Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Doek valt bijna voor Paarsgroen (https://forum.politics.be/showthread.php?t=250979)

Vrijheideerst 29 november 2019 10:41

Doek valt bijna voor Paarsgroen

Tot mijn grote verbazing blijven Coens & De Poedel bij hun standpunten:

“We hebben een aantal uitgangspunten waar we niet van afwijken”, stelde vicepremier De Crem in De Ochtend op Radio 1. Zo noemt hij een verlaging van de pensioenleeftijd onbespreekbaar. “De sociaal-economische herstelmaatregelen (van de regering-Michel, nvdr) blijven aangehouden”, luidde het. Ook een soort van werkloosheidsvergoeding voor iemand die ontslag neemt in de privésector heet “totaal onmogelijk” te zijn.

De Crem stelt zich ook vragen bij het kostenplaatje van de maatregelen. “Als die worden afgewenteld op het noorden van het land (...) dan denk ik dat men daar wel aan het eind van de bobijn zit”, aldus De Crem. Het is ook duidelijk dat de parlementaire afhandeling van het abortusdossier CD&V zwaar op de maag ligt. Daarin vormen de paars-groene partijen, aangevuld met PVDA, de ruggengraat van een meerderheid om de wetgeving aan te passen. Kandidaat-voorzitter Joachim Coens had al aangegeven dat het dossier voor hem een regeringszaak moet zijn en ook De Crem laakt de “bijzonder onrespectvolle manier waarop partijen die met ons willen onderhandelen over een eventuele regeringsvorming ons behandelen”.

Als het van hem afhangt, moet nu N-VA een initiatief nemen of krijgen om de vorming van een regering op gang te brengen. Die piste wordt vandaag ook geopperd in een aantal kranten, waarbij dan de naam van voorzitter Bart De Wever valt. Binnen de partij wil men daar niet op reageren. De opdracht van de informateur loopt tot 9 december, luidt het.

https://www.hln.be/nieuws/binnenland...omen~a947918f/

patrickve 29 november 2019 10:54

Ik snap dat niet. Wat hebben CD&V standpunten te maken met paarsgroen ? Paarsgroen, daar zit geen CD&V in he.

Sneaky 29 november 2019 11:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door patrickve (Bericht 9181597)
Ik snap dat niet. Wat hebben CD&V standpunten te maken met paarsgroen ? Paarsgroen, daar zit geen CD&V in he.

Tuurlijk wel, CD&V doet zich voor als oranje, maar de werkelijkheid is dat ze kleurloos zijn en in elke coalitie kunnen meestappen. De enige voorwaarde is dat er postjes te verdienen zijn.

Vrijheideerst 29 november 2019 11:28

Citaat:

Doe je het erom of weet je het écht niet?

Lees nu nog eens wat De Crem zegt: het is toch duidelijk dat die nota ook bij de CVP niet op veel begrip moet rekenen?

Sneaky 29 november 2019 11:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vrijheideerst (Bericht 9181640)

Lees nu nog eens wat De Crem zegt: het is toch duidelijk dat die nota ook bij de CVP niet op veel begrip moet rekenen?

Magnette mikte niet op CD&V voor paars-groen. Dat is Patrick zijn punt. En terecht.

marie daenen 29 november 2019 11:37

Citaat:

Oh maar ze verhogen zwaar de druk die op OVLD wordt gelegd, want hier krijgen die dan volkomen de zwarte Piet van het Vlaamse ongenoegen op hun bord gelegd... En dat Vlaams ongenoegen is bijzonder groot...

Vrijheideerst 29 november 2019 11:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Sneaky (Bericht 9181642)
Magnette mikte niet op CD&V voor paars-groen. Dat is Patrick zijn punt. En terecht.

Magnette's rijk is uit, dankzij het lek, de interne verdeeldheid bij de VLD en de onwil van de CVP.

Zonder de CVP zou Paarsgroen maar 76/150 zetels halen.

:thumbsup:

Zipper 29 november 2019 12:19

1 Bijlage(n)
"Daar gaat mijn postje", lijkt ze wel te denken :

Pandareus 29 november 2019 12:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vrijheideerst (Bericht 9181640)

Wat is het soortelijk gewicht van De Crem nog in die partij ?

fox 29 november 2019 12:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus (Bericht 9181724)
Wat is het soortelijk gewicht van De Crem nog in die partij ?

Geen idee. Het is me eigenlijk helemaal niet duidelijk wie daar wel nog veel te zeggen heeft. Weet jij het? Bij de Open VLD is het duidelijk, er zijn 2 kampen die strijden. Bij CD&V heb ik geen idee wie er uberhaupt nog macht genoeg heeft om aan de touwtjes te trekken en het is maar zeer de vraag of de nieuwe voorzitter genoeg macht gaat hebben om dat wel te doen.

patrickve 29 november 2019 12:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Sneaky (Bericht 9181635)
Tuurlijk wel, CD&V doet zich voor als oranje, maar de werkelijkheid is dat ze kleurloos zijn en in elke coalitie kunnen meestappen. De enige voorwaarde is dat er postjes te verdienen zijn.

