Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   Proef met 140 km/u in Oostenrijk is een succes! (https://forum.politics.be/showthread.php?t=250917)

Universalia 25 november 2019 11:00

Proef met 140 km/u in Oostenrijk is een succes!
 
Proef met 140 km/u in Oostenrijk is een succes!

Tjah, wat moet je daar nu weer mee? :|

Micele 25 november 2019 11:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Universalia (Bericht 9177020)
Proef met 140 km/u in Oostenrijk is een succes!

Tjah, wat moet je daar nu weer mee? :|

Heb jij daar last van?

Dan kun je zeker niet meer goed slapen als je dit leest:

Citaat:

https://www.ad.nl/auto/frans-wetsvoo...ww.google.com/ 30-11-18

Frans wetsvoorstel voor 150 km/u op de Autoroute

De kans bestaat dat de maximumsnelheid op de Franse autosnelwegen binnenkort wordt verhoogd van 130 naar 150 km/u. Een wetsvoorstel daartoe is ingediend bij de Senaat.

Zeventien Franse parlementsleden van het departement Oise (ten noorden van Parijs) hebben een wetsvoorstel ingediend om de maximumsnelheid te verhogen tot 150 km/u op autosnelwegen met drie of meer rijstroken. Volgens hen is een bestuurder alerter bij 150 km/u, wat het risico van slaperigheid vermindert. De parlementsleden wijzen erop dat de meeste ongevallen worden veroorzaakt door onoplettendheid achter het stuur.

Ook de snelheidsbeperking van 90 naar 80 km/u op de nationale wegen is de parlementariërs van het departement een doorn in het oog en volgens hen uitsluitend ingevoerd om de staatskas te spekken. Zij willen de maatregel terugdraaien, zodat overal weer 90 km/u gereden kan worden. De kamerleden verwijzen naar Oostenrijk, dat sinds 1 augustus experimenteert met 140 km/u op de snelwegen in plaats van 130 km/u, en naar Duitsland, waar op de Autobahn hele stukken zijn zonder maximumsnelheid.
Ik wist dat je weer een draad ging openen over dat men snel rijdt op snelwegen.
(als de omstandigheden en het verkeer op de linkerstrook het veilig toelaten)

Citaat:

https://ec.europa.eu/transport/road_...it_policies_en

Who is responsible for setting speed limits?

Clearly, there are differences between countries in the way that speed limit setting is arranged. Generally, the national government decides on the general, national speed limits for different road types. The national government may also determine which exceptions to the general limits can be applied. It generally is the road authority that decides what speed limit is applied for a specific road or road section in their jurisdiction. This decision, of course, must fit within the national speed limit framework. It means, however, that local or regional road authorities have a large amount freedom in determining which speed limit would be applied where.

A common approach to determine the most appropriate speed limit for a particular road or road section is to set the limit close to the V85. The V85-speed is the speed that is not exceeded by 85% of the vehicles. Ideally, however, the speed limit should be based on an analysis of the road and traffic characteristics to make sure that the limit represents a safe speed and, in addition, that the limit is a credible limit for the majority of drivers.
En specifiek betreft Oostenrijk, wetenschappelijk onderzoek van andere limieten:

Citaat:

https://www.ots.at/presseaussendung/...he-tempolimits

ÖAMTC AKADEMIE-Studie bestätigt österreichische Tempolimits

Österreichs Pkw-Fahrer sind ökonomisch optimal unterwegs
Wien (ÖAMTC AKADEMIE-Presse) - Jede Pkw-Fahrt verursacht von der Fahrgeschwindigkeit abhängige Kosten. In erster Linie handelt es sich dabei um Fahrzeitkosten, Unfallkosten, Kraftstoffkosten und Schadstoffkosten. Dies war der Ausgangspunkt für die im Auftrag der ÖAMTC AKADEMIE vom Vorstand des Institutes für Verkehrsplanung der Technischen Universität, Prof. Dr. Peter Cerwenka erstellten Studie "Die optimale Geschwindigkeit auf Österreichs Straßen".

In der Studie werden die optimalen Geschwindigkeiten in Bezug auf die vier genannten Kostenkomponenten errechnet, und zwar für die Pkw-Antriebsarten Otto-Motor und Diesel-Motor sowie für die Straßenkategorien Ortsgebiet, Freiland und Autobahnen.

Gesetzliche Tempolimits sind im allgemeinen aus Gründen der Verkehrssicherheit, historisch tradiert, an den technischen Standards im Straßenbau und in der Automobiltechnik angepasst oder auch an Bestimmungen der Nachbarländer orientiert, entstanden. Diskussionen über Tempolimits gab es zu unterschiedlichen Anlässen, von der Energiekrise über Sicherheitsaspekte bis hin zu CO2-Emissionen.

