder worden door al die electrische wagens. Dat hebben ze al laten weten.
Hoe meer er op het net ergens laden of gebruiken, des te hoger uw piektarief zal zijn. Dat is nu ook al zo.
Maar het zal intensief nog hoger worden.

Met al die langdurende oplaadpunten die van ze thuiskomen tot in de morgen staan te laden zal ieder goedkoop tarief sneuvelen.

We gaan ons blauw betalen aan nutsvoorzieningen. Dat is al aangekondigd.

De schuld ligt geheel bij de voorstanders van EV trouwens.

Tzal wel zeker.

Als er wordt gelaad in de straat werken mijn zonnepanelen eindelijk terug tegoei tussen 11 en 3.

Laat die EV's maar komen.

dpg 13 september 2019 13:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 9113209)
Tzal wel zeker.

Als er wordt gelaad in de straat werken mijn zonnepanelen eindelijk terug tegoei tussen 11 en 3.

Laat die EV's maar komen.

Dan zijn de bezitters van die wagens aan het werk.

Tavek 13 september 2019 15:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door dpg (Bericht 9113213)
Dan zijn de bezitters van die wagens aan het werk.

gelukkig werkt die mens niet.

Micele 13 september 2019 18:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door dpg (Bericht 9113213)
Dan zijn de bezitters van die wagens aan het werk.

Dan laden ze aan zonnepanelen + powerpack die op het werk staan.

blub 13 september 2019 18:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mambo (Bericht 9113185)
Stroom zal nog duurder worden door al die electrische wagens. Dat hebben ze al laten weten.
Hoe meer er op het net ergens laden of gebruiken, des te hoger uw piektarief zal zijn. Dat is nu ook al zo.
Maar het zal intensief nog hoger worden.

Met al die langdurende oplaadpunten die van ze thuiskomen tot in de morgen staan te laden zal ieder goedkoop tarief sneuvelen.

We gaan ons blauw betalen aan nutsvoorzieningen. Dat is al aangekondigd.

De schuld ligt geheel bij de voorstanders van EV trouwens.

Ok ik zal dan aan een snellader gaan laden tijdens de piekmomenten.

Micele 13 september 2019 19:25

Mambo fantaseert graag onzin, hij krijgt zijn dieselwagens niet verkocht.

België kan probleemloos 1 miljoen E-wagens aan zelfs zonder op de piekmomenten te letten. Bij het dubbele moeten we best vooral snacht opladen of tijdens de dalmomenten, maar tegen dan zullen we (diegene met EV) wel allemaal een slimme meter hebben. Die zonnepanelen hebben en EV krijgen zeker voorrang.

1 miljoen dat is 100 maal meer E-wagens dan vandaag.

Citaat:

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2017/10...rische-auto-s/

België heeft stroom voor ruim 1 miljoen elektrische auto's

Het duikt af en toe op in de media: meer elektrische auto’s, allemaal goed en wel. Maar gaan we genoeg elektriciteit hebben om al die auto’s te laten rijden? Want we hebben toch al stroom tekort? Een studie van de federale energiewaakhond CREG toont nu aan dat het kan. Meer nog: zelfs twee miljoen elektrische auto’s moeten we probleemloos aankunnen. Op voorwaarde dat we onze auto’s ’s nachts opladen.
Engie legt het uit aan Mambo:

https://www.engie.be/nl/blog/oplossi...-zonnepanelen/

Mambo 13 september 2019 19:34

Mambo legt het uit aan micele

https://m.hln.be/geld/consument/vreg...oten~a0b1d61a/

Wanneer je verbruikt, wordt belangrijk. We willen mensen prikkelen om hun piek van het net beter te beheren. Hoe hoger de piek, hoe hoger de factuur

Vreg

Micele 13 september 2019 19:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mambo (Bericht 9113529)
Mambo legt het uit aan micele

https://m.hln.be/geld/consument/vreg...oten~a0b1d61a/

Wanneer je verbruikt, wordt belangrijk. We willen mensen prikkelen om hun piek van het net beter te beheren. Hoe hoger de piek, hoe hoger de factuur

Vreg

Toekomstmuziek die ik goed begrijp.


België heeft vandaag maar 10.000 EV, en ook zeer weinig warmtepompen, maar dat zal veranderen.

