Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Jambon wil begrotingscijfers niet geven (https://forum.politics.be/showthread.php?t=250259)

N-Vb 3 oktober 2019 22:56

Jambon wil begrotingscijfers niet geven

Dat begint hier al goed:

Jambon: “Begrotingstabellen liggen gewoon op mijn bureau, maar als oppositie ze vraagt, neig ik ze niet te geven”

“We hebben die begrotingstabellen. Ze liggen op een map in mijn bureau. Maar als de oppositie ze vraagt, neig ik ze niet te geven.” Die opmerkelijke uitspraak deed Jan Jambon (N-VA) donderdagavond op een sponsordiner. Intussen debatteert het Vlaams Parlement vrijdag over het regeerakkoord van Jambon I. Zonder de begrotingstabellen.

Jambon deed zijn uitspraak op een diner van website Doorbraak.be – waar ook de Catalaanse oppositieleider Carles Puigdemont en Jean-Marie Dedecker aanwezig waren. Het was zijn eerste speech als minister-president. “We hebben die begrotingstabellen. Ze liggen op een map in mijn bureau. Maar als de oppositie ze vraagt, neig ik ze niet te geven. Vrijdag gaat over de inhoud van het akkoord.”

Het moet tot ongelooflijk veel frustratie leiden bij de oppositiepartijen, want die vragen al sinds woensdag om begrotingscijfers te krijgen die de regeringsverklaring van Jambon I moeten ondersteunen. Jambon verdedigde zich eerder door te zeggen dat het vandaag moet gaan over de bespreking van het akkoord, en niet over de cijfers. Maar niet alleen bij de oppositie klinkt hierover kritiek. “Dit is belachelijk”, zegt een lid van de meerderheid. “De tabellen zijn afgeklopt. Oké, ze zullen er hier en daar misschien een paar miljoen naast zitten, maar het is simpel: ofwel zwijg je over je ambities, ofwel geef je die tabellen.”

N-VA-fractieleider Wilfried Vandaele is niet overtuigd dat afgeklopte cijfers alle kritiek zullen wegnemen. “Als de regering cijfers geeft en de administratie wijzigt die nog, dan zit het spel ook weer op de wagen.”

“Volgens mij moeten we dat debat en de stemming dan gewoon een week uitstellen”, zegt een tweede CD&V’er. “We zijn nu toch al meer dan 120 dagen bezig. Op die laatste dagen zal het nu ook niet komen.”

Precies de eis van de oppositie. Maar de diensten van Vlaams Parlementsvoorzitter Liesbeth Homans (N-VA) zijn duidelijk. “De krachtlijnen van de begroting moeten worden meegegeven. Hieruit kan je niet afleiden dat die krachtlijnen ook de vorm moeten aannemen van concrete begrotingstabellen.”

Bron: Nieuwsblad

kojak 3 oktober 2019 23:01

Lol..., ik denk dat iedereen dit wel al zal doorhebben dat daar een serieus addertje onder het gras zit.

Tavek 3 oktober 2019 23:04

Hij zit nu op feestje van Doorbaak.be te verklaren dat ze lang hebben geprobeerd om een regering te vormen met het VB, en dat hij dat zeer zeker zag zitten (hij is ex-VB), maar helaas mocht het niet baten.

lol

Deze regering wordt een nachtmerrie voor VLD en CD&V, ze hebben zich laten vangen.

Rutten is slim geweest om daar geen minister in te worden. Beke, tja...

Svennies 3 oktober 2019 23:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 9130539)
Hij zit nu op feestje van Doorbaak.be te verklaren dat ze lang hebben geprobeerd om een regering te vormen met het VB, en dat hij dat zeer zeker zag zitten (hij is ex-VB), maar helaas mocht het niet baten.

lol

Deze regering wordt een nachtmerrie voor VLD en CD&V, ze hebben zich laten vangen.

De hang naar de macht én de bijbehorende postjes is steeds weer te aanlokkelijk...

Tja,de ego's moeten gestreeld worden...

En nu het federaal niveau...

Zitten die twee loser partijen serieus klem tussen de N-VA en de PS in .....

En vastgebonden aan handen en voeten...

