Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   Steeds meer valse uitlaten, de (pijnlijke) redenen... (https://forum.politics.be/showthread.php?t=250816)

Micele 17 november 2019 10:16

Steeds meer valse uitlaten, de (pijnlijke) redenen...
 
Valt het jullie de laatste tijd niet op in het fileverkeer?

Of zijn het de laatste stuiptrekkingen van overdesign?

Of de laatste generaties van grote verbrandingsmotoren?

In 5 jaar is de grootste verbrandingsmotor wie weet een drukgevoede twee-, drie- of maximum viercilinder? (zeker in hybrides, vb BMW i8 1500 cc, 3-cilinder)

Soms is er ook geen plaats meer voor 2 echte uitlaten of uitlaatlijnen ("emissiepotten" nemen plaats in), of de ene kant is ook nog extra bezet door een joekel van een adbluereservoir.

En wat heet is en trilt heeft afstand nodig...

Citaat:

https://autofans.be/nieuws/fun/44062...e-uitlaat-gaan

DIT IS WAAROM AUTOBOUWERS GRETIG AAN DE "VALSE UITLAAT" GAAN

Wat ooit ontstond als een eigenaardig designfoefje is uitgegroeid tot algemeen goed. We hebben het natuurlijk over de "valse uitlaten" op moderne productiewagens. Soms herbergen ze nog kleinere uitlaateindes, in andere gevallen zit er in de uitlaat net iets dieper een strook plastiek.

Waarom gaan meer en meer autobouwers voor een valse uitlaat op hun design?

WE ZITTEN IN EEN TIJDPERK VAN OVERDESIGN

Het einde van een tijdperk komt steeds dichterbij in de automobiel. Dat merk je in elke vezel. Met de opkomst van elektrische auto's, deelwagens en zelfrijdende technologie. Tot de komst daarvan gaat de klassieke auto nog even doen wat iedereen doet als het einde nakende is: schreeuwen tot de longen leeg zijn.



De huidige designtrend van auto's is er dan ook eentje van overdesign om overdesign te hebben. Nee, die grille van Audi hoeft heus niet zo groot voor de koeling en nee, de luchthapper op de motorkap van een Mini Cooper S dient geen enkele functie meer (hij is zelfs gesloten). Waarom dus niet hetzelfde doen aan de derrière? Klanten willen niet één maar twee uitlaten. Liefst nog exuberant groot. Want dat staat zo mooi, mijnheer. De autosector geeft waar de klant om vraagt.

PRODUCTIEKOSTEN

Alleen, zijn verschillende constructeurs al tot de vaststelling gekomen dat zo maar wat uitlaateindes onder een auto hangen geen simpele opgave is. Twee ronde pijpjes in een ronde uitsparing gaat nog maar eenmaal je met overgestileerde dempers begint, dan moet je productieproces tot op de millimeter goed zitten. Zo verving een Brits merk ooit de trapeziumvormige uitlaten bij de facelift van een auto met ovalen exemplaren. Reden daarachter? Bij de productie van de auto bleken die trapeziumvormige rakkers verdomd moeilijk om symmetrisch uit te lijnen.



Een einddemper hangt namelijk vast aan een buizenwinkel van jewelste die richting de motor trekt. Een kleine afwijking in het begin of halfweg en je uitlaat hangt zo scheef als ons huidig politiek systeem. Insert de moderne valse uitlaat. Designers kunnen zo loco gaan als ze maar willen, zonder dat ingenieurs er zweetparels van krijgen op hun voorhoofd. Een win-win-situatie voor beide partijen.


NVH

Ooit al gehoord van NVH? Dat is een sectorterm die staat voor Noise, Vibration en Harshness (Geluid, Vibratie en Hardheid). Drie factoren die al snel de kop opsteken bij het rijden met de auto. Door oneffenheden in de weg, windgeluid, turbulentie en... de uitlaat. Want moest je geen Kevin met een Golf GTI om de hoek hebben wonen, de uitlaat is één van de luidste onderdelen van een verbrandingsmotor.