België heeft stroom voor ruim 1 miljoen elektrische auto's

Het duikt af en toe op in de media: meer elektrische auto’s, allemaal goed en wel. Maar gaan we genoeg elektriciteit hebben om al die auto’s te laten rijden? Want we hebben toch al stroom tekort? Een studie van de federale energiewaakhond CREG toont nu aan dat het kan. Meer nog: zelfs twee miljoen elektrische auto’s moeten we probleemloos aankunnen. Op voorwaarde dat we onze auto’s ’s nachts opladen.

En het is ook helemaal geen probleem met een EV snachts of dalmoment (langzaam) te laden begrepen Mambo?

Of tanken ICEs ook allemaal tegelijk ? :lol:

blub 13 september 2019 19:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 9113515)
Mambo fantaseert graag onzin, hij krijgt zijn dieselwagens niet verkocht.

België kan probleemloos 1 miljoen E-wagens aan zelfs zonder op de piekmomenten te letten. Bij het dubbele moeten we best vooral snacht opladen of tijdens de dalmomenten, maar tegen dan zullen we (diegene met EV) wel allemaal een slimme meter hebben. Die zonnepanelen hebben en EV krijgen zeker voorrang.

1 miljoen dat is 100 maal meer E-wagens dan vandaag.



Engie legt het uit aan Mambo:

https://www.engie.be/nl/blog/oplossi...-zonnepanelen/

De dag van een doorsnee gezin:

Je komt thuis van het werk, je steekt je elektrische wagen in. Je steekt de verlichting aan en begint te koken Als je moeilijk wil doen steek je nog een machine was in en natuurlijk moeten we elektrisch verwarmen en zetten we de thermostaat een paar graadjes hoger. Na het eten zetten we nog de vaatwas op om daarna naar tv te kijken. En ondertussen spelen de kinderen games. Dit doen we in een groot stuk van de straat tegelijkertijd,....

En jij bent zeker dat ons net dat gaat aankunnen?

Micele 13 september 2019 19:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door blub (Bericht 9113549)
De dag van een doorsnee gezin:

Je komt thuis van het werk, je steekt je elektrische wagen in.

Neen de electrische wagen zeker niet, dat stel je zo in dat de wagen pas 's nachts begint te laden = dal. Het zal wslk zo zijn dat de stroom dan ook nog goedkoper is. Mambo meent dat de Vreg dat gaat regelen. ;-)

Neem aan het gemiddeld laadstation thuis is 7,3 kW op 7 uur heb je er ~50 kW bij, dat is zeker al voldoende voor 300 km.

Daarbij is dat zeker niet de dag van een doorsnee gezin. Waarom zou men een EV met 300 km rijbereik elke dag, en thuis moeten bijladen?

Neem aan de doorsnee dagelijkse verplaatsing is 50 km. Men kan toch ook op het werk desnoods bijladen.

Citaat:

Je steekt de verlichting aan en begint te koken Als je moeilijk wil doen steek je nog een machine was in en natuurlijk moeten we elektrisch verwarmen en zetten we de thermostaat een paar graadjes hoger. Na het eten zetten we nog de vaatwas op om daarna naar tv te kijken. En ondertussen spelen de kinderen games. Dit doen we in een groot stuk van de straat tegelijkertijd,....

En jij bent zeker dat ons net dat gaat aankunnen?
De energiewaakhond CREG lijkt heel zeker.

Citaat:

België heeft stroom voor ruim 1 miljoen elektrische auto's

Het duikt af en toe op in de media: meer elektrische auto’s, allemaal goed en wel. Maar gaan we genoeg elektriciteit hebben om al die auto’s te laten rijden? Want we hebben toch al stroom tekort? Een studie van de federale energiewaakhond CREG toont nu aan dat het kan.
ICE tanken toch ook niet op hetzelfde uren van de dag? Waarom zouden EV dat wel doen?

blub 13 september 2019 20:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 9113554)
Neen de electrische wagen zeker niet, dat doe je pas als je gaat slapen = dal.

Daarbij is dat zeker niet de dag van een doorsnee gezin. Waarom zou men een EV met 300 km rijbereik elke dag, en thuis moeten bijladen?
Neem aan de doorsnee dagelijkse verplaatsing is 50 km. Men kan toch ook op het werk desnoods bijladen.


De energiewaakhond CREG lijkt heel zeker.

