Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   dieselban zinloos (https://forum.politics.be/showthread.php?t=250596)

fred vanhove 29 oktober 2019 12:21

dieselban zinloos
 
Wie nu nog niet begint te twijfelen moet dat toch eens uitleggen

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20191029_04691278

Hypochonder 29 oktober 2019 12:24

Eerst werden mensen massaal richting diesel gedreven door constructeurs en overheden, dan werden diesels plotsklaps waardeloos wegens gesjoemel van bepaalde constructeurs en geldzucht van de overheden. Binnenkort doen laatstgenoemden er nog een goede schep bovenop...

Hypochonder 29 oktober 2019 12:25

Wat betreft die nieuwe diesels die even weinig zouden uitstoten als full electrics: vijgen na pasen.

Micele 29 oktober 2019 12:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove (Bericht 9152331)
Wie nu nog niet begint te twijfelen moet dat toch eens uitleggen

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20191029_04691278

ONZIN, anders laat je nieuwe diesel maar eens draaien in een gesloten garage terwijl je erin zin (open vensters). :roll:

Dat jij hier zo een clickbait -artikel plaatst waar de titel de context niet zal dekken weet je toch?

Ik zal het je eens proberen uit te leggen want tegenwoordig is het zo dat men (ADAC en andere fossiele lobbyisten) al de maximum punten geeft op schadelijke uitstoot als het voertuig de Euronorm 6d-temp duidelijk onderschrijd bij schaadstoffen zoals NOx, bij ultrafijnstof en andere zitten ze ook onder de Euronorm 6-tem grenzen dankzij roetfilter enz...

Dit is wel gemeten tijdens een rollenbanktest WLTP dus bij warme omstandigheden (luchtT 23°C) en uitlaatgassen op ideale werktemperatuur anders werkt de NOx zuivering niet (pas bij 250°C) of al zeker niet optimaal.

Ik kan je een simpel bewijs geven dat ADAC -op die Euronorm-uitstootgrenzen- daar de max punten op geeft of 50/50 : (en ADAC test het zelfs op de weg - ECOTEST- natuurlijk met warme motor)

https://www.adac.de/_ext/itr/tests/a..._9G_TRONIC.pdf

Schadstoffe 1

+ Ein hervorragendes Ergebnis fährt die C-Klasse bei den Schadstoffen ein. Der Dieselmotor mit wirkungsvoller Abgasreinigung zeigt sich immer sehr sauber, was auch die Messungen im Straßenverkehr beweisen. Im Ecotest erhält der Testwagen in diesem Kapitel die vollen 50 Punkte. Zusammen mit den CO2-Punkten kommt das Fahrzeug auf 76 Punkte, was vier Sternen im ADAC Ecotest entspricht.


Op Verbruik/CO2 - ook *Well to wheel - haalde die Mercedes echter maar een nipte voldoende, neeneigenlijk gebuisd met 26 op 60 punten

Verbrauch/CO2 3,4

Angesichts der Leistungswerte und der Fahrzeuggröße fällt der
Verbrauch des C 220 d T-Modell moderat aus. Der gemessene
Durchschnittsverbrauch liegt bei 5,5 l/100 km. Mit einer CO2-
Bilanz von 173 g/km erhält das Fahrzeug noch 26 von 60 Punkten im CO2-Kapitel des Ecotest. Innerorts verbraucht das T-Modell 5,8 l, außerorts sind es 4,6 l und auf der Autobahn 6,5 l pro 100 km.

Jantje 29 oktober 2019 12:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove (Bericht 9152331)
Wie nu nog niet begint te twijfelen moet dat toch eens uitleggen

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20191029_04691278

Ik ben geen aanhanger van EV voertuigen, vraag maar aan Michele.
Maar je kan niet ontkennen dat verbrandingsvoertuigen niet direct goed zijn voor de leefomgeving.

Als je zuiver naar klimaat en CO2 productie kijkt, dan zijn EV's zeker niet beter dan ICE's.