De uitlaat stil krijgen, dat kunnen ze al jaren. Echter trilt de uitlaat ook als een malle onder belasting. Waardoor het niet zo simpel is om einddempers mooi te integreren met een achterbumper zonder extra trilling te veroorzaken. Hoe groter het exemplaar - en hoe zwaarder - hoe harder de trilling natuurlijk. Dan is het uiteraard fijn als je designtechnisch serieuze joekels achteraan kan steken (vals) terwijl een veel compacter exemplaar verdwijnt onder de achterbumper.

BLAUW DIESELBLOED

Tenslotte nog een niet onbelangrijke factor. Eentje die de kop op stak bij de lancering van de nieuwe Audi S6 en S7. Knapen die het tegenwoordig op dieselpeut doen én vier valse einddempers achteraan dragen. Reden daarachter? Achteraan de auto zit aan de rechterkant een joekel van een Adblue-tank waardoor het technisch onmogelijk was om ook nog een uitlaat naar die kant te laten vertakken. Toch wist Audi uit tests met panels dat klanten S-modellen associëren met 4 uitlaateindes.



Twee exemplaren aan één kant was dus - visueel - geen optie. Waardoor Audi de Cold Exhaust Solution uit haar hoed toverde. Geen mop. Audi heeft een marketingwoord verzonnen om vier valse einddempers te omschrijven. De echte uitlaat, die zit mooi aan de linkerkant verstopt. Fake it, till you make it.
Buitenlandse media, idem:

En een poll met > 140.000 reacties, lol

Citaat:

https://www.autobild.de/artikel/audi...%3Eautobild.de

Fake-Auspuffblenden — 12.09.2019



Schöne gefakte Auspuff-Welt

Alles für die Optik: Der Audi S6 treibt mit seinem Auspuff das gefakte Endrohr auf die Spitze. Modernes Design-Feature oder einfach nur peinlich?

Was halten Sie von Fake-Endrohren?

Völlig okay, solange der Sound stimmt

Hochpeinlich und Betrug am Kunden

Der Auspuff ist eh bald überflüssig


143.889 Teilnehmer

brother paul 17 november 2019 18:17

de max is een EV met valse uitlaten zoals onlangs een porsch op de nurburgring, en fantasienamen zoals Turbo, Injectie,

Micele 17 november 2019 18:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door brother paul (Bericht 9170574)
de max is een EV met valse uitlaten zoals onlangs een porsch op de nurburgring, en fantasienamen zoals Turbo, Injectie,

Het gaat hier natuurlijk over echte productiewagens en geen prototypes met camouflage.

reservespeler 17 november 2019 20:00

1 Bijlage(n)
Wij hadden vroeger al zo'n uitlaatverdubbelaars.

Daar zo'n heisa over maken, jongens toch ...

Micele 17 november 2019 20:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 9170678)
Wij hadden vroeger al zo'n uitlaatverdubbelaars.

Daar zo'n heisa over maken, jongens toch ...

Die zijn noch echt. Daarover gaat het dus NIET.

De echte uitlaat is met een rode cirkel gemarkeerd:



Een wagen van 80k.

Dadeemelee 17 november 2019 20:15

Die auto’s met een centrale uitlaat achteraan. Welk ziek brein heeft dat bedacht? :-)

Micele 17 november 2019 20:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 9170693)
Die auto’s met een centrale uitlaat achteraan. Welk ziek brein heeft dat bedacht? :-)

Oh er zijn er genoeg van dat soort. Maar die zijn echt.
Het gaat hier over de kunststoffen-fake-uitlaten.

reservespeler 17 november 2019 20:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 9170692)
Die zijn noch echt. Daarover gaat het dus NIET.

De echte uitlaat is met een rode cirkel gemarkeerd:



Een wagen van 80k.

Handig op de keuring als ze je uitlaatgassen meten.

reservespeler 17 november 2019 20:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 9170692)
Die zijn noch echt. Daarover gaat het dus NIET.

De echte uitlaat is met een rode cirkel gemarkeerd:



Een wagen van 80k.

