Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Leger spoorvakbondsmannen kost minstens 4,8 miljoen euro (https://forum.politics.be/showthread.php?t=250344)

reservespeler 10 oktober 2019 18:33

Leger spoorvakbondsmannen kost minstens 4,8 miljoen euro
 
Leger spoorvakbondsmannen kost minstens 4,8 miljoen euro


De NMBS en Infrabel tellen samen 64 werknemers die voltijds vrijgesteld zijn ten dienste van de spoorvakbonden. Hun jaarlijkse loonkost loopt op tot 4,8 miljoen euro. Dat blijkt uit een parlementaire vraag van Kamerlid Tomas Roggeman. “De NMBS heeft jaarlijks handen vol geld nodig om de rekeningen te doen kloppen. Elke structurele modernisering wordt door de vakbonden geblokkeerd. Dat nu ook blijkt dat er jaarlijks 4,8 miljoen euro wordt betaald aan vrijgestelde vakbondsmannen, kan er bij mij niet in”, zegt Roggeman.

Niet minder dan 64 personen houden zich voltijds bezig met de syndicale vertegenwoordiging en het sociaal overleg bij NMBS en Infrabel. Daarnaast worden bovendien nog eens 523 werknemers deeltijds vrijgesteld. Dit hoge aantal is te wijten aan de versnippering van het sociaal overleg binnen de spoorwegen. Zo zijn er maar liefst 85 sociaal overlegorganen, waaronder 3 bedrijfscomités voor preventie en bescherming op het werk, 5 gewestelijke paritaire comités en 77 comités en subcomités voor preventie en bescherming op het werk. “Dergelijk versnipperd sociaal overleg is niet transparant, komt de organisatie niet ten goede en kost bovendien veel geld”, zegt Roggeman.


Niet minder dan 64 personen houden zich voltijds bezig met de syndicale vertegenwoordiging en het sociaal overleg bij NMBS en Infrabel. Daarnaast worden bovendien nog eens 523 werknemers deeltijds vrijgesteld. Dit hoge aantal is te wijten aan de versnippering van het sociaal overleg binnen de spoorwegen. Zo zijn er maar liefst 85 sociaal overlegorganen, waaronder 3 bedrijfscomités voor preventie en bescherming op het werk, 5 gewestelijke paritaire comités en 77 comités en subcomités voor preventie en bescherming op het werk. “Dergelijk versnipperd sociaal overleg is niet transparant, komt de organisatie niet ten goede en kost bovendien veel geld”, zegt Roggeman.

4,8 miljoen om niet te werken
De improductieve loonkost is navenant en bedraagt 4,8 miljoen euro voor de voltijds vrijgestelden alleen.

De loonkost voor de meer dan 500 deeltijds vrijgestelden kon HR Rail niet geven. “Zelfs voor een groot bedrijf als NMBS is dit buitensporig hoog”, zegt Tomas Roggeman.
Dat 2 bedrijven samen 85 organen voor sociaal overleg tellen, kan je moeilijk normaal noemen. Een grondige vereenvoudiging in het belang van de reizigers dringt zich op.


Ja wadde, zoveel geld dat niet gebruikt wordt waarvoor het dient.
En dan maar klagen dat er geldtekort is voor het openbaar vervoer.
Een echte schande is het.

Henri1 10 oktober 2019 18:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 9136362)
Leger spoorvakbondsmannen kost minstens 4,8 miljoen euro


De NMBS en Infrabel tellen samen 64 werknemers die voltijds vrijgesteld zijn ten dienste van de spoorvakbonden. Hun jaarlijkse loonkost loopt op tot 4,8 miljoen euro. Dat blijkt uit een parlementaire vraag van Kamerlid Tomas Roggeman. “De NMBS heeft jaarlijks handen vol geld nodig om de rekeningen te doen kloppen. Elke structurele modernisering wordt door de vakbonden geblokkeerd. Dat nu ook blijkt dat er jaarlijks 4,8 miljoen euro wordt betaald aan vrijgestelde vakbondsmannen, kan er bij mij niet in”, zegt Roggeman.

