Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Jonge gezinnen trekken weg uit de stad (https://forum.politics.be/showthread.php?t=250865)

Guinevere 21 november 2019 10:50

Jonge gezinnen trekken weg uit de stad

https://m.standaard.be/cnt/dmf201911...=3402437416340
Citaat:

BRUSSEL De stadsvlucht leek de voorbije jaren op haar retour, maar in 2018 zagen haast alle centrumsteden meer jonge gezinnen wegtrekken dan er bijkwamen. Uit Antwerpen trokken bijna 8.200 jonge ouders en hun kinderen weg, terwijl er nog geen 4.800 bijkwamen. In Leuven vertrokken 1.300 méér jonge mensen dan er bijkwamen. In Gent loopt het verschil op tot 2.183. Het verschil tussen het aantal vertrekkende en het aantal aankomende gezinnen is groter geworden dan in 2016, tonen cijfers van Statbel. Alleen Sint-Niklaas en Aalst gaan ?*tegen de trend in.

‘De bereikbaarheid van de stad, de cultuur, het sociale leven: jonge koppels willen graag in de stad wonen, maar ze kunnen het niet betalen’, zegt Philippe Janssens van vastgoedontwikkelaar Immpact. In alle centrumsteden waar het aantal jonge gezinnen daalde, stegen de prijzen in vijf jaar tijd met minstens 8 procent. ‘In de stadsrand is het goedkoper en vinden ze gemakkelijker een huis met een tuin voor de kinderen.

‘Het ideaal van een jong gezin is nog altijd een huis met een tuin’, zegt socioloog en ruimtelijk planner Pascal De Decker (KU Leuven). ‘Er is in die groep weinig vraag naar de nieuwe appartementen die er in de stad in groten getale bij komen. Een huis is ook een cocon waarin een jong gezin zich terugtrekt. Dat gaat gemakkelijker buiten de stad.’

Ook de reputatie van de stad speelt mee. ‘Uit onze diepte-interviews blijkt dat etniciteit een rol speelt’, zegt De Decker. ‘Mensen hebben er geen problemen mee dat er andere etniciteiten op de school van hun kinderen zitten, maar “het mag niet te veel zijn”. We blijven ook aan slechte stedenbouw doen. Vaak wacht het beleid tot iemand een bouwaanvraag indient, om dan ja te zeggen. Het zou beter zijn om hele stadswijken uit te denken waar voor iedereen wat wils is.’
Bereikbaarheid werk, (cultureel en sociaal leven - een jong gezin heeft dat toch al minder) weegt niet op tegen een huis met of zonder tuin. En dan begrijp ik ook dat jonge gezinnen liever dichter bij familie en vrienden blijven wonen.
Ik heb bv altijd in de stad gewoond, mijn familie ook, dus voor mij is wegtrekken net moeilijker...

Zipper 21 november 2019 10:56

‘Mensen hebben er geen problemen mee dat er andere etniciteiten op de school van hun kinderen zitten, maar “het mag niet te veel zijn”.

Wel, wel, wel...…..:|

marie daenen 21 november 2019 10:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zipper (Bericht 9173479)
‘Mensen hebben er geen problemen mee dat er andere etniciteiten op de school van hun kinderen zitten, maar “het mag niet te veel zijn”.

Wel, wel, wel...…..:|

Oh het is maar een beetje meer dan de helft voor het ogenblik... Enfin in sommige klassen zit er al tot 2/3...

Tavek 21 november 2019 11:19

"Geen tuin en altijd parkeermiserie" was nochtans de reden waarom wij niet kozen voor een stadscentrum. Staat ook in dit artiekel.

Appartementen in de stad zijn voor uitstek geschikt voor bejaarden die dicht bij alles willen zitten.

Skobelev 21 november 2019 11:25

Welke autochtoon met gezond verstand wil zijn kinderen laten opgroeien tussen de bruine en allachtonen?

Guinevere 21 november 2019 11:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 9173517)
"Geen tuin en altijd parkeermiserie" was nochtans de reden waarom wij niet kozen voor een stadscentrum. Staat ook in dit artiekel.

Appartementen in de stad zijn voor uitstek geschikt voor bejaarden die dicht bij alles willen zitten.

En een tuin in de stad kost vaak wel een pak meer.
Parkeermiserie: ja, tenzij je weinig met de auto rijdt of een garage huurt.

Bejaarden op den buiten: soms denk ik ook van wat voor sukkeltjes dat moeten zijn.

Guinevere 21 november 2019 11:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev (Bericht 9173528)
Welke autochtoon met gezond verstand wil zijn kinderen laten opgroeien tussen de bruine en allachtonen?

Maak je geen zorgen. Omgekeerd zijn de geesten ook meer wakker. Niet veel 2e, 3e generatie allochtonen gaan hun kinderen tussen de kafir zetten, tenzij ze verplicht worden (bv. asielzoekers)

Bobke 21 november 2019 11:36

Citaat:

‘T zal beteren als de lez ingevoerd is.

alberto 21 november 2019 11:44

Citaat:

Zijn die appartementen dan allemaal uitgerust voor bejaarden met hun rollator, al dan niet elektrisch, ouderen in rolstoel, enfin ge weet wel appartementen met brede gangen en deuren, overal een inloopdouche enz..

