Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   VIAS autohaters pleiten voor 100 km op de autosnelweg (https://forum.politics.be/showthread.php?t=250764)

Vrijheideerst 12 november 2019 10:53

VIAS autohaters pleiten voor 100 km op de autosnelweg
 
Dat de meese ongevallen daar niet gebeuren vergeten we maar even. :magniet:

Dadeemelee 12 november 2019 17:32

In Nederland is het zover. Van 130 naar 100 overdag.

https://www.demorgen.be/nieuws/neder...lweg~bfee304a/

Micele 12 november 2019 17:48

Citaat:

OOK IN BELGIË?

Het Belgische verkeersinstituut Vias is voorstander om ook op onze snelwegen de snelheid van 120 kilometer per uur naar 100 terug te dringen. “De snelheid laten zakken tot 100 kilometer per uur zou jaarlijks een tiental doden minder opleveren en zowat 95 minder zware ongevallen”, klinkt het bij Vias.

VIAS vergeet wslk het effect dat bij 100 kmh-snelweg xx% de veilige snelweg gaat mijden en gaat uitwijken naar veel onveiligere wegen, waarom nog persé altijd de snelweg nemen als het even snel kan via vlotte gewone wegen?

Men hoeft maar te denken dat in Wallonië algemene 90 kmh geldt op gewone wegen.

En als ze al hun flitsmateriaal gaan aanwenden om die 100 kmh op de snelweg te handhaven en wegtrekken van de gewone wegen... :?

Wat gaan de autobestuurders doen als ze maar 100 kmh rijden op de (saaie) snelweg? (ook als het verkeer meer toelaat)

Zijn ze meer of minder alert?
Gaan ze meer of minder op hun ... spelen?
Gaan ze meer of minder op de baan letten?


Ik denk dat voor echte verkeerswetenschappers die 100 kmh teveel onder onder de V85 gaat liggen en dus eerder meer ongevallen gaat veroorzaken, die mss met minder zware letsels kunnen eindigen, alhoewel er voor zware voertuigen (+3,5 t incl slepen) niets verandert...

Ik denk niet dat ze in NL hopen op minder verkeersdoden door 100 kmh...
https://nos.nl/artikel/2280954-aanta...d-brabant.html

Micele 12 november 2019 18:47

volgens het laatste snelwegrapport van VIAS... 2017
https://www.vias.be/publications/Zij...g_relevant.pdf

page 15 bovenaan
Citaat:

2.5 Aantal ongevallen op autosnelwegen

Het aantal ongevallen op de autosnelwegen is over het algemeen niet zeer hoog (dat geldt trouwens voor alle Europese landen; zie Tabel 7; EU CARE database). Zo is het aandeel van letselongevallen op de autosnelwegen vooral klein in vergelijking met het aantal voertuigkilometers dat op dit soort wegen wordt afgelegd (Tabel 7).

Het vertegenwoordigt maar 9% van het totale aantal letselongevallen terwijl 38% van de voertuigkilometers op de autosnelweg wordt afgelegd. Voor 2014 en 2015 werden in totaal 158 dodelijke ongevallen op de autosnelwegen geteld. In deze ongevallen lieten 182 mensen het leven, werden 59 personen zwaargewond en 102 lichtgewond.

De provinciale en gewestwegen laten ongeveer evenveel verkeer optekenen als de autosnelwegen (43%). Het aandeel van de ongevallen op deze secundaire wegen is echter veel groter, met 33% van de letselongevallen (tegenover 9% op de autosnelweg) en tot 53% van de dodelijke ongevallen (tegenover 15% op de autosnelweg). *Deze cijfers zijn belangrijk want een verschuiving van verkeer naar de autosnelwegen zou het aantal ernstige ongevallen buiten de bebouwde kom kunnen doen verminderen.*

Tabel 2: belangrijke cijfers over de ongevallen op de autosnelwegen 2015

Doden 30 dagen Gewonden Letselongevallen Ernst

Autosnelwegen 102 15% 4 879 11% 3 211 9% 32
Buiten de bebouwde kom 370 53% 16 463 35% 11 816 33 31
Binnen de bebouwde kom 224 32% 25 333 54% 20 920 58% 11
Onbekend 36 5 164 4 356
Totaal 732 100% 51 839 100% 40 303 100% 18

