Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Walen verbaasd ;Crembo spreekt Nederlands en geen Frans (https://forum.politics.be/showthread.php?t=250871)

Witte Kaproen 21 november 2019 15:02

Walen verbaasd ;Crembo spreekt Nederlands en geen Frans

Crembo begint te voelen van waar de wind waait en spreekt enkel Nederlands tijdens de handels missie en geen Frans.:-)

De Franstalige raken in de war.

"On a seulement pu constater que le ministre fédéral en charge du Commerce extérieur, Pieter De Crem (CD&V), s’est exprimé devant la presse uniquement en néerlandais. :-)

"On ose espérer que c’est une maladresse et non une volonté délibérée." :cry:

https://www.lalibre.be/belgique/poli...ad58130db6b940

Zij krijgen eindelijk eens een koekje van eigen deeg.

Ontelbare keren moesten de Vlamingen het enkel doen met een Franstalige uitleg gedurende de 189jarige geschiedenis van dit land.

Nu voelen zij zelf eens wat dit doet aan een mens als een federale minister weigert Uw taal te spreken .

Bravo Crembo, de Vlaamse onafhankelijkheid kan er alleen maar vlugger door komen.

quercus 21 november 2019 16:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen (Bericht 9173719)
Crembo begint te voelen van waar de wind waait en spreekt enkel Nederlands tijdens de handels missie en geen Frans.:-)

De Franstalige raken in de war.

"On a seulement pu constater que le ministre fédéral en charge du Commerce extérieur, Pieter De Crem (CD&V), s’est exprimé devant la presse uniquement en néerlandais. :-)

"On ose espérer que c’est une maladresse et non une volonté délibérée." :cry:

https://www.lalibre.be/belgique/poli...ad58130db6b940

Zij krijgen eindelijk eens een koekje van eigen deeg.

Ontelbare keren moesten de Vlamingen het enkel doen met een Franstalige uitleg gedurende de 189jarige geschiedenis van dit land.

Nu voelen zij zelf eens wat dit doet aan een mens als een federale minister weigert Uw taal te spreken .

Bravo Crembo, de Vlaamse onafhankelijkheid kan er alleen maar vlugger door komen.

Ook al is de houding van Crembo niet 100% kosher, toch vind ik het goed dat de Franstaligen nu eens met een zelfde soort situatie geconfronteerd worden als diegene die wij Vlamingen sedert 1830 zo dikwijls hebben moeten slikken. De Vlamingen hebben veel te lang de prioriteit van het Frans als een soort "vanzelfsprekendheid" beschouwd. Een beetje zoals nogal wat Amerikaanse zwarten in de 18e en 19e eeuw op den duur het vanzelfsprekend vonden dat ze slaaf waren.

Witte Kaproen 21 november 2019 16:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door quercus (Bericht 9173764)
Ook al is de houding van Crembo niet 100% kosher, toch vind ik het goed dat de Franstaligen nu eens met een zelfde soort situatie geconfronteerd worden als diegene die wij Vlamingen sedert 1830 zo dikwijls hebben moeten slikken. De Vlamingen hebben veel te lang de prioriteit van het Frans als een soort "vanzelfsprekendheid" beschouwd. Een beetje zoals nogal wat Amerikaanse zwarten in de 18e en 19e eeuw op den duur het vanzelfsprekend vonden dat ze slaaf waren.

En de Franstaligen kunnen vooral niet verdragen dat de Chinezen nu te weten komen dat België geen Franstalig land is .

Goed gedaan Crembo;

een kus van de juffrouw en een bank vooruit.

Bad Attila 21 november 2019 17:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen (Bericht 9173767)
En de Franstaligen kunnen vooral niet verdragen dat de Chinezen nu te weten komen dat België geen Franstalig land is .

Goed gedaan Crembo;

een kus van de juffrouw en een bank vooruit.

De Chinezen kennen inderdaad het verschil tussen Frans en Nederlands. :lol:

Witte Kaproen 21 november 2019 17:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila (Bericht 9173781)
De Chinezen kennen inderdaad het verschil tussen Frans en Nederlands. :lol:

Zeer zeker, er zijn heel wat Chinezen die Nederlands spreken ,

en er zijn er zelfs een paar die Frans spreken.