Diezelfde CREG wil je dan ook laten betalen om in piekmomenten te verbruiken.
Je weet dan ook waar ze vanuit gaan. Ze gaan uit van een mentaliteitswijziging en ze hopen dat ze de auto's kunnen sturen (het opladen dan)
In het kort: het zal ons VEEEL geld kosten.

Edit:
Als er zo een aantal met een Porsche gaan laden tegen 270kw,....

Micele 13 september 2019 20:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door blub (Bericht 9113561)
Diezelfde CREG wil je dan ook laten betalen om in piekmomenten te verbruiken.
Je weet dan ook waar ze vanuit gaan. Ze gaan uit van een mentaliteitswijziging en ze hopen dat ze de auto's kunnen sturen (het opladen dan)
In het kort: het zal ons VEEEL geld kosten.

Hopen? De EVs van vandaag sturen dat nu al.

In het kort : het zal ons geen geld kosten.

Die uitzonderingen die op piekmomenten absoluut willen bijladen betalen dat wslk graag extra.

Citaat:

Edit:
Als er zo een aantal met een Porsche gaan laden tegen 270kw,....
En? Dat is gewoon verwaarloosbaar. Bovendien laden die meestal overtollige stroom die anders het net zouden overbelasten.

Edit: al van laadstations met powerpacks gehoord die eigenlijk het net zelden nodig hebben?

Kan het zijn dat je nog te weinig weet?

Mambo 13 september 2019 20:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 9113546)
Toekomstmuziek die ik goed begrijp.


België heeft vandaag maar 10.000 EV, en ook zeer weinig warmtepompen, maar dat zal veranderen.

België heeft stroom voor ruim 1 miljoen elektrische auto's

Het duikt af en toe op in de media: meer elektrische auto’s, allemaal goed en wel. Maar gaan we genoeg elektriciteit hebben om al die auto’s te laten rijden? Want we hebben toch al stroom tekort? Een studie van de federale energiewaakhond CREG toont nu aan dat het kan. Meer nog: zelfs twee miljoen elektrische auto’s moeten we probleemloos aankunnen. Op voorwaarde dat we onze auto’s ’s nachts opladen.

En het is ook helemaal geen probleem met een EV snachts of dalmoment (langzaam) te laden begrepen Mambo?

Of tanken ICEs ook allemaal tegelijk ? :lol:

Als men in dalmomenten begint te laden dan worden dat piekmomenten.
M.a.w. er zullen geen vaste dal of piekmomenten op uur zijn maar op capaciteit.

Micele verstaat iets niet goed blijkbaar.

brother paul 13 september 2019 20:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 9113562)
Hopen? De EVs van vandaag sturen dat nu al.

In het kort : het zal ons geen geld kosten.

Die uitzonderingen die op piekmomenten absoluut willen bijladen betalen dat wslk graag extra.


En? Dat is gewoon verwaarloosbaar. Bovendien laden die meestal overtollige stroom die anders het net zouden overbelasten.

Edit: al van laadstations met powerpacks gehoord die eigenlijk het net zelden nodig hebben?

Kan het zijn dat je nog te weinig weet?


dan moet die management toelaten om bvb te tanken als de prijs op

40 cent staat bvb...

Micele 13 september 2019 21:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mambo (Bericht 9113570)
Als men in dalmomenten begint te laden dan worden dat piekmomenten.

Ah ja? Dan laad men toch weer op de dalmomenten. :lol:

Dat worden ze niet, enkel bij veeeel meer dan 2 miljoen E-wagens.

Er zijn er amper 10.000 EV in Be... Kun jij wel lezen?

Citaat:

M.a.w. er zullen geen vaste dal of piekmomenten op uur zijn maar op capaciteit.
En capaciteit is er genoeg tot 2 miljoen E-wagens

Citaat:

Micele verstaat iets niet goed blijkbaar.
Neen jij kunt niet begrijpend lezen wat er staat.

Bovendien weet jij helemaal niet wat 25 % betekent of 20 TWh.
Want dat is het verschil tussen piek en dal, een kwart van 80 TWh.

EN extra 3 TWh capaciteit is al genoeg voor 1 miljoen wagens. Het verschil tussen piek en dal is 20 TWh. nog 17 TWh over. 8-)

Citaat:

België heeft stroom voor ruim 1 miljoen elektrische auto's

Het duikt af en toe op in de media: meer elektrische auto’s, allemaal goed en wel. Maar gaan we genoeg elektriciteit hebben om al die auto’s te laten rijden? Want we hebben toch al stroom tekort? Een studie van de federale energiewaakhond CREG toont nu aan dat het kan. Meer nog: zelfs twee miljoen elektrische auto’s moeten we probleemloos aankunnen. Op voorwaarde dat we onze auto’s ’s nachts opladen.