Bron: Federale politie/DGR/DRI/BIPOL

Voor de periode 2014-2015 reed 15% van de betrokken bestuurders op het ogenblik van het ongeval aan een overdreven of onaangepaste snelheid3. Dit percentage is lager dan het aantal bestuurders dat aan een overdreven of onaangepaste snelheid reed gedurende 2009-2013 (toen ging het om 27% van de betrokken weggebruikers), maar snelheid blijft een aandachtspunt.
En een *omgekeerde verschuiving* het omgekeerde nietwaar VIAS? Het ongevalrisico en -ernst op gewone wegen is bijna 4 maal groter dan op de snelweg.



In Nederland spreken ze nergens over het effect op de veiligheid, enkel over een vermindering van de (NOx) emissies. En wanneer ook daar x% van het verkeer gaat uitwijken naar wegen waar mogelijk meer vervuild wordt -bij lagere snelheden- gaat dat weinig significant worden...

De schoofzak 13 november 2019 11:04

Hebben ze in Nederland een wetenschapper gevonden die bewezen heeft dat nachtelijk uitgestote NOx minder schadelijk is dan overdaagse NOx?

Voor de rest denk ik dat de uitwijking van autosnelweg naar andere wegen, door een lagere maximumsnelheid, quasi nihil zal zijn.

Ik voorspel: de Franstaligen zullen op hun autosnelwegen niets afdoen van hun maximaal toegelaten snelheid. Niets.
Ik voorspel: er is een goede kans dat deze bevoegdheid overgeheveld zal worden naar de gewesten.
Ik voorspel: in Vlaanderen gaat het 110 worden. Met dank aan Anuna. (en ik ben voorstander van die 110).

fred vanhove 13 november 2019 11:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 9166900)
Hebben ze in Nederland een wetenschapper gevonden die bewezen heeft dat nachtelijk uitgestote NOx minder schadelijk is dan overdaagse NOx?

Voor de rest denk ik dat de uitwijking van autosnelweg naar andere wegen, door een lagere maximumsnelheid, quasi nihil zal zijn.

Ik voorspel: de Franstaligen zullen op hun autosnelwegen niets afdoen van hun maximaal toegelaten snelheid. Niets.
Ik voorspel: er is een goede kans dat deze bevoegdheid overgeheveld zal worden naar de gewesten.
Ik voorspel: in Vlaanderen gaat het 110 worden. Met dank aan Anuna. (en ik ben voorstander van die 110).

Haalt uw oude stinkende diesel dan nog 110 ?

Gun 13 november 2019 11:11

pure onzin ...

Mambo 13 november 2019 11:29

De grootste hoop rijden ergens tussen de 100 en 110 km u

Beetje schrik zit er wel in.
Afwijkende snelheids meters ook.
Vaak zien ze 120 staan maar is dat maar 110 of 114 of zo.

Micele 13 november 2019 12:01

100 kmh is niet gemakkelijk op rustige snelwegen. Best CC instellen op max *110 ofzo naargelang afwijking snelheidsmeter.

De meettolerantie in NL is 7 kmh* (*3% aftrekken en 4 kmh correctie/ondergrens vanaf 100 kmh) of vanaf echte 108 kmh gaat daar de flits. (in # BE flits vanaf echte 107 en 128 kmh respectievelijk, 6 kmh/ 6% marge#)

* beetje uitleg https://www.om.nl/onderwerpen/verkee...eetcorrecties/

boetes: https://auto-en-vervoer.infonu.nl/ve...jden-2019.html

# herziene versie! 16-03-2018:

https://wegcode.be/pdf/COL/COL%2011_2006_bijlage_1.pdf

https://wegcode.be/wetteksten/sectie...135-col11-2006

Skobelev 14 november 2019 10:59

"Zone 20" voor gans Europa. Dan gaan er waarschijnlijk zo goed als geen doden meer vallen in het verkeer.