Maar het verschil is dat de CO2 uitstoot van EV's niet gebeurd op de plaats waar ze gebruikt worden.
Naast de CO2 uitstoot heb je ook nog eens de geluidsvervuiling en de warmtevervuiling die ICE's met zich meebrengen.

Je kan dus stellen dat als je alles in rekening brengt, ook de veiligheid, men binnen een grote dicht bebouwde omgeving, enkel nog voertuigen die geen hogere snelheid dan 25km/u halen en met een elektrische of menselijke of dierlijke krachtbron aangedreven worden zou mogen toelaten.

Micele 29 oktober 2019 12:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jantje (Bericht 9152351)
Als je zuiver naar klimaat en CO2 productie kijkt, dan zijn EV's zeker niet beter dan ICE's.

je blijft nog altijd leugens vertellen alhoewel je wel beter zou moeten weten.

brother paul 29 oktober 2019 12:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jantje (Bericht 9152351)
Ik ben geen aanhanger van EV voertuigen, vraag maar aan Michele.
Maar je kan niet ontkennen dat verbrandingsvoertuigen niet direct goed zijn voor de leefomgeving.

Als je zuiver naar klimaat en CO2 productie kijkt, dan zijn EV's zeker niet beter dan ICE's.

Maar het verschil is dat de CO2 uitstoot van EV's niet gebeurd op de plaats waar ze gebruikt worden.
Naast de CO2 uitstoot heb je ook nog eens de geluidsvervuiling en de warmtevervuiling die ICE's met zich meebrengen.

Je kan dus stellen dat als je alles in rekening brengt, ook de veiligheid, men binnen een grote dicht bebouwde omgeving, enkel nog voertuigen die geen hogere snelheid dan 25km/u halen en met een elektrische of menselijke of dierlijke krachtbron aangedreven worden zou mogen toelaten.

wie morgen een PV carport installeert met een TEsla batterij en daar een elektrische Mazda aan hangt, zal inderdaad vanaf dat moment 100% zonder CO2 uitstoot rijden

Al de rest stoot ongeveer 20-30% minder CO2 uit dan met een diesel over het gemiddelde geredeneerd.

Voor het milieu wordt het beter vanaf je een TIPPING point van bvb 50% groene energie bereikt, ga je een significante daling bekomen ondanks het uitschakelen van de kerncentrales

Anderzijds is het beste wat je kan doen momeneteel voor Belgie, gewoon een paark goeie joekels kerncentrals bouwen die voldoende stabiele elektrische energie kunnen leveren, tesamen met 5 GW internationale connectie met het buitenland...

Jantje 29 oktober 2019 13:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door brother paul (Bericht 9152356)
wie morgen een PV carport installeert met een TEsla batterij en daar een elektrische Mazda aan hangt, zal inderdaad vanaf dat moment 100% zonder CO2 uitstoot rijden

Al de rest stoot ongeveer 20-30% minder CO2 uit dan met een diesel over het gemiddelde geredeneerd.

Voor het milieu wordt het beter vanaf je een TIPPING point van bvb 50% groene energie bereikt, ga je een significante daling bekomen ondanks het uitschakelen van de kerncentrales

Anderzijds is het beste wat je kan doen momeneteel voor Belgie, gewoon een paark goeie joekels kerncentrals bouwen die voldoende stabiele elektrische energie kunnen leveren, tesamen met 5 GW internationale connectie met het buitenland...

Ja, maar er zijn veel mensen die geen oprit hebben of in een woonblok leven, die kunnen dus geen carpoort zetten, vaak kunnen zij zelfs niet eens voor de deur parkeren.

Voor iemand zoals mijn schoondochter, die amper 10km per dag rijd en een grote garage heeft, is dat dus mogelijk.

En vergeet niet dat als men de ICE's zou vervangen door EV's, er wel een hele hoop stroomkabels en oplaadpunten moeten aangelegd worden.
En je krijgt bij elektriciteitstransporten en opslag magnetische vervuiling.
En die kan dieren in de war brengen, dus niet goed voor de natuur.

