Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Hitlerfan riskeert jaar cel voor huis met nazisymbolen (https://forum.politics.be/showthread.php?t=250843)

De schoofzak 19 november 2019 20:25

Hitlerfan riskeert jaar cel voor huis met nazisymbolen

Hoeveel gaat hij aan zijn rekker krijgen?
Is er kans op vrijspraak?
Als hij zegt: ik ben fan van Hittler en het nazisme, en wil dat kenbaar maken, maar ik roep niet op om te haten of om geweld te gebruiken.

titel: Hitlerfan riskeert jaar cel voor huis met nazisymbolen
https://www.standaard.be/cnt/dmf20191119_04725376

Citaat:

Een 76-jarige man die zijn huis in Keerbergen heeft versierd met nazisymbolen riskeert een jaar cel voor inbreuken op de negationisme- en antiracismewet.

‘De afbeeldingen aan mijn huis dienen alleen om te tonen dat het nazisme heeft bestaan’, zegt beklaagde Georges B. ‘Ik wist niet dat het strafbaar was.’ De Hitlergroet brengt hij naar eigen zeggen alleen uit bij vrienden en niet in het openbaar. Eerder noemde hij zich al een fan van Adolf Hitler.

Zijn huis aan de Varensweg in een residentiële wijk in Keerbergen heeft hij versierd met allerlei nazisymbolen. Boven de oprit prijkt op een bord ‘Het Adelaarsnest’, met daarboven in grote letters ‘SS’. In een boom is een nazivlag opgehangen. Op en rond de woning werden ostentatief zelfgemaakte hakenkruisen aangebracht.

Antisemitische boodschappen

Het Interfederaal Gelijkekansencentrum Unia kreeg begin dit jaar opnieuw melding van verontruste burgers en diende een klacht in tegen de ex-militair op basis van enkele nieuwe elementen. Zo heeft de bewoner in zijn bomen pamfletten met antisemitische boodschappen opgehangen. Die zijn duidelijk zichtbaar vanop de openbare weg.

In 2014 was er ook al eens een klacht van de buren, maar die werd toen geseponeerd.

Jan van den Berghe 19 november 2019 20:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 9172115)
Hoeveel gaat hij aan zijn rekker krijgen?
Is er kans op vrijspraak?
Als hij zegt: ik ben fan van Hittler en het nazisme, en wil dat kenbaar maken, maar ik roep niet op om te haten of om geweld te gebruiken.

titel: Hitlerfan riskeert jaar cel voor huis met nazisymbolen

De tenlastelegging gaat overduidelijk niet over het hebben van nazisymbolen in het eigen huis. Wel over het ophangen van materiaal dat zichtbaar is vanop straat.

patrickve 19 november 2019 20:30

Ik moet zeggen dat ik het verschil niet zie met een vroom moslim. Behalve natuurlijk dat er geen springstoffen gevonden werden bij die mens.

patrickve 19 november 2019 20:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 9172120)
De tenlastelegging gaat overduidelijk niet over het hebben van nazisymbolen in het eigen huis. Wel over het ophangen van materiaal dat zichtbaar is vanop straat.

Is het kenbaar maken van zijn nazi overtuiging in het openbaar dan strafbaar ? Waarom zijn mensen die moslim symbolen in het openbaar zichtbaar maken dan niet strafbaar op dezelfde wijze ?

Jan van den Berghe 19 november 2019 20:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door patrickve (Bericht 9172122)
Is het kenbaar maken van zijn nazi overtuiging in het openbaar dan strafbaar ? Waarom zijn mensen die moslim symbolen in het openbaar zichtbaar maken dan niet strafbaar op dezelfde wijze ?

Of het strafbaar is, zal moeten blijken.

Dadeemelee 19 november 2019 21:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door patrickve (Bericht 9172122)

Die ‘Jodenster’ en SS met verwijzing naar de ingangspoort van Auschwitz had hij wel best niet gedaan.

Vette Pois(s)on 19 november 2019 21:38

in de gloria

Stultitiae 20 november 2019 01:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 9172202)
Die ‘Jodenster’ en SS met verwijzing naar de ingangspoort van Auschwitz had hij wel best niet gedaan.

Er kan nog gediscussiëert worden of dat nu een 'Jodenster' of een geclaimde 'ster van Remphan' is.

Met de swastika zat hij alleszins goed.
De swastika is gewoon Boeddhistisch Hindoeistisch Arisch Joods.
In 1933 was het nog interessant om dat symbool te claimen. Later werd het interessanter om het te demoniseren.