Niet minder dan 64 personen houden zich voltijds bezig met de syndicale vertegenwoordiging en het sociaal overleg bij NMBS en Infrabel. Daarnaast worden bovendien nog eens 523 werknemers deeltijds vrijgesteld. Dit hoge aantal is te wijten aan de versnippering van het sociaal overleg binnen de spoorwegen. Zo zijn er maar liefst 85 sociaal overlegorganen, waaronder 3 bedrijfscomités voor preventie en bescherming op het werk, 5 gewestelijke paritaire comités en 77 comités en subcomités voor preventie en bescherming op het werk. “Dergelijk versnipperd sociaal overleg is niet transparant, komt de organisatie niet ten goede en kost bovendien veel geld”, zegt Roggeman.


Niet minder dan 64 personen houden zich voltijds bezig met de syndicale vertegenwoordiging en het sociaal overleg bij NMBS en Infrabel. Daarnaast worden bovendien nog eens 523 werknemers deeltijds vrijgesteld. Dit hoge aantal is te wijten aan de versnippering van het sociaal overleg binnen de spoorwegen. Zo zijn er maar liefst 85 sociaal overlegorganen, waaronder 3 bedrijfscomités voor preventie en bescherming op het werk, 5 gewestelijke paritaire comités en 77 comités en subcomités voor preventie en bescherming op het werk. “Dergelijk versnipperd sociaal overleg is niet transparant, komt de organisatie niet ten goede en kost bovendien veel geld”, zegt Roggeman.

4,8 miljoen om niet te werken
De improductieve loonkost is navenant en bedraagt 4,8 miljoen euro voor de voltijds vrijgestelden alleen.

De loonkost voor de meer dan 500 deeltijds vrijgestelden kon HR Rail niet geven. “Zelfs voor een groot bedrijf als NMBS is dit buitensporig hoog”, zegt Tomas Roggeman.
Dat 2 bedrijven samen 85 organen voor sociaal overleg tellen, kan je moeilijk normaal noemen. Een grondige vereenvoudiging in het belang van de reizigers dringt zich op.


Ja wadde, zoveel geld dat niet gebruikt wordt waarvoor het dient.
En dan maar klagen dat er geldtekort is voor het openbaar vervoer.
Een echte schande is het.

U bent natuurlijk de vakbonden liever kwijt dan rijk. Zo kan uw partij ongestoord aan sociale afbraak doen.
Dat is pas een echte schande.

Die som komt ongeveer overeen met 15 uittredingsvergoedingen van parlementsleden. Die geen klop hebben gedaan.
Dat is pas een echte schande.

Vrijheideerst 10 oktober 2019 18:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 9136368)
U bent natuurlijk de vakbonden liever kwijt dan rijk. Zo kan uw partij ongestoord aan sociale afbraak doen.
Dat is pas een echte schande.

Die som komt ongeveer overeen met 15 uittredingsvergoedingen van parlementsleden. Die geen klop hebben gedaan.
Dat is pas een echte schande.

Iedereen moet besparen behalve de vakbonden, is het dat?

Henri1 10 oktober 2019 18:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vrijheideerst (Bericht 9136383)
Iedereen moet besparen behalve de vakbonden, is het dat?

En parlementsleden ook niet blijkbaar, is het dat?

Rahowa 10 oktober 2019 19:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 9136362)
Hun jaarlijkse loonkost loopt op tot 4,8 miljoen euro.


Benieuw of deze neo-liberaal ook zal aanklagen dat er jaarlijks 2 miljard (meer dan 400 keer 4,8 miljoen) wordt gegeven aan bedrijfswagens.

lamenielachen 10 oktober 2019 19:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vrijheideerst (Bericht 9136383)
Iedereen moet besparen behalve de vakbonden, is het dat?

Vooral de "anderen" moeten besparen wat niet wegneemt dat het goed is die mistoestanden eens openbaar te maken.
En ja de vakbonden zijn de rem op de vooruitgang en kosten België een fortuin.