Micele 29 oktober 2019 13:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jantje (Bericht 9152380)
Ja, maar er zijn veel mensen die geen oprit hebben of in een woonblok leven, die kunnen dus geen carpoort zetten, vaak kunnen zij zelfs niet eens voor de deur parkeren.

Voor iemand zoals mijn schoondochter, die amper 10km per dag rijd en een grote garage heeft, is dat dus mogelijk.

En vergeet niet dat als men de ICE's zou vervangen door EV's, er wel een hele hoop stroomkabels en oplaadpunten moeten aangelegd worden.
En je krijgt bij elektriciteitstransporten en opslag magnetische vervuiling.
En die kan dieren in de war brengen, dus niet goed voor de natuur.

In Noorwegen moet er nogal wat aan de hand zijn in die streken waar 30% van de wagens EV zijn, de beesten lopen daar tegen de huizen. :lol:

In Noorwegen waren van de EV rijders in 2013 toch al 10% laadmogelijkheid als appartementsbewoners, blijkbaar hebben de Noren het dubbele aan IQ als de gemiddelde Vlaming?
En stel eens voor dat was 1/2 met een povere *Nissan Leaf* die pakweg maar 150 km max rijbereik had.

Citaat:

As for the charging patterns, the 2013 survey found that 85% of the respondents could charge in their own garage or parking lot, and 10% had access to charging in the shared apartment building where they live. This means that 95% of the respondents were able to charge their electric cars at home during the night. The survey showed that 59% of the respondents had access to charging where they work, and 48% at public charging stations in the area they normally use the electric car.[85]

The study also found that about *half* of the respondents to the 2013 survey own a *Nissan Leaf* the best-selling electric car in Norway and among the top five at the general model ranking.
Citaat:

https://www.adac.de/_ext/itr/tests/A...Leaf_tekna.pdf
Nissan Leaf Tekna 24 kWh
Tankinhalt 24 kWh
Reichweite 150 km

brother paul 29 oktober 2019 13:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 9152411)
In Noorwegen moet er nogal wat aan de hand zijn in die streken waar 30% van de wagens EV zijn, de beesten lopen daar tegen de huizen. :lol:

In Noorwegen waren van de EV rijders in 2013 toch al 10% laadmogelijkheid als appartementsbewoners, blijkbaar hebben de Noren het dubbele aan IQ als de gemiddelde Vlaming?
En stel eens voor dat was met een povere *Nissan Leaf* die pakweg maar 150 km max rijbereik had.

al die vogels zijn het noorden kwijt, die beginnen te migreren naar electrosmog vrije zones, wist je dat niet:roll:

omaplop 29 oktober 2019 13:54

En zolang als elektriciteit niet groen is, is dit een nutteloze discussie, want de ervuiling begint al bij de productie van de "brandstof".

Micele 29 oktober 2019 13:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door omaplop (Bericht 9152424)
En zolang als elektriciteit niet groen is, is dit een nutteloze discussie, want de ervuiling begint al bij de productie van de "brandstof".

De diesel en benzine zijn alvast 100% groen bij de productie vanaf het olieboren op de Noordzee tot het eindproduct aan de tankzuil. Olierafinnaderijen en hun reserveopslag is ook 100% groen. De stroom die ze verspillen ook 100% groen.

Ook de ICE wagens worden met groene stroom gemaakt, de electrische worden met kolenstroom gemaakt, want die fabrieken staan naast de kolencentrales :lol:

Jantje 29 oktober 2019 14:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 9152411)
In Noorwegen moet er nogal wat aan de hand zijn in die streken waar 30% van de wagens EV zijn, de beesten lopen daar tegen de huizen. :lol:

In Noorwegen waren van de EV rijders in 2013 toch al 10% laadmogelijkheid als appartementsbewoners, blijkbaar hebben de Noren het dubbele aan IQ als de gemiddelde Vlaming?
En stel eens voor dat was met een povere *Nissan Leaf* die pakweg maar 150 km max rijbereik had.