Ah, paars-groen-doorzichtig dus :-D

Ik had nooit begrepen dat men met paars-groen de CD&V erbij rekende.

patrickve 29 november 2019 12:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen (Bericht 9181644)
Oh maar ze verhogen zwaar de druk die op OVLD wordt gelegd, want hier krijgen die dan volkomen de zwarte Piet van het Vlaamse ongenoegen op hun bord gelegd... En dat Vlaams ongenoegen is bijzonder groot...

Ik weet niet of de kiezers van O-VLD veel "Vlaams ongenoegen" hebben. Die zitten allang niet meer voor O-VLD te stemmen he.

Wat denk jij, mocht je O-VLD kiezer zijn ? Liefst geen Belgische regering, of een waar jouw partij in zit ?

patrickve 29 november 2019 12:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vrijheideerst (Bericht 9181648)
Magnette's rijk is uit, dankzij het lek, de interne verdeeldheid bij de VLD en de onwil van de CVP.

Zonder de CVP zou Paarsgroen maar 76/150 zetels halen.

:thumbsup:

Dat is toch een meerderheid ? Een krappe, dat wel, maar een meerderheid he. Ik dacht dat dat was wat men met "paarsgroen" bedoelde. Ik wist niet zeker of PTB en/of PVDA daar deel van uitmaakten of niet, trouwens.

Voor mij zit er geen geel/oranje in paars-groen, zoals de CVP er ook niet bij zat in VHST I he.

patrickve 29 november 2019 12:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zipper (Bericht 9181712)
"Daar gaat mijn postje", lijkt ze wel te denken :

https://www.youtube.com/watch?v=GKGgpiPOhJ8

:lol:

Maar ik ben daar verre van zeker van zulle...

Elio di Supo 29 november 2019 12:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door patrickve (Bericht 9181742)

Ze hebben nog niet ontdekt wat voor kleurtje je krijgt als je paars mengt met groen en oranje.

Het antwoord is bruin maar spreken over de bruine coalitie ligt gevoelig natuurlijk.

Die Fahne hoch, der braune Batallionen enz. weet je wel.

Vrijheideerst 29 november 2019 12:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fox (Bericht 9181740)
Geen idee. Het is me eigenlijk helemaal niet duidelijk wie daar wel nog veel te zeggen heeft. Weet jij het? Bij de Open VLD is het duidelijk, er zijn 2 kampen die strijden. Bij CD&V heb ik geen idee wie er uberhaupt nog macht genoeg heeft om aan de touwtjes te trekken en het is maar zeer de vraag of de nieuwe voorzitter genoeg macht gaat hebben om dat wel te doen.

Panda ontwijkt de strijd binnen de VLD handig. :magniet:

marie daenen 29 november 2019 12:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door patrickve (Bericht 9181749)
Ik weet niet of de kiezers van O-VLD veel "Vlaams ongenoegen" hebben. Die zitten allang niet meer voor O-VLD te stemmen he.

Wat denk jij, mocht je O-VLD kiezer zijn ? Liefst geen Belgische regering, of een waar jouw partij in zit ?

Ik heb geen partij en moest ik een hebben en die partij gaat lijnrecht tegen de belangen van het land in, dan mag ze ophoepelen voor mij...
Hoe bekrompen om alleen aan jezelf te denken en na te gaan of het jezelf bevalt ipv het geheel te zien...

Garry 29 november 2019 12:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door patrickve (Bericht 9181742)

Paars groen zal eender hoe toch ergens op steun uit de oppositie moeten kunnen rekenen om wat te kunnen realiseren. Als CD&V al te kennen geeft dat ze het niet eens zijn met de voornaamste punten van paars groen en NVA spelen ook niet mee. En het VB zal zeggen, jullie verketteren ons dus op ons moet ge zeker ook niet rekenen, dan denk ik dat Paars Groen inderdaad, zoals hier door sommige al werd aangehaald, het avontuur niet zal durven aan te gaan. Het zou wel eens heel snel tot nieuwe verkiezingen kunnen komen waarin Paars gebroken gaat uit komen.

vlijmscherp 29 november 2019 13:00

diegene die de nota van Magnette heeft gelekt, heeft er voor gezorgd dat paars-groen-CD&V idd wel zeer moeilijk wordt.

Vrijheideerst 29 november 2019 13:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 9181776)
diegene die de nota van Magnette heeft gelekt, heeft er voor gezorgd dat paars-groen-CD&V idd wel zeer moeilijk wordt.

Inderdaad, meer is er daar niet over te zeggen.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:45.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be