Nun versucht die von der ÖAMTC AKADEMIE in Auftrag gegebene Studie erstmals, wirtschaftliche Kriterien als Dimension zur Ermittlung einer Optimalgeschwindigkeit heranzuziehen und präsentiert damit ökonomisch gerechtfertigte Tempolimits. Ergebnis der Studie: Die Optimalgeschwindigkeit liegt für Otto-Pkw im Ortsgebiet bei 49 km/h, auf Freilandstraßen bei 75,8 km/h und auf Autobahnen bei 124,7 km/h, für Diesel-Pkw im Ortsgebiet bei 48,8 km/h, auf Freilandstraßen bei 75,9 km/h und auf Autobahnen bei 128,4 km/h.

Neben diesem Standard-Szenario weist die Studie aber auch noch einige Kontrast-Szenarien auf, je nachdem, ob man beispielsweise den Zeitfaktor oder die Umwelt höher oder niedriger bewertet. Da liegt dann die Extrem-Bandbreite zwischen knapp über 20 km/h im Ortsgebiet und rund 160 km/h auf Autobahnen. Wenn die gesellschaftliche Werthaltung Zeit- und Umweltkosten hoch ansetzt, dann liegen die optimalen Geschwindigkeiten bei rund 60 km/h im Ortsgebiet, rund 100 km/h auf Freilandstraßen und etwa 150 km/h auf Autobahnen.

Eine stichprobenartige Auswertung der in Österreich durchgeführten Geschwindigkeitsmessungen auf Autobahnen und auf Freilandstraßen ergab in der Praxis einen Durchschnittswert von rund 120 km/h auf den Autobahnen und knapp 80 km/h auf Freilandstraßen. Das bedeutet, dass Österreichs Kraftfahrer mit der ökonomischen Optimalgeschwindigkeit unterwegs sind.

"In der vorliegenden Studie werden durch Berücksichtigung von ökonomischen Faktoren, die in Österreich geltenden, ursprünglich aus Gründen der Verkehrssicherheit und des Infrastrukturzustandes ermittelten, Tempolimits bestätigt", betont Christine Zach von der ÖAMTC AKADEMIE.

De draadstarter betreft 2% van het snelwegnet van Oostenrijk.
Daar werd met toen met de 140 kmh limiet (die bovendien enkel overdag én in goede omstandigheden mag) gemiddeld 2,9 tot 3,4 kmh sneller gereden. (daar staan dynamische snelheidsborden)

Citaat:

DATEN

Tempo. In Österreich haben Autobahnen und Schnellstraßen einen Längenanteil von zwei Prozent am Straßennetz. Auf knapp 120 dieser 2233 Kilometer darf an zwei Streckenabschnitten in Ober- und Niederösterreich seit August bis zu 140 km/h schnell gefahren werden. Laut Studie stieg das gefahrene Tempo im Schnitt um 2,9 bis 3,4 km/h.

https://www.diepresse.com/5547506/14...ntschleunigung

Universalia 26 november 2019 07:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 9177042)
Heb jij daar last van?

Dan kun je zeker niet meer goed slapen als je dit leest:



Ik wist dat je weer een draad ging openen over dat men snel rijdt op snelwegen.
(als de omstandigheden en het verkeer op de linkerstrook het veilig toelaten)



En specifiek betreft Oostenrijk, wetenschappelijk onderzoek van andere limieten:




De draadstarter betreft 2% van het snelwegnet van Oostenrijk.
Daar werd met toen met de 140 kmh limiet (die bovendien enkel overdag én in goede omstandigheden mag) gemiddeld 2,9 tot 3,4 kmh sneller gereden. (daar staan dynamische snelheidsborden)

Bwa, last heb ik daar niet van hoor en ik slaap er zeker niet slechter van.

Dat men dan al maar begint met het afbreken van de flitstoestellen/trajectcontrole en andere toestellen dan kan ik ook zonder probleem doorzetten met mijn wagentje. :cheer:

Waarom open ik die draadjes denkt u?

Wel ik dacht dat 120 km/u op onze snelwegen nog steeds van toepassing was en niet de 200/250 km/u waar sommige Engelsen/Nederlanders anderen met komen voorbij gestoven, zij die in eigen land braafjes de regels volgens maar eens daarbuiten RULEZZZZZZZZ!!!!

Of ben ik ergens verkeerd ingelicht geweest en is de 120 km/u al niet meer van toepassing? :|

Vrijheideerst 26 november 2019 09:58

Ik weet niet wat er met dit project zal gebeuren als er een regering met de groenen komt.

De schoofzak 26 november 2019 09:59

Wie gaat daar een stokje voor steken bij ons?


Micele 26 november 2019 10:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vrijheideerst (Bericht 9177963)
Ik weet niet wat er met dit project zal gebeuren als er een regering met de groenen komt.

In bepaalde Duitse deelstaten zijn er "groene regeringen".

Bij mijn weten zijn Walen eerder voor 130 kmh max (dynamisch).

https://www.lesoir.be/142746/article...ident-ce-jeudi

Bepaalde Vlaamse partijen ook.

Voor de veiligheid zal het niet komen, hoogstens voor het milieu, en dan enkel in stedelijke omgeving.