Xenophon 10 oktober 2019 19:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 9136362)
Leger spoorvakbondsmannen kost minstens 4,8 miljoen euro


De NMBS en Infrabel tellen samen 64 werknemers die voltijds vrijgesteld zijn ten dienste van de spoorvakbonden. Hun jaarlijkse loonkost loopt op tot 4,8 miljoen euro. Dat blijkt uit een parlementaire vraag van Kamerlid Tomas Roggeman. “De NMBS heeft jaarlijks handen vol geld nodig om de rekeningen te doen kloppen. Elke structurele modernisering wordt door de vakbonden geblokkeerd. Dat nu ook blijkt dat er jaarlijks 4,8 miljoen euro wordt betaald aan vrijgestelde vakbondsmannen, kan er bij mij niet in”, zegt Roggeman.

Niet minder dan 64 personen houden zich voltijds bezig met de syndicale vertegenwoordiging en het sociaal overleg bij NMBS en Infrabel. Daarnaast worden bovendien nog eens 523 werknemers deeltijds vrijgesteld. Dit hoge aantal is te wijten aan de versnippering van het sociaal overleg binnen de spoorwegen. Zo zijn er maar liefst 85 sociaal overlegorganen, waaronder 3 bedrijfscomités voor preventie en bescherming op het werk, 5 gewestelijke paritaire comités en 77 comités en subcomités voor preventie en bescherming op het werk. “Dergelijk versnipperd sociaal overleg is niet transparant, komt de organisatie niet ten goede en kost bovendien veel geld”, zegt Roggeman.


Niet minder dan 64 personen houden zich voltijds bezig met de syndicale vertegenwoordiging en het sociaal overleg bij NMBS en Infrabel. Daarnaast worden bovendien nog eens 523 werknemers deeltijds vrijgesteld. Dit hoge aantal is te wijten aan de versnippering van het sociaal overleg binnen de spoorwegen. Zo zijn er maar liefst 85 sociaal overlegorganen, waaronder 3 bedrijfscomités voor preventie en bescherming op het werk, 5 gewestelijke paritaire comités en 77 comités en subcomités voor preventie en bescherming op het werk. “Dergelijk versnipperd sociaal overleg is niet transparant, komt de organisatie niet ten goede en kost bovendien veel geld”, zegt Roggeman.

4,8 miljoen om niet te werken
De improductieve loonkost is navenant en bedraagt 4,8 miljoen euro voor de voltijds vrijgestelden alleen.

De loonkost voor de meer dan 500 deeltijds vrijgestelden kon HR Rail niet geven. “Zelfs voor een groot bedrijf als NMBS is dit buitensporig hoog”, zegt Tomas Roggeman.
Dat 2 bedrijven samen 85 organen voor sociaal overleg tellen, kan je moeilijk normaal noemen. Een grondige vereenvoudiging in het belang van de reizigers dringt zich op.


Ja wadde, zoveel geld dat niet gebruikt wordt waarvoor het dient.
En dan maar klagen dat er geldtekort is voor het openbaar vervoer.
Een echte schande is het.

Reizigers, zijn in dit profiteurs-imperium dat de NMBS is, een lastige bijkomstigheid.

Anna List 10 oktober 2019 19:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rahowa (Bericht 9136395)
Benieuw of deze neo-liberaal ook zal aanklagen dat er jaarlijks 2 miljard (meer dan 400 keer 4,8 miljoen) wordt gegeven aan bedrijfswagens.

4,8 miljoen voor 64 VTE's heb je dat al wel eens berekend, schatje? Dat zijn extreem hoge lonen waar links anders vermogensbelasting voor eist...

De schoofzak 10 oktober 2019 20:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 9136368)
U bent natuurlijk de vakbonden liever kwijt dan rijk. Zo kan uw partij ongestoord aan sociale afbraak doen.
Dat is pas een echte schande.

Die som komt ongeveer overeen met 15 uittredingsvergoedingen van parlementsleden. Die geen klop hebben gedaan.
Dat is pas een echte schande.

