Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   Verplichte laadinfra voor allerhande nieuwbouw (https://forum.politics.be/showthread.php?t=250826)

Micele 18 november 2019 11:14

Verplichte laadinfra voor allerhande nieuwbouw
 
Op naar 20% van de parkeerplaatsen die voorzien worden van laadinfra, of toch tenminste preventieve bekabeling?

Nieuwbouw vanaf 2020 voor minstens 2 parkeerplaatsen op 15.
Ttz 1 op 10 een laadpaal en minstens 1 per 5 parkeerplaatsen extra moet de bekabeling er liggen, zie tekst

Vanaf 2025 ook voor bestaande gebouwen is blijkbaar nog niet beslist, wordt vervolgd.

Ik neem best .be en .nl websites.

Citaat:

https://www.syncura.be/nl/nieuws-ove...tsgebouwen-38/

Verplichte laadpaal voor appartementsgebouwen

29 maart 2019

Om de verkoop ervan te stimuleren, werkt Europa aan nieuwe bouwvoorschriften. Zo zullen nieuwe of gerenoveerde gebouwen met meer dan tien parkeerplaatsen verplicht laadpalen voor elektrische wagens moeten installeren of de bekabeling ervan moeten voorzien.

Het Europees Parlement wil op deze manier de burgers overtuigen, die vandaag geen elektrische wagens aankopen uit vrees voor een platte batterij tijdens hun traject.

Enkel als er voldoende laadpalen over heel Europa zijn, kan een “revolutie” op het vlak van elektrische wagens plaatsvinden.

Privé of openbaar?

Er moet een onderscheid gemaakt worden tussen oplaadpunten in openbare ruimtes (bijvoorbeeld de openbare weg) en bij een private eigendom zoals appartementsgebouwen, winkelcentra…

Voor openbare ruimtes stemde Europa al in 2014 een Richtlijn die elk lidstaat verplicht om tegen eind 2020 een “passend” aantal oplaadpunten te hebben geïnstalleerd. Voor Vlaanderen betekent dit 5000 oplaadpunten.

Recentelijk stemde het Europees Parlement een Richtlijn over het aantal oplaadpunten in privé-eigendommen dat tegen 2025 moet geïnstalleerd zijn. Zo verplicht Europa één laadpaal per tien parkeerplaatsen bij nieuwe of gerenoveerde gebouwen.

Deze verplichting zal dus voorlopig nog niet gelden voor bestaande gebouwen, maar alleen voor nieuwe of gerenoveerde gebouwen met minstens tien autostaanplaatsen.

Met gebouwen wordt zowel residentiële als niet-residentiële privé-eigendommen bedoeld.

Bij niet-residentiële gebouwen moet minstens één op de tien parkeerplaatsen de nodige bekabeling hebben om een laadpaal te installeren. Denk maar aan KMO-units, winkels…

Alhoewel 2025 nog veraf lijkt en deze richtlijn enkel geldt voor nieuwe of gerenoveerde gebouwen, is het aangewezen de kwestie van de installatie van laadpalen nu reeds te agenderen in de bestaande mede-eigendommen teneinde een door de meerderheid gedragen beleid inzake elektrische voertuigen uit te stippelen.

Vergeet immers niet dat vanaf januari 2019 iedere mede-eigenaar ook individueel het recht krijgt om kabels te installeren in de gemeenschappelijke delen voor bijvoorbeeld een individuele laadpaal in het garagecomplex. Een collectieve aanpak is hier een derhalve sowieso aangewezen.
Citaat:

https://www.sprout.nl/artikel/verpli...-er-vanaf-2020

Verplichte laadpalen voor ondernemers: dit verandert er vanaf 2020

Heb je een bedrijfspand met meer dan 10 parkeerplekken? Dan moet je vanaf 2020 investeren in laadpalen voor elektrische auto's. Een toelichting op de nieuwe regels.