Gek, de Zweden en Finnen, die toch vrij dicht bij de Noren wonen en vergelijkbare levensomstandigheden hebben, stappen niet over op EV's.

brother paul 29 oktober 2019 14:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 9152426)
De diesel en benzine zijn alvast 100% groen bij de productie vanaf het olieboren op de Noordzee tot het eindproduct aan de tankzuil. Olierafinnaderijen en hun reserveopslag is ook 100% groen. De stroom die ze verspillen ook 100% groen.

Ook de ICE wagens worden met groene stroom gemaakt, de electrische worden met kolenstroom gemaakt, want die fabrieken staan naast de kolencentrales :lol:

ja diesel is in feite de rest biomassa van miljarden algen in de zee, die zo verzamelt in de rotsen onder de grond. Dus dat is in feite 100% biologisch en groen

brother paul 29 oktober 2019 14:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jantje (Bericht 9152428)
Gek, de Zweden en Finnen, die toch vrij dicht bij de Noren wonen en vergelijkbare levensomstandigheden hebben, stappen niet over op EV's.

bestudeer eens de taksen want Micele belicht dat nooit?

- ze hebben goedkopen elektriek, EV subsidies, en de fossiele wagens zijn harder belast
En een overheid die niet direct de knip zet op de begroting bang dat ze gaat ontsporen.

Jantje 29 oktober 2019 14:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door brother paul (Bericht 9152433)
bestudeer eens de taksen want Micele belicht dat nooit?

- ze hebben goedkopen elektriek, EV subsidies, en de fossiele wagens zijn harder belast
En een overheid die niet direct de knip zet op de begroting bang dat ze gaat ontsporen.

Al die zaken mag je zelfs buiten beschouwing laten, hoewel ze ook ene zeer belangrijke rol spelen.
Hij komt steeds met steden af.
En in Noorwegen mag je in veel delen van de steden niet eens meer binnen met een ICE.
De mensen die daar wonen en leven, zijn dus wel verplicht om een EV aan te schaffen.

Eens buiten die steden, zie je geen EV's, want men kan ze buiten de steden amper opladen en hun actieradius, afhankelijk van het gebruik van verwarming, is veel te klein om de afstanden tussen de dorpen te kunnen overbruggen.
Daarnaast hebben EV's voor de dorpelingen een veel te kleine payload, en verkleint die payload ook nog eens de actieradius.

BigF 29 oktober 2019 14:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hypochonder (Bericht 9152333)
Eerst werden mensen massaal richting diesel gedreven door constructeurs en overheden, dan werden diesels plotsklaps waardeloos wegens gesjoemel van bepaalde constructeurs en geldzucht van de overheden. Binnenkort doen laatstgenoemden er nog een goede schep bovenop...

Het is zoals met pakweg driekwart van alle 'groene' maatregelen.

Gelooft er nu echt iemand dat de overheid ook maar iets inzit met het milieu of het klimaat? Geen zak.

Het is gewoon een gedroomde inkomstenbron. Half de wereld loopt tegenwoordig blindelings de klimaatgoeroes achterna en de overheid maakt daar maar al te graag gebruik van om de bevolking nog maar eens wat geld uit de zakken te kloppen.
En als het enigszins kan dat geld door te schuiven naar het kapitaal.
Kijk maar wie er bv miljarden verdient aan zonnepanelen. En kijk ineens effe wie die rekening betaalt.

Langetermijnvisie: nul komma nul.

En het erge is; we stellen ons niet langer gewoon voor een keuze; nee, we worden nagenoeg gedwongen.
En de Belg, die pikt dat maar...

Dieselwagens: jarenlang waren dat volgens de overheid en de constructeurs de ideale wagens. Iedereen aan de diesel! Goedkoop! Gaat lang mee! Rijdt vlotter! Hoera!