Het is een forum-schande dat je dit zegt in deze draad, maar verder passief blijft om daar een aparte draad over te beginnen;
waar dan gemeld wordt:
- welke parlementen hebben besparende voorstellen gedaan, en welke zijn die voorstellen niet gevolgd;
- welke zijn de standpunten van alle partijen daaromtrent.

De schoofzak 10 oktober 2019 20:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 9136368)
U bent natuurlijk de vakbonden liever kwijt dan rijk. Zo kan uw partij ongestoord aan sociale afbraak doen.
Dat is pas een echte schande.

Die som komt ongeveer overeen met 15 uittredingsvergoedingen van parlementsleden. Die geen klop hebben gedaan.
Dat is pas een echte schande.

64 voltijdse mensen, betaald met belastingsgeld, plus nog een aantal mensen niet full time .... dat is niet bepaald sociale opbouw.

Ik zou dat aantal minderen tot twee. Twee aan Vlaamse kant.
Met de Franstalige kant zou ik me niet moeien. Mits de spoorwegen gesplitst en worden, en aan Vlaamse kant geprivatiseerd.

Wapper 10 oktober 2019 20:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 9136368)
U bent natuurlijk de vakbonden liever kwijt dan rijk. Zo kan uw partij ongestoord aan sociale afbraak doen.
Dat is pas een echte schande.

Die som komt ongeveer overeen met 15 uittredingsvergoedingen van parlementsleden. Die geen klop hebben gedaan.
Dat is pas een echte schande.

4.8 Mio / 64 = 75 000 €/jaar. (als de opgegeven cijfers juist zijn)
Moet er nog zand zijn?

Jakko 10 oktober 2019 20:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 9136362)
Leger spoorvakbondsmannen kost minstens 4,8 miljoen euro


De NMBS en Infrabel tellen samen 64 werknemers die voltijds vrijgesteld zijn ten dienste van de spoorvakbonden. Hun jaarlijkse loonkost loopt op tot 4,8 miljoen euro. Dat blijkt uit een parlementaire vraag van Kamerlid Tomas Roggeman. “De NMBS heeft jaarlijks handen vol geld nodig om de rekeningen te doen kloppen. Elke structurele modernisering wordt door de vakbonden geblokkeerd. Dat nu ook blijkt dat er jaarlijks 4,8 miljoen euro wordt betaald aan vrijgestelde vakbondsmannen, kan er bij mij niet in”, zegt Roggeman.

Niet minder dan 64 personen houden zich voltijds bezig met de syndicale vertegenwoordiging en het sociaal overleg bij NMBS en Infrabel. Daarnaast worden bovendien nog eens 523 werknemers deeltijds vrijgesteld. Dit hoge aantal is te wijten aan de versnippering van het sociaal overleg binnen de spoorwegen. Zo zijn er maar liefst 85 sociaal overlegorganen, waaronder 3 bedrijfscomités voor preventie en bescherming op het werk, 5 gewestelijke paritaire comités en 77 comités en subcomités voor preventie en bescherming op het werk. “Dergelijk versnipperd sociaal overleg is niet transparant, komt de organisatie niet ten goede en kost bovendien veel geld”, zegt Roggeman.


Niet minder dan 64 personen houden zich voltijds bezig met de syndicale vertegenwoordiging en het sociaal overleg bij NMBS en Infrabel. Daarnaast worden bovendien nog eens 523 werknemers deeltijds vrijgesteld. Dit hoge aantal is te wijten aan de versnippering van het sociaal overleg binnen de spoorwegen. Zo zijn er maar liefst 85 sociaal overlegorganen, waaronder 3 bedrijfscomités voor preventie en bescherming op het werk, 5 gewestelijke paritaire comités en 77 comités en subcomités voor preventie en bescherming op het werk. “Dergelijk versnipperd sociaal overleg is niet transparant, komt de organisatie niet ten goede en kost bovendien veel geld”, zegt Roggeman.

4,8 miljoen om niet te werken
De improductieve loonkost is navenant en bedraagt 4,8 miljoen euro voor de voltijds vrijgestelden alleen.