Bad Attila 21 november 2019 17:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen (Bericht 9173790)

De fritchinezen tellen niet mee, hé... :roll:

DucDEnghien 21 november 2019 17:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen (Bericht 9173790)

"De nos jours, la Chine compte déj?* plus de 100 000 apprenants de français, la langue de Molière est devenue une des principales langues étrangères enseignées tant dans le système scolaire que dans les établissements de formation de langues."

marie daenen 21 november 2019 17:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DucDEnghien (Bericht 9173797)
"De nos jours, la Chine compte déj?* plus de 100 000 apprenants de français, la langue de Molière est devenue une des principales langues étrangères enseignées tant dans le système scolaire que dans les établissements de formation de langues."

Vreemd he, in China kunnen ze vreemde talen aanleren; zelfs al dat nodig is om te praten aan de andere kant van de wereld en in ons land is het te veel gevraagd van de grote francofonie om wat Nederlands te leren om te kunnen praten met hun eigen landgenoten die bovendien de meerderheid vormen in ons land???

TheFourHorsemen 21 november 2019 18:07

Begrijpen onze landgenoten dan de taal van de meerderheid van de bevolking niet?

;)

marie daenen 21 november 2019 18:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen (Bericht 9173857)
Begrijpen onze landgenoten dan de taal van de meerderheid van de bevolking niet?

;)

Waarom denk je dat la Belgique op apengaten ligt???

quercus 21 november 2019 18:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DucDEnghien (Bericht 9173797)

Zelfs als het waar is, dan is 100 000 op een bevolking van één miljard vierhonderd miljoen Chinezen toch niet zo gek veel.

quercus 21 november 2019 18:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen (Bericht 9173857)
Begrijpen onze landgenoten dan de taal van de meerderheid van de bevolking niet?;)

Inderdaad, ze hebben nog steeds moeite met de taal van de belangrijkste Belgische deelstaat.

Bad Attila 21 november 2019 18:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen (Bericht 9173843)
Vreemd he, in China kunnen ze vreemde talen aanleren; zelfs al dat nodig is om te praten aan de andere kant van de wereld en in ons land is het te veel gevraagd van de grote francofonie om wat Nederlands te leren om te kunnen praten met hun eigen landgenoten die bovendien de meerderheid vormen in ons land???

100.000 Chinezen die Frans leren in China, dat is, relatief gezien, vergelijkbaar met zo’n 4 Franstaligen (als ik goed tel, wat ik niet kan) die Nederlands leren in België.

marie daenen 21 november 2019 18:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila (Bericht 9173872)
100.000 Chinezen die Frans leren in China, dat is, relatief gezien, vergelijkbaar met zo’n 4 Franstaligen (als ik goed tel, wat ik niet kan) die Nederlands leren in België.

Zijn die er???

TheFourHorsemen 21 november 2019 18:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila (Bericht 9173872)

Ik kom op 400 Franstaligen uit.

100.000 / 1 miljard Chinezen (afgerond) = 0.0001

0.0001 * 4 miljoen (aantal Walen) = 400.

marie daenen 21 november 2019 18:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen (Bericht 9173876)

Die zijn er zeker niet... ;-)

Bad Attila 21 november 2019 18:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen (Bericht 9173876)

100.000 / 1 miljard Chinezen (afgerond) = 0.0001

0.0001 * 4 miljoen (aantal Walen) = 400.

Bedankt! ;-)

Zoals ik zei, ik kan niet tellen... :oops:

TheFourHorsemen 21 november 2019 18:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila (Bericht 9173886)
Bedankt! ;-)

Zoals ik zei, ik kan niet tellen... :oops:

Rechten gestudeerd zeker?

;-)

Bad Attila 21 november 2019 18:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen (Bericht 9173880)
Die zijn er zeker niet... ;-)

Weet je, Kaproen, die heeft nog talent, jij daarentegen...

Elio di Supo 21 november 2019 18:26

Pierre La Crème.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:03.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be