Nu proberen ze ons in eerste instantie van de diesel af te houden. Er eentje kopen (BIV) wordt nagenoeg onbetaalbaar. Diesel tanken wordt nagenoeg onbetaalbaar. De jaarlijkse tax wordt nagenoeg onbetaalbaar. En het schuldgevoel dat je aangepraat krijgt komt ook in de buurt.

Toch rijden er nog diesels rond want voor vele mensen wegen de voordelen nog steeds op tegen de nadelen. Dus laten we het die mensen nog wat lastiger maken. Milieuzones!! Hoera, schitterend idee!!

Gaan we rekening houden met het milieu? Haha, ben je gek?? Nee hoor, we doen maar wat. Laat ons die laatste dieselrijders maar eens een flinke peer stoven. Betalen!! En hoeveel betalen? Laat ons dat vooral niet te makkelijk maken en zorgen dat de regels omtrent milieuzones een dergelijke rattennest worden dat niemand er nog aan uit kan. Antwerpen, Brussel, Gent,... allemaal verschillende regels! Wil je nog diesel rijden gaan we het je wel zo moeilijk maken zodat het eigenlijk niet opvalt dat we je gewoon dwingen om over te schakelen.

En dan is het geduldig wachten (ondertussen stroomt het geld binnen) tot er, uit pure ellende, toch genoeg mensen overgeschakeld zijn op electrisch. En dan kunnen we beginnen met die weer aan te pakken want er wordt dan teveel elektriciteit verbruikt, er moet teveel ruimte voor laadinfrastructuur vrijgemaakt worden, de overbodige tankstations moeten gesaneerd worden,... enfin, tegen het zover is verzinnen we nog wel wat meer.

En zo gaat dat keer op keer.
Men dwingt de bevolking in een bepaalde richting, eenmaal iedereen in die richting zit praat men de bevolking een schuldgevoel aan en laat hen betalen. Tot ze in de andere richting staan. En dan begint het spelletje weer opnieuw.

Het kon niet doorzichtiger worden dan toen destijds kinderen nagenoeg verplicht werden mee te gaan betogen voor het klimaat.
Hoe doortrapt was dat?

En wat doen wij? We vloeken eens. We mekkeren er eens over tegen onze vrienden en familie. En we betalen. Steeds weer.

Ik roep niet op tot geweld maar als ik zie hoe je tegenwoordig als burger wordt behandeld door de overheid kan ik best begrijpen dat betogingen tegenwoordig vaker en vaker uit de hand lopen.

Volgens onze geschiedenisboeken werden in de middeleeuwen de boeren uitgebuit door de leenheren omdat ze de helft (of meer) van hun oogst moesten afgeven. En dan leren we hoe geweldig dat het is dat die praktijken voorbij zijn.
Als je het mij vraagt zijn die nog lang niet voorbij. Ze hebben er gewoon een smaakje aan toegevoegd.

fred vanhove 29 oktober 2019 14:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 9152411)
In Noorwegen moet er nogal wat aan de hand zijn in die streken waar 30% van de wagens EV zijn, de beesten lopen daar tegen de huizen. :lol:

In Noorwegen waren van de EV rijders in 2013 toch al 10% laadmogelijkheid als appartementsbewoners, blijkbaar hebben de Noren het dubbele aan IQ als de gemiddelde Vlaming?
En stel eens voor dat was 1/2 met een povere *Nissan Leaf* die pakweg maar 150 km max rijbereik had.


Stress in Noorwegen
Conings: “Op bepaalde parkings zijn er laadpalen, maar die zijn vaak meteen opgevuld. Sommige mensen moeten dan lang wachten. Dat zorgt voor stress. Parkeren is ook duur.”

“Ondertussen wisselen sommige mensen hun elektrische auto in voor een hybride. Om toch zeker te zijn dat er geen problemen zijn bij lange afstanden.”


fred vanhove 29 oktober 2019 14:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door BigF (Bericht 9152440)
Het is zoals met pakweg driekwart van alle 'groene' maatregelen.

Gelooft er nu echt iemand dat de overheid ook maar iets inzit met het milieu of het klimaat? Geen zak.

