Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   voor of nadelen van luchtvering (https://forum.politics.be/showthread.php?t=250881)

Garry 22 november 2019 11:42

voor of nadelen van luchtvering
 
Ik overweeg van onder mijn Navara luchtvering te laten plaatsen. De wagen wordt zelden door mij gebruikt om een vrachtje te vervoeren, eerder wel om er een aanhangwagen mee te trekken.

Daar mijn echtgenote veel rugklachten heeft en de Navara als lichte vracht niet al te zacht afgeveerd is, hoop ik deze door het plaatsen van luchtvering een stuk zachter te maken.

Nu mijn vraag;

Heeft er hier iemand ondervinding met het installeren van luchtvering, en zo ja, kun je mij toelichten wat de te verwachten resultaten daarvan zijn en waar in Vlaanderen kan ik daar het beste voor terecht en waarmee moet ik rekening houden naar de jaarlijkse schouwingen toe?

brother paul 22 november 2019 11:43

geen nadelen tenzij in onderhoud kan zo'n luchtvering kapot gaan na verloop van tijd

Anna List 22 november 2019 11:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Garry (Bericht 9174428)
Ik overweeg van onder mijn Navara luchtvering te laten plaatsen. De wagen wordt zelden door mij gebruikt om een vrachtje te vervoeren, eerder wel om er een aanhangwagen mee te trekken.

Daar mijn echtgenote veel rugklachten heeft en de Navara als lichte vracht niet al te zacht afgeveerd is, hoop ik deze door het plaatsen van luchtvering een stuk zachter te maken.

Nu mijn vraag;

Heeft er hier iemand ondervinding met het installeren van luchtvering, en zo ja, kun je mij toelichten wat de te verwachten resultaten daarvan zijn en waar in Vlaanderen kan ik daar het beste voor terecht en waarmee moet ik rekening houden naar de jaarlijkse schouwingen toe?

zou je niet voor een luchtgeveerde zetel gaan?
van echtgenote wisselen is ook een optie.

Garry 22 november 2019 11:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door brother paul (Bericht 9174429)
geen nadelen tenzij in onderhoud kan zo'n luchtvering kapot gaan na verloop van tijd

Ja, alles kan kapot gaan na een tijd, wij ook, maar toch bedankt voor uw insteek.:lol:

Garry 22 november 2019 11:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 9174431)
zou je niet voor een luchtgeveerde zetel gaan?
van echtgenote wisselen is ook een optie.

Ik heb de deze al 35 jaar en tot op de draad versleten maar ik ben er in de loop der jaren aan gehecht geraakt en eindelijk passen haar al haar kleren, die weer moeten vervangen denk ik dat het een grotere investering zal vragen dan het laten plaatsen van een luchtvering.

fred vanhove 22 november 2019 11:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Garry (Bericht 9174441)
Ik heb de deze al 35 jaar en tot op de draad versleten maar ik ben er in de loop der jaren aan gehecht geraakt en eindelijk passen haar al haar kleren. Die weer moeten vervangen denk ik dat het een grotere investering zal vragen dan het laten plaatsen van een luchtvering.

Ik zou toch zien wat je plaatst of je daar mee door onze debiele keuring geraakt.
In België wordt je tegenwoordig al afgekeurd als er een autosticker op je wagen plakt ....dus daar zou ik in de eerste plaats zeker van moeten zijn. Als je er natuurlijk zeker van kunt zijn ....want de ene debiel is niet de andere in zo'n station en het ene station debielen is niet het andere station debielen. Van één ding ben je zeker ....het zijn allemaal debielen.

Garry 22 november 2019 12:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove (Bericht 9174447)
Ik zou toch zien wat je plaatst of je daar mee door onze debiele keuring geraakt.
In België wordt je tegenwoordig al afgekeurd als er een autosticker op je wagen plakt ....dus daar zou ik in de eerste plaats zeker van moeten zijn. Als je er natuurlijk zeker van kunt zijn ....want de ene debiel is niet de andere in zo'n station en het ene station debielen is niet het andere station debielen. Van één ding ben je zeker ....het zijn allemaal debielen.

Kan ik over mee klappen.

Mijn caravan is een Hobby dubbelass van, dissel meegerekend, een kleine 9 metr. L op 250 Br en 2 ton leeg. Iedere keuring te Oostende werd hij afgekeurd voor de oploop rem die volgens hun te ver indrukte. Ik heb de remmen laten afstellen bij de constructeur en uiteindelijk van daar een attest bekomen dat de remmen zo dienden afgeregeld te zijn. Voor de controle moesten ze anders afgesteld zijn zodat de oploop rem minder ver zou ingedrukt worden.

