Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   Stadstol was op een zeker punt verboden...tot nu! (https://forum.politics.be/showthread.php?t=250929)

Mambo 26 november 2019 00:40

Stadstol was op een zeker punt verboden...tot nu!
 
Een omstreden verbruiksbelasting:
de stedelijke octrooien in België
(1799-1860)
YVES SEGERS
Wetenschappelijk medewerker
.Centrum voor Economische Studiën, K.U.Leuven
"J'
attaque les octrois comme mettant obstacle au com-
merce, comme entravant le développement de l'
indus-
trie, comme frappant le travail, comme imposant la
sueur de l'ouvrier, comme établissant des privilèges
et de la protection en faveur des uns au détriment des
autres, comme institution injuste, souvent arbitraire,
quelque fois absurde". (P. de Baets, Considérations sur
les octrois communaux, Gent, 1849, pp. 8-9)
1. INLEIDING
De nacht van 20 op 21 juli 1860 was het in zowat alle Belgische steden feest.
Klokken luidden, straten waren versierd, triomfwagens reden door de stad,
huizen en openbare gebouwen waren feeëriek verlicht, fanfares zorgden voor
de gepaste muzikale omlijsting. In sommige wijken werden vreugdevuren
aangestoken... Het was niet de nakende nationale feestdag die de talrijke feest-
vierders in vervoering bracht. De afschaffing van de stedelijke octrooibelasting,
enkele dagen eerder goedgekeurd door het parlement, zorgde voor de uitbun-
dige sfeer. De aanvoer en consumptie van allerlei producten, gaande van
graan,
vlees en bier tot steenkool en bakstenen,
zou niet langer worden belast.
De stedelingen hoopten dat de kleinhandelsprijzen in de nabije toekomst
zouden dalen en de handel vlotter zou verlopen. Her en der liep het feest-
° Deze bijdrage steunt in ruime mate op de resultaten van de seminarie-oefening
''Levensstandaard in Vlaamse steden,
1800-1860" georganiseerd tijdens het academiejaar
1998-1999 aan de KU Leuven. Met dank aan de studenten tweede kandidatuur Geschiedenis
voor hun inzet en enthousiasme; aan prof. dr. Erik Buyst en aan de redactie voor de kritische
bemerkingen bij een eerdere versie.
BTNG I RBHC, XXX, 2000, 3-4, pp. 325-369

Uiteindelijk zijn alle vormen van poorten en hekken en tol betalen voor de stad geschrapt!

En nu 2019 zijn ze er weer?
Onder de vorm van camera om die steden te betreden.

Kan dat wel?

cookie monster 26 november 2019 00:43

Het draait enkel om geld , da's het enige wat hierin telt !!

Anna List 26 november 2019 07:00

da is, Jehan, da is!

https://www.youtube.com/watch?v=gjqgqL5PJlE&gl=BE

brother paul 26 november 2019 09:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mambo (Bericht 9177793)
Een omstreden verbruiksbelasting:
de stedelijke octrooien in België
(1799-1860)
YVES SEGERS
Wetenschappelijk medewerker
.Centrum voor Economische Studiën, K.U.Leuven
"J'
attaque les octrois comme mettant obstacle au com-
merce, comme entravant le développement de l'
indus-
trie, comme frappant le travail, comme imposant la
sueur de l'ouvrier, comme établissant des privilèges
et de la protection en faveur des uns au détriment des
autres, comme institution injuste, souvent arbitraire,
quelque fois absurde". (P. de Baets, Considérations sur
les octrois communaux, Gent, 1849, pp. 8-9)
1. INLEIDING
De nacht van 20 op 21 juli 1860 was het in zowat alle Belgische steden feest.
Klokken luidden, straten waren versierd, triomfwagens reden door de stad,
huizen en openbare gebouwen waren feeëriek verlicht, fanfares zorgden voor
de gepaste muzikale omlijsting. In sommige wijken werden vreugdevuren
aangestoken... Het was niet de nakende nationale feestdag die de talrijke feest-
vierders in vervoering bracht. De afschaffing van de stedelijke octrooibelasting,
enkele dagen eerder goedgekeurd door het parlement, zorgde voor de uitbun-
dige sfeer. De aanvoer en consumptie van allerlei producten, gaande van
graan,
vlees en bier tot steenkool en bakstenen,
zou niet langer worden belast.
De stedelingen hoopten dat de kleinhandelsprijzen in de nabije toekomst
zouden dalen en de handel vlotter zou verlopen. Her en der liep het feest-
° Deze bijdrage steunt in ruime mate op de resultaten van de seminarie-oefening
''Levensstandaard in Vlaamse steden,
1800-1860" georganiseerd tijdens het academiejaar
1998-1999 aan de KU Leuven. Met dank aan de studenten tweede kandidatuur Geschiedenis
voor hun inzet en enthousiasme; aan prof. dr. Erik Buyst en aan de redactie voor de kritische
bemerkingen bij een eerdere versie.
BTNG I RBHC, XXX, 2000, 3-4, pp. 325-369

