Anna List |
25 november 2019 12:28 |
Undercover bij speech van Theo Francken
https://www.demorgen.be/politiek/und...nsen~bb530eeb/
Citaat:
...Francken praat voort alsof hij nog staatssecretaris is. “We sluiten ze op en ondervragen ze diepgaand. Van zodra er een nationaliteit op iemand geplakt kan worden, moet het land in kwestie ons een laissez-passer (een vrijbrief voor het overtrekken van de grens, JS) bezorgen. Zonder dat officiële doorgangsbewijs krijg je niemand terug. Al heb ik dat ooit wel geprobeerd met een Chinees. Hij had geen papieren en belandde in 127bis, het gesloten centrum in Steenokkerzeel. Hij zat daar acht maanden toen ik telefoon kreeg van Freddy Roosemont, de baas van Vreemdelingenzaken: ‘Theo, wat moeten we met die Chinees aanvangen?’ Volgens de Europese regelgeving moesten ze hem vrijlaten, maar ik zei: ‘Stuur hem naar Peking, ook al hebben we geen laissez-passer. Hij is toch een Chinees.’ Twee dagen later hing Freddy opnieuw aan de telefoon. ‘Theo, die Chinees is terug.’ Hij zat in de transitzone in Zaventem. ‘Laat hem niet binnen’, zei ik. Maar de Chinees stapte naar de rechter en die legde me een dwangsom op van 500 euro per dag. Ik behandelde die Chinees zogezegd onmenselijk. Toen liet ik hem maar vrij. Kijk, vóór mij werden er 300 illegale gevangenen per jaar naar hun land van herkomst teruggestuurd. Ik dreef dat cijfer op tot 2.500.”
Waarna Francken vertelt hoe hij twee Somaliërs zonder papieren ‘op creatieve wijze’ het land uitwerkte. “Het waren gevaarlijke kerels die vrij dreigden te komen. De Somalische ambassadeur kwam langs. Ik zei: ‘Hier vriend, neem je verkrachters terug.’ Hij repliceerde: ‘Het zijn geen Somaliërs.’ Nu moeten ze niet met mijn voeten spelen. Ik zei: ‘U heeft twee kuisvrouwen en twee wagens met CD-nummerplaten (corps di?*plo?*ma?*ti?*que, JS). U laat uw nichtjes soms overkomen om te gaan shoppen op de Louizalaan. Dat kan toch niet, mijnheer de ambassadeur?’ Ja, we waren creatief in het terugsturen van illegale criminelen. Ik ga niet vertellen hoe, want dan raak ik in de problemen. Maar ooit schrijf ik daar een boek over, als de feiten verjaard zijn.”
|
ja, naar dat boek ben ik wel benieuwd! :-P
al gaan sommigen dat natuurlijk weer puur fascisme noemen hé, zo'n staatssecretaris in functie die de wet overtreedt ... :-o
:cheer: Air Francken! :cheer:
|