Ogenschijnlijk vanuit het niets trok belangenbehartiger Detailhandel Nederland vorige maand aan de bel over nieuwe EU-regels over het aantal verplichte laadpalen bij gebouwen en winkelcomplexen. De winkeliersvereniging roept de overheid op om die regels, die ingaan vanaf 2020, niet te strikt toe te passen en de markt het zelf te laten uitzoeken. Winkeliers kunnen zelf wel bepalen wat goed is voor hun klanten, stelt de branchevereniging. Wat is er precies aan de hand?

1. Wat houdt de nieuwe wetgeving precies in?

In november 2016 presenteerde de Europese Commissie onder de titel ‘Schone lucht voor alle Europeanen’ een pakket maatregelen om te zorgen dat de EU kan blijven concurreren in het licht van de wereldwijde omschakeling naar schone energie.

Als onderdeel van dit pakket maatregelen is er de richtlijn ‘Energieprestatie van Gebouwen’, die in april van dit jaar werd goedgekeurd door het Europese Parlement.

De richtlijn houdt in dat er in en bij gebouwen meer geïnvesteerd moet worden in energie-efficiënte systemen. Voor nieuwe gebouwen en gerenoveerde panden betekent dit dat vanaf 2020 per 10 parkeerplekken, minstens 1 laadpunt voor elektrische auto’s moet worden geïnstalleerd. Daarnaast moet de bekabeling voor bijkomende laadpunten al aanwezig zijn voor iedere 5 extra parkeerplekken.

2. Wat verandert er daardoor?

Dit betekent dat nieuwe, maar ook bestaande, gebouwen moeten gaan investeren in een laadinfrastructuur om de transitie naar elektrisch rijden te versnellen. "Het is goed te begrijpen dat veel ondernemers hiervan in eerste instantie schrikken", reageert een woordvoerder van laadpalenaanbieder NewMotion (sinds vorig jaar een dochterbedrijf van Shell).

"Een laadpaal plaatsen lijkt immers een flinke investering, zowel in termen van tijd als geld. Dat valt in de praktijk niet alleen erg mee, maar belangrijker: een laadpaal plaatsen heeft veel voordelen voor ondernemers. Zo kan een laadpaal kan een bron van inkomsten zijn. Door een tijd of kWh-tarief in te stellen kan de ondernemer zijn investering terugverdienen, door gebruikers van de paal te laten betalen voor laadsessies."

"Ook draagt de aanwezigheid van een laadpaal bij aan een innovatief en duurzaam imago van de onderneming. Tot is de aanwezigheid van een laadpaal een gastvrij gebaar."

3. Voor welke groep ondernemers is dit nu precies relevant?

Met name voor ondernemers met klanten die een langere tijd geparkeerd staan (denk aan restaurants, kantoren, bouwmarkten, en bedrijven zoals IKEA). Maar ook voor de ondernemer met bijvoorbeeld een buurtsuper kan de aanwezigheid van een laadpaal aantrekkelijk zijn. Zo’n laadpaal kan 24/7 toegankelijk zijn voor publiek gebruik, waardoor buurtbewoners ook de hele nacht aangekoppeld kunnen blijven.

Albert Heijn neemt de proef alvast op de som, en kondigde vorige maand een samenwerking aan met Fasted. AH plaatst in eerste instantie als proef bij drie 'XL'-vestigingen laadstations, zodat klanten hun auto kunnen opalden terwijl ze in de supermarkt zijn.

Veranderingen

Het is de vraag hoe de regels zullen uitpakken in een snel veranderende markt, die er vanaf 2020 weer heel anders uit kan zien. Netwerken van snellaadstations zoals Fastned, Ionity en Allego zullen tegen die tijd verder zijn gegroeid, wat de vraag naar lokale - vaak relatief trage - laadpalen kan drukken.

