Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   De axial flux motors van Magnax gaan in serieproductie (https://forum.politics.be/showthread.php?t=250214)

vanderzapig 1 oktober 2019 06:56

De axial flux motors van Magnax gaan in serieproductie
 
De Kortrijkse startup Magnax ontwikkelt motors/generators voor elektrische voertuigen. Ze beweren een vermogensdichtheid te halen van 15 kW/kg.

Na 6 jaar research en 3 jaar prototyping gaan ze nu in productie.

Daan Moreels and Peter Leijnen doen hun verhaal in IEEE Spectrum:

https://spectrum.ieee.org/transporta...ally-practical

Micele 1 oktober 2019 07:47

:thumbsup:

Er zit nog heel veel rek op electrische voertuigen, naast batterij natuurlijk ook de E-motor.
Naar 15 kW/kg is een grote sprong vooruit, ook voor vliegtuigen.

brother paul 1 oktober 2019 07:52

dus die tesla motor is nauwelijks 88% efficient... :lol:

https://insideevs.com/news/332596/ch...ange-champion/

Micele 1 oktober 2019 07:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door brother paul (Bericht 9127692)
dus die tesla motor is nauwelijks 88% efficient... :lol:

https://insideevs.com/news/332596/ch...ange-champion/

ach de Tesla basher is er weer met onnozele links van wagens van 2016 die niet meer gemaakt worden.

Citaat:

Consumer Reports adds: "In our electric-vehicle range test, we put the Bolt head to head against our 2016 Tesla Model S 75D. The Tesla ran out of juice at 235 miles, while the Bolt motored on for another 15 miles."
Een jaar later:

brother paul 1 oktober 2019 07:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 9127693)
ach de Tesla basher is er weer met onnozele links van wagens van 2016 die niet meer gemaakt worden.

minuutje hé die west vlaamse startup zorgt voor 95% efficientie versus die ouderwetse 85% voor die Tesla motors:?

Dus een tesla zuipschuit kan ipv 20KWh zomaar eventjes 18KWh verbruiken

Micele 1 oktober 2019 08:02

Het topic gaat over (grote) E-motoren die 15 kW/kg piek hebben.

Heeft iemand al zulke gezien?

brother paul 1 oktober 2019 08:06

minuutje hé

Tesla kan 550km range hebben met dezelfde batterij, door gewoon dat motorke van die westvlaamse startup te gebruiken..

Het kriebels hé voor een limburger. Centrum van de wereld ligt nu eens niet in limburg

Micele 1 oktober 2019 08:18

https://www.ceo-plus.ch/ of https://twitter.com/ceo_plus_ch auteur



Nu weet je direct welke EV momenteel het efficiëntste is, oranje lijn km/kWh

Limburgers ggl er dat wel uit.

En die kunnen nog ietsje spaarzamer worden met 15 kW/kg motoren, laat maar komen... als de prijs/kwaliteit OK is zal Elon wel eens voorbij komen. :-)

brother paul 1 oktober 2019 08:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 9127709)
https://www.ceo-plus.ch/



Nu weet je direct welke EV momenteel het efficiëntste is, oranje lijn km/kWh

Limburgers ggl er dat wel uit.

En die kunnen nog ietsje spaarzamer worden met 15 kWh/kg motoren, laat maar komen... als de prijs/kwaliteit OK is zal Elon wel eens voorbij komen. :-)

dus dat motorke van Magnax is niet efficienter dan de Tesla 3 ?

Micele 1 oktober 2019 08:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door brother paul (Bericht 9127717)
dus dat motorke van Magnax is niet efficienter dan de Tesla 3 ?

Dat zal Elon Musk en zijn motorenteam wel eens nachecken, in elk geval zijn ze veel lichter per kW dan de E-motor van het model 3.

Maar voor een massaproductie van > 500k/jaar moet de prijs-kwaliteit-duurzaamheid ook kloppen.

Tesla zijn motor-drivetrain gaat 1,6 miljoen kms mee ( proefondervindelijk: https://www.manners.be/Tesla-model-3-na-miljoen-mijl/ )

Haalt die motor van Magnax dat ook "bij benadering" is er zeker een deal in de maak.

Of anders komt Volkswagen wel eens kijken. :-P

Micele 1 oktober 2019 08:51

De Tesla Gigafactory-Europa ergens in West-Vlaanderen dan zou echt tof zijn
(een goede **waterverbinding hebben ze, plaats zal mss ook nog te vinden zijn)

Maar helaas is de Belgische of beter Vlaamse (vakbond)-politiek daar niet voor gemaakt.

De planning-bouw zou ook 5 jaar duren ipv 9 maanden. Lol.

** https://www.bright.nl/nieuws/artikel...emden-delfzijl

Tavek 1 oktober 2019 09:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door brother paul (Bericht 9127692)
dus die tesla motor is nauwelijks 88% efficient... :lol:

https://insideevs.com/news/332596/ch...ange-champion/

Motor of battery pack + motor + lader ?

Groot verschil.

Micele 1 oktober 2019 09:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 9127758)
Motor of battery pack + motor + lader ?

Groot verschil.

Tesla mod S/X had toen 2 asynchrone motoren, nu hebben ze de synchrone motor van het model 3 vooraan gekregen en verder nog geoptimaliseerd op mekaar voor meer range, zou tot 10% meer range geven (wslk bij hoge snelheden):

Citaat:

https://arstechnica.com/cars/2019/04...el-s-range-10/

Motor technology from Model 3 helps Tesla boost Model S range 10%
New motor design helps Model S to drive 370 miles on a charge.

....

The dual-motor versions of the Model 3 have an induction motor in the front and a permanent magnet synchronous reluctance motor in the back. The Model S and Model X switch this around, putting an induction motor in the back and a PMSRM in the front.

Combining an induction motor with a PMSRM makes sense because the two motor types have different performance characteristics. As Elon Musk put it last year, "one is optimized for power & one for range." Induction motors offer high torque at low speeds, but they're less energy-efficient overall. So dual-motor vehicles can send power to the induction motor when immediate, rapid acceleration is called for, then shift power to the PMSRM as the vehicle gets up to speed.

Tesla says that the Model S and X efficiency gains haven't come at the expense of reduced torque. To the contrary, the company says the latest versions have improved 0-60 times compared to earlier iterations.

maddox 2 oktober 2019 18:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 9127697)
Het topic gaat over (grote) E-motoren die 15 kW/kg piek hebben.

Heeft iemand al zulke gezien?

Ja. Ze zijn wel zeldzaam en peperduur. Zilverwikkelingen zijn er alleen voor de happy few.

En als we even niet over efficiëntie of levensduur gaan hebben, dan is de goeie ouwerwetse seriemotor nog steeds een kampioen.

Maar ik denk dat bedrijf toch eens met een bezoekje te vereren.
Misschien als R&D officer.

brother paul 2 oktober 2019 22:23

maddox wil nu ineens drie km van mijn deur werken ?:roll:
heb vanmorgen gezegd aan mijn zoon, jongen soliciteer daar eens

maddox 3 oktober 2019 18:18

Waarom zou ik van werk willen veranderen?
Neen, ik bedoelde letterlijk als R&D officer als vertegenwoordiger/scout voor mijn huidige werkgever.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:29.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be