Anna List 14 november 2019 11:01

in Nederland zijn ze nu helemaal op hun hoofd gevallen. :(

Dadeemelee 14 november 2019 11:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 9167709)
in Nederland zijn ze nu helemaal op hun hoofd gevallen. :(

We gaan nu Ollanders hebben die in België komen ‘racen’. :lol:

dpg 14 november 2019 11:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 9167711)
We gaan nu Ollanders hebben die in België komen ‘racen’. :lol:

Het was de enige oplossing om hun groot aantal bezitters van electrische wagens niet langer te kakken te zetten gezien die altijd al +/- 100km reden ;-)

Micele 14 november 2019 11:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door dpg (Bericht 9167717)
Het was de enige oplossing om hun groot aantal bezitters van electrische wagens niet langer te kakken te zetten gezien die altijd al +/- 100km reden ;-)

EVs mogen verder 130 kmh rijden want die stoten geen NOx uit. :-D

Citaat:

https://nos.nl/artikel/2263578-mense...t-te-hard.html
15-12-2018

Mensen in Tesla, Audi, BMW en Volvo rijden vaakst te hard

Een op de drie autobezitters ontving vorig jaar één of meerdere snelheidsboetes, blijkt uit cijfers van het CBS.

Het statistiekbureau bekeek per automerk hoeveel snelheidsboetes er zijn uitgedeeld in 2017. Tesla-rijders vallen het meeste op: zo'n 75 procent van hen kreeg ten minste één boete. Bij mensen met een Daihatsu of Daewoo ging het om 20 procent.

Daarbij corrigeerde het CBS niet voor het aantal gereden kilometers. Dat ligt bij zakelijke rijders hoger dan bij particulieren.

Daarnaast werden leaseauto's naar verhouding vaker bekeurd voor te hard rijden dan auto's van particulieren: 35 tegen 31 procent.

Vermoedelijk verklaart dat grotendeels waarom een merk als Tesla, met veel zakelijke rijders, hoog eindigt in de lijst.
Met de massale komst van het model 3 in 2019 zal dat nog verder oplopen, ook voor particulieren.

Micele 14 november 2019 11:37

De (zakelijke) EV rijders hebben groot gelijk.

Citaat:

https://www.ad.nl/binnenland/zakelij...ww.google.com/

Zakelijke rijders tegen snelheidsverlaging: ‘100 rijden met een elektrische auto heeft geen effect op stikstof’

Bijna driekwart van de zakelijke rijders in ons land kan zich niet vinden in de kabinetsplannen voor een snelheidsverlaging naar 100 kilometer per uur op snelwegen. Dat zegt de belangenvereniging van deze weggebruikers.

Autoredactie 12-11-19

Maar liefst zeventig procent van hen is tegen de verlaging van de maximumsnelheid, zegt voorzitter Jan van Delft. Zakelijke rijders leggen volgens hem jaarlijks gemiddeld een kleine 40.000 kilometer af en rijden veelal in schone benzine- en dieselauto’s én ook steeds vaker in elektrische auto’s. Het aandeel van die laatste categorie is dit jaar gestegen naar 17 procent, merkt Van Delft op.

,,Met een elektrische auto 100 km/uur rijden, heeft geen enkel effect op stikstof en een maatregel met een dergelijk effect kan niet anders gezien worden dan symboolpolitiek. We moeten stoppen met het pesten van de automobilist’’, aldus de voorzitter. De Vereniging Zakelijke Rijders (VZR), aangesloten bij de Mobiliteitsalliantie die van de zomer het DeltaPlan 2030 lanceerde, vroeg haar leden op haar website naar hun mening over de kabinetsplannen met het oog op de stikstofreductie.

Ruim 1000 bezoekers lieten online hun stem horen. Op de vraag of ze liever een autoloze zondag hebben dan de snelheidsverlaging, reageerde 47 procent met ‘geen van beide’ en gaf 22 procent aan de eerste optie te verkiezen. Een kleine 8% ziet beide maatregelen wel zitten.
De rechtsuitspraak (Raad van State) was toch alleen bedoelt om de NOx te doen dalen?

Citaat:

Volgens ingewijden is dat onderdeel van het stikstofplan dat de Nederlandse regering woensdag presenteert. De coalitie heeft hierover dinsdag een akkoord bereikt. Het verlagen van de maximumsnelheid is een pijnlijke maatregel voor de grootste regeringspartij VVD. Een van de speerpunten van liberalen was nu juist dat ze wilden dat op veel meer wegen 130 kilometer per uur kon worden gereden.