Het is gewoon een gedroomde inkomstenbron. Half de wereld loopt tegenwoordig blindelings de klimaatgoeroes achterna en de overheid maakt daar maar al te graag gebruik van om de bevolking nog maar eens wat geld uit de zakken te kloppen.
En als het enigszins kan dat geld door te schuiven naar het kapitaal.
Kijk maar wie er bv miljarden verdient aan zonnepanelen. En kijk ineens effe wie die rekening betaalt.

Langetermijnvisie: nul komma nul.

En het erge is; we stellen ons niet langer gewoon voor een keuze; nee, we worden nagenoeg gedwongen.
En de Belg, die pikt dat maar...

Dieselwagens: jarenlang waren dat volgens de overheid en de constructeurs de ideale wagens. Iedereen aan de diesel! Goedkoop! Gaat lang mee! Rijdt vlotter! Hoera!

Nu proberen ze ons in eerste instantie van de diesel af te houden. Er eentje kopen (BIV) wordt nagenoeg onbetaalbaar. Diesel tanken wordt nagenoeg onbetaalbaar. De jaarlijkse tax wordt nagenoeg onbetaalbaar. En het schuldgevoel dat je aangepraat krijgt komt ook in de buurt.

Toch rijden er nog diesels rond want voor vele mensen wegen de voordelen nog steeds op tegen de nadelen. Dus laten we het die mensen nog wat lastiger maken. Milieuzones!! Hoera, schitterend idee!!

Gaan we rekening houden met het milieu? Haha, ben je gek?? Nee hoor, we doen maar wat. Laat ons die laatste dieselrijders maar eens een flinke peer stoven. Betalen!! En hoeveel betalen? Laat ons dat vooral niet te makkelijk maken en zorgen dat de regels omtrent milieuzones een dergelijke rattennest worden dat niemand er nog aan uit kan. Antwerpen, Brussel, Gent,... allemaal verschillende regels! Wil je nog diesel rijden gaan we het je wel zo moeilijk maken zodat het eigenlijk niet opvalt dat we je gewoon dwingen om over te schakelen.

En dan is het geduldig wachten (ondertussen stroomt het geld binnen) tot er, uit pure ellende, toch genoeg mensen overgeschakeld zijn op electrisch. En dan kunnen we beginnen met die weer aan te pakken want er wordt dan teveel elektriciteit verbruikt, er moet teveel ruimte voor laadinfrastructuur vrijgemaakt worden, de overbodige tankstations moeten gesaneerd worden,... enfin, tegen het zover is verzinnen we nog wel wat meer.

En zo gaat dat keer op keer.
Men dwingt de bevolking in een bepaalde richting, eenmaal iedereen in die richting zit praat men de bevolking een schuldgevoel aan en laat hen betalen. Tot ze in de andere richting staan. En dan begint het spelletje weer opnieuw.

Het kon niet doorzichtiger worden dan toen destijds kinderen nagenoeg verplicht werden mee te gaan betogen voor het klimaat.
Hoe doortrapt was dat?

En wat doen wij? We vloeken eens. We mekkeren er eens over tegen onze vrienden en familie. En we betalen. Steeds weer.

Ik roep niet op tot geweld maar als ik zie hoe je tegenwoordig als burger wordt behandeld door de overheid kan ik best begrijpen dat betogingen tegenwoordig vaker en vaker uit de hand lopen.

Volgens onze geschiedenisboeken werden in de middeleeuwen de boeren uitgebuit door de leenheren omdat ze de helft (of meer) van hun oogst moesten afgeven. En dan leren we hoe geweldig dat het is dat die praktijken voorbij zijn.
Als je het mij vraagt zijn die nog lang niet voorbij. Ze hebben er gewoon een smaakje aan toegevoegd.

:thumbsup::thumbsup:

dpg 29 oktober 2019 14:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door BigF (Bericht 9152440)
Het is zoals met pakweg driekwart van alle 'groene' maatregelen.

