Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   wat voor kut dat elke fabrikant zijn laadpalen gaat zetten ? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=250342)

brother paul 10 oktober 2019 17:19

wat voor kut dat elke fabrikant zijn laadpalen gaat zetten ?
 
Waarom moet gans de wereld zo volstaan met laadpalen ?

Dus elk automerk, Porsche, audi, vw, Mercedes, bmw, tesla, peugeot, ford gaat zo zijn eigen laadpaalnetwerk uitrollen ???


Hé Europa: kunnen we geen 'laadpaal standaard' maken ??

Micele 10 oktober 2019 17:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door brother paul (Bericht 9136307)
Waarom moet gans de wereld zo volstaan met laadpalen ?

Dus elk automerk, Porsche, audi, vw, Mercedes, bmw, tesla, peugeot, ford gaat zo zijn eigen laadpaalnetwerk uitrollen ???


Hé Europa: kunnen we geen 'laadpaal standaard' maken ??

Die is er al lang: CCS

Die merken zitten allemaal bij CharIN:
Citaat:

https://www.charinev.org/index.php?id=170

The CharIN Vision: Developing and establishing the Combined Charging System (CCS) as the global standard for charging battery powered electric vehicles.
Citaat:

https://nl.wikipedia.org/wiki/Combined_Charging_System

Het Combined Charging System (CCS) is een connector voor elektrische voertuigen waarmee bij oplaadpunten zowel wisselstroom als gelijkstroom geladen kan worden.

Autofabrikanten Tesla, Volkswagen, Ford, General Motors, BMW, Daimler, Kia en Hyundai passen het systeem toe.[1]

Er zijn twee typen connector. Type 1 is een versie gebaseerd op de Yazaki-connector die gebruikt wordt in de Verenigde Staten en Japan, type 2 is een variant op de Mennekes-stekker. een versie die in gebruik is in Europa.

Het CCS is gebaseerd op een open en universele standaard, en kan laden tot een maximaal vermogen van 43 kilowatt (kW) via wisselstroom, en maximaal 350 kW via gelijkstroom. In het CCS is ook voorzien in communicatie tussen de oplader en het voertuig.[2] In het Combined Charging System worden alle bestaande laadmethodes ondersteund: één-fase AC laden, drie-fase snelladen, DC laden of DC snelladen.


(andere wiki-talen vind je meer details)

Laat me raden... geheugenverlies?

brother paul 11 oktober 2019 15:21

kan ik superchargen aan een Tesla laadpaal ?

Micele 11 oktober 2019 17:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door brother paul (Bericht 9137231)
kan ik superchargen aan een Tesla laadpaal ?

aha, je verandert plots van thema.

Met een Tesla wel ja.

En een #recente Tesla kan ook bij CCS laden, en de oudere ook bij andere zoals Chademo ook laden mits je de adapter aangekocht hebt.

# https://www.ad.nl/auto/tesla-model-s...ww.google.com/

Wie was er het eerst? Tesla of CCS?

Tesla is lid van CharIN.

Qua laadprotocol bestond Chademo 1 jaar vóór Tesla SC, 1 jaar na Tesla SC kwam CCS 1.0 maar die had maar 50 kW max of te traag voor Tesla die toen al 120 kW had. Vanaf CCS 2.0 gaat pas 100 kW of meer of in nood ook interessant voor Tesla.

De meeste EVs laden bij Chademo, dan Tesla SC, dan pas CCS.
Citaat:

http://ev-sales.blogspot.com/search/label/CCS

Number of EV's sold by type of Fast Charging protocol

Year Chademo CCS Tesla
2011 33.301 --- ---
2012 38.852 --- 2.721
2013 72.701 3.391 22.442
2014 100.280 25.521 31.655
2015 108.680 45.273 50.567
2016 100.670 41.941 76.243
2017 126.475 85.475 103.122
2018 ...
2019 ...
TOTALS 580.959 201.601 286.750
Tesla haalt Chademo langzaam in, als ze zo verder massaal wagens verkopen, wagens enkel op CCS moeten al heel wat inhalen.

brother paul 11 oktober 2019 19:15

dus die laadpalen van de fabrikanten zijn allemaal kut
dat gaat zo niet je moet gewoon verplichten dat al die auto's overal kunnen laden
je kan toch de prijs zetten ifv klant met korting of geen klant

Micele 11 oktober 2019 20:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door brother paul (Bericht 9137443)
dus die laadpalen van de fabrikanten zijn allemaal kut

Welke laadpalen van welke fabrikanten? CCS?
Citaat:

Electric vehicles or electric vehicle supply equipment are CCS-capable if they support either AC or DC charging according to the standards listed by the CCS. Automobile manufactures that support CCS include: Jaguar, Volkswagen Group, Renault, General Motors, BMW, Daimler, Ford, FCA, Tesla, Kia and Hyundai.