Tot die tijd pleit Detailhandel Nederland in ieder geval voor een uitzondering voor nieuw winkelvastgoed waarvoor de bouwvergunningen al zijn aangevraagd. Ook wil de organisatie dat (retail)mkb'ers worden vrijgesteld.
Citaat:

http://www.spawnp.nl/nieuws/elektris...bij-nieuwbouw/

Elektrische laadpaal straks verplicht bij nieuwbouw

Vorig jaar heeft de Europese Commissie ingestemd met het plan ‘Schone energie voor alle Europeanen’. Hierin staan onder meer maatregelen rondom elektrische voertuigen. Zo moeten er verplicht laadpalen komen te staan bij bedrijven en woongebouwen. Eerst bij nieuwe gebouwen, later ook bij bestaande bouw.

Nieuwbouw vanaf 2020

Nieuwe bedrijfspanden moeten vanaf 2020 per 10 parkeervakken beschikken over ten minste één laadpaal voor elektrische voertuigen. Dit geldt ook voor bedrijfsgebouwen die een ingrijpende renovatie ondergaan (waarbij de kosten hoger zijn dan 25 % van de totale waarde van het gebouw). Zijn er minder dan 10 maar meer dan 5 parkeerplekken? Dan moet in ieder geval de bekabeling voor een laadpaal er liggen.

Bij nieuwe woongebouwen met 10 of meer parkeerplaatsen moeten vanaf 2020 in ieder geval de nodige voorzieningen zijn aangebracht om elektrische laadpunten te bekabelen. Een laadpaal is dus nog niet verplicht.

Bestaande bouw vanaf 2025

Voor bestaande bouw gelden de nieuwe regels vanaf 2025. Overigens zijn de plannen van de Europese Commissie nog niet officieel in een richtlijn of wettekst gepubliceerd. De precieze uitwerking laat dus nog op zich wachten. Maar houd er alvast rekening mee!

vb (simpele) Brusselse website: (al rijp voor update)

https://www.gidsduurzamegebouwen.bru....html?IDC=8079

Criteria voor de keuze:
https://www.gidsduurzamegebouwen.bru....html?IDC=8082

De Nederlandse overheid is van (semi-)openbare laadpunten prima up to date (maandelijks), van Be kan ik niets fatsoenlijks vinden.
Dit is dus zonder private oplaadpunten die veel talrijker zijn:

https://www.rvo.nl/onderwerpen/duurz...-zaken/cijfers

Cijfers elektrisch vervoer

In opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat maakt RVO.nl maandelijks een overzicht van de aantallen elektrische voertuigen en laadpunten in Nederland. Dit overzicht is op hoofdlijnen en in de vorm van een infographic weergegeven. U mag deze met bronvermelding gebruiken.

Een meer gedetailleerd en Engelstalig overzicht 'Statistics Electric Vehicles in the Netherlands' vindt u onder de infographic als pdf.

Stand van zaken
...



Inclusief oktober 2019:
https://www.rvo.nl/sites/default/fil...ber%202019.pdf

Website met alle details van EU, en interaktieve kaart:
https://www.eafo.eu/

Per EU-land:
https://www.eafo.eu/countries/europe.../23640/summary

reservespeler 18 november 2019 12:31

Ze zijn gewoon zot geworden.

Micele 18 november 2019 14:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 9171056)
Ze zijn gewoon zot geworden.

Interessante bijdrage.

Mambo 18 november 2019 15:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 9171056)
Ze zijn gewoon zot geworden.

Idd.

De schoofzak 18 november 2019 15:48

Een verplichting is natuurlijk ok.
Maar zeg eens eerlijk:
wie zou nu nog een appartement kopen zonder een plaats voor minstens twee fietsen, met oplaadpunt?
En wie zou morgen nog een appartement kopen zonder minstens één oplaadplaats voor de auto? Verbonden aan een zonnepaneelinstallatie natuurlijk.

(aan een huis kan je nog makkelijker later verbeteringen aanbrengen ... maar kijk eens naar actuele nieuwbouwwoningen ..)

reservespeler 18 november 2019 16:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 9171196)
Een verplichting is natuurlijk ok.
Maar zeg eens eerlijk:
wie zou nu nog een appartement kopen zonder een plaats voor minstens twee fietsen, met oplaadpunt?
En wie zou morgen nog een appartement kopen zonder minstens één oplaadplaats voor de auto? Verbonden aan een zonnepaneelinstallatie natuurlijk.