The Swastika - Once Israel's Emblem.

Die mens wordt dus eigenlijk veroordeeld omdat hij Joodse symbolen ophangt - volgens sommigen was Hitler ook Joods. :lol:

patrickve 20 november 2019 09:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 9172202)

Wat is daar verkeerd aan ? Men mag toch ook een islamitische hoofddoek dragen ?

Anna List 20 november 2019 09:42

niks strafbaars aan.

zolang die man de holocaust niet begint te ontkennen, denk ik niet dat ze hem iets kunnen maken. symbolen zichtbaar van op straat of niet.

maar k zou het toch ook niet appreciëren als buur eigenlijk.

patrickve 20 november 2019 09:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 9172386)
zolang die man de holocaust niet begint te ontkennen

Ik kan niet begrijpen hoe een Hitlerfan de grootste prestatie van zijn idool kan beginnen ontkennen. Dat is als een katholiek die gaat ontkennen dat Jezus herrezen is he. Of als bewonderaar van Alexander de Grote gaan ontkennen dat die op veroveringstocht is geweest. Zonder Holocaust stelt Hitler toch niet veel voor ?

Anna List 20 november 2019 09:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door patrickve (Bericht 9172395)
Ik kan niet begrijpen hoe een Hitlerfan de grootste prestatie van zijn idool kan beginnen ontkennen. Dat is als een katholiek die gaat ontkennen dat Jezus herrezen is he. Of als bewonderaar van Alexander de Grote gaan ontkennen dat die op veroveringstocht is geweest. Zonder Holocaust stelt Hitler toch niet veel voor ?

ik ben er niet zo in thuis en het onderwerp interesseert me ook maar matig, maar een toonbeeld van efficiëntie en effectiviteit was het toch precies niet hé ...

patrickve 20 november 2019 10:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 9172398)
ik ben er niet zo in thuis en het onderwerp interesseert me ook maar matig, maar een toonbeeld van efficiëntie en effectiviteit was het toch precies niet hé ...

Juist, ja, men kan beschaamd zijn voor de mislukking ervan. Maar als men dan oprecht beschaamd is, dan moet men consequent zijn, en die gast niet als uw idool pakken he. Het is toch geen reden om de mislukking ervan nog meer gaan te overdrijven, he.

Dadeemelee 20 november 2019 10:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door patrickve (Bericht 9172374)
Wat is daar verkeerd aan ? Men mag toch ook een islamitische hoofddoek dragen ?

Met de Holocaust lachen? Ik denk dat hij het daarvoor aan zijn broek heeft.

fred vanhove 20 november 2019 10:29

Ik vraag me ook wel eens af waarom men openlijk mag uitkomen dat men een groot aanbidder is van Napoleon ? In Frankrijk zijn zelfs straten en routes naar hem genoemd

Was die Bonaparte dan zo een zachtaardige vreedzame peer ?

Dadeemelee 20 november 2019 10:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door patrickve (Bericht 9172395)

Stel je eens voor dat een Dutrouxfan goed zichtbaar ‘leve Dutroux’ gaat afficheren en dan kleine doodskistjes met An en Eefje erop.

patrickve 20 november 2019 10:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 9172459)
Stel je eens voor dat een Dutrouxfan goed zichtbaar ‘leve Dutroux’ gaat afficheren en dan kleine doodskistjes met An en Eefje erop.

Wat zou daar mis mee zijn ? Op wettelijk vlak, bedoel ik ? Ik zou hopen dat zoiets perfect wettelijk zou mogen, he. Over goeie smaak hebben we het niet, maar smaken zijn vrij he.

Anna List 20 november 2019 10:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 9172450)

het probleem is net dat hij er niet mee kan lachen, me dunkt.

maar strafbaar is het niet hé, dat lachen met de holocaust.

patrickve 20 november 2019 10:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 9172450)

Mag daar dan niet mee gelachen worden ??? Dat mag niet ontkend worden, maar uiteraard mag dat toch goed gevonden worden ? Het zou IDIOOT zijn om een moreel oordeel te verplichten over ware feiten, nee ? Moet men de wet van de zwaartekracht "leuk vinden" of moet men die juist "betreuren" ? Wat voor zever is dat nu, dat men het verleden niet goed zou mogen vinden ?

Anna List 20 november 2019 10:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 9172459)

ja?

en nu?

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:06.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be