![]() |
Electrische sneeuwscooters aan de poolcirkel
Voorlopig nog een omgebouwde ICE-scooter.
Moesten de Belgen op Antarctica hun verplaatsingen nog doen op sneeuwscooters (op benzine), dan heb ik alvast een tip voor electrische sneeuwscooters: Citaat:
https://auroraemotion.com/ Niet verschieten van de specs (80 kW motor die maar 10 kg weegt): Alle uitleg van de Finnen: (Engels) en B. Nyland als Tesla fan was erbij. >> https://www.youtube.com/watch?v=KijqI-MkBRk Voorlopig nog klein Li-ion batterijpack van 10 kWh (want omgebouwde ICE-sneeuwscooter), met temperatuurmanagement! Staan ook buiten, en kunnen extreme -35°C probleemloos aan. Opladen zelfs DC snelladen mogelijk, of trager interne lader aan 6,6 kW AC laadpunt. 10 kWh opladen gaat dan natuurlijk snel. Met 10 kWh geeft dat 40 km praktisch rijbereik. (snelheid aanpassen indien nodig) In "alle stilte", zonder uitlaatgassen. TCO veel goedkoper dan ICE, voor 1 Euro stroom is die E-sneeuwscooter volledig opgeladen. |
Een sneeuwscooter die zelfs als ie niet gebruikt wordt boven de 20 graden moet blijven is waardeloos. Maar natuurlijk wel leuk voor influencers op YouTube.
|
Citaat:
https://www.golb.be/wp-content/uploa...6092007010.jpg En over iets grote afstanden reizen.. Citaat:
Om de 40km even alles opzetten om de accus bij te laden en dan pas verder kunnen? Denk niet dat die mannen gaan kunnen lachen in die koude. |
Citaat:
Het zijn de batterijcellen die best op 20 graden gehouden worden naargelang buitentemperatuur, niet de scooter. ;-) Zoals men een boiler op ~55/60 graden (instelbaar) gehouden wordt voor warm water, die is ook waardeloos? :lol: Blijkbaar is dat technisch geen probleem bij zeer goede islolatie en techniek. Niets waardeloos aan, want duurzaamheid en rijbereik primeert. Natuurlijk kan men die scooter al laten voorverwarmen aan de laadkabel, zodat men met 100% lading kan vertrekken met optimaal voorverwarmde batterij wat navenant meer rijbereik betekend. Natuurlijk ambetant te begrijpen voor zuurpruimen. :-D Have Fun: https://auroraemotion.com/ |
Citaat:
Denk dat je die dan ook wel extra zal moeten beschermen tegen de koude bij niet gebruik. Die maken ook gebruik van accus en weet niet diret bij welke temperatuur benzine begint te stollen. Maar je metalen onderdelen van je motor zouden ook wel eens last kunnen krijgen van de koude. |
Have Fun!
Citaat:
|
Citaat:
En bij warm weer staan er dan weer veel met een oververhitte motor. Dat is dus geen punt. Ik wil de dieselrijders die bij -10 aan de kant staan wegens panne niet te eten geven. Maar ook weer hier opnieuw, beschikbaarheid van oplaadmogelijkheden. Benzine kan je zelf meenemen, elektriek niet. Allé, je kan wel de nodige materialen meenemen op stroom terplaatse te kunnen opwekken, maar gaat meer ruimte vragen en meer tijd voor je verder kan rijden. |
Citaat:
En de zeer korte reistijden!!! Citaat:
|
Citaat:
Of men zet er brandende potten bij. In andere gevallen soms electrische verwarmhoezen. |
Citaat:
In de regel werken alle benzinestations op (net)stroom, benzinestations moet men regelmatig bevoorraden. Geladen batterijen kan men evenzo meenemen. Citaat:
Citaat:
Maar als eens alles terplaatse is en je daar kunt laden, hoef je het niet meer mee te nemen. Zo bouwt/plant men zelfs (Tesla) Superchargerstations die helemaal geen netstroom meer nodig hebben, enkel als backup in noodgevallen. Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
|
En dat beetje goed geisoleerde batterijcellen (in een batterijpack) op temperatuur houden met een antivriesvloeistof is al helemaal geen stroomverbruik indien men ook beseft dat men heel het jaar door warmwaterboilers op 60°C houdt...
En als die EV ook nog in de garage staat waar de warmwaterboiler hangt al helemaal niet. Uiteraard moet men dat batterijpack pas voorverwarmen als het zich loont (minder totaalverbruik) en dus voldoende afstand die men gaat afleggen, zie best fora over Tesla. Of gewoon de handleiding van de wagen. :-) (regeneratie is ook uitgeschakeld bij nog te koude batterij onderweg) of: Citaat:
|
We zullen er eens aan denken als we op de poolcirkel eens zijn.
|
Citaat:
Micele, zolang het allemaal gaat over conventineel gebruik van een voertuig door een privé persoon, is een EV met eigen energieopwekking iets fantastisch. En zelfs een geweldige vooruitgang voor de leefomgeving. Al die zaken zijn mogelijk, zo lang het om bebouwde omgevingen gaat en er een open ruimte is om zonnepanelen en windmolens hun job te laten doen. Maar .... In een bos kan je geen zonnepanelen gebruiken en zijn windmolens vaak al even nutteloos. En als je naar extreem gebruik gaat van een voertuig, kom je zelfs met de huidige moderne ICE's in de problemen. Al die electronica die in de moderne voertuigen steekt veroorzaken niets anders dan problemen. Als ze mij morgen verbieden om nog met mijn ice in de stad te komen, neem ik de E-smart van mijn schoondochter wel. Die geraakt makkelijk heen en terug en is gemakkelijk te parkeren, mijn schoondochter mag dan met de fiets gaan werken. Maar voor mijn hobby is die gewoon niet bruikbaar, zelfs de Amarok niet. Vorige keer die zijn computer een beetje verzopen. |
De zwaardere E-Snowmobiles zijn er al, rijbereik tot 140 km met 27 kWh batterijpack, dat is al 3,5 x draadstarter:
Veel leesplezier en veel prentjes, eentje is de moeite om te plakken: Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:00. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be