CCS-kompatible Fahrzeuge
Folgende Elektroautos oder Plug-In-Hybride können nach dem CCS-Protokoll laden:

Combo 2
Serienmäßig:

Hyundai Ioniq Elektro[14]
Jaguar I-Pace[34]
Opel Ampera-e[35]
Ford Focus Electric ab Modelljahr 2017[36]
Rimac Concept One
Audi R8 e-tron
London EV Company TX (vorher benannt als London Taxi Company TX5)[37]
Fuso eCanter[38]
Hyundai Kona electric[39]
Volvo FL electric[40]
Kia Niro electric
BMW i3 (2018) mit der Batterie mit 120 Ah-Zellen[41]
Audi e-tron
Tesla Model 3 EU-Version[42]
Mercedes EQC
Kia e-Soul ab April 2019[43]
BMW iX3
VW e-Crafter
MAN eTGE

Als Zusatzausstattung:
Tesla Model X Mit CCS Adapter und Umrüstung im Service Center
Tesla Model S Mit CCS Adapter und Umrüstung im Service Center
BMW i3 mit Batterien mit 60 Ah-Zellen (2013–2016) oder 94 Ah-Zellen (2016–2018)
VW e-Golf[44]
VW e-Up
Maxus EV 80

Combo 1 (in den USA)
Chevrolet Spark EV (Sonderausstattung)[45]
Chevrolet Bolt
Ford Focus electric
Hyundai Ioniq electric[46]
Honda Clarity electric
Jaguar I-Pace
Citaat:

dat gaat zo niet je moet gewoon verplichten dat al die auto's overal kunnen laden
Het is de EV-hardware die bepaalt waar ze kunnen laden en hoeveel, ga jij de recall organiseren en alle wagens die al rijden laten ombouwen? Naar welke standaard? lol.

Citaat:

je kan toch de prijs zetten ifv klant met korting of geen klant
Alles kan, maar het simpelste zou zijn als de wagen direct communiceert met de juiste bankrekening.

Tesla dus, of laadpalen zonder betaalterminal: inpluggen -> identificatie-laden -> uitpluggen. Bovendien weten alle andere Tesla bestuurders dat die laadpaal momenteel bezet is en desnoods nog verdere details.

CCS 2.0 is gemaakt daarmee alle wagens sneller kunnen laden (oud en nieuw)
CCS (3.0) of vanaf 2020, zal wslk het principe van Tesla hebben: plug and charge.
Dat staat allemaal in wikipedia te lezen

CCS-Systemspezifikationen für das DC-Laden
Feature CCS 1.0 CCS 2.0
Leistung < 80 kW < 350 kW
Spannung < 500 V 200 – 1000 V
Strom < 200 A < 500 A
Fahrzeuganschluss Combo 1 oder 2 (IEC 62196-3)
Fahrzeugeinlass Combo 1 oder 2 (IEC 62196-3)
Aufladen
Kommunikation
Hochrangige Kommunikation:
DIN SPEC 70121:2014
Hochrangige Kommunikation:
DIN SPEC 70121:2014 (< 80 kW)
ISO/IEC 15118-2:2014 ED1 (<350 kW)
ISO/IEC 15118-3:2015 ED1 (<350 kW)

Lastverteilung reaktiv Reaktiv und geplant
Autorisierung Ladevorgang externe Zahlung externe Zahlung und/oder Plug and Charge (obligatorisch ab 2020)

maddox 11 oktober 2019 20:41

Ik kan nu al elke accu laden die commercieel verkrijgbaar is.
En bouw desnoods mijn eigen laders.

Maar het probleem zit in de stroomvoorziening. Ik kan de beste lader aan het meest gretige accupack knopen, maar als het net maar 1000Kwu kan leveren, ga ik geen Tesla 100Kwu pack in 6 minuten kunnen laden, dat gaat ongeveer 8 minuten kosten dan.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:42.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be