Volgens de contructeur zouden ze in dat geval warm lopen bij een afdaling in de bergen en zou er een echt gevaarlijke toestand ontstaan.

Oplossing zou zijn, telkens de remmen foutief af te stellen om naar de controle te gaan en daarna terug normaal af te stellen.

Op de keuring beschouwen ze de afstand van de oploop rem zoals die van een caravan van 750 kg. Een van 2 ton is wel wat anders en die caravans zijn zo gehomologeerd, dus moeten ze ook zo mogen de controle passeren.

Ik ben uiteindelijk van controlestation veranderd en sedertdien heb ik er geen probleem meer mee gehad.

brother paul 22 november 2019 17:24

ik heb zo'n adaptieve luchtvering, en moet zeggen dat werkt dus megagoed. In die zin als je bvb over een kruispunt vlamt aan 70per uur zit je met de gewone vering meestal op uw 'gat' als het ware wanneer je van de hoogste punt van het kruispunt naar de put vlamt.
terwijl die luchtvering dat perfect afvlakt en opvangt.
In principe vind ik het zo goed, dat als je die punten met gezwinde snelheid pakt, dat je constateert dat je veel minder last hebt van het debiele achterlijke wegdek die de belgische ambtonarocratie bedenken voor het wagenpark die ze willen melken en wegpesten.

maar ik denk nu niet dat jij zo een retrofit kunt krijgen. Denk dat je gewoon moet verwachten dat uw auto minder doorhangt als hij zwaar geladen wordt of een caravan moet trekken; Voor de rest ga je dat niet merken Bvb bij bochten gaat hij ook iets beter nemen, maar bij een adaptieve vering gaat hij werkelijk extra tegenduwen om zo de 'overhangednde carossiere en overstuur' te corrigeren

Garry 22 november 2019 22:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door brother paul (Bericht 9174669)
ik heb zo'n adaptieve luchtvering, en moet zeggen dat werkt dus megagoed. In die zin als je bvb over een kruispunt vlamt aan 70per uur zit je met de gewone vering meestal op uw 'gat' als het ware wanneer je van de hoogste punt van het kruispunt naar de put vlamt.
terwijl die luchtvering dat perfect afvlakt en opvangt.
In principe vind ik het zo goed, dat als je die punten met gezwinde snelheid pakt, dat je constateert dat je veel minder last hebt van het debiele achterlijke wegdek die de belgische ambtonarocratie bedenken voor het wagenpark die ze willen melken en wegpesten.

maar ik denk nu niet dat jij zo een retrofit kunt krijgen. Denk dat je gewoon moet verwachten dat uw auto minder doorhangt als hij zwaar geladen wordt of een caravan moet trekken; Voor de rest ga je dat niet merken Bvb bij bochten gaat hij ook iets beter nemen, maar bij een adaptieve vering gaat hij werkelijk extra tegenduwen om zo de 'overhangednde carossiere en overstuur' te corrigeren

Bedankt brother. Kun je misschien ook nog een plaatser aanbevelen of heb je dat zelf geïnstalleerd ?

brother paul 22 november 2019 22:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Garry (Bericht 9174966)
Bedankt brother. Kun je misschien ook nog een plaatser aanbevelen of heb je dat zelf geïnstalleerd ?

heb dat standaard gekocht

mijn pa heeft ooit eens zijn auto laten retrofitten, dat werd toen gedaan door de garage. Was met een knopje dat je auto kunt omhoog doen komen

Heb idd ook een stand om de auto omhoog te doen komen voor bvb wegdek waar de auto anders hapert aan de weg

En hij doet dat ook automatisch bij hoge snelheid zakt hij lager, en wordt vering harder.

brother paul 22 november 2019 23:03

het is zoiets denk ik dat je wilt ?
https://www.oluve.nl/hulpluchtvering...chtvering.html

dat is gewoon de veren die vervangen worden

Garry 22 november 2019 23:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door brother paul (Bericht 9174996)
het is zoiets denk ik dat je wilt ?
https://www.oluve.nl/hulpluchtvering...chtvering.html

dat is gewoon de veren die vervangen worden

Dit is een hulpluchtvering. Voor het weinige dat ik er al over weet is wat ik nodig heb een vol automatisch luchtveren systeem.

Ik verneem nu van u dat je dit gewoon door de garage kunt laten plaatsen. Ik was van mening dat dit eerder iets was voor een gespecialiseerd bedrijf die de auto dan ook opnieuw laat homologeren en een attest aflevert voor de technische controle.