De loonkost voor de meer dan 500 deeltijds vrijgestelden kon HR Rail niet geven. “Zelfs voor een groot bedrijf als NMBS is dit buitensporig hoog”, zegt Tomas Roggeman.
Dat 2 bedrijven samen 85 organen voor sociaal overleg tellen, kan je moeilijk normaal noemen. Een grondige vereenvoudiging in het belang van de reizigers dringt zich op.


Ja wadde, zoveel geld dat niet gebruikt wordt waarvoor het dient.
En dan maar klagen dat er geldtekort is voor het openbaar vervoer.
Een echte schande is het.

Wanneer heeft u dit interview afgenomen?

Boduo 10 oktober 2019 20:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 9136362)
Leger spoorvakbondsmannen kost minstens 4,8 miljoen euro


De NMBS en Infrabel tellen samen 64 werknemers die voltijds vrijgesteld zijn ten dienste van de spoorvakbonden. Hun jaarlijkse loonkost loopt op tot 4,8 miljoen euro. Dat blijkt uit een parlementaire vraag van Kamerlid Tomas Roggeman. “De NMBS heeft jaarlijks handen vol geld nodig om de rekeningen te doen kloppen. Elke structurele modernisering wordt door de vakbonden geblokkeerd. Dat nu ook blijkt dat er jaarlijks 4,8 miljoen euro wordt betaald aan vrijgestelde vakbondsmannen, kan er bij mij niet in”, zegt Roggeman.

Niet minder dan 64 personen houden zich voltijds bezig met de syndicale vertegenwoordiging en het sociaal overleg bij NMBS en Infrabel. Daarnaast worden bovendien nog eens 523 werknemers deeltijds vrijgesteld. Dit hoge aantal is te wijten aan de versnippering van het sociaal overleg binnen de spoorwegen. Zo zijn er maar liefst 85 sociaal overlegorganen, waaronder 3 bedrijfscomités voor preventie en bescherming op het werk, 5 gewestelijke paritaire comités en 77 comités en subcomités voor preventie en bescherming op het werk. “Dergelijk versnipperd sociaal overleg is niet transparant, komt de organisatie niet ten goede en kost bovendien veel geld”, zegt Roggeman.


Niet minder dan 64 personen houden zich voltijds bezig met de syndicale vertegenwoordiging en het sociaal overleg bij NMBS en Infrabel. Daarnaast worden bovendien nog eens 523 werknemers deeltijds vrijgesteld. Dit hoge aantal is te wijten aan de versnippering van het sociaal overleg binnen de spoorwegen. Zo zijn er maar liefst 85 sociaal overlegorganen, waaronder 3 bedrijfscomités voor preventie en bescherming op het werk, 5 gewestelijke paritaire comités en 77 comités en subcomités voor preventie en bescherming op het werk. “Dergelijk versnipperd sociaal overleg is niet transparant, komt de organisatie niet ten goede en kost bovendien veel geld”, zegt Roggeman.

4,8 miljoen om niet te werken
De improductieve loonkost is navenant en bedraagt 4,8 miljoen euro voor de voltijds vrijgestelden alleen.

De loonkost voor de meer dan 500 deeltijds vrijgestelden kon HR Rail niet geven. “Zelfs voor een groot bedrijf als NMBS is dit buitensporig hoog”, zegt Tomas Roggeman.
Dat 2 bedrijven samen 85 organen voor sociaal overleg tellen, kan je moeilijk normaal noemen. Een grondige vereenvoudiging in het belang van de reizigers dringt zich op.


Ja wadde, zoveel geld dat niet gebruikt wordt waarvoor het dient.
En dan maar klagen dat er geldtekort is voor het openbaar vervoer.
Een echte schande is het.