Zipper 21 november 2019 11:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev (Bericht 9173528)

In het Brusselse hebben ze geen keuze meer. Daarom ook dat meer en meer autochtonen er wegtrekken.

Skobelev 21 november 2019 11:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Guinevere (Bericht 9173538)
Maak je geen zorgen. Omgekeerd zijn de geesten ook meer wakker. Niet veel 2e, 3e generatie allochtonen gaan hun kinderen tussen de kafir zetten, tenzij ze verplicht worden (bv. asielzoekers)

Ik mag het hopen. Polarisatie is de weg om al dat allachtoons gespuis hier de grens over te sjotten.

Guinevere 21 november 2019 11:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev (Bericht 9173558)
Ik mag het hopen. Polarisatie is de weg om al dat allachtoons gespuis hier de grens over te sjotten.

De stadsgrens ? :lol:

alice 21 november 2019 12:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Guinevere (Bericht 9173471)
https://m.standaard.be/cnt/dmf201911...=3402437416340

Bereikbaarheid werk, (cultureel en sociaal leven - een jong gezin heeft dat toch al minder) weegt niet op tegen een huis met of zonder tuin. En dan begrijp ik ook dat jonge gezinnen liever dichter bij familie en vrienden blijven wonen.
Ik heb bv altijd in de stad gewoond, mijn familie ook, dus voor mij is wegtrekken net moeilijker...

Huh? Omdat je een jong gezin bent geen sociaal of cultureel leven???En wonen bij familie op schoot? Uw rare opvattingen ...wat speelt is volgens het artikel de noodgedwongen diversiteit en bezorgdheid kwaliteit onderwijs voor hun kinderen, naar buiten kunnen omdat er een tuin is en de prijs.

alice 21 november 2019 12:23

Citaat:

Hoe achterlijk is deze opmerking? De meeste allochtonen willen hun kinderen niet kansarm maken via een " moslimschool" en problemen om met anderen in de klas te zitten zijn er ook niet. U geeft die mensen onterecht weer een slecht naam. Omgekeerd wel, veel Vlamingen willen niet teveel allochtonen in de klas, omwille van het effect op de kwaliteit van het onderwijs. Dan trekken ze liever weg...

Skobelev 21 november 2019 12:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Guinevere (Bericht 9173569)
De stadsgrens ? :lol:

De EU grens.

Mambo 21 november 2019 12:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Guinevere (Bericht 9173531)
En een tuin in de stad kost vaak wel een pak meer.
Parkeermiserie: ja, tenzij je weinig met de auto rijdt of een garage huurt.

Bejaarden op den buiten: soms denk ik ook van wat voor sukkeltjes dat moeten zijn.

Die parkeer miserie begint nu ook naar de stadsrand te trekken.
Gisteren op evergem 25€ boete gehad.
Ik was 2 minuten in de bank.

En omliggende mag je meestal maar 30 minuten parkeren.

Wat zeggen ze dan?
Laat uw auto buiten de stad en kom met de bus?
Dat gaat ook al niet zomaar meer tenzij 10€ per dag op hun parkings.

IJsboer 21 november 2019 13:28

Citaat:

Dat is eigenlijk een probleem. Ghettovorming zorgt namelijk voor verpaupering en criminaliteit. Kijk maar naar Antwerpen Park Spoor Noord. Ik vind dat Kafirs en makakken.. .Euh... ik bedoel Autochtonen en allochtonen gewoon even normaal moeten doen en samen een ikea kast moeten gaan ineensteken ofzo.

Al dat geblaas is voor niks nodig.

Guinevere 21 november 2019 14:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev (Bericht 9173598)
De EU grens.

Geen zorgen. Wij sjotten u daar ook wel over.

Guinevere 21 november 2019 14:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mambo (Bericht 9173612)
Die parkeer miserie begint nu ook naar de stadsrand te trekken.
Gisteren op evergem 25€ boete gehad.
Ik was 2 minuten in de bank.

En omliggende mag je meestal maar 30 minuten parkeren.

Wat zeggen ze dan?
Laat uw auto buiten de stad en kom met de bus?
Dat gaat ook al niet zomaar meer tenzij 10€ per dag op hun parkings.

Dat is geen parkeermiserie.
Dat is miserie door super gierigheid en gezaag. Een paar centjes in de automaat droppen is teveel gevraagd ?

Guinevere 21 november 2019 14:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door IJsboer (Bericht 9173650)
Dat is eigenlijk een probleem. Ghettovorming zorgt namelijk voor verpaupering en criminaliteit. Kijk maar naar Antwerpen Park Spoor Noord. Ik vind dat Kafirs en makakken.. .Euh... ik bedoel Autochtonen en allochtonen gewoon even normaal moeten doen en samen een ikea kast moeten gaan ineensteken ofzo.

Al dat geblaas is voor niks nodig.

Het geblaas van de racistische vlaams-nationalist heeft u natuurlijk niet opgemerkt. Typisch, want u bent er wellicht zelf één . Als autochtonen allochtonen discrimineren is er niets aan de hand, omgekeerd is een probleem, want ghettovorming. Wat een hypocrisie!

Maakt u zich maar helemaal geen zorgen over mijn buurt.
Maak u liever zorgen over uzelf en hoe u als ongelovige gaat rotten in de hel.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:03.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be