Ja en ... wat is het probleem juist?

Ga je ook de bumpers aanklagen die tegen GEEN stootje kunnen?

Micele 17 november 2019 20:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 9170698)
Handig op de keuring als ze je uitlaatgassen meten.

Denk je. :-P

Dadeemelee 17 november 2019 20:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 9170692)
Die zijn noch echt. Daarover gaat het dus NIET.

De echte uitlaat is met een rode cirkel gemarkeerd:



Een wagen van 80k.

Waarschijnlijk om die chroom mooi blinkend te houden. Met een echte uitlaat is dat moeilijk mooi te houden.

Micele 17 november 2019 20:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 9170699)
Ja en ... wat is het probleem juist?

Heb jij graag kunstof-fake-uitlaten?

Waarom zou autobild.de daar zoveel over schrijven?

reservespeler 17 november 2019 20:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 9170701)
Waarschijnlijk om die chroom mooi blinkend te houden. Met een echte uitlaat is dat moeilijk mooi te houden.

Het oog wil ook wat.
Daarom kan het me geen barst schelen dat het fake is.

Micele 17 november 2019 20:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 9170701)
Waarschijnlijk om die chroom mooi blinkend te houden. Met een echte uitlaat is dat moeilijk mooi te houden.

Een echte met edelstaal heb ik thuis in de garage, heel proper. :-P

Deze F40 van 1991 is het niet:



Moeilijk proper te houden. :roll:

reservespeler 17 november 2019 20:25

1 Bijlage(n)
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 9170704)
Heb jij graag kunstof-fake-uitlaten?

Waarom zou autobild.de daar zoveel over schrijven?

Is een onderdeel van het design, is niets mis mee.

Ik zie hier zelfs pick-ups rondrijden met een fake uitlaat achter de cabine tot boven het dak.

Is niet nuttig maar mooi.

Dit is nu wel nen echte hé

Micele 17 november 2019 20:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 9170708)
Is een onderdeel van het design, is niets mis mee.

Ik zie hier zelfs pick-ups rondrijden met een fake uitlaat achter de cabine tot boven het dak.

Is niet nuttig maar mooi.

Tja er zijn veel mensen met een heel andere mening.

Van 144.074 antwoorden:

Völlig okay, solange der Sound stimmt
17%
Hochpeinlich und Betrug am Kunden
74%

Der Auspuff ist eh bald überflüssig
9%

https://www.autobild.de/artikel/audi...%3Eautobild.de

reservespeler 17 november 2019 20:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 9170710)
Tja er zijn veel mensen met een heel andere mening.

Gelukkig maar.
Moest iedereen zo verzuurd zijn zoals u als het om verbrandingsmotoren gaat ...

Micele 17 november 2019 20:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 9170714)
Gelukkig maar.
Moest iedereen zo verzuurd zijn zoals u als het om verbrandingsmotoren gaat ...

74 % van 144.074 vinden het pijnlijk en bedrog aan de klanten.

9 % vinden dat de uitlaat sowieso overbodig wordt.

17 % vindt het OK, maar de sound moet wel goed zijn. :lol:

We hebben 2 wagens met verbrandingsmotoren, waarom zo gefrustreerd doen?

reservespeler 17 november 2019 20:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 9170717)
74 % van 144.074 vinden het pijnlijk en bedrog aan de klanten.

9 % vinden dat de uitlaat sowieso overbodig wordt.

17 % vindt het OK, maar de sound moet wel goed zijn. :lol:

We hebben 2 wagens met verbrandingsmotoren, waarom zo gefrustreerd doen?

Ik kon het vorige ook al lezen hoor.

En nu, moord en brand schreeuwen?

Alsof mensen niet doorhebben dat de uitlaat elders zit.

Micele 17 november 2019 20:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 9170719)
Ik kon het vorige ook al lezen hoor.

En nu, moord en brand schreeuwen?

Richt uw klachten naar de media.

Citaat:

Alsof mensen niet doorhebben dat de uitlaat elders zit.
Ik heb toch liever echte eerlijke uitlaten.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:12.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be