En maar klagen dat de farmareuzen ons allemaal nog méér miljoenen kosten.

fcal 11 oktober 2019 00:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 9136362)
... Niet minder dan 64 personen houden zich voltijds bezig met de syndicale vertegenwoordiging en het sociaal overleg bij NMBS en Infrabel. Daarnaast worden bovendien nog eens 523 werknemers deeltijds vrijgesteld. Dit hoge aantal is te wijten aan de versnippering van het sociaal overleg binnen de spoorwegen. Zo zijn er maar liefst 85 sociaal overlegorganen, waaronder 3 bedrijfscomités voor preventie en bescherming op het werk, 5 gewestelijke paritaire comités en 77 comités en subcomités voor preventie en bescherming op het werk. ...

Het aantal stakingen bij de NMBS is het bewijs, dat het huidige sociaal overleg-systeem tekort schiet en fors dient uitgebreid te worden. De NMBS-werknemer heeft recht op het beste sociaal overleg-systeem, dat bestaat. Als staatsonderneming dient de NMBS hier een voortrekkersrol te vervullen en een voorbeeld zijn. Zo, niet moet men niet aarzelen steeds weer het stakingswapen te gebruiken. Het Openbaar Vervoer overstijgt elk privé-vervoer!

reservespeler 11 oktober 2019 06:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 9136368)
U bent natuurlijk de vakbonden liever kwijt dan rijk. Zo kan uw partij ongestoord aan sociale afbraak doen.
Dat is pas een echte schande.

Die som komt ongeveer overeen met 15 uittredingsvergoedingen van parlementsleden. Die geen klop hebben gedaan.
Dat is pas een echte schande.

Welk parlementslid doet geen klop.
Graag een lijstje met namen.

Een Vlaams parlementslid dat regelmatig naar Brussel gaat, is veel actiever dan menige Waal.

reservespeler 11 oktober 2019 06:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 9136368)
U bent natuurlijk de vakbonden liever kwijt dan rijk. Zo kan uw partij ongestoord aan sociale afbraak doen.
Dat is pas een echte schande.

Die som komt ongeveer overeen met 15 uittredingsvergoedingen van parlementsleden. Die geen klop hebben gedaan.
Dat is pas een echte schande.

Waar schrijf ik dat ik liever de vakbonden kwijt dan rijk ben?

Heeft u het artikel wel gelezen?
Eerlijk gezegd denk ik het niet.

reservespeler 11 oktober 2019 06:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 9136368)
U bent natuurlijk de vakbonden liever kwijt dan rijk. Zo kan uw partij ongestoord aan sociale afbraak doen.
Dat is pas een echte schande.

Die som komt ongeveer overeen met 15 uittredingsvergoedingen van parlementsleden. Die geen klop hebben gedaan.
Dat is pas een echte schande.

Niet minder dan 64 personen houden zich voltijds bezig met de syndicale vertegenwoordiging en het sociaal overleg bij NMBS en Infrabel. Daarnaast worden bovendien nog eens 523 werknemers deeltijds vrijgesteld. Dit hoge aantal is te wijten aan de versnippering van het sociaal overleg binnen de spoorwegen. Zo zijn er maar liefst 85 sociaal overlegorganen, waaronder 3 bedrijfscomités voor preventie en bescherming op het werk, 5 gewestelijke paritaire comités en 77 comités en subcomités voor preventie en bescherming op het werk.


“Dergelijk versnipperd sociaal overleg is niet transparant, komt de organisatie niet ten goede en kost bovendien veel geld”,

reservespeler 11 oktober 2019 06:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 9136390)
En parlementsleden ook niet blijkbaar, is het dat?

Wat hebben de parlementsleden hier nu in Godsnaam mee te maken?

reservespeler 11 oktober 2019 06:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rahowa (Bericht 9136395)
Benieuw of deze neo-liberaal ook zal aanklagen dat er jaarlijks 2 miljard (meer dan 400 keer 4,8 miljoen) wordt gegeven aan bedrijfswagens.

Wie geeft dat aan de bedrijfswagens?

reservespeler 11 oktober 2019 06:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon (Bericht 9136403)
Reizigers, zijn in dit profiteurs-imperium dat de NMBS is, een lastige bijkomstigheid.

Inderdaad, zonder die lastige reizigers zou de boel veel beter draaien.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:31.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be