Met het prangende vraagstuk.....gaan we durven overlopen om de PS ter wille te zijn om de N-VA hier te gaan dumpen...

En gaat Rutten er hier voor haar als zoenoffer de wetstraat 16 proberen uit te slepen...

nabat54 4 oktober 2019 01:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door N-Vb (Bericht 9130533)
Dat begint hier al goed:

Jambon: “Begrotingstabellen liggen gewoon op mijn bureau, maar als oppositie ze vraagt, neig ik ze niet te geven”

“We hebben die begrotingstabellen. Ze liggen op een map in mijn bureau. Maar als de oppositie ze vraagt, neig ik ze niet te geven.” Die opmerkelijke uitspraak deed Jan Jambon (N-VA) donderdagavond op een sponsordiner. Intussen debatteert het Vlaams Parlement vrijdag over het regeerakkoord van Jambon I. Zonder de begrotingstabellen.

Jambon deed zijn uitspraak op een diner van website Doorbraak.be – waar ook de Catalaanse oppositieleider Carles Puigdemont en Jean-Marie Dedecker aanwezig waren. Het was zijn eerste speech als minister-president. “We hebben die begrotingstabellen. Ze liggen op een map in mijn bureau. Maar als de oppositie ze vraagt, neig ik ze niet te geven. Vrijdag gaat over de inhoud van het akkoord.”

Het moet tot ongelooflijk veel frustratie leiden bij de oppositiepartijen, want die vragen al sinds woensdag om begrotingscijfers te krijgen die de regeringsverklaring van Jambon I moeten ondersteunen. Jambon verdedigde zich eerder door te zeggen dat het vandaag moet gaan over de bespreking van het akkoord, en niet over de cijfers. Maar niet alleen bij de oppositie klinkt hierover kritiek. “Dit is belachelijk”, zegt een lid van de meerderheid. “De tabellen zijn afgeklopt. Oké, ze zullen er hier en daar misschien een paar miljoen naast zitten, maar het is simpel: ofwel zwijg je over je ambities, ofwel geef je die tabellen.”

N-VA-fractieleider Wilfried Vandaele is niet overtuigd dat afgeklopte cijfers alle kritiek zullen wegnemen. “Als de regering cijfers geeft en de administratie wijzigt die nog, dan zit het spel ook weer op de wagen.”

“Volgens mij moeten we dat debat en de stemming dan gewoon een week uitstellen”, zegt een tweede CD&V’er. “We zijn nu toch al meer dan 120 dagen bezig. Op die laatste dagen zal het nu ook niet komen.”

Precies de eis van de oppositie. Maar de diensten van Vlaams Parlementsvoorzitter Liesbeth Homans (N-VA) zijn duidelijk. “De krachtlijnen van de begroting moeten worden meegegeven. Hieruit kan je niet afleiden dat die krachtlijnen ook de vorm moeten aannemen van concrete begrotingstabellen.”

Bron: Nieuwsblad

Ik reageer even op de topic titel.

Natuurlijk ! Jambon is met u linkse kloot aan het rammelen, pas op niet spelen, dat is voor uw madam.
Maar blijft dat ge maar 1 kloot hebt.

Zie hier op de TV de herhalingslus van Canvas te kijken. Gheysels van agalev/der Grunnen is het weer aan het nuanceren.
Die tjeef kan toch wel lullen.

kojak 4 oktober 2019 01:27

Lullen & kloten....

Klinkt allemaal heel normaal.
Niks speciaals aan de hand dus. ;)

Henri1 4 oktober 2019 05:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kojak (Bericht 9130537)
Lol..., ik denk dat iedereen dit wel al zal doorhebben dat daar een serieus addertje onder het gras zit.

Let op, maandag is de begroting in evenwicht.

reservespeler 4 oktober 2019 06:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 9130602)
Let op, maandag is de begroting in evenwicht.

Dat heeft niemand geschreven of gezegd.
De begroting moet in 2024 in evenwicht zijn.

Henri1 4 oktober 2019 06:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 9130616)
Dat heeft niemand geschreven of gezegd.
De begroting moet in 2024 in evenwicht zijn.

Kak intrekken dus en alles op de lange baan schuiven.