(aan een huis kan je nog makkelijker later verbeteringen aanbrengen ... maar kijk eens naar actuele nieuwbouwwoningen ..)

Is elektrisch autorijden wel de toekomst?

Micele 18 november 2019 17:23

Ik heb ca. 10 stopcontacten in de huisgarage.

En 2 stopcontacten aan de buitenmuur.

Dat is sinds 1900 toekomst. lol.

reservespeler 18 november 2019 17:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 9171281)
Ik heb ca. 10 stopcontacten in de huisgarage.

En 2 stopcontacten aan de buitenmuur.

Dat is sinds 1900 toekomst. lol.

Ik heb er 25 in de garage.

4 van 12V
4 van 24V
10 van 220V
4 van 380V 16A
2 van 380V 32A
1 van 380V 63A

Geen enkel stopcontact zal dienen om nen otto op te laden.

Micele 18 november 2019 18:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 9171297)
Ik heb er 25 in de garage.

4 van 12V
4 van 24V
10 van 220V
4 van 380V 16A
2 van 380V 32A
1 van 380V 63A

Geen enkel stopcontact zal dienen om nen otto op te laden.

Oef! :lol:

De schoofzak 19 november 2019 10:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 9171250)
Is elektrisch autorijden wel de toekomst?

Ja!
Ik ben deze ochtend overtuigd geraakt.
Want gelezen dat er een e. versie komt van de mustang.
Voor een redelijke prijs zelfs.
Is er iemand geïnteresseerd in mijn diesel, in uitstekende staat?

De schoofzak 19 november 2019 10:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 9171297)
Ik heb er 25 in de garage.

4 van 12V
4 van 24V
10 van 220V
4 van 380V 16A
2 van 380V 32A
1 van 380V 63A

Geen enkel stopcontact zal dienen om nen otto op te laden.

Ge gaat een uitzonderlijke soort worden in Vlaanderen.
Een soort gelijk de Amish in de Mid-West. Vooruitgang is niet nodig.

Tavek 19 november 2019 13:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 9171250)
Is elektrisch autorijden wel de toekomst?

Ja, is het maar omdat energie schaarser aan het worden is en we niet meer kunnen permitteren om in een verbrandingsmotor 60-70 % van de energie weg te smijten via warmte en inefficienties.

reservespeler 19 november 2019 13:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 9171665)
Ja!
Ik ben deze ochtend overtuigd geraakt.
Want gelezen dat er een e. versie komt van de mustang.
Voor een redelijke prijs zelfs.
Is er iemand geïnteresseerd in mijn diesel, in uitstekende staat?

Ik kan beter ne nieuwe Mustang kopen.

Het Verzet 19 november 2019 13:38

Tsjah, er zullen er vroeger ook geweest zijn die zwoeren bij stoomtreinen en petroleumlampen.

Dadeemelee 19 november 2019 14:33

Ze gaan wel de straten moeten openbreken om dikkere kabels te leggen of de plon van de straatcabine slaat af.

Anna List 19 november 2019 14:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 9171665)
Ja!
Ik ben deze ochtend overtuigd geraakt.
Want gelezen dat er een e. versie komt van de mustang.
Voor een redelijke prijs zelfs.
Is er iemand geïnteresseerd in mijn diesel, in uitstekende staat?

welke diesel is het?

Dadeemelee 19 november 2019 15:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 9171899)
welke diesel is het?

En heeft hij valse uitlaten?

Anna List 19 november 2019 15:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 9171908)
En heeft hij valse uitlaten?

een vals stopcontact mss.

Dadeemelee 19 november 2019 15:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 9171910)
een vals stopcontact mss.

:lol:

https://www.youtube.com/watch?v=mW1wafnVJaI

Anna List 19 november 2019 15:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 9171913)

lol



Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:43.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be