Micele 26 november 2019 10:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Universalia (Bericht 9177854)
Of ben ik ergens verkeerd ingelicht geweest en is de 120 km/u al niet meer van toepassing? :|

Uw draad gaat over die dynamische 140 kmh op 2 stukken snelwegen in Oostenrijk. Er zijn Europese landen die overal 140 kmh max hebben.

Vrijheideerst 26 november 2019 10:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 9177966)
In bepaalde Duitse deelstaten zijn er "groene regeringen".

Bij mijn weten zijn Walen eerder voor 130 kmh max (dynamisch).

https://www.lesoir.be/142746/article...ident-ce-jeudi

Bepaalde Vlaamse partijen ook.

Voor de veiligheid zal het niet komen, hoogstens voor het milieu, en dan enkel in stedelijke omgeving.

Het gaat hem over Oostenrijk waar Kurz aan het onderhandelen is met de groenen.

Anna List 26 november 2019 10:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 9177972)
Uw draad gaat over die dynamische 140 kmh op 2 stukken snelwegen in Oostenrijk. Er zijn Europese landen die overal 140 kmh max hebben.

uw draadjes gaan over EV's er zijn automerken die met één model meer marktaandeel hebben dan alle EV's samen.

Micele 26 november 2019 10:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vrijheideerst (Bericht 9177982)
Het gaat hem over Oostenrijk waar Kurz aan het onderhandelen is met de groenen.

OK, ik dacht dat je het over BE had.

Als de groenen in Oostenrijk mogen meedoen zal die dynamische 140 kmh er wslk nooit komen, dan blijft het 130 kmh of eerder minder.

https://kurier.at/chronik/oesterreic...lebt/400676285

Micele 26 november 2019 10:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 9177987)
uw draadjes gaan over EV's er zijn automerken die met één model meer marktaandeel hebben dan alle EV's samen.

btw, in deze draad heb ik het nergens over EV.

Je moogt me altijd de relevantie van een EV -met een snelweglimiet- in een van die draden uitleggen, ik zou niet weten wat.

---------
off topic:

Tenzij men EVs sneller laat rijden dan ICE omdat ze niet vervuilen, maar geluid is ook milieu.

https://www.ad.nl/binnenland/zakelij...ww.google.com/

En er is 1 EV-model dat wslk meer nieuw marktaandeel gaat hebben in 2019 dan alle 22 modellen van BMW tesamen in Nederland. ;-)

Voorlopige stand:
Citaat:

https://www.kentekenradar.nl/auto/tesla/model-3/
Totaal: 17.722
bijgewerkt t/m 25 November 2019
https://raivereniging.nl/artikel/mar...opcijfers.html
Totaal BMW: 19.083 (22 modellen)
Totaal Audi: 11.431 (22 modellen)
Totaal Mercedes: 15.289 (20 modellen)

Vrijheideerst 26 november 2019 12:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 9177987)
uw draadjes gaan over EV's er zijn automerken die met één model meer marktaandeel hebben dan alle EV's samen.

Micele krijgt subsidies voor elke draad die ze (?) over EV's begint.

Vermoeiend hoor. :?

Micele 26 november 2019 13:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vrijheideerst (Bericht 9178274)
Micele krijgt subsidies voor elke draad die ze (?) over EV's begint.

Vermoeiend hoor. :?

Tiens bij mijn weten begon Anna List over EVs in deze draad, eigen schuld.

Anna List 26 november 2019 13:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 9178283)
Tiens bij mijn weten begon Anna List over EVs in deze draad, eigen schuld.

jij bent deze draad dan ook niet begonnen, beter lezen.

Micele 26 november 2019 13:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 9177987)
uw draadjes gaan over EV's er zijn automerken die met één model meer marktaandeel hebben dan alle EV's samen.


Anna List 26 november 2019 13:09

[quote=Micele;9178288]
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 9177987)
uw draadjes gaan over EV's er zijn automerken die met één model meer marktaandeel hebben dan alle EV's samen.

. [/UNQUOTE]



merk op dat ik over uw draadjes een opmerking maakte, en niet over EV's an sich.

het ging er mij om dat jij de TS niet terecht te wijzen had over het al dan niet belangrijk zijn van het door hem gestartte Topic.

Micele 26 november 2019 13:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 9178294)
het ging er mij om dat jij de TS niet terecht te wijzen had over het al dan niet belangrijk zijn van het door hem gestartte Topic.

Hoe edel.
Maar dat was geen terechtwijzing enkel een opmerking.

Anna List 26 november 2019 14:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 9178384)
Hoe edel.
Maar dat was geen terechtwijzing enkel een opmerking.

niks edel aan, ik kan gewoon uwe kop niet zien. :-D
gij werkt altijd op mijn zenuwen. :p

Micele 26 november 2019 14:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 9178388)
niks edel aan, ik kan gewoon uwe kop niet zien. :-D
gij werkt altijd op mijn zenuwen. :p

Tja als je verder geen opmerkingen hebt. :lol:

Anna List 26 november 2019 14:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 9178390)
Tja als je verder geen opmerkingen hebt. :lol:

:lol:


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:08.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be