The Paulus Experience 4 oktober 2019 06:38

Ik begin te denken dat er nu ook onze eigen Trump hebben, met alternatieve waarheden en alles.
Dit wordt lachen.

reservespeler 4 oktober 2019 06:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 9130623)
Kak intrekken dus en alles op de lange baan schuiven.

Welke kak precies?

reservespeler 4 oktober 2019 06:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door The Paulus Experience (Bericht 9130627)
Ik begin te denken dat er nu ook onze eigen Trump hebben, met alternatieve waarheden en alles.
Dit wordt lachen.

Die zit toch al lang in Europa.

Anna List 4 oktober 2019 06:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 9130539)

lol

Jambon is geen ex VB.

Zeus 4 oktober 2019 06:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 9130632)
Jambon is geen ex VB.

Zeker wel. Jambon verliet de volksunie in '88 en richtte voor het Blok de afdeling Brasschaat op.

reservespeler 4 oktober 2019 07:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 9130632)
Jambon is geen ex VB.

Toch wel, hij richtte de VB afdeling van Brasschaat op.
Hij kwam wel nooit prominent in beeld (vanwege zijn beroep).

reservespeler 4 oktober 2019 07:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zeus (Bericht 9130634)
Zeker wel. Jambon verliet de volksunie in '88 en richtte voor het Blok de afdeling Brasschaat op.

Klopt

Anna List 4 oktober 2019 07:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zeus (Bericht 9130634)

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 9130638)
Toch wel, hij richtte de VB afdeling van Brasschaat op.
Hij kwam wel nooit prominent in beeld (vanwege zijn beroep).

jammer genoeg een fabeltje. ik had jullie liever wat gejend met :cheer: Jan, de VB minister president! :cheer:
maar geloof me nu maar, heb 20 jaar in Brasschaat gewoond en ken de VB afdeling daar bijzonder goed.

ViveLaBelgique 4 oktober 2019 07:40

Zelden zo eens geweest met het standpunt van de oppositie dat ze het standpunt van het gehele parlement verwoorden.

Ook al volg je het denkkader van Jan Jambon, dat het debat enkel gaat over het regeerakkoord, dan kan je niet anders dan concluderen dat er geheime akkoorden zijn. Het regeerakkoord is een deel een visietekst maar bevat ook een groot deel gedetailleerde opsommingen van investeringen, met name in verkeersinfrastructuur, cultuur, lerarenappreciatie, en andere. Er staat ook dat in 2021 de begroting terug in evenwicht zal zijn, nadat dat evenwicht losgelaten is in 2020. Welke inkomsten, buiten de afschaffing van de woonbonus en jacht op niet geregistreerde giften in het kader van successie, de investeringen gaan dragen staat in geheime begrotingstabellen.

Het is niet zomaar een minachting van het parlement door Jan Jambon. Het parlement is een kleutertuin waar ongewenst gedrag het beste genegeerd wordt. Jan Jambon en zijn klein groepje heeft ook voorkennis. Deze voorkennis leidt altijd tot misbruik. Degenen die op de hoogte zijn van de belastingplannen kunnen hun constructies hierop voorbereiden.

Het standpunt van de diensten van Liesbeth Homans als parlementsvoorzitter dat enkel de krachtlijnen van de begroting gegeven dienen te worden en niet specifieke tabellen impliceert dat Jan Jambon geen belastingen en andere inkomsten kan verzwijgen.

Ik hoop dat het parlement zich hier niet laat kennen. Ook van de meerderheidsfracties, die zwegen als platgespoten junkies tijdens de vorige plenaire zitting, zouden beter van hun gat geven en de oppositie steunen.

Het Verzet 4 oktober 2019 07:48

En ze gaan zeker juist zijn want Van Overtveldt heeft ze twee maal gecontroleerd!

Xenophon 4 oktober 2019 07:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 9130652)
jammer genoeg een fabeltje. ik had jullie liever wat gejend met :cheer: Jan, de VB minister president! :cheer:
maar geloof me nu maar, heb 20 jaar in Brasschaat gewoond en ken de VB afdeling daar bijzonder goed.

Iemand nog een lekker stukje fake news van de linksen? :D

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:50.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be