![]() |
Canon van de Vlaamse en Nederlandse schilderkunst.
https://www.demorgen.be/tv-cultuur/d...mmen~b7725763/
Men is er mee bezig, maar ik zie niet waar men kan stemmen. Enfin zeg maar iets. Ik denk spontaan aan Delvaux en Bosch. |
Pierre Bourdieu
Beetje beeldenstormen is ook altijd leuk? Of in een echt canon steken, de 'Dikke Bertha (houwitser)' bijvoorbeeld? Pijnlijk wel mijn bovenstaande kort bochtenwerk wat dan weer niet belet dat ik een groot fan ben van Fred Bervoets en van Panamarenko ;-) |
Felicien Rops was spijtig genoeg geen Vlaming.
|
Citaat:
In een ver verleden tussen pot- en pint wijlen Pieter Celie (beeldhouwer, graficus, schilder, tekenaar en fotograaf) nog regelmatig tegen gekomen. ![]() |
Citaat:
2. Rembrandt 3. Pieter Breughel Sr. 4. Van Eyck 5. Hugo Van der Goes Kladschilders: Vermeer |
Anton Van Dyck
Vincent Van Gogh Piet Mondriaan |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
![]() De man die Picasso leerde wat schilderen is |
Citaat:
|
Léon Spilliaert
![]() |
Frans Masereel
![]() |
Luc Tuymans
![]() |
Citaat:
|
Emile Claus
![]() |
Citaat:
|
Citaat:
|
Soit, mogen niet ontbreken in de canon:
De oude Pieter Bruegel en Van Gogh. In tweede orde: Claus (Emile, niet Hugo). Bosch. Rembrandt (maar niet 'De Nachtwacht', een totaal oninteressant schilderij). Schmalzigaug (de vreemde eend in deze bijt wellicht). Adriaen van de Venne. Theo van Rysselberghe. Hendrick Avercamp. Matthias Stom. En mijn eeuwige guilty pleasure Jan Steen. Hedendaagse schilders die mij wel kunnen bekoren: Tuymans. Dondeyne (zie avatar). Vekemans. |
Om alles wat er op huidig ogenblik in de wereld aan de gang is lijkt mij dit vrij toepasselijk. (Edvard Munch - De schreeuw) ![]() |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:56. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be