Luc Pauwels
wo 04 okt 2017 19:18

Met 4 procent stroom komen we er

Amper 4% meer stroom hebben we nodig, om 1 miljoen elektrische auto’s te laten rijden, zo rekende de CREG uit. En die 4% halen we moeiteloos. En onze elektrische voertuigen zullen er geen kilometer minder moeten door rijden dan de traditionele auto’s op benzine of diesel. De CREG berekende dat een gemiddelde Belgische bestuurder zowat 15.000 kilometer per jaar rijdt. Met een verbruik van 0,20 kWh per kilometer en een totale vloot van 1 miljoen elektrische auto’s betekent dat er 3 TWh (TeraWattuur) extra stroom zou verbruikt worden. Dat is dus amper 4% meer dan de 80 TWh die we vandaag al verbruiken, stelt de CREG. En die 4% kunnen we aan: door op de juiste momenten zelf stroom te maken. Extra importeren is zelfs niet nodig, als we het slim spelen.

We moeten die stroom wel 's nachts laden

Elektriciteit kan je namelijk (nog) niet (genoeg) opslaan. Als je massale hoeveelheden stroom nodig hebt, moet je ze ook massaal maken. Dat gebeurt meestal op koude, donkere winteravonden, wanneer we met z’n allen het licht aanknippen, onze elektrische/keramische kookplaten en tv’s aanzetten en de fabrieken nog draaien. Dan hebben we enorm veel stroomcentrales nodig: ruim 2 keer ons totale kernenergiepark. Maar dat is dus alleen maar op die koude winteravonden. Het grootste gedeelte van het jaar hebben we die capaciteit niet nodig. En staan een aantal centrales gewoon uit, of doelloos te draaien. Of valt de import van goedkope stroom uit het buitenland stil. Zeker tussen 12 en 5 uur ’s nachts is dat zo, als de overgrote meerderheid van de Belgen slapen en ons stroomverbruik spectaculair in mekaar zakt. Dan verbruiken we een kwart stroom minder. En met dat kwart kunnen we probleemloos 1 miljoen elektrische auto’s opladen. Een heel jaar lang.

We krijgen er een gigantische opslagbatterij bij

Die vloot van een miljoen auto’s heeft nog een ander voordeel: ze kan gebruikt worden als een gigantische opslagbatterij. Waar je niet alleen stroom kan op opslaan (tussen 12 en 5 uur ’s nachts dus). Maar van elke elektrische auto die je aan het stopcontact hangt, kan je met slimme, flexibele netten ook stroom afhalen. Op momenten van stroomtekort kunnen de batterijen van onze elektrische auto’s dan zelf hun extra opgeslagen elektriciteit leveren aan de bedrijven of gezinnen die ze nodig hebben. En dat zou veel elektriciteit zijn: de huidige opslagcapaciteit zou bijna verdubbelen.

Alle Belgische auto's elektrisch is nog niet mogelijk

Met 1 miljoen auto’s halen we het. Met 2 miljoen ook nog. Anders wordt het als we naar 5 miljoen auto’s gaan. Dan hebben we bijna 20% extra stroom nodig. En krijgen we onze elektrische auto's niet aan het rijden zonder ze ook overdag en ’s avonds op te laden. Dat wordt moeilijk. Vooral op die koude, lange winteravonden dreigt dan een deel van onze elektrische autovloot plat te vallen.

Het hele wagenpark elektrisch maken zit er dus momenteel nog niet in. Want momenteel zijn er 5,7 miljoen personenauto’s in België ingeschreven. Ver boven het kritische punt van de 5 miljoen auto’s, dus. En dan hebben we het nog niet over de lichte bedrijfswagens, bestelwagens en het vrachtvervoer. Om dat helemaal te elektrificeren zal er een echte krachttoer nodig zijn. Zowel wat betreft de productie van de elektriciteit als de auto’s zelf. Want elektrische auto’s zijn nog altijd geen succesnummer in ons land. *Vorig jaar reden er 4.368 rond. Dat is een schamele 0,077%. Nog geen duizendste van onze totale autovloot.
inmiddels ~10.000*


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:15.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be