Uiteindelijk zijn alle vormen van poorten en hekken en tol betalen voor de stad geschrapt!

En nu 2019 zijn ze er weer?
Onder de vorm van camera om die steden te betreden.

Kan dat wel?

moraal van het verhaal is dat een stadstol heffen ervoor zorgt dat prijzen, diensten en producten in steden duurder worden. Dat tewerkstelling in steden verdwijnt. Dat mensen minder verdienen in steden en dus terug verarmen... En dat kwaliteit van leven in stad veel lager ligt dan in de steden.


de toekomst is de stad... jeh right

cookie monster 26 november 2019 19:10

Het geld moet (blijven) rollen , want anders .... :D

PeterCC 28 november 2019 00:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door brother paul (Bericht 9177915)
moraal van het verhaal is dat een stadstol heffen ervoor zorgt dat prijzen, diensten en producten in steden duurder worden. Dat tewerkstelling in steden verdwijnt. Dat mensen minder verdienen in steden en dus terug verarmen... En dat kwaliteit van leven in stad veel lager ligt dan in de steden.


de toekomst is de stad... jeh right

Stadstol is zoals bruggentol enz een reliek van het verleden.
In modernere tijden eindelijk afgeschaft en nu komen we daar terug mee af.

(misschien heb je je ergens vergist in je formulering maar stellen dat "de kwaliteit van leven in stad veel lager ligt dan in de steden" klinkt een beetje contradictorisch, maar dat kan aan mij liggen)

brother paul 28 november 2019 13:36

je hebt er waarschijnlijk nog nooit bij stilgestaan maar de
de stadstol wordt geheven via de parking...

Mambo 29 november 2019 00:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door brother paul (Bericht 9180600)
je hebt er waarschijnlijk nog nooit bij stilgestaan maar de
de stadstol wordt geheven via de parking...

Parking, vergunning, dagpassen....
Gent is de duurste stad in gans België.
En mogelijks verder.

Allemaal te danken aan 1 persoon.
Een fietshandelaar.

Vlad 28 juli 2021 06:37

Dus ze komt er. Terug naar de middeleeuwen. Laten we het Vlaams Parlement en al wat er rond hangt al maar verhuizen. Vilvoorde kan wel een opkikker gebruiken.

Micele 28 juli 2021 12:06

Sponsor de stad.

Vlad 28 juli 2021 18:24

Brussel ligt toch in een put. Kunnen we dat niet onder water zetten ? Op bootjes staat geen stadstol ...

De schoofzak 28 juli 2021 19:02

Mij gaan ze niet rap meer zien in onze grootsteden.
Spijtig voor sommige mooie dingen, maar ja, ik voel me er niet meer welkom.

Dus ik amuseer me elders wel.

Aan zelfstandigen die in de stad moeten werken, vb. loodgieters of whatever, raad ik aan om in hun bestelbonnen, prijsopgaves, facturatie ... duidelijk afzonderlijk te vermelden welke de kosten zijn van parking en/of lez enz.

Mambo 28 juli 2021 19:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vlad (Bericht 9738267)
Brussel ligt toch in een put. Kunnen we dat niet onder water zetten ? Op bootjes staat geen stadstol ...

:lol:

Wie weet komt het nog.

maddox 28 juli 2021 21:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vlad (Bericht 9738267)
Brussel ligt toch in een put. Kunnen we dat niet onder water zetten ? Op bootjes staat geen stadstol ...

Ik betaal anders mee voor een Dijk rond Brussel om een Plan Lievense te bouwen.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:41.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be