Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Godsdienst en levensovertuiging (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=111)
-   -   Vrijmetselaarij (https://forum.politics.be/showthread.php?t=250898)

(neo)geopolitiek 23 november 2019 08:39

Vrijmetselaarij

Leeft dat eigenlijk nog ?

Jan van den Berghe 23 november 2019 08:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door (neo)geopolitiek (Bericht 9175162)

Natuurlijk, heel wat Open VLD'er zijn er lid van en voeren op die manier de agenda uit van de Vrijmetselarij.

(neo)geopolitiek 23 november 2019 08:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 9175165)
Natuurlijk, heel wat Open VLD'er zijn er lid van en voeren op die manier de agenda uit van de Vrijmetselarij.

Dus is eigenlijk al een antwoord op mijn vraag, gezien het feit dat OVLD gedecimeerd is zal dit zo ook wel zijn voor de vrijmetselarij, hetzelfde voor SPA die met de vrijzinnigen onder haar leden ook hofleverancier was....

JimmyB 23 november 2019 10:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 9175165)

En wat zou die agenda wel mogen zijn?

Jan van den Berghe 23 november 2019 10:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB (Bericht 9175306)

Kijk om u heen en zie wat de Open VLD op ethisch gebied allemaal nastreeft.

JimmyB 23 november 2019 10:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door (neo)geopolitiek (Bericht 9175168)
Dus is eigenlijk al een antwoord op mijn vraag, gezien het feit dat OVLD gedecimeerd is zal dit zo ook wel zijn voor de vrijmetselarij, hetzelfde voor SPA die met de vrijzinnigen onder haar leden ook hofleverancier was....

Vrijzinnigheid en vrijmetselarij zijn geen synoniemen.

Het is wel waar dat de vrijmetselarij in België hoofdzakelijk vrijzinnig is. Maar ik zie geen reden waarom dit zou verminderen.

JimmyB 23 november 2019 10:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 9175311)
Kijk om u heen en zie wat de Open VLD op ethisch gebied allemaal nastreeft.

Dit heeft niets met vrijmetselarij te maken maar met vrijzinnigheid. En ja, die heeft een agenda en hetgeen ze nastreven lijkt me niet meer dan normaal.

Jan van den Berghe 23 november 2019 11:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB (Bericht 9175317)
Dit heeft niets met vrijmetselarij te maken maar met vrijzinnigheid. En ja, die heeft een agenda en hetgeen ze nastreven lijkt me niet meer dan normaal.

Vrijzinnigheid en vrijmetselarij zijn innig met elkaar verbonden.

JimmyB 23 november 2019 11:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 9175324)

Dit betekent nog niet dat de vrijmetselarij de agenda van de vrijzinnigen bepaalt. De vrijmetselarij heeft trouwens geen agenda. Het zijn gewoon mensen die behoefte hebben aan een vorm van spiritualiteit en in de vrijzinnigheid vinden ze die niet echt dus gaan ze ergens elders op zoek.

Er zitten inderdaad enkele bekende figuren in, veelal verbonden met de ULB en de VUB, maar deze zijn een minderheid.

patrickve 23 november 2019 11:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB (Bericht 9175306)

Metselen ? :-D

(neo)geopolitiek 23 november 2019 11:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB (Bericht 9175329)
Dit betekent nog niet dat de vrijmetselarij de agenda van de vrijzinnigen bepaalt. De vrijmetselarij heeft trouwens geen agenda. Het zijn gewoon mensen die behoefte hebben aan een vorm van spiritualiteit en in de vrijzinnigheid vinden ze die niet echt dus gaan ze ergens elders op zoek.

Er zitten inderdaad enkele bekende figuren in, veelal verbonden met de ULB en de VUB, maar deze zijn een minderheid.

Geen agenda hebben en behoefte hebben aan een vorm van spiritualiteit lijkt me al niet verkeerd.

JimmyB 23 november 2019 11:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door (neo)geopolitiek (Bericht 9175364)
Geen agenda hebben en behoefte hebben aan een vorm van spiritualiteit lijkt me al niet verkeerd.

Natuurlijk is het niet verkeerd. Waarom zou het?

(neo)geopolitiek 23 november 2019 12:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB (Bericht 9175370)
Natuurlijk is het niet verkeerd. Waarom zou het?

idd .. .

Aton 23 november 2019 13:06

Citaat:

Kijk eens naar hun symbolen. De zuilen van Salomon zijn niet bepaald vrijzinnige symbolen en de driehoek met het oog Gods ( zie dollar biljet ).

quercus 23 november 2019 13:08

Citaat:

Dat is inderdaad zo, en dat is meteen het grote verschil met de moeder van de vrijmetselarij, namelijk de Britse loge. Vooral in België dat op dat vlak zich sterk heeft laten inspireren door Frankrijk. Vooral de loges aangesloten bij Het Grote Oosten. Het is niet toevallig dat nogal wat plaatselijke loge-afdelingen in Vlaanderen zichzelf met een Franse naam bedacht hebben. Bovendien is in de loges van de Grote Oosten obediëntie het belgicisme sterk dominerend.

Jan van den Berghe 23 november 2019 20:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB (Bericht 9175329)

In België is de huidige vrijmetselarij a- en zelfs antireligieus, omdat ze vorm heeft gekregen vanuit Frankrijk. Die vrijmetselarij staat op gespannen voet met bijvoorbeeld de Angelsaksische vrijmetselarij die wel spirituele en zelfs religieuze accenten legt.

Jan van den Berghe 23 november 2019 20:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door quercus (Bericht 9175424)
Dat is inderdaad zo, en dat is meteen het grote verschil met de moeder van de vrijmetselarij, namelijk de Britse loge. Vooral in België dat op dat vlak zich sterk heeft laten inspireren door Frankrijk. Vooral de loges aangesloten bij Het Grote Oosten. Het is niet toevallig dat nogal wat plaatselijke loge-afdelingen in Vlaanderen zichzelf met een Franse naam bedacht hebben. Bovendien is in de loges van de Grote Oosten obediëntie het belgicisme sterk dominerend.

U was me voor. Daarom voeg ik er nog dit aan toe: de Belgische vrijmetselarij (met uitzondering van één loge als ik mij niet vergis) verwerpen allemaal de zogenaamde Beginselen van Anderson. Die laatste koppelen lidmaatschap van de loge aan het geloof in (een persoonlijke) God.

(neo)geopolitiek 23 november 2019 20:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 9175833)
U was me voor. Daarom voeg ik er nog dit aan toe: de Belgische vrijmetselarij (met uitzondering van één loge als ik mij niet vergis) verwerpen allemaal de zogenaamde Beginselen van Anderson. Die laatste koppelen lidmaatschap van de loge aan het geloof in (een persoonlijke) God.

dogmatisch versus ondogmatisch dus

Jan van den Berghe 23 november 2019 21:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door (neo)geopolitiek (Bericht 9175878)
dogmatisch versus ondogmatisch dus

Neen, de vrijzinnige loges van Franse inslag zijn zeer dogmatisch: dogmatisch atheïstisch en uitgesproken antikatholiek.

Dadeemelee 23 november 2019 21:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door (neo)geopolitiek (Bericht 9175162)

Ja en ze gaan de christenen van de N-VA en Theo/Kucam via hun Maconistsche rituelen naar het vagevuur verbannen.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:18.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be