Waarschijnlijk gaat er dan ook wel een heel ander prijskaartje aan hangen. De eerste prijs die ik heb binnengekregen is 4600 excl. BTW. Dat was heel even slikken.

brother paul 24 november 2019 08:08

tis een optie die vlug 2000 euro kost
de montag zal wel dagje werk zijn.
dus ik zou verwachten dat het 2500euro kost

brother paul 24 november 2019 22:54

hier garry een goed draadje
nadeel: niet te ruw rijden op onverharde wegen..

https://www.rivianforums.com/threads...suspension.21/

Hypochonder 25 november 2019 07:23

Luchtvering plaatsen in een versleten Navara??? Dat wil zeggen dat de kost van de luchtvering plus het plaatsen ervan de waarde van die auto vele malen overstijgt dus totaal onzinnig om zoiets te doen. Koop u gewoon een voertuig met standaard luchtvering.

Garry 26 november 2019 16:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hypochonder (Bericht 9176845)
Luchtvering plaatsen in een versleten Navara??? Dat wil zeggen dat de kost van de luchtvering plus het plaatsen ervan de waarde van die auto vele malen overstijgt dus totaal onzinnig om zoiets te doen. Koop u gewoon een voertuig met standaard luchtvering.

de waarde is variabel en bestaat uit wat hij waard is voor mij, zijn staat en de verkoopwaarde. Gezien het hier niet gaat over verkoop is de verkoopwaarde van geen belang en gaat het over wat hij waard is voor mij.

Het voertuig is uitgerust met een automatische transmissie, is behandeld aan de onderkant met een zeer speciale coating tegen het roesten en aangepast voor mindervalide. Kostprijs alles samen een stuk door de 45000 euro. Heeft juist 129000 km op de teller, wij noemen dat voor een diesel, warmgedraaid.

Ik denk dat de kostprijs voor het plaatsen van een luchtvering zeker niet eens in de buurt gaat komen van zijn waarde + gaat hierdoor zijn huidige waarde nog terug wat stijgen.

Garry 26 november 2019 16:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door brother paul (Bericht 9176699)
hier garry een goed draadje
nadeel: niet te ruw rijden op onverharde wegen..

https://www.rivianforums.com/threads...suspension.21/

bedankt brother. Ik rijd nooit over onverharde wegen. Ik heb dat in al die jaren nog maar 1 keer gedaan zonder dat het de bedoeling was. gewoon in Italië een onbekende binnenweg ingeslagen zonder te weten dat die halfweg ophield te bestaan en veranderde in een soort antistankterrein.

Garry 30 november 2019 01:43

Ik ga er nog eens een echte knappe diesel bij kopen.

Als hij dan toch anders nog jaren lang gaat stinken in afrika of konsoorten dan heb ik liever dat hij hier verder stinkt en dat ik het genot ervan heb. Prima occasietje op luchtvering, amper warm gedraaid en voor een fractie van wat het zou kosten om luchtvering onder mijn Navara te laten zetten, als het al kon want blijkt dat er geen specifieke luchtvering voor de Navara bestaat, enkel en alleen een hulpluchtvering voor veel geld en waar ik geen kl..... mee vooruit ben.

brother paul 30 november 2019 01:59

die selectie, slechter dan euro6 diesel kan je niet maken
maar anders ziet er ongeveer zo uit

knappe diesel, met luchtvering, adaptive cruise control, juist gerodeerd max 90.000km, hulpremsysteem en dodehoekklik


https://www.autoscout24.be/nl/lst/?s...&atype=C&ac=0&

de suv selectie met trekhaak uiteraard
https://www.autoscout24.be/nl/lst/?s...&atype=C&ac=0&

Garry 6 december 2019 11:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door brother paul (Bericht 9182436)
die selectie, slechter dan euro6 diesel kan je niet maken
maar anders ziet er ongeveer zo uit

knappe diesel, met luchtvering, adaptive cruise control, juist gerodeerd max 90.000km, hulpremsysteem en dodehoekklik


https://www.autoscout24.be/nl/lst/?s...&atype=C&ac=0&

de suv selectie met trekhaak uiteraard
https://www.autoscout24.be/nl/lst/?s...&atype=C&ac=0&

Ik heb nog wat eisen toegevoegd en er blijft zo goed als niets meer over.
https://www.autoscout24.be/nl/lst/?s...&atype=C&ac=0&


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:41.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be