Met het akkoord heeft de Nederlandse regering een crisis afgewend over de stikstofuitstoot en -neerslag in Nederland. Het kabinet probeert al bijna een half jaar met man en macht een oplossing te vinden voor het stikstofprobleem. Eind mei oordeelde de Raad van State dat het Nederlandse stikstofbeleid niet genoeg bescherming biedt aan beschermde gebieden.

https://www.demorgen.be/nieuws/neder...lweg~bfee304a/

Jantje 14 november 2019 12:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 9167709)
in Nederland zijn ze nu helemaal op hun hoofd gevallen. :(

Vroeger mocht je in Nederland niet sneller dan 100.
Vele die hun legerdienst in Duitsland hebben gedaan, zullen het zich nog herrinneren dat de Nederlandse politie achter hen reed en door een mirco riep dat ze maar 100 mochten rijden in Nederland.
Ze zijn dus niet op hun haafd gevallen, ze hebben hun oude wetten eens doorgelezen.

De schoofzak 14 november 2019 16:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove (Bericht 9166909)
Haalt uw oude stinkende diesel dan nog 110 ?

Zo erg stinkt hij niet, want er zit een roetfilter op.
En met mijn 2200 cc, variabele turbo, gaat dat vlot.
Maar ik ben een zeer kalme chauffeur. Ik rij liever 100 of 110 dan 120 op autosnelwegen; en liever rustig 70 op gewone wegen ... bla bla ..

fred vanhove 14 november 2019 17:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 9166900)
Hebben ze in Nederland een wetenschapper gevonden die bewezen heeft dat nachtelijk uitgestote NOx minder schadelijk is dan overdaagse NOx?

Voor de rest denk ik dat de uitwijking van autosnelweg naar andere wegen, door een lagere maximumsnelheid, quasi nihil zal zijn.

Ik voorspel: de Franstaligen zullen op hun autosnelwegen niets afdoen van hun maximaal toegelaten snelheid. Niets.
Ik voorspel: er is een goede kans dat deze bevoegdheid overgeheveld zal worden naar de gewesten.
Ik voorspel: in Vlaanderen gaat het 110 worden. Met dank aan Anuna. (en ik ben voorstander van die 110).

Heeft die dan ook al iets te beslissen ? Zijn sterke Jan en zijn veranderaars nu ook al bang van een puber ?

Tavek 14 november 2019 21:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door dpg (Bericht 9167717)
Het was de enige oplossing om hun groot aantal bezitters van electrische wagens niet langer te kakken te zetten gezien die altijd al +/- 100km reden ;-)

Of het ligt aan een uitspraak van een Nederlandse raad van state waardoor een heel groot aantal bouwwerken zijn stilgegooid omwille van de stikstofproblematiek.

Autos stoten minder NOx uit op 100 dan 130 km/h....en zo kan de concentraties omlaag waardoor misschien toch de normen gehaald worden op bepaalde plaatsen ?

Overigens, de grootste tegenstanders tegen deze maatregel zijn...de EV rijders die zich gedupeerd voelen hierdoor.

https://www.ad.nl/binnenland/zakelij...stof~ab2074e0/

Tis wel zo dat de Hollander niet zo heel negatief staat tov de maatregel, met meer van de helft van de Noorderlingen die er voor zijn.

Dadeemelee 14 november 2019 21:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 9168273)
Of het ligt aan een uitspraak van een Nederlandse raad van state waardoor een heel groot aantal bouwwerken zijn stilgegooid omwille van de stikstofproblematiek.

Autos stoten minder NOx uit op 100 dan 130 km/h....en zo kan de concentraties omlaag waardoor misschien toch de normen gehaald worden op bepaalde plaatsen ?

Overigens, de grootste tegenstanders tegen deze maatregel zijn...de EV rijders die zich gedupeerd voelen hierdoor.

https://www.ad.nl/binnenland/zakelij...stof~ab2074e0/

Tis wel zo dat de Hollander niet zo heel negatief staat tov de maatregel, met meer van de helft van de Noorderlingen die er voor zijn.

Ja, in Nederland lacht de regering niet met wetten en uitspraken van rechters.

Benieuwd wat onze GrootNederlandse Vlaams Nationalisten hiervan denken.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:32.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be