Gelooft er nu echt iemand dat de overheid ook maar iets inzit met het milieu of het klimaat? Geen zak.

Het is gewoon een gedroomde inkomstenbron. Half de wereld loopt tegenwoordig blindelings de klimaatgoeroes achterna en de overheid maakt daar maar al te graag gebruik van om de bevolking nog maar eens wat geld uit de zakken te kloppen.
En als het enigszins kan dat geld door te schuiven naar het kapitaal.
Kijk maar wie er bv miljarden verdient aan zonnepanelen. En kijk ineens effe wie die rekening betaalt.

Langetermijnvisie: nul komma nul.

En het erge is; we stellen ons niet langer gewoon voor een keuze; nee, we worden nagenoeg gedwongen.
En de Belg, die pikt dat maar...

Dieselwagens: jarenlang waren dat volgens de overheid en de constructeurs de ideale wagens. Iedereen aan de diesel! Goedkoop! Gaat lang mee! Rijdt vlotter! Hoera!

Nu proberen ze ons in eerste instantie van de diesel af te houden. Er eentje kopen (BIV) wordt nagenoeg onbetaalbaar. Diesel tanken wordt nagenoeg onbetaalbaar. De jaarlijkse tax wordt nagenoeg onbetaalbaar. En het schuldgevoel dat je aangepraat krijgt komt ook in de buurt.

Toch rijden er nog diesels rond want voor vele mensen wegen de voordelen nog steeds op tegen de nadelen. Dus laten we het die mensen nog wat lastiger maken. Milieuzones!! Hoera, schitterend idee!!

Gaan we rekening houden met het milieu? Haha, ben je gek?? Nee hoor, we doen maar wat. Laat ons die laatste dieselrijders maar eens een flinke peer stoven. Betalen!! En hoeveel betalen? Laat ons dat vooral niet te makkelijk maken en zorgen dat de regels omtrent milieuzones een dergelijke rattennest worden dat niemand er nog aan uit kan. Antwerpen, Brussel, Gent,... allemaal verschillende regels! Wil je nog diesel rijden gaan we het je wel zo moeilijk maken zodat het eigenlijk niet opvalt dat we je gewoon dwingen om over te schakelen.

En dan is het geduldig wachten (ondertussen stroomt het geld binnen) tot er, uit pure ellende, toch genoeg mensen overgeschakeld zijn op electrisch. En dan kunnen we beginnen met die weer aan te pakken want er wordt dan teveel elektriciteit verbruikt, er moet teveel ruimte voor laadinfrastructuur vrijgemaakt worden, de overbodige tankstations moeten gesaneerd worden,... enfin, tegen het zover is verzinnen we nog wel wat meer.

En zo gaat dat keer op keer.
Men dwingt de bevolking in een bepaalde richting, eenmaal iedereen in die richting zit praat men de bevolking een schuldgevoel aan en laat hen betalen. Tot ze in de andere richting staan. En dan begint het spelletje weer opnieuw.

Het kon niet doorzichtiger worden dan toen destijds kinderen nagenoeg verplicht werden mee te gaan betogen voor het klimaat.
Hoe doortrapt was dat?

En wat doen wij? We vloeken eens. We mekkeren er eens over tegen onze vrienden en familie. En we betalen. Steeds weer.

Ik roep niet op tot geweld maar als ik zie hoe je tegenwoordig als burger wordt behandeld door de overheid kan ik best begrijpen dat betogingen tegenwoordig vaker en vaker uit de hand lopen.

Volgens onze geschiedenisboeken werden in de middeleeuwen de boeren uitgebuit door de leenheren omdat ze de helft (of meer) van hun oogst moesten afgeven. En dan leren we hoe geweldig dat het is dat die praktijken voorbij zijn.
Als je het mij vraagt zijn die nog lang niet voorbij. Ze hebben er gewoon een smaakje aan toegevoegd.

Zo erg zal het wel allemaal niet zijn gezien je nog geld genoeg hebt om drugs te roken.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:10.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be